"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Test. Triton test resultater og sp. tråden

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

/; edit
Inspireret af Lord Mikes fine tråd. "Kan det virkelig betale sig" har jeg lige lavet en tilføjelse her.

Triton motoden har fokus på primært 3 ting ift. At holde et saltvands akvarie.
1 skummer.
2 brug af makro alger.
3 tilsætning af 3 baser for at holde KH, Cal, og mag stabile.

Der ud over kan man nørde og gå i dybden hvis man syntes det er sjovt, eller hvis der er noget i baljen der drillle og man ikke liiiiige selv kan gennemskue hvad det er. Dette kan man gøre ved at få lavet en analyse af sit vand.
Hvis man vælger dette, er det vigtigt for mig at understrege at man ikke panikker over alt det der bliver fundet i vandet ( det var der jo i forvejen og vi drikker det jo hver dag :-) ) så, dont panic! Men tag tallene som et hjælpe middel.

Det er IKKE nødvendigt at måle sit vand, hvis det ellers bare køre i baljen! /; edit


Tænkte at det måske er på tide af lave en officiel Triton tråd herinde?

Jeg forsøger at smide mine test resultater ind via pdf fil.

Første test
triton 1.pdf
(118.88 KiB) Downloadet 310 gange


I følge denne test skulle jeg lave 4 x 15 % vandskift for at få banket aluminium, zink og jern ned. Dette gjorde jeg. Jeg valgte at bruge red sea "standard" salt til mine vandskift, da denne salt er rimelig neutral ift de 3 hellige mm. på den måde tror jeg at jeg bedre kan styre indhold af div, da det er nemmer at tilsætte end at fjerne.

Her er test nr 2
triton 2.pdf
(118.84 KiB) Downloadet 267 gange
Som man kan se fik jeg fjernet de u-ønskede stoffer ved vandskiftet. dejligt :y

I test 2 kan man også se at min jod er lav. Den har jeg så løbende tilsat en smule af og kan se en klar forbedring på lps og sps, tester løbende med et red sea test sæt.

I morgen sendes test nr 3 afsted. Spændende at se hvad den viser?
Min tilsætning af de 3 baser har jeg løbende skulle opjustere for at holde en kh på 8.00

Jeg tænker at det er VIGTIGT ikke at stirre sig blind på tallene i testen, men mere se dem som en guideline, det er nemmer at se i baljen hvordan det står til. Men det er fint med testen hvis der er noget der driller uden at man selv kan finde ud af hvad pokker det er der evt. driller ( fx div metaller osv.) Man kan jo også bruge testen til at kalibrere egne test sæt ( teste det vand man sender afsted for alt hvad man lyster og så sammenligne med resultatet man får fra Triton)

Hvordan får jeg testresulteterne til at være her i stedet for at de skal downloades??? :angry:

Nå, håber nogle kan forklare mig det?

Ellers håber jeg vi kan få en god konstruktiv tråd der handler om Triton
Hilsen
Charlie
Senest rettet af charlie saltvand man 11. aug 2014 06:10, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af AndersBoerglum »

God tråd Charlie :) Synes at det er fedt, at du går all in på Triton metoden. Jeg har lige sendt min første test afsted, og er meget spændt på resultatet, da jeg fast skifter 6% vand hver uge, kører kalkreaktor, Rowa og lidt aminosyre, og det er dét.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Tak Anders.


Min motivation for at prøve triton af er primært at det er et forholdsvis nyt fænomen i dk og jeg syntes at jo flere forskellige muligheder der er, jo bedre for hobbyen.

Jeg syntes også det er en fed ( hippie) tanke udvikleren af metoden ( Eshan) har, i det han har en hollistisk tilgang, blandet med tør teoretisk fakta!

Et af de vigtigste parametere i Triton er makro alger, som mere eller mindre skal " passe sig selv" gerne flere slags, og som Eshan fortæller det, og som jeg forstår det, så vil nogle af disse makro alger vokse i perioder og andre vil "opløses" alt efter hvilke nærringsstoffer der er i vandsøjlen. Når nogle af dem opløses afgiver de så sukker stoffer/ amino syrer osv tilbage til vandet til gavn for koraller mm.

Min største " bekymring" går på INGEN VANDSKIFT! Hvis ellers målingerne er i orden. Nu har jeg selv kørt i 2 md. Uden, pg kan ikke se noget negativt ENDNU.... på ultimate reef ( uk forum med sponser tråde. :GO :GO :GO :pray: ) spørger jeg nøjagtigt til dette. ( Triton metoden har kørt i uk i næsten 2 år) flere af brugerne der skriver at de ikke har skiftet vand i et år, uden problemer.

Det passer mig også fint at jeg ikke skal køre med kalkreaktor, pladsmangel :y

Jeg håber med denne tråd at os der prøver Triton af kan dele tips og erfaringer i denne tråd.

Det skal IKKE blive til en " metode- religions-krig" tråd.

Ja, der har jo været lidt pladder frem og tilbage vedr Triton contra balling, desværre :crybaby:


Ps. Hvordan fanden får man lagt pdf filer direkte op herinde? Ville være noget nemmere.

Her er link til Triton forum på ultimate reef.

Masser af god læsning og erfaring at finde der.
http://www.ultimatereef.net/forums/foru ... .php?f=725" onclick="window.open(this.href);return false;
Go fornøjelse.
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Og Anders.

VIGTIGT!

Lad være med stirre dig blind på tallene når de kommer!

Jeg gik helt i panik da jeg fik min første test...... tænkte fu.k der er mange tung metaller og røde prikker osv.... men det går jo alligevel. De mængder de registrere er små!

Håber du vil dele dine resultater her? Da din balje jo står super flot og kniv skarpt!

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af crazy seahorse »

@ Charlie
Interessant det du nævner omkring de macroalger.
Jeg havde den opfattelse, at de løbende skulle høstes. I min verden ville det give mere mening, da de i så fald ville medvirke til exporten af næringsstoffer, når man nu skal køre uden vandskift.
Nu gengiver du så, at det er meningen at de i et eller andet omfang skal opløses for at de skal afgive nogle af de næringsstoffer ( du nævner aminosyrer, men også Po4 vil blive frigivet) de har optaget.
Det er et kendt faktum, at caulerpa, når den går i kønnet formering, opløses og afgiver det den har optaget - men det troede jeg skulle undgås ved at de skulle høstes inden.

Jeg har i det sidste halve årstid læst alt jeg har kunne finde omkring eksport af næringsstoffer og alt validt materiale jeg har læst betoner vigtigheden af, at få disse stoffer ud af systemet.
Hvis de ikke kommer ud af systemet, kan man få et eutrofisk (eutrophic, næringsrigt) system/miljø, hvilket nogle koraltyper trives fint i, men sps gør ikke umiddelbart.
Et sådant system er rigt på plantenæringsstoffer som Po4 og No3, som bla alger trives fint i.

Jeg skriver ikke det her, fordi jeg er uhørt negativ. Jeg er meget nysgerrig og spændt på, hvordan det spænder af, for det strider imod det jeg ellers har læst.
Så jeg følger med stor interesse med i hvordan det går og med i de resultater som du så velvilligt deler.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Carsten »

Mon ikke det er derfor Triton, anbefaler at man har flere slags macroalger i sumpen. Og at det ikke kun er Caulerpa. Og selvom det kun skulle være Caulerpa, så går de ikke i ukønnet formering på samme tid.
I øvrigt skulle C. taxifolia være den eneste art der ikke går i ukønnet formering.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

crazy seahorse skrev: Nu gengiver du så, at det er meningen at de i et eller andet omfang skal opløses for at de skal afgive nogle af de næringsstoffer ( du nævner aminosyrer, men også Po4 vil blive frigivet) de har optaget.
men hvordan bliver de bundet også frigivet og hvorfor siger man somregel at sand opløses men ikke sten og koraller?pga lav ph?hjœlp med lige med det der ph noget for jeg kan da ikke huske hvor der skulle ligge noget data der måler ph værdien


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Erik.

Fedt indlæg.

Jeg har også den opfattelse at de primært ( makro alger) skal høstes for at exportere nærring. På UL-reef skriver experterne også at det kan man hvis man har meget høje nærrings tal i baljen. Men de skriver også at meningen med algerne er den jeg skriver i forrige indlæg.

Der er en på UL-reef, der har spurgt om NØJAGTIGT det samme, det er Pete, han har forøvrigt en flot balje, jeg har sakset hans spørgsmål her.

OK this is a point of confusion to me so perhaps Eshan or Vince could explain in simple terms for Numpties like me

OK so I always thought the point of an algae bed was for nutrient export. So algae grows consuming nutrients, periodically remove algae, thereby removing said nutrients completely form the system

Now with Triton there is the concept that Algae die off releases aminos etc into the water to help feed the system and corals.

So how do you know when you should let the algae grow to die off, or harvest the algae to allow it to grow and consume more nutrients.

I'm confused.

Den første der svare er "Cam" som er Triton sælger i UK og har ret stor erfaring, han svare således.
In theory you should never have to harvest algae unless your nutrients are too high. The algae bed should strip nutrients out and as the nutrients are lowered the growth of algae should slow and as nutrients change levels the various forms of algae will bloom then die back, releasing their amino's into the system. I have never harvested my algae and the nitrate has been zero until recently when they have levelled out at 0.05ppm but there are patches of algaes that are dying and patches that are thriving. If your system has excess nutrients ie nitrate then you might need to harvest to bring it down and then leave it to do it's thing when nutrients are low. Regards Cam

Her er så hvad Eshan ( ejer af Triton og "opfinder" af metoden) svare

Hi mate, you should harvest the algea when it is growing good and get to big for your sump. It may not die because of an not natural reason, like to less place to grow or to less light. It should die of when nutrients are to low, releasing them back, and also a bit of it is ok to die and release some nutrients at the surfice of the tank ( be aware of dieing of because of less light if the surfice is covered when this is happening)!!!

The algea is a living habit for alot of animals and will be eaten and naturaly releas Aminos and sugars in the water- or feed your system passiv by feeding the smal animals that are eating it constantly.

It is an Natural system that keep your nutrient somehowe high but not chemicaly more in a biological way.

Han øver sig stadig i at skrive på engelsk, he, men meningen af begge svar er, som jeg forstår det følgende.

Har man meget nærring i vandet og makro vokser meget så høst!

Har man ikke meget nærring = under 1.00 ppm i no3 , så lad være med at høste, lad dem være i baljen og "dont panic" hvis de smelter/ opløses.

For mig betyder det HØST pt. Min no3 er 8.00 ! ( er liiiiige noget nervøs over dette og overvejer MEGET et vandskift ell. Flere, men så er jeg jo ikke "tro" mod metoden......SPÆNDENDE!)
Min po4 er 0.02 så den er jo fin nok.

Håber det giver mening Erik?

Hygge.
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af crazy seahorse »

ole. skrev:
crazy seahorse skrev: Nu gengiver du så, at det er meningen at de i et eller andet omfang skal opløses for at de skal afgive nogle af de næringsstoffer ( du nævner aminosyrer, men også Po4 vil blive frigivet) de har optaget.
men hvordan bliver de bundet også frigivet og hvorfor siger man somregel at sand opløses men ikke sten og koraller?pga lav ph?hjœlp med lige med det der ph noget for jeg kan da ikke huske hvor der skulle ligge noget data der måler ph værdien
@ Ole
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål rigtigt.
Men sten opløses ikke ved lav Ph, da sten er et mineral og påvirkes ikke ret meget af en lav Ph værdi, men koraller vil opløses da deres skelet primært er kalk eller kalkforbindelser.

Mht Ph generelt, så står der en del her: http://reefkeeping.com/issues/2007-05/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dækker det dit spørgsmål?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

nu kan jeg måske virke som en ignorant!men jeg syntes bare nogen hentydet til at calcium karbonat skulle virke som en fosfat svamp,hvis det forholder sig sådan så vil sand jo også suge fosfat til sig som en fosfat svamp så hvorfor ike hænge en pose sand i sumpen og juhuu måske det kan sælge bedre end zeolith:)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

også tror jeg det ikke er så meget opløsning at komme efter tror nu mere der er snak om at falde til ro


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:
ole. skrev:
crazy seahorse skrev: Nu gengiver du så, at det er meningen at de i et eller andet omfang skal opløses for at de skal afgive nogle af de næringsstoffer ( du nævner aminosyrer, men også Po4 vil blive frigivet) de har optaget.
men hvordan bliver de bundet også frigivet og hvorfor siger man somregel at sand opløses men ikke sten og koraller?pga lav ph?hjœlp med lige med det der ph noget for jeg kan da ikke huske hvor der skulle ligge noget data der måler ph værdien
@ Ole
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål rigtigt.
Men sten opløses ikke ved lav Ph, da sten er et mineral og påvirkes ikke ret meget af en lav Ph værdi, men koraller vil opløses da deres skelet primært er kalk eller kalkforbindelser.

Mht Ph generelt, så står der en del her: http://reefkeeping.com/issues/2007-05/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dækker det dit spørgsmål?

Erik
Hmm! Aqua Medics hydrogen karbonat. Føles og ligner i høj grad sten
http://www.aqua-medic.de/index.php?r=ca ... 153&cid=40" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis en levende sten knuses og kommes i kalkreaktoren, er jeg ret sikker på at den også vil blive opløst. Dog med en masse rest partikler


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:
crazy seahorse skrev:
ole. skrev:
crazy seahorse skrev: Nu gengiver du så, at det er meningen at de i et eller andet omfang skal opløses for at de skal afgive nogle af de næringsstoffer ( du nævner aminosyrer, men også Po4 vil blive frigivet) de har optaget.
men hvordan bliver de bundet også frigivet og hvorfor siger man somregel at sand opløses men ikke sten og koraller?pga lav ph?hjœlp med lige med det der ph noget for jeg kan da ikke huske hvor der skulle ligge noget data der måler ph værdien
@ Ole
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål rigtigt.
Men sten opløses ikke ved lav Ph, da sten er et mineral og påvirkes ikke ret meget af en lav Ph værdi, men koraller vil opløses da deres skelet primært er kalk eller kalkforbindelser.

Mht Ph generelt, så står der en del her: http://reefkeeping.com/issues/2007-05/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dækker det dit spørgsmål?

Erik
Hmm! Aqua Medics hydrogen karbonat. Føles og ligner i høj grad sten
http://www.aqua-medic.de/index.php?r=ca ... 153&cid=40" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis en levende sten knuses og kommes i kalkreaktoren, er jeg ret sikker på at den også vil blive opløst. Dog med en masse rest partikler
Jeps, fordi de fleste LS sikkert er kalkbaserede. De rest produkter du taler om er sikkert mineraler af en art.

Jeg arbejder bla med syrer til dagligt. Vi bruger produkter beregnet på professionelt brug.
Den stærke kalkfjerner ( mine medarbejdere kalder den "den gode af dem") holder en Ph på 0,5. Den er baseret på phosphorsyre og er meget potent. Det er alvor.
Når man hælder en opløsning af den på et terrassogulv, som man ikke har klargjort inden, så ryger al kalken - men stenene bliver for størstedelens vedkommende tilbage, fordi de er af mineralsk oprindelse. Det sker forøvrigt med alle syrer, denne her er bare meget kraftig - men den opløser kun kalk. Du kan opløse kalk med citronsaft.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af crazy seahorse »

@Charlie

Tak for et fint svar. Jeg må se at finde tid til gennemgå det sponsorlink på UR. Altid spændende at læse noget nyt.

Nu er det jo ret nyt - også i dit akvarie, så mon ikke din No3 falder på plads hvis du følger "planen". 8 i No3 er jo ikke verdens undergang, men du gør nok det rigtige ved at holde øje.

Det virker som om der fokuseres mest på No3 og ikke så meget på Po4. Det er rigtigt forstået ikke?
Jeg kan følge det så langt, at No3 tager algerne sig af (også noget af Po4), mens håndteringen af Po4 primært klares af en fosfatfjerner, skiftevis jern- og alubaseret.
Er det så grunden til, at man ikke bekymrer sig så meget om Po4?

I min søgen efter et produkt som kan fjerne Jod, kom jeg ind på en side der nævner fosfatfjernere som en mulig kilde til ophobning af metaller i akvariet.
Det er vel så grunden til at man anbefaler løbende målinger, da man ved disse kan opdage og iværksætte håndtering af disse metaller, rigtigt?

Du må undskylde mig, men jeg synes det er mere kemibaseret end egentlig "naturligt" biologisk - i hvert fald i mine ører. Men derfor kan det jo godt fungere.
I forbindelse med vandskift suger man jo sediment (eller burde gøre det) ud, da det netop kan lagre disse stoffer, hvilket vi også kender fra LS, hvor sediment inde i stenen lagrer næringsstoffer.
Jeg synes jo, at det er bedre at tage disse stoffer inden de når at blive frigivet ( idet omfang det kan lade sig gøre), end det er at skulle håndtere dem med kemi efterfølgende.
Det svarer lidt til, at man holder marsvin og kun fodrer dem, men lader bunden være fordi andre organismer (bakterier, orme og lign) tager sig af affaldsstofferne.
Det kan sikkert lade sig gøre, men det er ikke en optimal måde at gøre det på.

Det lyder mere negativt end det er ment, men jeg forstår ikke tankegangen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

igen,hvor har man det ifra at sediment er så godt til at optage næring?hvorfor er det ingen der bruger det i et filter så og dropper aluminiumoxid for at hænge en pose sand i sumpen?
og jo næringen forbliver i systemet bundet op i organismer derfor vil jeg mene det skal høstes,ved eksport er der ikke noget ophobning af organisk fosfat andet end det der er lagret i organismer.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af PoulD »

ole. skrev:igen,hvor har man det ifra at sediment er så godt til at optage næring?hvorfor er det ingen der bruger det i et filter så og dropper aluminiumoxid for at hænge en pose sand i sumpen?
og jo næringen forbliver i systemet bundet op i organismer derfor vil jeg mene det skal høstes,ved eksport er der ikke noget ophobning af organisk fosfat andet end det der er lagret i organismer.
Forudsat Erik med næring mener fosfat, så tror jeg det er helt korrekt. Prøv f.eks. at se denne her Ole: http://www.researchgate.net/profile/Jia ... ion_detail" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

det er da nogle år tilbage at vores norske medakvarist knut-arne berg stiftet mig bekendtskab med AT de to mest eftersøgte terrorister karius og baktus sidst blev set på en øde ø ude på karibien!
der findes også nogle aktive vulkan øer derud der har fået ændret kompositionen på nogle "LS" i den grad til at være fyldt op med forskellig organisk og uorganisk materie.
jeg har læst at cook islands foreksempel har rev strukturer og andre områder fyldt med fosfat og metaller men det skulle være yderst sjeldent så ikke uenig som sådan men jeg vil mene det beklagelige der er sket for vores ven her skyldes noget helt andet end det han selv mener er sket.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

@ Ole...... Jeg fatter hat af hvad du skriver? og egentligt også hvorfor du skriver det i denne tråd? Er det en fejl? Hvis ikke, så vil jeg meget gerne have navnet på de svampe du spiser :hehe: :sneaky2:

@Erik.

Lang snak meget kort.

Selvfølgelig er der også fokus på po4 i Triton modellen, det er bare ikke et issue for mig pt.

Når folk vil fjerne po4 bruger de, som du rigtigt skriver reaktor. De fleste skifter så mellem to medier. AL 99 og rowaphos. De er, som jeg forstår det lige effektive MEN, AL99 afgiver aluminium til vandet og optager Fe, Jern.
Rowaphos optager aluminium og afgiver Fe, jern. Derfor skifter folk ml. disse to medier. Jeg har ikke selv prøvet at skulle fjerne po4 endnu, men har da fået fingre i Haaugårds gamle reaktor, så jeg er klar, hvis det bliver nødvendigt.

Du skal da bestemt ikke undskylde at du syntes det lyder som et kemisk projekt at kører med Triton. :GO Måske er Eshans "hollistiske tilgang" en salgs gimmick?

Egentligt er det ikke så mystisk og kemisk syntes jeg :W

Go søndag til alle.
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

jeg havde ellers lovet mig selv i at ikke kommentere på et produkt mere,men nu syntes jeg de her tests var lidt ude af normen så det gjorde jeg alligevel.
hvis du ikke syntes mine indlæg har relevans til tråden kan jeg da godt holde mig ude ifra dem.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Charlie

Synes du skulle tale pænt til Ole, selvom du ikke forstår hvad han skriver.
Ole er af de dygtigste på vores forum :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Bokelund »

Hvad gør man, hvis man vil have sit vand testet? Sender en prøve eller afleverer det?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af crazy seahorse »

Bokelund skrev:Hvad gør man, hvis man vil have sit vand testet? Sender en prøve eller afleverer det?
Sender den til Flemming Koralfarmen.
Tror du bestiller den over hjemmesiden, så sender han et glas som du returnerer med vandet.
Resten klarer han så.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Ole, du er mere end velkommen til at komme med indlæg og kommentarer :y

Jeg mener det når jeg skriver at jeg ikke forstår hvad du skriver og hvorfor ? Der er SLET ikke hard feelings herfra, men jeg forstår det sgu ikke :biggrin:

Peder, Ja jeg skal nok " tale" pænt til Ole, men jeg forstår altså ikke hvad han skriver og hvorfor? Jeg ved godt det er mit problem :crybaby: Måske nogle kan hjælpe mig :y Jeg syntes forøvrigt altid jeg taler ordentligt herinde :P

Go dag.
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Bokelund.

Erik har svaret.

Jeg håber i der får testet vil dele ud af resultaterne?
Så vi SAMMEN og i GOD ånd alle sammen kan bliver klogere :Peace:

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af peder »

pederrevnørd skrev:Hej Charlie

Synes du skulle tale pænt til Ole, selvom du ikke forstår hvad han skriver.
Ole er af de dygtigste på vores forum :-)

Mvh
Peder
Ja man skal tale pænt :wink: og Ole har sikkert megen viden og derfor er jeg sku' ked af at jeg har det som Charlie at jeg heller ikke er i stand til at forstå Ole's måde at formidle denne visdom :dizzy:. Har ellers virkeligt gjort mig umage i mange år :wink:


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

det er jo kritik som det her der gør at jeg begynder skrive enda mer tydelig.
forstår i så det her:jeg syntes at folk der måler sundhed i tal simpelthen burde have et los i løgene! :biggrin:
over and out


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

ole. skrev:det er jo kritik som det her der gør at jeg begynder skrive enda mer tydelig.
forstår i så det her:jeg syntes at folk der måler sundhed i tal simpelthen burde have et los i løgene! :biggrin:
over and out
Ole, sorry jeg bukker mig og spreder ben så du kan komme til :h

Og JA TAK, så forstår jeg dig. Dejligt med direkte tale, det skulle du da bare have skrevet første gang :W

Det er helt fint du har det sådan, det er jeg bare ikke dygtig nok til at lade være med, altså at bruge målinger.

Fortsat god søndag.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle vœre venlig mer men du får mig simpelthen ikke ned på det plan du prøver på.der er så meget i den her tråd der ikke passer som jeg kan modsige at jeg ikke aner hvor man skal starte,så jeg overlader den nok til jer der forstår hinanden så godt:)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

@ Ole. Helt ok :GO

Er sgu ked af at du reagerer som du gør. Det var ikke lige meningen.

Jeg håber vi kan komme tilbage på sporet igen her i tråden?

Det er RIGTIGT vigtigt for mig at understrege at jeg IKKE er ekspert i noget som helst der har med hverken saltvands akvarier eller Triton at gører ( bare kig på mine billeder af baljen, så ved man det) Jeg prøver bare at dele mine få erfaringer. Det mener jeg også jeg gør opmærksom på i min signatur.

Ole, hvis jeg oplyser om noget der er forkert så håber jeg da at du vil kommenterer på dette? I et alment sprog, så jeg har en chance for at forstå det?

Denne tråd var IKKE en tråd der skulle handle om for eller imod Triton, men mere om de erfaringer der er kommet efter vi er nogle stykker der har kørt med det i en kortere periode her i lille DK.

Eller, er jeg virkelig den eneste der forsøger at køre fuld Triton her i landet? Vildt alligevel. :h :h

Go aften til ALLE.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

helt ok her også,nu vil jeg heller ikke vove påstå jeg er ekspert,jeg kan lidt af det hele,hvornår er man ekspert?er det når man har gjort detsamme i over 20år?og nu behøvs alle jo heller ikke prøve opfinde hjulet om igen.tilbage til tråden,en væsentlig forkert ting i tråden er at det viser sig makroalger ikke er specielt godt til at optage næring medmindre man taler om uanede mængder af det!!!


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"