glasrose spredning

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

glasrose spredning

Indlæg af Anders månsson »

:devilish:
jeg har lige observeret at min sparsomme "samling" af glasroser er eksploderet i antal over de sidste par dage og nu er det minimum en pr 20. cm på stenene!
Det har jeg da aldrig oplevet før! De sidder også mærkelig steder hvor der intet lys er såsom i overløbet og imellem stenene... Har I hørt om glasroser der spreder sig som en håndgranat med små stykker over det hele???

Jeg overvejer en pincet fisk da jeg kan se jeg kommer til at have et glasrose mareridt i over de næste par måneder!

men jeg må jeg se hvad jeg kan gøre med saltsyre :beer:
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: glasrose spredning

Indlæg af Engelquist »

Jeg har haft held med en pincetfisk- den udryddede glasroserne i løbet af et par dage. Heldigvis spiser den også frostfoder og hakkede blåmuslinger- men det er jo ikke altid man er så heldig med denne smukke fisk...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Giv dem en omgang saltsyre, hvis det ikke hjælper første gang, så giver du dem en omgang til, de kan godt være en smule(meget) besværlige. (husk ikke at behandle for mange af gangen, da din PH vil falde for meget)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når du har stukket dem med saltsyre, så rod rundt med kanylen, der hvor glasrosen sidder fast, for at få det hele væk. Ellers kan den komme igen.
Og husk at fiske det op som der løsner sig, eller bliver det bare til nye glasroser
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Niclas »

Jeg har haft gode erfaringer med wurdemanni rejer til at fjerne dem.
Mit 250 liters -nedlagt-
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Sikke noget Anders. Øv.

Blir nysgerrig på om der er ændret nogle paremetere i din balje, siden de lige frem er eksploderet i antal? Er det en tilfældighed..... altså noget der "bare kommer snigende" og pludselig ses de, eller...... udløser de noget i vandet der får dem der er til at "spawne" synkront, ( eller hvordan de nu engang formere sig???)......

Er varme, salt indhold, strømning, værdier, eller andet ændret?

Held og lykke med opgaven!

Hvis der er super mange ville jeg satse på pincet fisk!

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Når sådanne "udyr" pludselig eksploderer i baljen, det være sig planarier, Glasroser eller revanemoner mm, så er det typisk pga overfodring af fisk, eller for meget koralfoder.

Det der gavner korallerne, gavner desværre også vores uønskede gæster.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

jeg har en idé om at de kommer når man ikke kigger på akvariet, jeg havde 1 pestanemone i næsten et år, så tog jeg på forlænget weekend, da jeg kom tilbage havde jeg 20, kunne det tænkes det er fordi du har glemt at kigge på akvariet i et par dage? :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg havde også ukontrolleret spredning i mit første setup. Det startede med to store, som jeg egentlig syntes så hyggelige ud. De fik lov at stå.

Efter et halvt år, begyndte der at dukke unger op overalt. Til sidst var det så slemt, at der hver morgen sad 20 nye små individer på forruden.

Jeg endte med at nedlægge akvariet og starte forfra.

Jeg tror nu ikke det skyldes kraftig fodring, blor gode livsbetingelser. Det er ikke uden grund at glasroser bruges som modeldyr for forskning i koraller - de er uhyre nemme at have med at gøre i laboratoriet, meget nemmere end f.eks. sps.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Jeg må kigge noget mere på akvariet!!!

Jeg fordrer pænt meget og for tiden er det mest flage foder. Det har fået mit detritus problem reduceret men så kom glasroserne istedet... Jeg tror næsten at jeg foretrækker detritus...

Jeg vil jo helst ikke stoppe med at fodre så meget da alt andet også stor trives...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

nu har jeg siddet og kigget og kigget rundt i alle sprækker osv!
Der er små glasroser ALL OVER!!!

Så nu må jeg jo trække i mine handsker, bevæbnet med automat riffel i form af kanyler fyldt med det pureste og reneste saltsyre til de små sataner!
citat: "de dumme svin" (Benny, Olsen banden).
Joyride
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
18
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Joyride »

Anders månsson skrev:nu har jeg siddet og kigget og kigget rundt i alle sprækker osv!
Der er små glasroser ALL OVER!!!

Så nu må jeg jo trække i mine handsker, bevæbnet med automat riffel i form af kanyler fyldt med det pureste og reneste saltsyre til de små sataner!
citat: "de dumme svin" (Benny, Olsen banden).
Hej Anders

Måske et underligt spørgsmål men hvad for en slags handsker har du tænkt dig at bruge - er det plastic handsker der beskytter dig 100% fra kontakten med saltsyren eller der f.eks neopren arbejdshandsker fra byggemarkederne. Jeg spørger fordi jeg tænker det må være svært med plastic handsker under vand da de jo bliver fyld med luft eller vand og dermed ikke beskytter alligevel. :wink:

Er det i øvrigt "standard" saltsyre du vil bruge og hvor får du fat i en egnet kanyle, Apoteket?

Mvh. Joyride
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Preben »

I må meget undskylde, men hvorfor ikke bruge kogende vand. Det klare jeg uden handsker
Jeg har en 200 ml sprøjte med en lille slange på og det gå fint. Jeg brænder kun en cm. a. Så det virker for mig
Mvh Preben
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg bruger bare alm en gangs handsker som man kan få på apoteket og så en elastik omkrng håndleddet! for at undgå at smide for meget af mit eget fedt i vandt og beskytte mig imod stik fra stenene og flad orme... (nok lidt paranoid og det sker også jeg glemmer handskerne)

Preben: JEg har også brugt kogende vand tidligere, men var ikke tilfreds med resultatet. det er alm saltsyre fra købmanden...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"