/; edit
Inspireret af Lord Mikes fine tråd. "Kan det virkelig betale sig" har jeg lige lavet en tilføjelse her.
Triton motoden har fokus på primært 3 ting ift. At holde et saltvands akvarie.
1 skummer.
2 brug af makro alger.
3 tilsætning af 3 baser for at holde KH, Cal, og mag stabile.
Der ud over kan man nørde og gå i dybden hvis man syntes det er sjovt, eller hvis der er noget i baljen der drillle og man ikke liiiiige selv kan gennemskue hvad det er. Dette kan man gøre ved at få lavet en analyse af sit vand.
Hvis man vælger dette, er det vigtigt for mig at understrege at man ikke panikker over alt det der bliver fundet i vandet ( det var der jo i forvejen og vi drikker det jo hver dag

Det er IKKE nødvendigt at måle sit vand, hvis det ellers bare køre i baljen! /; edit
Tænkte at det måske er på tide af lave en officiel Triton tråd herinde?
Jeg forsøger at smide mine test resultater ind via pdf fil.
Første test
I følge denne test skulle jeg lave 4 x 15 % vandskift for at få banket aluminium, zink og jern ned. Dette gjorde jeg. Jeg valgte at bruge red sea "standard" salt til mine vandskift, da denne salt er rimelig neutral ift de 3 hellige mm. på den måde tror jeg at jeg bedre kan styre indhold af div, da det er nemmer at tilsætte end at fjerne.
Her er test nr 2
Som man kan se fik jeg fjernet de u-ønskede stoffer ved vandskiftet. dejligt

I test 2 kan man også se at min jod er lav. Den har jeg så løbende tilsat en smule af og kan se en klar forbedring på lps og sps, tester løbende med et red sea test sæt.
I morgen sendes test nr 3 afsted. Spændende at se hvad den viser?
Min tilsætning af de 3 baser har jeg løbende skulle opjustere for at holde en kh på 8.00
Jeg tænker at det er VIGTIGT ikke at stirre sig blind på tallene i testen, men mere se dem som en guideline, det er nemmer at se i baljen hvordan det står til. Men det er fint med testen hvis der er noget der driller uden at man selv kan finde ud af hvad pokker det er der evt. driller ( fx div metaller osv.) Man kan jo også bruge testen til at kalibrere egne test sæt ( teste det vand man sender afsted for alt hvad man lyster og så sammenligne med resultatet man får fra Triton)
Hvordan får jeg testresulteterne til at være her i stedet for at de skal downloades???

Nå, håber nogle kan forklare mig det?
Ellers håber jeg vi kan få en god konstruktiv tråd der handler om Triton
Hilsen
Charlie