"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sværhedsgrad på koraller?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
14
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af Walther86 »

Halløjsa alle sammen på forum!

jeg ved godt det er svært at beskrive hvor svær en koral er at holde, men... jeg håber i vil prøve! :GO

Først...
Hvor skal de stå... i mit akvarium, selvfølgelig, men mit akvarium er nu 7 mdr gammelt. det er en rumdeler, på ca. 500 liter.
der er LED over, Pacific Sun "Triton" (9 kanals) X 2 (så vil sige der er GODT smøk på. Akvariet er 60 cm fra bund til overflade!

der er pt ingen fisk i, men der kommer, og de bliver alle reef safe!

jeg fodrer IKKE aktivt!!
jeg kan godt overfodre lidt, så korallerne kan fange lidt frostfoder (tø det op i noget vand og hælde i vandet så det kommer godt rundt), eller fodre med flydende koral foder eller lign. men ingen fodring med pippette osv. vil gerne have et nemt akvarium at holde da min kære far skal passe det en imellem!

der er både steder med meget strøm, mellem og lidt strøm, og MEGET lys, mellem lys og lidt lys, samt stenpladser og sandbund!

jeg har kigget på saltvandswikien'en og reeflex og søgt på Google, men vil egentlig gerne spørge her inde også, bare for at være sikker... håber det er i orden! :GO

Fungia?

Sabellastarte (rør orm)?

Tridacna derasa (jaja ikke en koral :oops: , men hvad str er minimum man bør købe den i?)

Scolymia?

Lobophyllia?

Goniopora? (har hørt de er UMULIGE, men at der findes nogle der ikke kræver fodring??)

Acanthastrea?

Håber i vil hjælpe. det er som sagt ikke en pasningsvejledning jeg kigger efter, men om de kan klare sig uden aktiv fodring, og tror du jeg vil kunne holde dem, er ikke super erfaren, men stadigvæk i den grønnere ende! :beer:

Tak! :GO
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Mikkel.

Du har fint udstyr, og det ser ud som om din balje er indkørt.
Husk ugentlige målinger på KH, Ca og No3

Jeg synes du bør unde dig selv glæden at læse om de forskellige korallers krav - det er både lærerigt og hyggeligt, og ikke mindst livsvigtigt for de koraller du anskaffer dig.

Start med nogle lette blødkoraller. Efterfulgt af lette LPS såsom Turbinaria, Favia etc.
Af de letteste SPS vil jeg anbefale Montipora Digitata, de findes i utal af farver, og er væsentlig lettere end de fleste Acropora.

Her er et link, som giver de fleste informationer du måtte have behov for :y

http://www.liveaquaria.com/product/aqua ... .cfm?c=597" onclick="window.open(this.href);return false;


God læsning :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
14
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af Walther86 »

Halløjsa Peder!

Jeg har skam læst, både på danske, og engelske sider, også lidt på tyske, desværre er mit tyske ikke så godt!

men jeg har ganske godt styr på hvad de forskellige koraller kræver af lys (burde ikke være et problem for mig), og strømforhold, det jeg sådan set er i tvivl om er, skal de fodres, jeg leder vel egentlig efter en med erfaring med de koraller, fordi på en side står der de skal, en anden bør, og de to sidste står der behøver ikke... altså... 3 forskellige svar, hvad skal man lytte til?

så kort sagt, kan de klare sig uden aktiv fodring?

jeg har holdt koraller i mit tidligere akvarium, hammerkoral, plade monti monti digitata osv osv, så kan nogle af de nemmere koraller, men jeg mener at en person der holder, eller har holdt en koral giver et bedre svar, end "generelle" efaringer, hvis du ved hvad jeg mener? :beer:

som sagt søger jeg ikke en pasningsvejledning, for den vil jeg meget hellere selv læse og erfare, men.... fodring.... kræver de aktiv fodring?
det er sikkert altid et plus, for bedre vækst, men KRÆVER de det, eller er godt lys nok? jeg har ikke travlt med at få kæmpe koraller! :-)

jeg har allerede lidt montipora Digitata, i forskellige farver, og de sprudler, men vil gerne høre om dem jeg har nævnt, for det vil være ærgeligt, og synd at slå korallerne ihjel, fordi man lyttede til det svar der passede en bedst, og ikke til en med personlige erfaringer! :-)

men tak for dit svar, og nyder at læse om koraller, for det ER hyggeligt og lærerigt! :-)
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af pederrevnørd »

Hej igen Mikkel.

Du vil få mange forskellige svar om det emne fra forummet.

Min holdning er at zooxantheller kun giver sukkerstoffer som næring, og at korallerne derfor skal have mere end lys.

En del af dette optager de fra huden, hvorfor det er vigtigt at du altid har både lidt No3 og lidt Po4(dog ikke for meget)

Typisk fodrer mange deres LPS med mysis og artemia - alternativt er der den lidt "dovne" metode med Reefpearls, som kommes i vandet ved nattetid, hvor koraller har deres polypper udfoldet. Disse fåes også til SPS koraller.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Mikkel.

Disse sider syntes jeg har hjulpet, jeg er bestemt ikke ekspert, men som sagt giver de lidt ledetråd og info.

http://successfulreefkeeping.com/learn/ ... ral-needs/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://successfulreefkeeping.com/learn/ ... l-choices/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://coral.aims.gov.au/info/factsheets.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ultimatereef.net/forums/foru ... .php?f=586" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewforum.php?f=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er masser af andre gode sider " derude"

Hvis du bruger lidt tid på at læse nogle af de tråde jeg linker til er du klædt lidt bedre på.

Jeg håber der er nogle mere erfarne end mig, der vil give dig lidt tips.

Go fornøjelse og held og lykke med det!

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af crazy seahorse »

@Mikkel
Prøv at kigge på Ginos akvarie.
Han er en af de få som jeg kender, der kan holde Scolymiaer og flere af de andre LPS du nævner.
Hans LPS er i fin form og mangler ikke næring. De strutter og har fantastiske farver. Han må, om nogen kunne hjælpe dig.
Du kunne evt sende ham en pb.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
14
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af Walther86 »

Peder:
Tak for de gode og ærlige svar du kommer med! :-)
jeg har sørget for at have en smule No3 og Po4 i vandet... det jeg bare vil undgå er aktiv fodring med pipette ned til hver enkelt koral!

jeg holdt Montipora, Stylophora, Pavona, Duncanopsammia, og Euphyllia, samt Discosoma, Sinularia, Sarcophyton og Xenia samt polypper i mit tidligere akvarium, og de blev ALDRIG aktivt fodret, de tog hvad de kunne, og havde, ganske fin vækst, måtte klippe dem flere gange! :-)
hermed på INGEN måde sagt jeg er ekspert, da det nok er de klassiske begynder koraller, men vil gerne prøve lidt mere... og andet, selvom jeg skal have flere af de koraller igen! :-)

Charlie, tak for dine rigtig gode links har kigge og læst lidt, de ser rigtig gode ud! Tak! :-)

Erik, tak for henvisningen, vil da lige kigge en gang! :-)
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af Carsten »

Som Peder skriver vil du få svar der striitter i hver sin retning. Og selv den samme person, kan gøre tingene fra akvarie. Blandt andet mig.
I mit gamle akvarie fodrede jeg aldrig mine LPS med undtagelse af min store bobblekoral.
Men i mit nuværende fodrer jeg alle mine LPS.
Og der er ingen forskel på korallernes udseende fra gammelt til nyt akvarie.
Hvad fodrercjeg så med? De får det samme som fiskene frosne artemia og mysis. Men så længe du ingen fisk har i akvariet ville jeg ikke bruge frostfoder, men holde mig til Reef pearls i stærkt begrænset mængde
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 17:29
14
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af Walther86 »

så den fælles holdning er egentlig læs, læs og så køb, og "håb" på hvad du har læst er det rigtige?

ikke for på nogen som helst måde at nedgøre jeres gode og dejlige svar, men køb og prøv?

som regel har man en god idé om de skal fodres aktivt, men det er ikke en garanti?
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af pederrevnørd »

Må jeg stille dig 2 spørgsmål istedet ?

Det afspejler jo selvfølgelig min personlige holdning...

Hvorfor tror du at LPS og SPS har polypper ?
Og hvorfor dør selvsamme koraller hurtigt når der hverken er No3 eller Po4 i vandet ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af PoulD »

Jeg har endnu kortere erfaring med saltvand end du har, så måske er det følgende noget frygteligt sludder.

Efter min mening er det lidt for meget generalisering, at kategorisere koraller i lette og svære. Der findes i al fald såkaldte "særdeles lette" koraller, som jeg efter flere forsøg har måtte opgive at holde. Jow, men nogle mennesker kan jo slå alt ihjel tænker du måske så. Kan også godt være det er en del af forklaringen meeen, omvendt har jeg da også enkelte såkaldte "meget svære" koraller som jeg har haft lige siden jeg startede med mit første akavarium.

Koraller kan have meget forskellige behov og krav, javist, men hvilke krav der er lette at opfylde og hvilke der er svære, er vel nok forskelligt fra balje til balje. Når vi af og til har store udfordringer er det sikkert fordi nogen af os, koste havd det vil, forsøger at holde koraller med vidt forskellige behov under relativt ens betingelser og indenfor et så begrænset område som selv et stort akvarium udgør.

Hvis du holder dig fra koraller som f.eks. Dendrophyllia, andre ***phyllia, Tubastrea, NPS gorgonia etc. tror jeg ikke det burde være absolut nødvendigt at target fodre. Mad skal de naturligvis have, men det bør være nok, at fodre hele baljen med lidt frost, lidt fine reef pearls og lign.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af nbd »

pederrevnørd skrev:Hvorfor tror du at LPS og SPS har polypper ?
Helt enig! Hvis sollys var 'foder' nok, ville koraller ikke have polypper (= fangarme).
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af ole kekkonen »

Hvis man ikke fik svar der stritter i hver sin retning ville det jo ikke være noget forum:)
Folk har forskellig tilgangsvinkel til hobbyen.det er der vel ikke noget der er rigtig eller forkert i og en guldfisk er en guldfisk.
Hvis man vil have modne koraller der gyder i fangenskab mener jeg de fleste fodrer generelt for lidt:)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af Thue »

Hva er en nem koral og hva er en svær koral, dette spørgsmål er kun dit eget akvarie der kan fortælle dig i det lange løb. Mange lps typer har godt af lidt fodder, men hvis man der imod har et akvarie med en god fiskebestand som bliver fodret godt, forudsat man holder sine vandværdier som peder beskriver lav no3 og lav po4 så er det ikke sikker disse lps behøver at blive fodret da de opfanger meget af det fiske burde have. Så om en lps koral skal fodres eller ej finder du ud af i løbet af tiden. Man kan læse sig frem til rigtig mange gode ting og ikke mindst fif til hvordan de forskellige koraller burde have det, men igen det er jo ikke sikker de vil trives på den måde hos dig, men så er det godt og have lidt baggrunds viden om hvordan man så evt skulle prøve og ændre tingene så korallen kommer til og trives.

Mange af de koraller du nævner er som regel bund koraller, men ikke alt for meget lys og ikke alt for meget flow, men igen andre har måske fået dem til og trives på andre vilkår.

Min holdning til de koraller du nævner (andre er sikkert uenige)
Så vent med feks scolymia, tridacna desera og goniopora, de andre er fine koraller og springe sig i kast med.

Tridanca desera er den nemmeste af de muslinger vi kan komme til, køb en der er over 6cm så er der størst chance, grunden til jeg syntes du skal vente er at den kan være meget krævende overfor ikke svingende vandværdier og ens akvarie i starten er der mange ting man lige skal have ordentligt styr på inden det kører rigtigt.

Scolymia er før og stadig nævnt som en let koral, men mange er kommet på banen de sidste par år med en helt anden holdning. Mange har rigtig svært ved og holde disse koraller over en længere periode, men dette kan måske skyldes de får for lidt mad, for der er jo stadig nogen som mener de er nemme at have med at gøre. Men i hvert fald vent til dit akvarie er lidt ældre da det er en dyr kandidat og øve sig på.

Goniopora vent til dit akvarie er noget ældre, så akvarie er godt indkørt fyldt med pods og at du har 100% styr på dine vandværdier og det bare køre automatisk uden svingninger i værdierne. Og så gå efter dem som kommer fra australien, de er lidt nemmere at have med at gøre.

Mvh Thue
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af ole kekkonen »

pederrevnørd skrev: Og hvorfor dør selvsamme koraller hurtigt når der hverken er No3 eller Po4 i vandet ?

Mvh
Peder
igen,det er fordi folk ikke fatter hvad dyrene behøver,for dem er koraller sarte og skrøbelig.hvis man holder dyrene under optima og fodrer dem godt er moderat til let opløst næring intet problem de kan nærmest holde til at få smidt hvad som helst i hovedet :Peace: .temperatur sving også osv..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af Carsten »

Og så er der det fakta at nogle må man af ukendt årsag undlade at købe visse koraller.
I mit gamle akvarie kunne jeg af ukendt årsag ikke holde Blastomussa, men alle andre koraller trivedes fint
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af ole kekkonen »

det sværeste jeg nok har prøvet var at holde søgræs og koraller i samme balje,det gik bare ikke.men "svære" svampe trivedes.
jeg har lyst til at prøve igen,men det bliver svært at få plads til det hele,så man får gå på kompromi.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Sværhedsgrad på koraller?

Indlæg af Bingocaller »

Det virker som om alle har en specifik koraltype de ikke kan holde liv i - også selvom vi stort set kører efter samme setup.

Feks. kunne jeg ikke holde liv i xenia - hvorimod det er ukrudt og et problem for andre - og det var selvom mine værdier lå ens
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"