Det undrer mig blot at visse fisk sælges for 50 kr og andre for langt over 1000 kr. De har været med det samme fly og i samme papkasse. At den ene så koster 3 dollar og den anden 35 er naturligvis en del af regnestykket.
Der er da ikke cites på fiskBingocaller skrev:CITES vel også?
Jo er der ikke et par arter omfattet af bilag et og to?Carsten skrev:Der er da ikke cites på fiskBingocaller skrev:CITES vel også?
Med mindre det er den blå fisk - Coelacanth du vil have
De eneste fisk jeg kender til der kræver en form for cites er søheste.Raavig skrev:Jo er der ikke et par arter omfattet af bilag et og to?Carsten skrev:Der er da ikke cites på fiskBingocaller skrev:CITES vel også?
Jeps.Bingocaller skrev:Udbud og efterspørgsel - Opdræt eller naturfanget - nyhedsværdi
- SVJV er Zebramallen L046 da på listen...Carsten skrev:Der er da ikke cites på fiskBingocaller skrev:CITES vel også?
CITES er kort fortalt en liste der international er lavet over dyrearter som kræver mere eller mindre opmærksomhed i forhold til handel og naturlig bedtand.MarkBruhn skrev:Hvad menes der med cites? Og hvorfor?
Raavig skrev:CITES er kort fortalt en liste der international er lavet over dyrearter som kræver mere eller mindre opmærksomhed i forhold til handel og naturlig bedtand.MarkBruhn skrev:Hvad menes der med cites? Og hvorfor?
Du kan læse mere på Naturstyrelsen side.
I Danmark bruger vi A B og C liste, internationalt er det I II og III.
Liste 3 kræver ingen dokumentation.
B kræver dokumentation og A må du ikke handle med med mindre der er tale om særlige omstændigheder (zoos mv).
Normalt vil der være tale om der skal være billede id og chip (ved dyr der kan chippes).
Køber du udenlandske dyr med udenlandske CITES skal de registreres og dokumenterede med danske papier. Normalt skal du søge CITES inden en handel.
Om der er lavet senere særregler for koraller ved jeg faktisk ikke.Carsten skrev:Raavig skrev:CITES er kort fortalt en liste der international er lavet over dyrearter som kræver mere eller mindre opmærksomhed i forhold til handel og naturlig bedtand.MarkBruhn skrev:Hvad menes der med cites? Og hvorfor?
B kræver dokumentation og A må du ikke handle med med mindre der er tale om særlige omstændigheder (zoos mv).
Normalt vil der være tale om der skal være billede id og chip (ved dyr der kan chippes).
Køber du udenlandske dyr med udenlandske CITES skal de registreres og dokumenterede med danske papier. Normalt skal du søge CITES inden en handel.
Helt så firkantet synes jeg nu ikke det er mere.
For efter det Raavig skriver, så skal vi jo have cites på alle vores koraller, men virkeligheden er jo en helt anden.
Den som importer koralerne/dyrene fra lande uden for EU skal søge et indførsels cites, som kun udstedes hvis der også er et udførsels cites.
Men når korallen/dyret er inden for EU's grænser. Kræves der ikke særskilte cites for dyrene mere, og de kan frit transporteres over grænsen. Dog skal man have en kvittering med fra sælgeren, og gerne med cites nummeret på.
Og i praksis er det jo idag totalt umuligt at spore hvor en given koral i sin tid er kommet fra.
Der er andre og mere besværlige regler når vi kommer højere op i dyreriget.
Jeg ved ikke hvilken indgang vinkel du har til det, men den lyder meget akademisk.Raavig skrev:Om der er lavet senere særregler for koraller ved jeg faktisk ikke.Carsten skrev:Raavig skrev:CITES er kort fortalt en liste der international er lavet over dyrearter som kræver mere eller mindre opmærksomhed i forhold til handel og naturlig bedtand.MarkBruhn skrev:Hvad menes der med cites? Og hvorfor?
For efter det Raavig skriver, så skal vi jo have cites på alle vores koraller, men virkeligheden er jo en helt anden.
Den som importer koralerne/dyrene fra lande uden for EU skal søge et indførsels cites, som kun udstedes hvis der også er et udførsels cites.
Men når korallen/dyret er inden for EU's grænser. Kræves der ikke særskilte cites for dyrene mere, og de kan frit transporteres over grænsen. Dog skal man have en kvittering med fra sælgeren, og gerne med cites nummeret på.
Og i praksis er det jo idag totalt umuligt at spore hvor en given koral i sin tid er kommet fra.
Men jeg ved koraller har været et omdiskuteret emne.
At der skal følge sælgers bevis med, skal der faktisk under alle omstændigheder (når der snakkes CITES listede arter).
Det er da smart hvis der er lavet mulighed for import CITES, fra sælger/grossist.
Disse regler jeg skitsere er ihvertfald de grundlæggende - så kan der jo være forbehold
Det har jeg ikke nejCarsten skrev:Jeg ved ikke hvilken indgang vinkel du har til det, men den lyder meget akademisk.Raavig skrev:Om der er lavet senere særregler for koraller ved jeg faktisk ikke.Carsten skrev:Raavig skrev:CITES er kort fortalt en liste der international er lavet over dyrearter som kræver mere eller mindre opmærksomhed i forhold til handel og naturlig bedtand.MarkBruhn skrev:Hvad menes der med cites? Og hvorfor?
Men jeg ved koraller har været et omdiskuteret emne.
At der skal følge sælgers bevis med, skal der faktisk under alle omstændigheder (når der snakkes CITES listede arter).
Det er da smart hvis der er lavet mulighed for import CITES, fra sælger/grossist.
Disse regler jeg skitsere er ihvertfald de grundlæggende - så kan der jo være forbehold
Hvorimod jeg forholder mig til det der i praksis sker.
Har du nogen sinde fået udleveret et cites hvis du har købt en koral??
Har du selv leveret et cites hvis du har solgt en koral??