Det er ved at være noget tid siden sidste update, og nu er der endelig lidt ro på arbejdssiden, men kun for en kort stund

akvariet er blevet forsømt en hel del på den sidste måned, hvor der knap nok er blevet rengjort ruder. Dette medførte for en kort stund en saltvandsdepression, hvor jeg gik med tankerne om at lukke det hele, da jeg alligevel ikke var hjemme til at nyde det, der er stadig alger og cyano, der er kommet glasroser igen, lorte montispisende snegle og så er jeg tilmed blevet ramt af bobbelalger ;( alle de ting gjorde, at jeg meget seriøst overvejede at lukke akvariet. Den ene aften hvor jeg kom sent hjem (kl 2230), havde min kæreste rengjort ruderne til min store overraskelse! Siden er lysten kommet tilbage!
Jeg har hver dag tilført 10 ml nutri complete på trods af jeg ikke har målt for noget som helst. Jeg har endvidere fjernet størstedelen af mine makroalger. I dag havde jeg så tid til at foretage test af alle værdierne:
NO3: 10 ppm (er lidt usikker på om den er lidt lavere, for jeg målte kun 30 min efter tilsætning af nutricomplete)
Ca: 490 ppm
KH: 9,28
Mg: 1335 ppm
K: 370
pH: 7,8
Og så til det spændende !! Min fosfat:
Min fosfat er nu i bund. Det er jo skønt! Jeg har stadig lidt alger, men de er døende. Har også stadig lidt cyano, som bølger lidt frem og tilbage. Nogen dage kan det være meget på tilbagetog, og aftenen efter er der cyano igen. Lidt irriterende, men tror det lever af det skidt, som ligger på sten og bundlag. Der ligger rigtig meget snavs, som jeg vil prøve at reducere med bio mate. Skal blot have købt det.
Desværre har jeg oplevet at calcium har været svagt stigende de sidste par måneder. Har forsøgt at skrue lidt ned for kalkreaktoren selvom min KH har været stabil, men det har ikke rigtig hjulpet. Er der nogen, der kan hjælpe mig med dette problem? Skal jeg skrue mere ned for kalkreaktoren og så dosere KH manuelt indtil calcium er nede på et acceptabelt niveau? Eller er der andet galt?
Min pH er heller ikke lige i øjet. Den ligger lige omkring de 7,8 hvilket gerne skulle ligge omkring 8-8,1. Den har egentlig altid ligget omkring 7,7-7,8. Nogen forslag til årsagen til den lave pH?
Ellers er der ikke sket så meget i akvariet. Den sidste acropora jeg købte som brun til decoceans åbningsfest er ved at blive lyseblå. Jeg forsøger stadig at komme de montispisende snegle til livs, men de bliver ved at dukke op. Skal have fat i en gylte snart.