for f... hvor er dte svært at vælge den rigtige lampe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

for f... hvor er dte svært at vælge den rigtige lampe

Indlæg af chris paarup »

min tank bliver på 140 bred, 55 høj og 100 dyb.
har kigget og kigget og har fundet frem til disse to som det står imellem.

3 lamper af disse i modellen: coral box m1-60 det giver mig 324 watt
http://www.fish-street.com/coralbox_m1_ ... ory_id=118" onclick="window.open(this.href);return false;

3 lamper a f denne i modellen k24 wide, som vil give mig 360 watt
http://www.fish-street.com/key_aquarium ... ory_id=118" onclick="window.open(this.href);return false;

eller skal jeg over i maxspect for har kun hvad der svare til 1300 usd lige pt til lampe, og så ville det være 2 maxspect g2 modellen som vil give mig ca 320 watt med alm led eller 220 watt med cree.
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand

Re: for f... hvor er dte svært at vælge den rigtige lampe

Indlæg af johanne86 »

Vores akvarie er 155x50x50 og vi har 2 stk maxspect razor 160w. De koster omkring 3500kr stykket og gør virkelig arbejdet godt med belysning af akvariet! Jeg tror ikke du kan få g2 modellen mere (andet end brugt) og vil heller ikke anbefale det, da maxspect ikke længere leverer support og reservedele på lamperne.

De andre lamper du linker til, kender jeg ikke
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

3 x Maxspect 160w vil formentligt kunne gøre jobbet. Men 4 ville være bedre.
Desværre er de noget dyrere end det beløb du har afsat til lamper.
Mit akvarie er 130bred og 130 dyb, så jeg har 6 lamper over, men havde det være smallere, ville jeg snildt have kunnet nøjes med 4.
Maxspect har den fordel at supporten er lige rundt om hjørnet, og ikke langt væk i kinaland
Efter at have kigget på de lamper som du linker til er jeg helt overbevist om at det antal du skriver ikke holder!
Lamperne skal hænge meget højt, hvis du vil nøjes med 3 som hænger på tværs. 4 stk. vil være bedre
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Jeg overvejer at sælge mine Pacifik Sun Black Python 200w anniversary edition med 5w cree dioder. Har 1 master og 4 slave lamper. Skriv en pb hvis du er interesseret i dem.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Indlæg af Sarah R »

Jeg har både KEY lamperne og MaxSpect G2, og er ikke tilfreds med dem. De går konstant i stykker, og er også nu på udkig efter noget andet. Selvom de er billige er de dyre i reservedele, så i sidste ende kan det bedre betale sig at købe nogle lidt dyrere lamper af bedre kvalitet.
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

Godt i er her til at kunne spare med...;)
Men hold da op Carsten 4 maxspect...
Er det ikke meget..??
På mit tidligere 270 L havde jeg kun 120 watt over og det syntes jeg var optimalt...
Men hvad for en 4 maxspect tænker du så på/hvor store
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

Hej Sarah har du både k4 modellen og M1 coral box..??
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Geografisk sted: Tåsinge

Indlæg af Sarah R »

Nej jeg har KEY1 lamperne (generation 1) og MaxSpect 110W G2
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

Okay... Men det er sku da træls de er i stykker..:(
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

chris paarup skrev:Godt i er her til at kunne spare med...;)
Men hold da op Carsten 4 maxspect...
Er det ikke meget..??
På mit tidligere 270 L havde jeg kun 120 watt over og det syntes jeg var optimalt...
Men hvad for en 4 maxspect tænker du så på/hvor store
Jo, men dit gamle akvarie havde nok heller ikke et næsten kvadratisk mål.
Jeg tænkte på 4x160w af 420'eren
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

Okay jeg vil tage den med i overvejelsen Carsten....
Og takker for de hurtige svar..;)
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

Sarah R skrev:Nej jeg har KEY1 lamperne (generation 1) og MaxSpect 110W G2

Sarah din tank på 588 er vildt flot...!!
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Jeg ville på ingen måde anbefale at købe en lampe direkte fra Kina af. Det kan godt være der er penge at spare nu, men hvis der går noget galt med en af dem står man med et problem.

Hvis du absolut skal vælge noget der ikke kommer fra et anerkendt mærke, så ville jeg evt snuppe sådan noget som de her
http://www.ebay.co.uk/itm/121140069821" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.co.uk/itm/121114481828" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.co.uk/itm/121147938744" onclick="window.open(this.href);return false;

De bliver sendt fra England af, om der er nogen garanti på kan jeg ikke udtale mig om. Syntes selv den sidste ser bedst ud. Den vil helt sikkert sprede lyset mere ud pga dens større fysiske størrelse.

Der er dog ikke solopgang/solnedgang på dem. Og man kan kun styre lyset med tænd/sluk ur og skrue op og ned for lystyrken manuelt. Men til 1400kr pr 120w lampe er der da sparet lidt i forhold til de dyre mærker.
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af johanne86 »

Carsten skrev:3 x Maxspect 160w vil formentligt kunne gøre jobbet. Men 4 ville være bedre.
Desværre er de noget dyrere end det beløb du har afsat til lamper.
Mit akvarie er 130bred og 130 dyb, så jeg har 6 lamper over, men havde det være smallere, ville jeg snildt have kunnet nøjes med 4.
Maxspect har den fordel at supporten er lige rundt om hjørnet, og ikke langt væk i kinaland
Efter at have kigget på de lamper som du linker til er jeg helt overbevist om at det antal du skriver ikke holder!
Lamperne skal hænge meget højt, hvis du vil nøjes med 3 som hænger på tværs. 4 stk. vil være bedre
4 stk??? Mon ikke det kan klares med færre, men det kommer nok an på ambitionsniveau selvfølgelig.

Lamperne skulle dække et område på 100x60cm i følge saltvandsbutikken (men så skal de også hænges op og ikke stå på stativet). For det her akvarie, så ville de i så fald skulle vende på tværs, så dybden dækkes af de 100cm spredning. Det giver en dækning i bredden på 2x60cm = 120cm, så manger der 10 cm i hver ende. I mine øjne kan man - hvis pengepungen ikke rækker til mere - starte med 2 lamper og supplere med en tredje senere.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

Hvad angår lamperne ville jeg også mene pris og kvalitet hænger sammen...
Men de lamper fra fish street bliver også sendt fra England eller Tyskland.. Men er i tvivl om hvor de skal sendes hen hvis de går i stykker.
Efter planen skal lamperne hænge 25-30 cm over vandoverfladen så der bliver mest mulig spredning på.
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af johanne86 »

Hvis du køber maxspect razor vil du formentlig skulle have lamperne højere op end 30cm for ar få maksimal udnyttelse af lysspredningen afhængig af hvor mange du køber. Vores hænger 41cm over vandoverfladen.
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

Okay men hvad ville være den ideelle højde, for man kan vel også hænge dem for højt, i teorien kan jeg hænge dem i op til 1 m højde...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

chris paarup skrev:Hvad angår lamperne ville jeg også mene pris og kvalitet hænger sammen...
Men de lamper fra fish street bliver også sendt fra England eller Tyskland.. Men er i tvivl om hvor de skal sendes hen hvis de går i stykker.
Efter planen skal lamperne hænge 25-30 cm over vandoverfladen så der bliver mest mulig spredning på.
De skal til Kina/Hongkong. At de sendes fra England, skyldes blot at de har et lager der.

Mine lamper hænger 30 cm over vandet.
Jeg vil stadig fastholde at der skal 4 til at dække akvariet med lys
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

Der findes jo osse nemme DIY. løsninger jeg har 6 stk 50 w LED på mit til under 3000kr og er man lidt fingersnild tager det vel omkring 15 minutter og samle hver 50w enhed incl køler/blæser når man har stumperne og resultatet er såmænd udemærket jeg har kørt med mit i omkring 2 år og har skiftet de 2 første LED nu her til ca 130kr pr stk købt på Ebay
Vedhæftede filer
IMG_0100[1].JPG
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

Ja det er selvfølgelig rigtig nok Carsten at det bare er lageret de har i uk.

Har prøvet diy boner..;) tror ikke helt jeg har den samme finger snilde som dig...;)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

De her er sgu da meget fede!
http://www.ebay.co.uk/itm/121147938744" onclick="window.open(this.href);return false;

Minder lidt om mazamarra p serien
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Hvis pris ikke er et issue, men kvaliteten er, så ville jeg helt klart kigge på GHL´s Mitras lamper. Har selv kørt med dem i lidt ovet et år, og der er ikke noget at sætte en finger på, andet end prisen, de koster, men kvaliteten og output hvad enten vi snakker par værdier eller farver kan ikke anfægtes... Jeg har mine 60 cm over vandoverfladen for at ramme en bestemt spredning af lyset, og der er bare knald på, selvom de ikke kører på fuld blus. Hvis man checker deres forum, vil man ligeledes også erfare at der stort set ikke skrives om problemer der relaterer til defekter og andre kedelige overraskelser som man har set med flere andre fabrikater, så jeg vil mene at det er en ren investering...

http://aquariumcomputer.com/System__E_/ ... as_lx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mange hilsener
Tom.
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

gnizten skrev:Hvis pris ikke er et issue, men kvaliteten er, så ville jeg helt klart kigge på GHL´s Mitras lamper. Har selv kørt med dem i lidt ovet et år, og der er ikke noget at sætte en finger på, andet end prisen, de koster, men kvaliteten og output hvad enten vi snakker par værdier eller farver kan ikke anfægtes... Jeg har mine 60 cm over vandoverfladen for at ramme en bestemt spredning af lyset, og der er bare knald på, selvom de ikke kører på fuld blus. Hvis man checker deres forum, vil man ligeledes også erfare at der stort set ikke skrives om problemer der relaterer til defekter og andre kedelige overraskelser som man har set med flere andre fabrikater, så jeg vil mene at det er en ren investering...

http://aquariumcomputer.com/System__E_/ ... as_lx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
hvad koster de ghl lamper..??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

chris paarup skrev:
gnizten skrev:Hvis pris ikke er et issue, men kvaliteten er, så ville jeg helt klart kigge på GHL´s Mitras lamper. Har selv kørt med dem i lidt ovet et år, og der er ikke noget at sætte en finger på, andet end prisen, de koster, men kvaliteten og output hvad enten vi snakker par værdier eller farver kan ikke anfægtes... Jeg har mine 60 cm over vandoverfladen for at ramme en bestemt spredning af lyset, og der er bare knald på, selvom de ikke kører på fuld blus. Hvis man checker deres forum, vil man ligeledes også erfare at der stort set ikke skrives om problemer der relaterer til defekter og andre kedelige overraskelser som man har set med flere andre fabrikater, så jeg vil mene at det er en ren investering...

Alt for mange penge
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... d/ghl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

3x160 maxspect r420 eller 4 x 120 watt maxspect burde kun klare det
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Carsten skrev:
chris paarup skrev:

Alt for mange penge
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... d/ghl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alt er relativt...
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Overfladen på min balje er 130x100. Her dækker 3 x 160w Maxspect mere end rigeligt. Har endda dæmpet den midterste lidt i forholdet til de to andre, på grund af et ret stort lys overlab.

Mit gæt er også at det vil være nok til de ekstra 10cm.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Bingocaller skrev:De her er sgu da meget fede!

Minder lidt om mazamarra p serien
Ja no shit.... valget af farver på dioder er også tæt på perfekt i min verden. Gutten spørger om en billig løsning på en lampe. Men den løsning jeg kommer med, som er nærmest halv pris af de kina lamper han selv har fundet, er åbenbart for billig da "pris og kvalitet hænger sammen..." :crazy:
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"