"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af ole kekkonen »

er alle apparater ved at være der! :biggrin:
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

Steen skrev:Hvad med et par mp60 skjult i den ene side hvor det udvendige glas bliver skjult.
Eller bliver det indbygget i væg kan 4 stk mp60 gøre jobet
Tror jeg er mest til at bygge det ind i en væg med et teknikrum bagved. Er lidt for bange for at de kraftige cirkulationspumper kommer til at larme for meget når de kører op og ned i hastighed.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Petercw »

En håndfuld MP60'er der køre et hurtigt mode, det kommer i hvert fald til at lyde som en "skudsalve" i en actionfilm, hehe :K

Jeg glæder mig til at se hvilken løsning du kommer frem til.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Steen »

Jeg har 4 stk mp40 i mit 1000l de køre kun 80% ved max. De larmer ikke mere når køre op og ned i styrke end når de køre konstant.

Jeg havde før dem 2 stk tunze 6105 og 2 stk 6205 på multicontroler 7096 sammen ligner man flowet vinder mp40 helt klart.
MP40 vinder også helt klart med hensyn til styring efter min mening.
Men i har helt ret de bliver ikke lige frem foræret væk
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

Mange tak for alle tips og indput vedr. cirkulation. Nu har jeg et mere klart billede af hvad der skal til. Skal nok ud og se MP40 vs WP40 / 60 men hælder pt mest til WP60 pga. prisen, men til MP pga. den nemmere kan skjules.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

Så er det tid til en skummersnak... Nogen tips til skummer til et total system på ca. 3.500 -4.000 liter vand?
Laver seperat teknikrum så højde er ikke et issue.
Intern eller ekstern? Har eksterne en fordel, som jeg ikke lige kan se?

Har kigget lidt på denne her:
Super Reef Octopus XP 8000 Internal Cone Skimmer
http://premiumaquatics.com/aquatic-supp ... 8000I.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Har også et godt øje til Bubble King.

Any suggestions?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af MoG »

Hvis pengene ikke betyder det store , så må en bubbelking jo være nr 1!
Men hvis du har/får et teknikum vil lidt støj jo nok ikke betyde så meget . Så kunne du vel finde en skummer der skummer lige så godt men siger en anelse mere , til en noget billigere pris! Og så bruge de resterende mønter på noget andet godt til baljen! :wink:
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Bingocaller »

Wp 60 kan fåes for en brøkdel - og har fået masser af ros
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af AndersBoerglum »

Se den Kanstrup har til salg her på forum :)
Eller få en decocean skummer :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Thue »

Min drøm hvis pengene en dag ikke var et problem og jeg skulle lave et sådan setup. Så ville jeg gå efter et par abyzz retur pumper, de har styring så de kan lave forskelligt flow, så ved og have sådan 2 i hvert hjørne, der skyder som et kryds, ville du opnå både vekslende cirkulation med flow samt det stadig fungere som en retur, der efter ville jeg sætte 2 stk jebao som niels også nævner, der er sku smæk på dem og så kan de også lave wave mode som vortech men til en pris der gør man ikke skal låne penge hvis den går i stykker.

Lille film af abyzz pumpe " onclick="window.open(this.href);return false;

Af skummer havde jeg valgt den her jeg linker til, bare den model som er intern men der mangler billed, derfor linker jeg til den externe.
http://www.aquariumtechnik.at/SuperDelXDE.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil helt klart foretrække intern så man ikke risikere vand på gulvet
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af PederP »

Thue skrev: Af skummer havde jeg valgt den her jeg linker til, bare den model som er intern men der mangler billed, derfor linker jeg til den externe.
http://www.aquariumtechnik.at/SuperDelXDE.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ville også kigge efter noget ATB eller BK.
Hvis jeg skulle vælge en ATB havde jeg nok taget den med 2 pumper til 8000L til kun 272 euro mere. Man skulle jo nødig gå ned på skummer. :beer: http://www.aquariumtechnik.at/SuperDelDoubleDE.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

AndersBoerglum skrev:Se den Kanstrup har til salg her på forum :)
Eller få en decocean skummer :)
Knastrups skummer er en luftsten skummer. Er det ikke en teknologi der er på vej ud?

Vidste ikke at Decoceans også bygger skummere. Hvordan er den opbygget?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

Hvor mange watt bruger den ATB skummer med 2 pumper til 8000L ?
Kan ikke se hvor det står. http://www.aquariumtechnik.at/SuperDelDoubleDE.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev: Knastrups skummer er en luftsten skummer. Er det ikke en teknologi der er på vej ud?

Vidste ikke at Decoceans også bygger skummere. Hvordan er den opbygget?
Det er vist både og.
Teknikken er jo langt simplere. Normalt er ulempen ved luftsten skummere at de er ret høje for at få kontakt tid nok.

Decoceans skummere er mere kompakte i det. Men også bredere, så vidt jeg husker. Derfor Også lettere at rengøre og skifte luftsten i.
Ulempen ved luftstenskummere er at de skal have nye luftsten jævnligt, og de store luftsten til saltvand er ret pebrede i indkøb.
Men de kan nu godt levetidsforlænges. Det kræver blot at man har 2 komplette sæt.
de luftsten som bruges til saltvand, er ikke som ordet siger lavet af sten, men af lindetræ. Da det er træ har de det med at blive dækket af bakterier og en begyndende forrådnelse. Når de begynder at køre med nedsat kapacitet, så skiftet de alle, og de brugte lægges til tørre nogle dage. Når de er helt tørre, kan de slibes let med fint sandpapir. "Stenene" bliver ikke helt som nye, men nogle gange kan de klare den behandling før end at de skal udskiftes.

Jeg ved faktisk ikke om Decocean laver skummerne mere.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev:Hvor mange watt bruger den ATB skummer med 2 pumper til 8000L ?
Kan ikke se hvor det står. http://www.aquariumtechnik.at/SuperDelDoubleDE.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det står her:
http://www.aquariumtechnik.at/AB3000DE.html" onclick="window.open(this.href);return false;

54w pr. stk
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Steen »

Olsen skrev:Så er det tid til en skummersnak... Nogen tips til skummer til et total system på ca. 3.500 -4.000 liter vand?
Laver seperat teknikrum så højde er ikke et issue.
Intern eller ekstern? Har eksterne en fordel, som jeg ikke lige kan se?

Har kigget lidt på denne her:
Super Reef Octopus XP 8000 Internal Cone Skimmer
http://premiumaquatics.com/aquatic-supp ... 8000I.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Har også et godt øje til Bubble King.

Any suggestions?
Jeg tror du vil blive træt af at tømme koppen på den du linker til. Skummer du vådt så skal den tømmes hver dag.

Jeg har selv en Bubble King Supermarin 300 intern og har 1000L Display + 400L opdræt og fragtment akvarie med DSB + 200l yngel og fragtmet akvarie alle 3 akvarier gå på den samme sump som er på 375L. Godt nok giver det kun 1800L og trækker jeg sten og andet fra er der ca 1600l vand i systemet.
Men skummer jeg vådt er der masser af plads i koppen til at jeg ikke behøver at tømme koppen hver dag.
Jeg ved at Bubble King ikke er de billigste på markedet men det oser af kvalitet.
Bubble King har også den fordel at den er temmelig nem at indstille så vil du skumme tørt drejer du bare det røde rør på siden en lille smugle og skal den skumme tørt så et lille nøk tilbage. Nemmer kan det ikke blive.
Når den skal renses er den også nem at skille af så du kan rengøre den 100% dog har jeg til vane at lige køre med en svamp inde i når jeg alligevel renser koppen. Hullet er nemlig stort nok til at du kan have begge hænder nede i den på en gang.... :hehe:

Uden at tøve vil jeg mene at en Bubble King Supermarin 300 intern sagens kan trække dit drømme akvarie. Bare husk at skummeren den fylder en del i sumpen. Mener også at den nye model bliver leveret med 2 skummer pumper nu men er ikke 100% sikker på dette. Men man kan godt tilkøbe en pumpe mere så den kan klare en støre belastning.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

Har selv en BK250 intern deLux, og den er jeg godt tilfreds med, men den er nok for lille. BK Supermarin 300 intern har jeg hørt meget godt om og der er flere på forum der har sådan en. Har kig på den med 2 pumper - den ser rigtig god ud. Håber den kan trække systemet, for hvis man skal op i en BK400 bliver det dyrt.

Kan se at man kan få en noget ala en automatisk skummer-hoved-renser til Super Reef Octopus XP 8000 Internal. Mon det duer til noget?

Steen, kunne man ikke bare lade det våde skum dræne fra koppen og ud i en spand så koppen ikke skal tømmes så ofte?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

Nogen der ved om sådan en automatisk "kop renser" er vejen frem?
Eller hvad med afløb fra kop til fx. 25 liters plastikdunk til opsamling af "skummer-kaffen"?
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Steen »

Jeg har min med skummerrens. Jeg ville ikke undvære det.
Den øger effektiviteten uden man behøver rengøre den inde i hver anden dag.
Min renser er styret af min GHL så den køre 1 min hver time.
Den må max køre 5 min af gangen eller går det ud over pakningen og den bliver utæt.
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Steen »

Man kan altid lade kommen blive tømt ud i en dunk eller ligene.
Men jeg foretrækker at købe kvalitet i stedet. Så bliver man også mere tilfreds i dagligdagen.
Men selvfølig koster det også og en løsning man må gøre op med sig selv. Vil jeg betale extra for luksus eller kan jeg leve med en extra dunk til en skummer når der er behov.
Uden at tøve ved jeg godt havd jeg ville vælge.

Men jeg er klar over at du er ude i at det hele løber højt op hvis du skal ud og handle det hele på en gang.
Et forslag kunne være at du købte lidt af gangen.
Feks den skummer du har nu er bestemt ikke dårlig har du overvejet at prøve at starte op med den. For du starter jo heller ikke op med fuld belastning på systemet.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

Bubble King er bestemt top-kvalitet i skummerverdenen. Kunne godt være en god ide at køre systemet ind med den skummer jeg har i øjeblikket, men spørgsmålet er om den kommer på alt for meget overarbejde. Det er en Bubble King 250 Delux internal, som kører upåklageligt i øjeblikket. Men det kan jo komme an på en prøve og skulle det vise sig at være for lidt, så må jeg ud og investere i en anden eller koble 2 skummere på indtil en stor en er fundet.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3623
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af nielsk »

Jeg kører med en BK intern 400 med ekstra pumpekraft. Der er en 1500 og 2500 pumpe på. Den laver den dejligste the. Jeg afskummer ca 20 L dagligt ned i en 80 Liter spand som jeg så tømmer manuelt hver 3 dag. Selve skummerkoppen kan kun indeholde godt 20 L.
Ellers kan jeg sætte den direkte til afløb men så glemmer jeg at tilsætte salt til systemet igen Jeg hælder 2-3 kg salt i sumpen hver gang jeg tømmer spanden. Dejligt simpelt
SPS : Stability provides succes
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Steen »

Hvad med at sætte skummer rens på den du har nu. Det vil øge effektiviteten end del da den holdes ren indvendigt og der ved skummer mere optimalt.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

Steen skrev:Hvad med at sætte skummer rens på den du har nu. Det vil øge effektiviteten end del da den holdes ren indvendigt og der ved skummer mere optimalt.
God ide - anede jeg slet ikke at man kunne. Er der et link et sted, hvor man kan se teknikken eller det modul der skal til for at den kan rense?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

nielsk skrev:Jeg kører med en BK intern 400 med ekstra pumpekraft. Der er en 1500 og 2500 pumpe på. Den laver den dejligste the. Jeg afskummer ca 20 L dagligt ned i en 80 Liter spand som jeg så tømmer manuelt hver 3 dag. Selve skummerkoppen kan kun indeholde godt 20 L.
Ellers kan jeg sætte den direkte til afløb men så glemmer jeg at tilsætte salt til systemet igen Jeg hælder 2-3 kg salt i sumpen hver gang jeg tømmer spanden. Dejligt simpelt
Hvor er det vildt med 20 L pr. dag! 8) :beer:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Carsten »

Det er jo så også fordi han brygger te, og ikke som nogle andre mere er til espresso
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Steen »

Olsen skrev:
Steen skrev:Hvad med at sætte skummer rens på den du har nu. Det vil øge effektiviteten end del da den holdes ren indvendigt og der ved skummer mere optimalt.
God ide - anede jeg slet ikke at man kunne. Er der et link et sted, hvor man kan se teknikken eller det modul der skal til for at den kan rense?
Her er hvad du skal bruge til din BK 250.

Vertex Vectra Engine

http://www.deepoceanshop.dk/teknik/skum ... ngine.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Toppen til din BK 250. ( hvis du ikke selv vil lave huller ) kvaliteten er den samme som BK. Så der lægges ikke mærke til at du skifter den.

http://www.deepoceanshop.dk/teknik/skum ... -4702.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er en video af hele sættet i brug.



[video][/video]

[video][/video]


HUSK af din renser KUN må løre i max 5 min af gangen uden pause ellers køre motoren varm og ORingen køre der ved tør og den bliver utæt i pakningen og der trænger fugt op i motoren så den går i stykker.
Min bliver styret af min GHL computer og kører 1 minut hver time.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

Tak for links til skummerrens, Steen. Det ser smart ud og virker forhåbentlig også godt. Så det er så noteret på listen over udstyr.
Tror jeg prøver en opstart med den nuværende skummer til jeg ser hvor meget den bliver belastet - og så må jeg opgradere eller købe endnu en. Sumpen vil blive lavet så den kan huse en større model.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Olsen »

Så er det tid til at diskutere valg af LYS.....
AkvarieMål: 300x120x80cm.
4-5 øer af levende sten med SPS koraller.

Valget står mellem HQI eller LED. Pt har jeg 2 x 400w hqi. Skal jeg købe 2 HQI mere?
Har absolut INTET forstand på LED, da jeg ikke er hoppet med på LED vognen endnu. Så ta' bare udgangspunkt I at jeg intet ved andet end at udviklingen vel er blevet til alles bedste de seneste 5 år.

Any ideas eller tips til lys-setup for et akvarie i størrelse XL ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af Carsten »

Hvad er det for noget hqi du har over nu??
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"