"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Min 250L balje

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Min 250L balje

Indlæg af Petercw »

Hej alle sammen,

Jeg synes lige at det er på tide at komme med en lille tråd, som handler om mit lille system herhjemme.
Efter jeg for 1½-2 år siden først blev introduceret til et RSM130 hos min lokale forhandler, så har jeg eksperimenteret med lidt af hvert :)
Det er en hobby som jeg er blevet mere og mere glad for med tiden. Hver gang der sker noget nyt, så bliver det mere udfordrende og sjovere.

Mit akvarie har altid stået i stuen, og da jeg blev far for et års tid siden måtte jeg erkende, at der skulle arbejdes på noget mere børne-venligt system.
Måske var det bare noget jeg bildte kæresten ind, for at få lov at bygge et nyt? :beer:

Jeg startede i hvert fald med at lave planer om, først og fremmest mit møbel, for ca et halvt år siden.
For begræbet "wife acceptance factor" så måtte jeg sørge for at det blev hvidt, i så "blødt" og stilrent design som muligt.

Baljen er 250L og dens mål er: bredde 100, højde, 45, dybde 60
Det er nok hvad man normalt kalder "shallow reef"

Jeg har desværre ikke fået taget billeder af selve "bygge-forløbet", men jeg vil dele de første billeder som jeg har fået taget:

Edit: Jeg vil lige indføre en opstilling af mit teknik nedenfor her.
Teknik:

Lys: To stk. 39w T5 rør, en rød 25.000k og en hvid 11.000k samt en Maxspect Razor 160w 16.000K
Skummer: Skimz sm 161 rated til 500-1200L købt af Carsten, Decocean.
Cirkulation: To stk Tunze 6055. Jeg har planer om at forsøge mig med to stk MP10 i stedet :h
Retur: Tunze silence 2400L/T
PO4 reactor: Jeg har bestilt en PO4 reactor hos Carsten. Jeg mener at Carsten kaldte det for en "D&D", men er ikke sikker. Det må tiden vise når den kommer. Han lovede at den var fin til mit setup :GO
DSC_1364.JPG
DSC_1363.JPG
Det er Carsten fra Decocean, som har bygget balje, sump og pvc.
Han var så venlig at hjælpe mig med, at sætte det hele op og samle mit pvc (mange tak Carsten!) :GO

Jeg havde på dette tidspunk mit 300L balje stående på kontoret med alt levende.
Min plan var at bruge nogle af stenene herfra, til det nye 250L system.
Jeg har brugt 10 kg levende sand (Fiji Pink 1-3 mm) og noget blandet koral grus 2-5 mm.
DSC_1385.JPG
Her kom låger på møblet. Det var nok det sværeste at finde, samt at få sat ordentligt på.
Nok kan jeg godt lide at lave ting selv, men jeg er vidst ikke den fødte tømre, hehe :h
DSC_1662.JPG
Så kom der vand, en smule sten og "one and only" i baljen.
jeg startede op uden fisk, så jeg doserede ammonium i baljen den første tid.

Lyset over baljen er 2 stk 39w T5 rør.
Et rødt og et hvidt rør. Løsningen på de "træ-pinde" er kun midlertidig. Jeg kunne ikke fjerne lyset fra min anden balje, da fisk og koraler nok ville gå en svær tid i møde så.
DSC_1693.JPG
DSC_1692.JPG
Af teknik har jeg en tunze silence retur pumpe og en skimz sm 161 (jeg mener det er model nummeret, men er ikke sikker. Den er rated til 1200L)
DSC_1685.JPG
DSC_1686.JPG
DSC_1687.JPG
DSC_1689.JPG
DSC_1690.JPG
DSC_1691.JPG
Så kom mine koraler og fisk over i det nye system.

Af fisk har jeg to små Palet Kiruger, en Gul Kirug, to Klovnefisk, to Pudserejer (som vel ikke engang kan kaldes fisk) og en rød fisk, som jeg desværre ikke kan huske navnet på, hehe :)

Af koraler er langt det meste små fragmenter, som jeg har købt hos private rundt omkring i landet.
Hvis jeg havde pengene, så havde jeg nok nogle flere, men alligevel finder jeg en vis nydelse, ved at besøge andre "akvarister", se deres systemer og måske komme hjem med et lille fragment.
Jeg synes også der er en vis charme, over at se sine koraler som små og vokse op. Det er måske noget jeg bilder mig selv ind, fordi der ikke er penge til at købe de store i butikkerne, hehe :P

Cirkulation i min balje er pt. to stk tunze 6055'ere, som jeg desværre ikke længere er tilfreds med.
Det flow de afgiver er lidt for koncentreret (smalt flow) i forhold til hvad jeg har behov for i min balje.
Jeg har lige indgået en aftale om at købe to stk MP10 hos en privat herinde på forum. Det håber jeg kan give et bedre flow.

Min bestand er blandet med en smule bøde koraler, LPS'er og SPS'er.

Det er stadig meget nyt, så jeg er ikke sikker på min sten opsætning eller hvordan koralerne skal stå endnu.
Jeg vil helst have det til at se så naturligt ud som muligt, men det er jo ikke altid lige nemt :h

Jeg har lige bedt Carsten fra Decocean om at bestille en PO4 reactor hjem.
Hvis jeg husker rigtigt så kaldte han den for noget med "D&D reactor", men det har jeg ikke så meget forstand på :oops:
Jeg nyder godt af hans vejledning omkring teknik til systemet.

Jeg har overvejet en kalk reactor, men pt. dosere jeg Balling, som jeg selv køber ind fra Aquafiar og selv blander.
Til at dosere det med, har jeg netop investeret i en "stand-alone" soserings computer fra Ultra-LED. Det er den fra Marine Sources.
Den mangler jeg dog endnu at få sat til i systemet.
Først skal jeg have lavet hul i den bagerste væg i møblet, for at kunne sætte noget udluftning på. Det er endnu et lille projekt i "gør det selv bogen", hehe :GO

Jeg måler pt mine værdier flere gange i ugen, som lyder således:

PO4 = 0,02 (jeg skal have mig et bedre testsæt, evt fra ROWA)
NO2 = 0
NO3 = 1,0
NH4 = ikke målbart
MG = 1500
CA = 450
KH = 7,5
PH = 8,2

Hvis nogen af jer har kommentar eller andet, så lad mig endelig høre :GO
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Petercw søn 5. jan 2014 22:10, rettet i alt 2 gange.


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Danielraaby »

Hej peter :)
Det ser rigtig godt ud! fortsæt det gode arbejde, men 2 stk. T5 39w er for lidt til 250L vil jeg mene, men som du selv skriver er det kun midlertidigt :D

Mvh. Daniel


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Bingocaller »

Står fandme flot ! Men lyset er for lidt desværre

Jeg ville smide en razor eller lign over


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 212
Tilmeldt: tirs 18. okt 2011 22:00
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Leth »

Som jeg ser det på det ene billede, så er der da kommet en razor over.
Det kunne måske have været en god mulighed at sætte 6095 udstrømmer på dine pumper, det giver et meget bedre/bredt flow.


Nuværende uden

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af AndersBoerglum »

Ser dælme rigtig flot ud :)


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af pederrevnørd »

Smuk balje Peter,
Godt arbejde :-)
Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Petercw »

Mange tak for jeres kommentar :beer:

Jeg har en Maxspect Razor 160w, 16.000K over baljen, sammen med de to T5 rør.
Jeg synes at jeg manglede noget rødt lys, i forhold til hvad min Maxspect gav, og jeg synes også at jeg får bedre "dækning" med de to rør ekstra.

To maxspect Razor havde nok været optimalt, men det koster jo lidt mere end et par T5 rør, hehe!
Det kan være at lyset bliver skiftet ud eller modificeret med tiden.

Maxspect tiltaler mig med de nemme indstillings muligheder, samt at prisen er rigtig fin i forhold til meget andet LED man kan få i dag :y

Jeg skal prøve at få taget nogle flere billeder snart, men min telefon er ikke super god til det.
Jeg har set mange af jer tage gode billeder med Iphone, men jeg har en Sony. Måske kræver det bare lidt øvelse at tage gode billeder :h


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Petercw »

Leth skrev:Som jeg ser det på det ene billede, så er der da kommet en razor over.
Det kunne måske have været en god mulighed at sætte 6095 udstrømmer på dine pumper, det giver et meget bedre/bredt flow.
Hvad er en 6095 udstrømmer?
Er det "mundstykker" som sidder på en 6095'er eller hvordan skal det tolkes? :)


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Fat_Donnie »

Rigtig flot balje - det kan vi lide :)

Hvor synes du din maxspect ikke rækker i forhold til spredning af lyset? Længden eller dybden? Går og leger med tanken om samme lampe nemlig :)


Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 212
Tilmeldt: tirs 18. okt 2011 22:00
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Leth »

Petercw skrev:
Leth skrev:Som jeg ser det på det ene billede, så er der da kommet en razor over.
Det kunne måske have været en god mulighed at sætte 6095 udstrømmer på dine pumper, det giver et meget bedre/bredt flow.
Hvad er en 6095 udstrømmer?
Er det "mundstykker" som sidder på en 6095'er eller hvordan skal det tolkes? :)

Prøv at se her.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... od#p585919" onclick="window.open(this.href);return false;
Virker kanon. 6095 udstrømmeren passede direkte på min 6055.
Og ellers et rigtig flot akvarie du har fået sat sammen.


Nuværende uden

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af PoulD »

Ser godt ud Peter. God farvesammensætning.

Den røde fisk du ikke kan huske navnet på, vil jeg gætte på er en Fairy gylte, en Cirrhilabrus af en slags, sandsynligvis Cirrhilabrus filamentosus


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af peder »

Det ser da godt ud Peter!!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af dyne »

hold da op det ser godt ud wow


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Petercw »

Fat_Donnie skrev:Rigtig flot balje - det kan vi lide :)

Hvor synes du din maxspect ikke rækker i forhold til spredning af lyset? Længden eller dybden? Går og leger med tanken om samme lampe nemlig :)
Mange tak :GO

Jeg synes ikke at den dækker særlig godt i hverken bredden eller dybden pt. Fra top til bund er nu intet problem. Baljen er kun 45 cm høj.
Det hænger dog sammen med at lampen kun sidder 19 cm over vandspejlet. Når jeg får bygget min lys-kasse, så kommer lampen højere op. Det vil helt sikkert give en bedre spredning :h

Baljen er jo 60 cm dyb (ikke høj) og det vil en enkelt Maxspect nok ikke kunne klare, med mindre den hang oppe i skyerne :K
Dertil kommer grunden at jeg har kombineret det med to stk T5 rør. Ydermere for at fremhæve de røde farver en smule.


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Petercw »

PoulD skrev:Ser godt ud Peter. God farvesammensætning.

Den røde fisk du ikke kan huske navnet på, vil jeg gætte på er en Fairy gylte, en Cirrhilabrus af en slags, sandsynligvis Cirrhilabrus filamentosus
Ahh ja det ligner ganske vidst den på billedet :y
De latinske navne er svære at huske, hehe!


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Petercw »

Leth skrev:
Petercw skrev:
Leth skrev:Som jeg ser det på det ene billede, så er der da kommet en razor over.
Det kunne måske have været en god mulighed at sætte 6095 udstrømmer på dine pumper, det giver et meget bedre/bredt flow.
Hvad er en 6095 udstrømmer?
Er det "mundstykker" som sidder på en 6095'er eller hvordan skal det tolkes? :)

Prøv at se her.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... od#p585919" onclick="window.open(this.href);return false;
Virker kanon. 6095 udstrømmeren passede direkte på min 6055.
Og ellers et rigtig flot akvarie du har fået sat sammen.
Mange tak for tippet :GO

Jeg har købt to stk MP10'er privat her forleden. Hvis de larmer alt for meget, så bliver de solgt igen. Så må jeg forsøge mig med at "modde" mine nuværende, hvis forsøget med de MP10'er ikke er succesfuldt :h


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs 4. sep 2012 14:07
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ribe

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Ulle »

Ser godt ud Peter :) Og tillykke med Baljen !


:)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af dyne »

Update


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Petercw »

dyne skrev:Update
God aften,

Baljen køre stadig, men har haft en skidt periode med svingene værdier. Det har kostet nogle koraler.

Jeg skal gerne tage nogle friske billeder, en af de nærmeste dage :GO

Jeg har skiftet min Maxspect lampe ud med en ATI lampe med 8 x T5 af 39w
Lige for tiden nyder jeg det mere "rolige" lys. Havde noget "flimmer" i vandet og på bunden med min Maxspect.

Jeg bruger i øvrigt sango nutri-complete for at holde næring stabil i baljen.
Det er pt den eneste kemi jeg benytter. Jeg havde længe kæmpet med en NO3 på rent nul. Den manglende næring kunne ses på koralerne.

Så løb jeg ind i "salt problemer" og skæve værdier. Så gik det nedad bakke for koralerne. Lige inden salt problemerne havde jeg en del cyano som jeg måtte bekæmpe med en enkelt dosis chemiclean i sidste ende.
PO4 var for høj så der blev også doseret lidt seaklear.

Kemien som nok kan være lidt hård ved koralerne, i kombination med de skæve værdier var der nogle koraler som ikke kunne klare. Shit happens, op på hesten igen :beer:

Nu bruger jeg kun red sea pro salt og så håber jeg at jeg er fri for at bruge mere kemi :h

Billeder kommer snart.

Mvh Peter


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Re: Min nye 250L balje

Indlæg af Danielraaby »

Petercw skrev:
dyne skrev:Update
God aften,

Baljen køre stadig, men har haft en skidt periode med svingene værdier. Det har kostet nogle koraler.

Jeg skal gerne tage nogle friske billeder, en af de nærmeste dage :GO

Jeg har skiftet min Maxspect lampe ud med en ATI lampe med 8 x T5 af 39w
Lige for tiden nyder jeg det mere "rolige" lys. Havde noget "flimmer" i vandet og på bunden med min Maxspect.

Jeg bruger i øvrigt sango nutri-complete for at holde næring stabil i baljen.
Det er pt den eneste kemi jeg benytter. Jeg havde længe kæmpet med en NO3 på rent nul. Den manglende næring kunne ses på koralerne.

Så løb jeg ind i "salt problemer" og skæve værdier. Så gik det nedad bakke for koralerne. Lige inden salt problemerne havde jeg en del cyano som jeg måtte bekæmpe med en enkelt dosis chemiclean i sidste ende.
PO4 var for høj så der blev også doseret lidt seaklear.

Kemien som nok kan være lidt hård ved koralerne, i kombination med de skæve værdier var der nogle koraler som ikke kunne klare. Shit happens, op på hesten igen :beer:

Nu bruger jeg kun red sea pro salt og så håber jeg at jeg er fri for at bruge mere kemi :h

Billeder kommer snart.

Mvh Peter
Hej Peter. Trist at høre omkring den skidte periode, og de svingende værdier. Det skal nok komme igen :GO

Jeg kan se, at du nruger red sea pro nu, hvilken slags salt brugte du før? :)

Hvad er målene på dit akvarie?.. Jeg synes at 8 x 39W T5 lyder af rigtig meget! Jeg har selv et 250L med "kun" 4 x 39W T5.

Mvh :beer:


Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min 250L balje

Indlæg af Petercw »

Hej Daniel,

Ja det er sgu ærgerligt når skidtet ikke er i orden, men jeg synes da allerede at det går den rette vej, efter at jeg har skiftet til Red Sea Pro salt :y

Jeg synes egentlig at de 8 rør er meget passende. De giver en god spredning, og det giver mig mulighed for at kombinere flere farver.
Min balje er 100*60*45 (bred, dyb, høj)

De koraler i toppen får godt nok meget lys, men det er mest monti og acropoa, hystrix (altså SPS, som tåler meget lys) :GO


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min 250L balje

Indlæg af Petercw »

Jeg har lige taget et par billeder her til aften.
Jeg øver mig stadig i at bruge kameraet, så de er ikke helt i top. Det er ved et blåt og et arctic rør tændt.
IMG_2255.JPG
IMG_2263.JPG
IMG_2279.JPG
IMG_2287.JPG
IMG_2302.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min 250L balje

Indlæg af Petercw »

God aften,

En lille update herfra.
Det går helt sikkert den rigtige vej med min balje :GO

En af de næsten døde acro'er er ved at komme sig, og har allerede fået meget finere polyp udfoldelse. Det er bare så dejligt at se :y

Næst på min wishlist er en ny model af mp40.

Jeg er næsten sikker på, at mine tidligere problemer skyldes svingninger, så med mit nye salt ligger værdierne lige i skabet ved hvert vandskift. Jeg kan se forskel allerede, trods jeg kun har lavet 4 store vandskift.


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Min 250L balje

Indlæg af ole kekkonen »

Petercw skrev: Jeg er næsten sikker på, at mine tidligere problemer skyldes svingninger
måske,en balje der ikke svinger er en død balje 8)


Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min 250L balje

Indlæg af Petercw »

ole. skrev:
Petercw skrev: Jeg er næsten sikker på, at mine tidligere problemer skyldes svingninger
måske,en balje der ikke svinger er en død balje 8)
Joh man skulle tro at den har været en tur i tivoli, og prøvet nogle af de store rutchebaner :beer:

Nu er der ro på værdierne, så skal det nok komme.


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Min 250L balje

Indlæg af peder »

Nu ser det da' fint ud Peter, så nu skal du bare lade det passe sig selv og kun foretage den nødvendige vedligeholdelse! ;-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min 250L balje

Indlæg af Petercw »

Tak Peder :GO

Mine blæsere i min ATI lampe er gået i stykker, så jeg har lige talt med Carsten fra decocean om at skaffe en ny ATI Sunpower 8 * 39w hjem

Et uheld kommer sjældent alene :T

Hvis nogen kan bruge en ATI lampe (uden køling) med 6 rør og / eller to enkelt armaturer 39w, så må i sige til.


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Min 250L balje

Indlæg af Jones »

kører du stadig med 2 stk MP10 eller blev larmen for meget?


o_O
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Min 250L balje

Indlæg af Petercw »

Jones skrev:kører du stadig med 2 stk MP10 eller blev larmen for meget?
Larmen blev for meget. Jeg har dog planer om at skifte mine tunze til sprit ny MP40, som bare skal køre 50-60% steady flow :GO


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Min 250L balje

Indlæg af PoulD »

Jeg har ikke selv prøvet MP40, men så vidt jeg har hørt (fra flere kilder som har prøvet den) skulle 1 stk MP40 larme vildt meget mere end f.eks. 2 stk 6095
Jeg har som sagt ikke selv nogen som helst erfaring med MP40, og den eneste grund til jeg overhovedet nævner det er, at jeg fik det indtryk (fra tråden om 7095 vs 7096), at det betød en del for dig, at pumperne var lydløse.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"