findes der et nemt tegneprogram til akvarier

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

findes der et nemt tegneprogram til akvarier

Indlæg af minedykker »

hejsa ved det har vært oppe før, men er der nogen der ved om der findes et nemt tegne program til at tegne 3D i hvor det er muligt at lege med flow strømninger ??
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: findes der et nemt tegneprogram til akvarier

Indlæg af minedykker »

hmm stadig ikke nogen der kender et nemt tegne program i 3d til at tegne i ?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Hmm, altså hvis du er ude i et program hvor du vil tegne noget og så beregne flow tror jeg ikke det findes.

Google SketchUp er gratis og meget nemt at bruge til at tegne 3D.
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Ole Bach »

Flow beregning findes skam som en del af solidworks, inventor, rhino, solidedge og mange andre 3D programmer. enten som flow analysis eller FEM
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Dodomand skrev:Flow beregning findes skam som en del af solidworks, inventor, rhino, solidedge og mange andre 3D programmer. enten som flow analysis eller FEM
Ja, i rørføringer.

Jeg har svært ved at tro der findes et hyldevare-program hvor du kan indtegne en stensætning og så en streampumpe og få en flowberegning på det. Det kræver i hvert fald mere end en alm stationær at lave de beregninger!
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

Du kan lige så godt tegne pile fra dine udstrømmere.
Ud fra dine pile kan du estimere bevægelserne i dit vand.

Du får ikke umiddelbart et program der kan give dig lavere usikkerhed.

Rørberegning er ganske nemt og behøver ikke et program :)
Det er ganske smart at vide sit flow i sine rør men det er ikke relevant her.
Mvh. Christian Raavig
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Det korte svar er desværre Nej, det findes der ikke et nemt tegneprogram der kan.

Og hvis du finder et der påstår det kan modellere flow i baljen, så er det efter princippet: garbage in, garbage out - der er alt for mange parametre der ikke er kendte. Fx glassets eksakte overflade ruhed, stenenes porøsitet, partikkel størrelse i vandet, præcis stensætning, korallers vækst, pumpers spredning, og påvirkning når de bliver slidte, rotorens modstand, forskellige koncentrationer i vandet der kan ændre flow egenskaber, sandets overflade osv osv osv...

Desværre - det kunne være rigtig sjovt at sidde og modellere og finde den mest optimale løsning, men her vil teori og praksis desværre have svært ved at hænge sammen ud fra en normal semi-nørdet viden :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Fluid physics er, som Anette siger, nok noget nær umuligt, at simulere ordentligt på en computer. Meeen. . . på trods af det ville jeg da mene man med en god 3D engine burde kunne kode noget der ville være langtfra perfekt, men tilstrækkeligt godt til dette formål. Især fordi det jo ikke behøver køre i real time. Man kan jo så f.eks. arbejde med et stort set ubegrænset antal partikler. Men så er vi vist også langt ude over tegneprogrammer som selv 3DS max. Og nemt er nok ikke et ord jeg ville bruge om projektet :-)

Her lige et eksempel på hvad der p.t. er muligt - i real time:
[video][/video]
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Anette skrev:Det korte svar er desværre Nej, det findes der ikke et nemt tegneprogram der kan.

Og hvis du finder et der påstår det kan modellere flow i baljen, så er det efter princippet: garbage in, garbage out - der er alt for mange parametre der ikke er kendte. Fx glassets eksakte overflade ruhed, stenenes porøsitet, partikkel størrelse i vandet, præcis stensætning, korallers vækst, pumpers spredning, og påvirkning når de bliver slidte, rotorens modstand, forskellige koncentrationer i vandet der kan ændre flow egenskaber, sandets overflade osv osv osv...

Desværre - det kunne være rigtig sjovt at sidde og modellere og finde den mest optimale løsning, men her vil teori og praksis desværre have svært ved at hænge sammen ud fra en normal semi-nørdet viden :)
Det eneste jeg kender til der tilnærmelsesvis ligner, er det MAN B&W bruger når de skal beregne skibsskruer. Der kan de tegne bunden ind og prøve sig frem med forskellige skruer for at finde det optimale. Sådan en beregning sættes i gang på en supercomputer til X antal millioner og varer så vidt jeg husker 48 timer at tygge igennem.
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Ole Bach »

AndersGS skrev:
Anette skrev:Det korte svar er desværre Nej, det findes der ikke et nemt tegneprogram der kan.

Det eneste jeg kender til der tilnærmelsesvis ligner, er det MAN B&W bruger når de skal beregne skibsskruer. Der kan de tegne bunden ind og prøve sig frem med forskellige skruer for at finde det optimale. Sådan en beregning sættes i gang på en supercomputer til X antal millioner og varer så vidt jeg husker 48 timer at tygge igennem.
Som jeg sagde før er der flere at de store CAD systemer der understøtter find element analyse.
Analyse metoden der benyttes til flow er kendt som CFD.
Hvis man skal lave en avanceret analyse benytter man ofte dedikerede programmer til analysen. (ansys eksempelvis)

" onclick="window.open(this.href);return false;

Men vi snakker analyser som typisk tager 100-300 timer før man har noget man kan bruge til noget.
Desuden efterkalkulere man resultaternene for at at eftervise simuleringen passer
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Det skal ikke forståes som at det ikke er muligt. Da vi havde kursus i CFD analyser sad jeg og puslede med det når der var tid, og fik en del hjælp af underviser til at putte nogle fornuftige antagelser ind. Alligevel var det det rene volapyk der kom ud af simuleringen, at der skule være fint flow i vores døde områder i daværende balje osv..
Mener den simulering jeg fik lavet tog godt to timer at køre på en kraftig computer, men det var virkelig garage in-garage out.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det er ikke et let job, og ikke noget alle og enhver kan sætte sig og gøre med et program de har downloades gratis på nettet . :-)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Dodomand skrev:
AndersGS skrev:

Som jeg sagde før er der flere at de store CAD systemer der understøtter find element analyse.
Analyse metoden der benyttes til flow er kendt som CFD.
Hvis man skal lave en avanceret analyse benytter man ofte dedikerede programmer til analysen. (ansys eksempelvis)

Men vi snakker analyser som typisk tager 100-300 timer før man har noget man kan bruge til noget.
Desuden efterkalkulere man resultaternene for at at eftervise simuleringen passer
Nej, jeg kan da godt se det er der program minedykker skal have fat i... :rolleyes:
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"