Mit akvarie kommer til at stå i et teknikum. Rummet er ikke så stort, men der er vand og afløb, som jeg tror jeg bliver rigtig glad for:). Udover det er der genvexanlæg og ovenlysvindue, så jeg håber ikke jeg får fugtproblemer.
Akvariet kommer til at ku ses fra vores stue. Vi har gennem det sidste halve år, været ved at bygge til/om, er næsten færdig mangler efterhånden kun stuen, så jeg glæder mig bare til vi bliver helt færdige og kan sidde og nyde en rød bøf, foran akvariet.
Akvariet er et 1200liters, lbh(200x100x60) med weissglas i front og overløb monteret udvendig i den ene ende. Baggrund og ender bliver beklædt med sort folie, og overløb med sort silikone. Akvariet er med bølgebrydere og tværstiver midt på. Akvariet blev næsten 4x dyrt hvis jeg sku ha det uden tværstiver

Jeg har en seperat sump til skummer på 108 liter, lbh(60x60x30). Det er bl.a for at få skummer op i en go arbejshøjde, men os for at undgå at skummer, skummer over ved strømsvigt, da vandstanden altid vil være konstant, da vandet fra akvariet/overløb ved strømsvigt vil løbe gennem skummersumpen og ned i refugiet.
Min sump/ refugie er på 288 liter, lbh(120x60x40). Det består kun af et rum, udover rummet til returpumpe. Planen er at det bare skal fyldes med LS og chaetomorha alger.
Som osmosebeholder har jeg fået lavet en beholder på 150 liter, hvor der er overløb, som er ført direkte i kloaken, hvis jeg nu eller rettere, når jeg nu glemmer at slukke for osmoseanlægget:), det er hændt et par gange efterhånden

Teknik:
Skummer, bubble King supermarin 250.
Returpumpe, red dragon 4500 m. Bypass.
4stk tunzepumper styret af tunze multicontroller 7096
Tunze 6105 med front fra 6205
3 stk tunze 6095.
Korallin kalkreaktor c1501, som fødes af Aqua varioblue med ph styring.
Lys, indtil videre kun 2x maxspect razor 160w 16000 kelvin.
Uv filter, De Barry 55 watt.
Tunze osmolator 3155.
Osmoseanlæg, aquasafe 380liters, 5 teins m. Boosterpumpe.
Fisk:
1 stk Pomacanthus imperator
1 stk pomacanthus annularis
1 stk pygoplites diacanthus
1 stk picasso aftrækker
1 stk zebrasoma flavescens (gul kirurg)
1 stk amphiprion clarkii
2 stk pterapogon kauderni
3 stk chromis viridis
Dekoration:
Ca 75 kg LS
50 kg aragonit som bundlag, kornstr 1-2mm
4 stk rockzolid moduler.
Planen med akvariet er at det både skal være et fiske og koralrevsakvarie. Det skal være meget åbent med masser af svømmeplads til fiskene. Regner med at skal have ca 10-15 fisk og af koraller bliver det hovedsageligt sps.
Liste med koraller kommer senere.
Her er lige et par billeder fra teknikrummet og stuen, og ja er ik helt færdig endnu, men det går den rigtige vej. Glæder mig til at kom igang:)
Mvh Dennis .