"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Her kan der nørdes om alt vedr Montipora's
Masser af billeder og info/vidensdeling om vandbevægelse, lys, farvetuning, vandværdier osv osv
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af crazy seahorse »

Alle saltvandsakvarister har et ønske om at få et sundt akvarium med en rigdom af farvestrålende fisk og koraller. Når man har overstået de første ”begynderfejl”, som vi nok alle har skulle igennem, så melder ønsket sig, om at prøve kræfter med de lidt mere vanskelige koraller – nemlig SPS.

Til dem hører bla. Acropora, Stylopora, Seriatopora, Pocillopora – og Montipora.
Jeg har flere af alle disse i mit system og finder dem både fascinerende og interessante. Det er spændende at få dem til at vokse og udvise de smukke farver. Det kan dog give visse udfordringer. For én ting er, at man køber en smuk, farvestrålende koral, som lige er kommet hjem, nyimporteret. Noget helt andet er, om man er i stand til at kunne få den til at trives, vokse og stadig beholde sit smukke udseende. Farverne har en tendens til at ændre sig efter et stykke tid, når man har fået den hjem.
Hvordan forholder man sig, hvis man vil have dem til at beholde deres smukke farver?
En af de arter som indeholder alt hvad man kan ønske sig af udfordringer, både for begynderen, men også for den mere erfarne saltvandsnørd er – Montipora. Jeg har en stor forkærlighed for både Acropora og altså også for Montipora.
Begge disse arter kan smide deres farver kort efter hjemkomsten og deres vækst kan være næsten ikke eksisterende. Og det kan være et slid, at få begge dele tilbage igen.
Montipora rummer alt hvad man kan ønske sig. Den er smuk, meget smuk, den kan være drilsk, men den kan også være eftergivende og tolerant. De tolerante er ret gode ”begynder koraller”. Typer som M.digitata, M.capricornis og M.confusa er ikke så vanskelige at få til at lykkes. Til gengæld kan andre typer være vanskelige og give selv den erfarne akvarist mange udfordringer.
Skærmbillede_121313_105518_PM.jpg
Skærmbillede_121313_105518_PM.jpg (39.32 KiB) Vist 36651 gange
Men hvad er Montipora egentlig for en størrelse?

Der findes 75 - 87 kendte Montipora typer. Jeg har set lidt varierende antal, men det ligger deromkring. De er ret vanskelige at identificere og skelne fra hinanden og selv eksperter kan have svært ved det. Mange af dem vi ser benævnt som M.capricornis er måske en anden art, men bliver for nemheds skyld kaldt for M.capricornis. I USA kalder man ofte plademontier under et, for Monti caps (for capricornis). M.digitata forveksles ofte med M.samarensis og sådan er det med rigtig mange af typerne.
Et godt eksempel til at belyse denne navneforveksling er den blå M.digitata, som kan købes i både tykgrenede og i en tynd version. Den tynde har et skrøbeligt, nærmest glasagtigt skelet, hvilket den tykgrenede ikke har. Den tynde type vokser digitat (fingeragtigt, deraf navnet), mens den tykgrenede vokser aborescent (træagtigt). De ligner faktisk ikke hinanden ret meget og der er måske tale om to forskellige typer, alligevel går de under fællesbetegnelsen Blå Montipora digitata.
M. digitata blå, den tyndgrenede type.
M. digitata blå, den tyndgrenede type.
M. digitata blå, den tykgrenede type med træagtig vækst.
M. digitata blå, den tykgrenede type med træagtig vækst.
Det er måske en del af forklaringen på, at der er usikkerhed om det nøjagtige antal typer.
Også på tværs af arterne kan der opstå tvivl. Feks forveksles Montipora ind i mellem med Porites og Anacropora, da de ligger tæt op af hinanden rent taksonomisk. At de er nært beslægtede kan også ses af den lille pudsighed, at Montipora spisende nøgensnegle også kan finde på, at forgribe sig på de to andre arter.

Montipora lever i alle tropiske have og findes både i beskyttede laguner, hvor vandet er lavere og næringsindholdet er højere end i det frie vand og der er masser af direkte lys, samt på dybere vand, hvor lysintensiteten ikke er lige så høj og hvor næringsindholdet er knap så stort. De arter som findes i laguner kan klare ret svingende vandkvaliteter, mens dem som vokser på revkanter er tilpasset ekstremt kraftigt lys og det kraftige flow der er hen over en revkant. De typer som vokser på lavere dybder er blandt dem, som kan danne de store pladelignede formationer. Hvilket de gør for at opsuge/fange så meget af det mere sparsomme lys som muligt.

Hvordan holder man så Montipora?

Montipora indeholder en utrolig variation af farver, former og størrelser. Den tilpasser sig for de fleste typers vedkommende akvarieforhold ret godt.
Det eneste der kræves i første omgang er, at man har en god akvarie hygiejne og at ens værdier er stabile.
Ved at sætte sig lidt ind i hvad det er for en koral man har – eller vil købe, så kan man nemt holde dem. Og man skal ikke være bange for, at prøve sig frem.
Begynder en Montipora at vise tegn på at den ikke trives, den mister lidt farve eller bliver bleg, så skal man ikke tøve med at flytte den til et andet sted i akvariet. Det kan de, i de fleste tilfælde, sagtens holde til.

Lys.

De kan fint klare sig med det lys, som vi almindeligvis bruger over vores akvarier, T5, HQI og LED.
Nogle typer skal have rigtig meget lys, mens andre ikke er så lyskrævende. Her må man selv eksperimentere. Men som hovedregel kan siges, at skal de have rigtig smukke farver, skal der godt med lys til. Bliver de bleget, får de for meget og skal rykkes nedad i revet. Lidt tilvænning til kraftigere lys kan være nødvendigt.

Flow.

Montipora skal have godt med flow. Specielt dem som vokser i pladeformation skal have rigeligt, for at fjerne affaldsstoffer fra deres overflade. Samtidig bringer flowet næring til polypperne, så flowet har en dobbeltfunktion. På samme måde som det har med tableform Acroporaerne.
De kan ikke tåle direkte flow, men det kan næsten ingen stenkoraller. Dog kan de revkant voksende typer klare ret meget flow. De står i en konstant skiftende, kraftig strøm, men det kan de godt holde til. Polypperne på M. danae typerne er godt beskyttet i små fordybninger i overfladen der gør det muligt for dem at klare de ret voldsomme turbolenser der er på en revkant.

Værdier.
Det anbefales at holde værdierne i den højere ende, af det vi regner som normal værdier.
Ca. 400 – 450
Kh. Min på 9,1
Mg på min 1300 – 1350
Ph bør ligge mellem 8,1 – 8,4
Det anbefales også at man bestræber sig på at holde Strontium mellem 8 – 10,0.
Strontium er et microsporelement som lagres i Montiporas skelet, men der advares samtidig kraftigt i mod at tilsætte det, uden en løbende test med et pålideligt testsæt. Overdossering kan medføre en ophobning med alvorlige skader til følge. Dette gælder i øvrigt for alle microsporelementerne.
Red Sea anbefaler også et systematisk ugentligt testregime for alle disse stoffer, hvis man ønsker at tilsætte dem. DET er et slid. Det er ganske mange forskellige stoffer, som der skal testes for ugentligt og som derefter skal reguleres ind. Her synes jeg, at vandskift er nemmere. I de typer salt vi kører med normalt er der alle de sporelementer som findes i havvand til stede, i de rette afstemte mængder. Så her kan man ikke gøre noget galt.
Strontium indholdet i korallernes skelet varierer meget og kan være forskelligt fra koloni til koloni af den samme art, som står med få meters mellemrum. Derfor er der uenighed om vigtigheden af niveauet af Strontium og ligeså om nødvendigheden af at tilsætte dette ekstra. Det skal tages i betragtning, at man også tilfører Strontium ved det regelmæssige vandskift.

Hvordan holder man farverne?

Jeg vil her komme med mine egne erfaringer med de enkelte typer af Montipora som jeg har i mit DT og min fragtank. Det vil sige, at det er rent subjektive betragtninger og jeg kan ikke garantere, at det virker hos andre – men på den anden side kan jeg ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.
Hvis alle værdier holder sig indenfor de i afsnittet Værdier nævnte og man passer sine ugentlige vandskift, behøver Montipora ikke andre tilsætninger efter mine erfaringer. Herefter er det kun lys og flow der hos mig har haft betydning. Begge dele er vigtige. De fleste arter er glade for lys, jo mere jo bedre. Derfor kan de sagtens placeres højt oppe i revet.
De nemme arter som, M. digitata og M. confusa bliver meget kraftigt farvede og får kraftig polypudfoldelse her.
Plademontiporaerne, under ét kaldet M.caps, trives fint med fuldt lys. Nogle af typerne, som den blå cap viser faktisk først sine kraftige blå farver, når står helt oppe under overfladen. Rykkes den ned i revet kan den blive brun. Min blev rykket 10 – 15 cm ned i forbindelse med en ombygning og den blev brun på under én uge. Men den vokser stadig og trives fint – men er altså brun.
M.capricornis blå, helt oppe under lyset.
M.capricornis blå, helt oppe under lyset.
Samme M. capricornis blå, efter flytning ned i revet.
Samme M. capricornis blå, efter flytning ned i revet.
Skærmbillede_121313_110449_PM.jpg (67.72 KiB) Vist 36651 gange
Den røde type kan blive bleg, hvis den får for meget lys – hvis ikke flowet følger med. Jeg har den stående, både på en revkant 1 cm under vandoverfladen, samt længere nede i revet. Begge steder er den smuk rød. Det virker som om det kraftige flow på revkanten, gør at den bevarer farverne her. Den grønne trives både oppe og nede og det samme gælder den lilla.
Revkant med M."purple haze og M. digitata rød
Revkant med M."purple haze og M. digitata rød
IMAG1359.jpg (36.25 KiB) Vist 36651 gange
Montipora danae typerne hører til de lidt mere drilske. Specielt kan det være vanskeligt at få farve på både bund og polypper. Dette skyldes typisk at bunden og polypperne skal have forskellige nm for at vise deres optimale farver. Undersøgelser viser at det tyder på at M.”superman” har den største aktivitet i fotosyntesen ved værdier omkring PAR ~400 µmol•m²•sec Ved PAR værdier derover/under, falder aktiviteten. Ved lavere værdier vokser korallen fint nok, men har ikke den samme fart i fotosyntesen og derved knap så kraftige farver.
M. "superman"
M. "superman"

Kraftigt lys og flow - mine erfaringer med Montiopora danae typerne:

Typer som ”pokerstar”, ”reverse pokerstar”, ”superman”, ”Purple haze”, (?)rød bund røde polypper) og ”Rainbow”, skal have masser af begge dele for at få de flotte farver. Hos mig trives de også længere nede i revet og vokser godt, men kan ikke holde bundfarven. Jeg har ”Purple Haze” stående på en revkant, lige under overfladen og den trives fantastisk. Den stikker oven i købet ovenud jævnligt pga min waveboks, det går ud over de yderste polypper, men resten af korallen trives fint med det – og den holder bundfarven.

Hvis man har M.”superman” og den får en lidt ”mudret” farve, så kan det være fordi man har fået en M.”superman” fra Bali. Det synes som om den er mere flad i farverne. M.”Superman” fra Tonga har de kraftige skarpe kontrast farver(som man kender fra Supermans dragt i tegneserierne). Farverne er her meget afhængige af lyset sammensætning. De røde polypper skal have højere nm (611 nm) for at blive kraftigt flouriserende end den blå bund (489 nm), så her er det et spørgsmål om at finde den rigtige middelvej.
Montipora ”rainbow” virker som om det er en M.”pokerstar” type i virkeligheden. De opfører sig på samme måde og ser ret ens ud. Polypperne står meget tæt. Den nye vækst på en M.”pokerstar” ligner en M. "superman" (blå bund og røde polypper) mens den på M.”rainbow” har orange, grønne og røde polypper på blå bund. Men selve korallen får grønne polypper på blå bund. M.”pokerstar” er mere ”ren” i farven, mens M.”rainbow” er mere uens, den får en blanding af grønne og orange/rødlige polypper og har noget af bundfarven (blå) mere synlig i mellem polypperne - i hvert fald hos mig.
Jeg har begge stående og de ser ret ens ud, bortset fra den nye vækst og de ovennævnte små differencer.

Den eneste Montipora af disse typer, som hos mig, har reageret helt anderledes er M.”sunset”. Det er nok den af montierne, som har givet mig flest udfordringer. Mine bryder sig ikke om direkte skarpt lys. Der er ingen eller sparsom polypudfoldelse og de bliver mindre og mindre, når de står som de andre. Men sættes den længere ned i revet eller hvis den får diffust lys/lidt skygge, evt i skygge under en anden koral, så den får lyset gennem grenene. Så får den fuld polypudfoldelse.
M. "sunset" i fuldt lys.
M. "sunset" i fuldt lys.
Skærmbillede_121313_110206_PM.jpg (76.51 KiB) Vist 36651 gange
Samme M. "sunset" i diffust lys under en A. tortuosa.
Samme M. "sunset" i diffust lys under en A. tortuosa.
Skærmbillede_121313_105902_PM.jpg (23.83 KiB) Vist 36651 gange
M. "sunset" i skygge taget lidt længere fra. I forgrunden M. hispida
M. "sunset" i skygge taget lidt længere fra. I forgrunden M. hispida
En anden type som har givet lidt udfordringer er M.hispida. Den virker ikke til at være glad for kraftigt flow. Moderat flow virker til at passe den fint. Derudover er dens opbygning, meget formationsagtig, en invitation til angreb fra Montipora spisende snegle. Jeg har haft virkelig mange problemer, specielt med denne og de har da også gjort et stort indhug i den. De er næsten umulige at finde i alle de furer og fremspring der er på korallen, så der smutter altid nogle. Selv under lup og kraftigt lys, kan de gemme sig.
M. hispida
M. hispida
M.mollis har jeg haft meget svært ved at holde. Der er et billede af den på månedens akvarium (MA) for januar 2013. Den skal have meget lys for at få sin flotte blå farve, men så forsvinder den lige så stille. Den bliver bare mindre og mindre. Sættes den længere ned i revet, så forsvinder farven og den bliver langsomt brun og er kun blå på de små områder som er tættest på lyset. Jeg har kun en lille bid tilbage, som er ved at blive overtaget af en M.”superman”. Dén type har jeg ikke knækket endnu.
M.mollis tv og M."pokerstar" th
M.mollis tv og M."pokerstar" th
Billeder og farver.

Inden man ærgrer sig for meget og evt føler sig snydt når man får en koral hjem, som ikke ligner den på billedet, skal man tænke på følgende:
De billeder man ser på diverse salgstråde fra de udenlandske web-shops er altid taget ”ned af bakke og med vinden i ryggen”. Dem som tager dem er ekstremt dygtige til at finde det rigtige lys, så de får de rigtige farver frem. Og så er de bare blændende dygtige fotografer.
Igen, på MA for januar 2013 er der et billede af min M.”sunset”. Den har orange bund og grønne polypper. Men jeg har også et billede magen til, hvor bunden er mere rødbrunlig. Den er ikke fotoshoppet, så farverne er gode nok, men der er stillet på kameraet, så det bedre opfanger de orange nuancer. Jeg fik forklaringen, men har glemt det. Tror det er hvidbalancen eller noget i den stil. Men det er en smuk koral alligevel.

Alle billeder i tråden er fra de akvarier jeg har stående her. Jeg har fravalgt billeder ”udefra” , da dette er en tråd om mine erfaringer. Det er svært at lave gode billeder, men de valgte håber jeg kan illustrere, hvad jeg taler om. Får jeg lavet bedre billeder, vil jeg lægge dem ind i tråden.
Jeg vil gerne understrege, at det her er mine betragtninger. Det er bygget på egne observationer fra mit eget set up. Andre kan have oplevet noget andet mht. farver, lys og flow. Ikke to akvarier reagerer ens.
M. digitata og M. "rainbow" og M."sunset"
M. digitata og M. "rainbow" og M."sunset"
Montipora spisende snegle.
Det er en af de største problem skabere, hvis man ønsker at holde Montiporaer. De kan rydde et helt akvarium for alt hvad der er af denne art.
Hos mig har en kombination af gule Gylter Halichoeres chysus, en Mandarin fisk Synchiropus splendidus, hjulpet på vej af manuel bekæmpelse, gjort at jeg ikke er plaget af dem Pt. Men - de kommer igen i ny og næ. Men det dæmper angrebene og kan måske, på sigt, fjerne dem helt.

Jeg lægger nogle links ind med mere info omkring dem, samt et link med min kamp mod dem. Der er mange gode kommentarer og tips.

http://www.qualitymarine.com/News/Featu ... udibranch-(02/04/11" onclick="window.open(this.href);return false;)

http://reefkeeping.com/issues/2007-09/eb/" onclick="window.open(this.href);return false; En artikel om Eric Borneman´s forsøg med kemisk bekæmpelse. ( tak Schwensen)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=56102" onclick="window.open(this.href);return false; Min og andres kamp.

Udover det er der en del info at hente i Bingocallers tråd om Montipora danae. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=55618" onclick="window.open(this.href);return false;

Yderligere info omkring lys og flow hos Montipora ”superman”. http://www.advancedaquarist.com/2008/2/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;

Yderligere informationer omkring arten Montipora kan findes på denne side:

http://marinebio.org/search.asp?cx=0107 ... earchmbbt=" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle linket drille, så prøv her: http://kortlink.dk/kortlink.php?id=derr" onclick="window.open(this.href);return false;

Yderligere kilder:

http://www.advancedaquarist.com/2008/1/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.qualitymarine.com/News/Speci ... 8/27/13%29" onclick="window.open(this.href);return false;


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af Carsten »

Det er da en extremt fin artikel du har fået strikket sammen!!!
Keep up the sprit og forsæt du blot med nogle af de andre familier :h :biggrin:


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af MoG »

Super tråd Erik! :GO Der er da brugt en del tid og kræfter på at lave denne! Synes det er dejligt når nogle af jer, mere erfarne, akvarister gider bruge tid på at lave tråde af denne type! Fortsæt endelig , som Carsten siger! :biggrin:


Morten
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af Flemming »

Jaaa. Erik ! Thumbs up.
Meget fin artikel du har skrevet her.


Hilsen
Flemming
Jesper ØH
Reactions:

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af Jesper ØH »

Super super skrevet :y
Jeg har samme passion som dig for acropora og montipora som du jo ved :GO
Jeg må give dig ret i at nogle få typer af dem er meget sarte og nærmest ikke groende.
Jeg sloges selv med et par superman for tiden, de har været helt blå med knald røde polypper men efter jeg skiftede T5 rør blegnede de helt, selvom de står på bunden :/ har prøvet at stille den ene i lidt skygge, så bliver koralen bare brunlig :/ sær koral GG
Lige for at :T sådan skal en Montipora Sunset se ud :biggrin: og det er uden foto lir, bare taget med Tlf så den ser mega vild ud IRL :W
Vedhæftede filer
image.jpg


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af charlie saltvand »

Super informativ!

Og dejligt at få noget at "sigte efter" ift. Kunsten at kunne holde monti OG få dem til at trives.

Fedt at læse om jeres erfaringer.

Ps. Kanon med din link samling.

Go jul


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 359
Tilmeldt: man 4. aug 2008 19:30
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af Eskildsen »

Tak for artiklen.


Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af den_ »

Hej Erik
Kanon tråd med masse af kød på og rigtigt godt skrevet!


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af dyne »

Super tråd
Har en r.pokerstar som jeg ikke rigtig kan få polypperne til at poppe helt ud den står ca midt med middel cir kan det være den stal flyttes helt ned med masse af cir


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af kanstrup »

Mig narre du ikke. Hvis man læser tråden baglæns så er der garranteret et skjult budskab.! Haha :-)
fin tråd, dejligt at både dig og Peder gider lave disse, så man ik skal sidde og kæmpe sig igennem en udenlandsk tekst.! :-)
Kommer du snart forbi og ser mit nye akvarie Erik?


Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af Petercw »

Super tråd, skal vi ikke få den som"sticky" så vi altid kan finde den frem?

Mvh Peter


Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af StarF »

imponerende arbejde :)


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af Engelquist »

Petercw skrev:Super tråd, skal vi ikke få den som"sticky" så vi altid kan finde den frem?

Mvh Peter
Den er allerede sat op som opslag:)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af AndersBoerglum »

Rigtig fin og nyttig tråd.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af TOSTRA »

Super tråd - lige hvad jeg har ledt efter :-)
Senest rettet af TOSTRA man 23. dec 2013 22:05, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af MarkBruhn »

kanstrup skrev:Mig narre du ikke. Hvis man læser tråden baglæns så er der garranteret et skjult budskab.! Haha :-)
fin tråd, dejligt at både dig og Peder gider lave disse, så man ik skal sidde og kæmpe sig igennem en udenlandsk tekst.! :-)
Kommer du snart forbi og ser mit nye akvarie Erik?

Har nu læst den fine artikel baglæns, men kan ikke finde det skjulte budskab.
Måske der er en person herinde, som er ekspert i konspirations teorier, der kan hjælpe med dette. Nævner self ingen navne. ;-)

Super artikel Erik. Dejligt med så god information fra en så dygtig og erfaren akvarist. :-)
God jul


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af nielsk »

Super fin artikel. Det er en fantastisk koral. En af de mest hårdføre sps og man kan holde den med mange notoriske sps spisere. Langt de fleste kejsere ignorerer fuldstændigt denne koral art. Ved ikke om det gælder dværgkejsere også.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af dekoin »

Flot og lærerig tråd. Tak


VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af toni »

Super super tråd Erik.

Faldt over denne side på et tidspunkt som også vender nogle gode ting som hvordan bekæmpe de små hvide bæster :)

http://www.thefragtank.ca/forum/index.php?topic=37.0" onclick="window.open(this.href);return false;


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af peder »

Meget informativt og nem at gå til!! godt gået Erik!!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af Chrissy62 »

Rigtig god tråd, med fin info ;)

Hvad med Undata, synes ikke den var nævnt?


Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
balder
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 85
Tilmeldt: tirs 19. nov 2013 17:00
10
Postnummer: 3210 Vejby
Saltvand siden?: 2013

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af balder »

li hva jeg sad og ledte efter
tak
vh morten


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg SAVNER dig her på forum Erik!!!


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.

Indlæg af ttkthomsen »

charlie saltvand skrev:Jeg SAVNER dig her på forum Erik!!!
Enig


Besvar

Tilbage til "Montipora"