"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Maxi-Jet PH 1200 (1200 l/t.)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Maxi-Jet PH 1200 (1200 l/t.)

Indlæg af Peters1 »

Hvad er erfaringerne med disse pumper??

Min aquabee 2000 elektronisk har kørt i ca. 1 time og jeg har fået de første klager om larm... :( (kan godt forstå hende... den larmer helt vildt).
Har prøvet at tage den af glasset og så bare holde den i hånden, men samme resultat..

Peter
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Maxi jet's pumper er mere lydløse, yder godt og efter min erfaring meget holdbare. Havde også en aquabee der larmede.. den stod (heldigvis?) af og jeg fik en maxi jet istedet.

Du kan også overveje deres 3000 lpt.
Brugeravatar
malawifisk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 17:27
19
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
Kontakt:

Indlæg af malawifisk »

Prøv lige at tage rotoren ud og samle pumpen igen, den skal ikke sige noget. Det er højest sandsynligt at rotoren sidder forkert. Tjek lige at de 2 gummi lejer / bøsninger sidder rigtigt.
Martin

Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
_____________________________________________________________
740l + 150l sump,
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Mkr> tænkte at købe et par stykker af dem, men en kraftiger er måske bedre??

malawifisk> ok det vil jeg lige prøve og se om det hjælper. Er det forresten bare lige til at finde ud af??
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ja det er simpelt.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Den ene Maxi-Jet pumpen jeg har, kjøpte jeg for vel 12-Tolv år siden, den har fungert i fersk og saltvann uten noe feilslag og går den dag i dag, jeg har ennå ikke skiftet noen deler på den.
God kvalitet må man si..
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Jeg har nu skilt den og samlet den igen. Det hjalp en lille smule, men kan stadivæk høre ret tydeligt når den skifter interval.

Er ikke helt sikker på at der er helt nok cirkulation i baljen.. regnede med at returpumpen ville give noget mere, men der er dælme ikke meget tryk på rørene.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Ved ikke hvor stort dit akvarie er.. Men en tunze (propel typen) med interval er en dyrere men meget bedre løsning, der er markant mere blus på, og så har man den cirkulation man efterlyser og lidt til. Istedet for en skarp stråle som de alm. pumper for man en bred blød strøm. Meget tættere på naturen.

Min tunze (7000 lpt.) brummede lidt i starten ved interval skift, svagt, men stadig nok til det irriterede mig. Efter jeg rettede lidt på nogle sten holdt det op. Nu hører jeg den ikke mere i dagtimerne.

Det bedste er at sådan en pumpe + en photodiode der skruer ned om natten og derved larmer mindre (interval stopper).

Jeg så også lige du havde skrevet electronic... (læste ikke ordentligt første gang)

Jeg har ikke prøvet dem, kun de alm. aquabee.

Det eneste jeg kender til interval med maxi jet er med en squid. Det er billigere end tunze, men også mindre effektivt, og til tunze kan man få en hul sten der efter nogen tid blender perfekt ind i dit setup.

Dog har jeg set en fiks anordning en amerikaner havde lavet til squid. Han koblede lidt rør sammen, så squiden sad uden for akvariet, og der gik et rør ud fra hver side på squid'en og op i baljen. Jeg tror jeg i sin tid gav 1000 kr. for en squid + en maxijet 3000 lpt. Tunze udstyret kostede vist lidt over 2200.
Brugeravatar
malawifisk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 17:27
19
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
Kontakt:

Indlæg af malawifisk »

Hvad er der i enderne ar fremløbsrørene? Hvis de er helt åbne kan jeg godt forstå at der ingen tryk er på rørene. Prøv at sætte nogle mundstykker på som presser vandet ud. Hvis et Ø32 mm rør er helt åben så er der ikke meget tryk på med en 3700L pumpe. Ang. nok cirkulation så kan du aldrig få formeget, men 5000L/timen skulle være nok til 250L hvis det er lavet rigtigt. Ang. aquabee, så prøv at lade den køre en tid, det er jo lang tid siden den har kørt og vær 100% sikker på at skjoldet foran rotoren sidder rigtigt. Prøv evt at dreje det til en anden pos.
Martin

Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
_____________________________________________________________
740l + 150l sump,
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

MKR: Har du set den Tunze sten?? For hvis du havde ville du ikke skrive som du gør! "Stenen" er en stor klump hvis keramik, som jeg har svært ved at se kan "blendes" ind mellem de andre sten. Selvfølgeligt kan den lægges ind mellem de andre sten, men alligevel ikke, for pumpen skal jo kunne renses uden at splitte hele baljen ad.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Hej Carsten, jeg har sådan en. Indtil nu har den været i lidt over en uge...

Den var helt hvid i starten, men er nu begyndt at tage samme farve som resten.

Jeg har sat den øverst bag ved nogle andre sten og skal nok tage et billede senere. Den er ganske givet stor, og ved første øjekast ligner den ikke levende sten, men efter den er kommet i syntes jeg den ligner levende sten ret godt.
martinu
Reactions:

Indlæg af martinu »

vedr aquabee så har jeg en 3000 eletronic og den lamer og så helt vildt nu har jeg så gjort det at jeg har taget di beslag der var med til at sætte den over kanten på akvariet og sat en filter svamp bag ved pumpen det hjælper en lille smugle men den lamer statig
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Jeg bruger "MaxiJet 1000", jeg har købt med disse i over 6 år. de har virket upåklageligt.

Jeg har et 250 ltr. akv. hvor jeg har bruger 5 pumper, den en er dog lige stået af, hvor ved at jeg har bestilt 2 nye hos akvarieudstyr 210 kr.stk.

De 2 af pumperne køre hele tiden, en bag ved stenene og en fra sump, de andre køres over tændsluk ure, hvilket at de åbenbart godt kan klare, selv om der er mange som siger at akslerne ikke har godt af det, den som lige er brændt sammen var en af dem som kørte hele tiden.

Jeg kan kun anbefale disse pumper :D , da de er rimelig stille, også virker sugekopperne ,selv den dag idag og så fylder de ikke ret meget i akv. selvfølgelig kan de ikke gemmes væk i et akv. som mit 250 ltr. :(
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"