"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Montiporaspisende snegle

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Schwensen »

Det var dog som en hel epidemi! Jeg har også fået det skab indenfor dørene. Har fået fjernet dem fra min montipora rainbow og pokerstar, og troede egentlig jeg var kommet af med dem, men nu kan jeg se, at der er nogle snegle der har gang i min store grønne plademontipora :/


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af crazy seahorse »

Ja, det er noget skab.
Jeg har nu sat et full rescue team i min frag-tank og det ser ud til at virke.
Det er en Gul gylte og en Madarinfisk.

I pleje barnet er der sat to gule gylter i, hvoraf den ene besluttede sig for at lægge sig ned med det samme.
Men den anden futter rundt og hapser forhåbentlig nogle af dem.
I dt har der ikke været angreb i over en måned nu.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af toni »

Update på kamelrejer og montipora spisende snegle...

Vi kan ikke sige at det var en succes, da begge rejer døde inden 1 uges tid i karantæne, så det er noget øv.... Tilbage er sneglene som snart har udryddet vor grønne plademonti med lilla kant. Den røde/orange virker til at de ikke er så glade for...

Tror vi skal prøve å få fat på en mandarin nu og se om den kan spise lidt...

Mon tro hvor disse kommer fra? Kan de ha kommet ind via frost foder? Utroligt at det er så mange på tværs af landet der har fået det på samme tid...


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af AndersGS »

To bittesmå æg er jo nok, og sådan en lille vatkugle på 0,5 mm er nem at overse..


Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af jesper/aarhus »

toni skrev:Update på kamelrejer og montipora spisende snegle...

Vi kan ikke sige at det var en succes, da begge rejer døde inden 1 uges tid i karantæne, så det er noget øv.... Tilbage er sneglene som snart har udryddet vor grønne plademonti med lilla kant.

Tror vi skal prøve å få fat på en mandarin nu og se om den kan spise lidt...

Mon tro hvor disse kommer fra? Kan de ha kommet ind via frost foder? Utroligt at det er så mange på tværs af landet der har fået det på samme tid...
Aner man et forhandler-komplot ligge og lure i baggrunden.....
NU skal der åbenbart sælges rejer, gylter og mandariner "en masse". :hehe: :hehe:

Konspirationsteorier længe leve :W

(Men held og lykke med den fortsatte snegle kamp)
:pray:


100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

toni skrev:Update på kamelrejer og montipora spisende snegle...

Vi kan ikke sige at det var en succes, da begge rejer døde inden 1 uges tid i karantæne, så det er noget øv.... Tilbage er sneglene som snart har udryddet vor grønne plademonti med lilla kant. Den røde/orange virker til at de ikke er så glade for...

Tror vi skal prøve å få fat på en mandarin nu og se om den kan spise lidt...

Mon tro hvor disse kommer fra? Kan de ha kommet ind via frost foder? Utroligt at det er så mange på tværs af landet der har fået det på samme tid...
Via frostfoder nej!! Via koraller ja!
Vores forhandlere får nok deres koraller fra de samme steder, ikke nødvendigvis direkte.
Sneglene var også et problem for et par år siden (4-5-6 år) og dukkede også op mere eller mindre over hele landet samtidig


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af toni »

Carsten skrev:
toni skrev:Update på kamelrejer og montipora spisende snegle...

Vi kan ikke sige at det var en succes, da begge rejer døde inden 1 uges tid i karantæne, så det er noget øv.... Tilbage er sneglene som snart har udryddet vor grønne plademonti med lilla kant. Den røde/orange virker til at de ikke er så glade for...

Tror vi skal prøve å få fat på en mandarin nu og se om den kan spise lidt...

Mon tro hvor disse kommer fra? Kan de ha kommet ind via frost foder? Utroligt at det er så mange på tværs af landet der har fået det på samme tid...
Via frostfoder nej!! Via koraller ja!
Vores forhandlere får nok deres koraller fra de samme steder, ikke nødvendigvis direkte.
Sneglene var også et problem for et par år siden (4-5-6 år) og dukkede også op mere eller mindre over hele landet samtidig
Prøver virkelig elimineringsmetoden her :) Havde vært fed at kunne få isoleret hændelsesforløbet for at i fremtiden kunne undgå disse banditter :) bliver nok kun ren ønsketækning...


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

Jeg kunne nu også godt forestille mig at det ikke var alle der fik fjernet dem fra akvariet, men opgav og smed de dødekoraller ud inden resten blev solgt. Så evt. overlevende snegle kunne spredes på den måde


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten skrev:
toni skrev:Update på kamelrejer og montipora spisende snegle...

Vi kan ikke sige at det var en succes, da begge rejer døde inden 1 uges tid i karantæne, så det er noget øv.... Tilbage er sneglene som snart har udryddet vor grønne plademonti med lilla kant. Den røde/orange virker til at de ikke er så glade for...

Tror vi skal prøve å få fat på en mandarin nu og se om den kan spise lidt...

Mon tro hvor disse kommer fra? Kan de ha kommet ind via frost foder? Utroligt at det er så mange på tværs af landet der har fået det på samme tid...
Via frostfoder nej!! Via koraller ja!
Vores forhandlere får nok deres koraller fra de samme steder, ikke nødvendigvis direkte.
Sneglene var også et problem for et par år siden (4-5-6 år) og dukkede også op mere eller mindre over hele landet samtidig
+ 1jeghar enpersonlig tese om de de koraller der er opdrættet i farme(i naturen) har flere skadedyr, end dem der er taget fra revet.

Synes der er sket en stigning i forskellige skadedyr, og jeg tænker at opdræt væk fra korallers naturlige habitat(og derved færre naturlige fjender til skadedyr) gør at de er mere befængt end for 7-10 år siden.

Kan selvfølgelig oz bare være at vi er blevet dygtigere til at holde korallerne i live end tidligere :be:

Må jeg anbefale karantæne af koraller, og naturlige fjender i baljen....

Jmo :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

Ud fra de billeder jeg har set fra koralfarme på Bali, så er det alle sammen nogen som er i havet, hvor de naturlige forhold er tilstede.
Så umiddelbart tror jeg ikke sneglene kommer derfra. Men det kunne jo tænkes at inden korallerne sendes afsted, at de står nogle dage i nogle store kar, og at det er der "forureningen" sker. Vi ser jo aldrig koraller hos forhandlerne der er synligt gnavet i stykker. Det er jo altid noget tid efter at de er kommet hjem i akvariet at udbrudet sker.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten skrev:Ud fra de billeder jeg har set fra koralfarme på Bali, så er det alle sammen nogen som er i havet, hvor de naturlige forhold er tilstede.
Så umiddelbart tror jeg ikke sneglene kommer derfra. Men det kunne jo tænkes at inden korallerne sendes afsted, at de står nogle dage i nogle store kar, og at det er der "forureningen" sker. Vi ser jo aldrig koraller hos forhandlerne der er synligt gnavet i stykker. Det er jo altid noget tid efter at de er kommet hjem i akvariet at udbrudet sker.
Hej Carsten,

Tor du misforstår, jeg ved godt de er i havet :y
Naturlige forhold for vækst er tilstede, men de er jo ikke på selve revet, og derfor tænker jeg at mange naturlige fjender også mangler på de "farme" akkurat som i vores baljer....

Men, er ikke sikker på at det holder, det er blot min teori :y jeg er åben overfor mulighederne - synes blot at de(skadedyr)ses oftere nu, hvor koralfarme er mere udbredt...ø

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd tirs 10. sep 2013 23:05, rettet i alt 1 gang.


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

pederrevnørd skrev:
Carsten skrev:Ud fra de billeder jeg har set fra koralfarme på Bali, så er det alle sammen nogen som er i havet, hvor de naturlige forhold er tilstede.
Så umiddelbart tror jeg ikke sneglene kommer derfra. Men det kunne jo tænkes at inden korallerne sendes afsted, at de står nogle dage i nogle store kar, og at det er der "forureningen" sker. Vi ser jo aldrig koraller hos forhandlerne der er synligt gnavet i stykker. Det er jo altid noget tid efter at de er kommet hjem i akvariet at udbrudet sker.
Hej Carsten,

Tor du misforstår, jeg ved godt de er i havet :y
Naturlige forhold for vækst er tilstede, men de er jo ikke på selve revet, og derfor tænker jeg at mange naturlige fjender også mangler på de "farme" akkurat som i vores baljer....

Men, er er sikker på at det holder, det er blot min teori :y jeg er åben overfor mulighederne - synes blot at de(skadedyr)ses oftere nu, hvor koralfarme er mere udbredt...ø

Mvh
Peder
Ja, der er ikke meget rev over en sandstrand med netborde opsat.
Vi importerer idag også langt flere koraller end for få år siden.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Og så er der jo også fragmenter i omløb. Man kan jo uden at vide det få "smittet" en del før man selv opdager det.

Det kan da sagtens tænkes at en monokultur i havet har samme udfordringer som man kender fra landbrugets skadedyrs problemer. Der nytter det ikke meget at det er placeret i naturen, hvis nyttedyrene ikke kan fuldføre deres livscyklus på grund af manglende flora diversitet.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror - måske, at de kan hvile. Eller æggene kan.
Jeg havde en periode på over ét år eller mere, hvor jeg ikke så angreb efter de havde ædt halvdelen af en plademonti.
Det stoppede bare.
Men pludselig kom det igen - det var da jeg skrev det første indlæg i tråden her.
Der var i den mellemliggende periode ikke tilført andre montier end en "reverse pokerstar" fra Joekill og han har ikke snegle i sit, for jeg har spurgt ham.
Der var tilført andre typer, Acroer, Scolymia og lign, men ingen montier. Det er derfor jeg mistænker vandet, hvor der kunne være æg eller larver.
Eller måske hvilende æg - som man kender det fra årstidsfisk. Når forholdende er gunstige nok, så klækker de.
Men om det holder, ved jeg ikke.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Ryom »

Fandens også..

Ca 2 måneder uden nogen snegleangreb.. Kommer hjem fra arbejde idag. Og 1/3 af min ene blå/grønne montipora digita er spist. Fisker det af korallen op som ikke bliver siddende på stenene. Og der sidder 4 til 5 af de små sataner på undersiden af grenene.. Nu må jeg vidst snart have fat i nogle dyr der forhåbentlig kan holde dem i skak..


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af toni »

Det der virkede i vores tilfælde imod disse bæster, var dyp i Julian Sprungs reVive og gul gylte. Vi har nu ikke set en djævel på snart 1 mdr :pray:

Har ellers prøvet med tandbørste rigtig længe og mange gange, samt coral rx. Men efter 15 min i revive, har vi ikke set en eneste snegl siden. Kan jo ikke sige om dette var ren held eller pga reviven. Men helt sikkert et billigere bud hvis du ønsker at prøve noget.


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Så er den gal igen. Pisdyr!!

Skilte dele af min stensætning ad i går for at kunne give en encrusting monti et 10min. re-vive bad. Status efter behandlingen var at jeg i nat, stadig kunne samle levende snegle op fra korallen.

Her til morges fandt jeg så en stor koloni på en anden grøn plade monti, som også havde bredt sig i afkrogene hvor de er umulige at komme til. Og denne koral kan ikke tages op uden jeg skærer søjlerne helt fra hinanden. :(

Jeg har i samråd med min bror udtænkt et våben. Nu skal de have kogende osmose vand sprøjtet ind i de afkroge jeg ikke kan komme til. Mens stenene bliver i baljen - lige som til aiptasia.
Skide være med de afkroge af korallen hvor der er mange snegle bliver kogt - der er den jo dødsdømt i forvejen.
Laver en pipette bold om til en pumpe, så man kan ta direkte fra en elkeddel..

Det må sgu virke..


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af toni »

Det er synd at høre :BA

Med hensyn til revive, så har vi givet vore mere en 15 min i bad og vi har ikke set dem siden 7-9-13


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Hej Toni.

Tak for info. :)
Jeg havde selv tænkt på 20 min. næste gang. Især fordi korallen havde sin polypper ude igen efter en halv time, så den virker som om den kan tåle det bedre end forventet.

Men man får da tjekket sin pods bestand af at smide en 2kg sten i en balje revive.. RIP.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af pederrevnørd »

Held og lykke Peder,

Det er noget værre noget.
Istedgade drengene, havde samme angreb, og lukkede hele området af med koralepoxy, og det virkede. Ved ikke om det er en mulighed hos dig, prøver blot at hjælpe.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Ryom »

Øv hvor trist surt. Jeg har ikke set noget til disse møgdyr siden jeg tilførte min gule gylte. Så krydser fingre for at de ikke viser sig igen..


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

pederrevnørd skrev:Held og lykke Peder,

Det er noget værre noget.
Istedgade drengene, havde samme angreb, og lukkede hele området af med koralepoxy, og det virkede. Ved ikke om det er en mulighed hos dig, prøver blot at hjælpe.

Mvh
Peder
Tak. Det kunne det måske være, den gemmer jeg i baghovedet.
Ryom skrev:Øv hvor trist surt. Jeg har ikke set noget til disse møgdyr siden jeg tilførte min gule gylte. Så krydser fingre for at de ikke viser sig igen..
Sådan en burde jeg nok få fat i igen. Den sidste var ikke større end en snack for min pseudochromis.
Hvis nogen ser en gul gylte i ordenlig størrelse hos en forhandler, så må i meget gerne lade høre :y

Men det kunne self. være at det var nu jeg skulle vinke farvel til pseudochromis - den havde bare fået lov at blive da alle mine nuværende fisk er for stor en mundfuld. Så kunne jeg jo også prøve en mandarin uden at den blev til levende foder.

Alle forslag velkommen. Jeg vil gå langt for at få udryddet dem! :be:


Brugeravatar
Niller
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: søn 13. nov 2005 19:59
18
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Viborg

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Niller »

Jeg har også haft besøg af disse uvelkomne gæster. Først opdagelse var da min grønne capricornus blev hvis i kanterne. Jeg slukkede lyset og ventede et par timer, og da jeg tændte lommelygten sad hæren på rad og række og guffede. Både den grønne og den lilla montipora havde besøg. Havde læst Erik's beretning om sin jagt med pincet hver nat. Og for mig var det håbløst og jeg havde næsten givet op over for dem.. Kunne jo ikke står der hver nat og nakke en eller to, hæren havde jo overtaget.. Tænkte der måtte være en lettere måde, så lavede en hævert med stor, mindre og lille slange sat sammen. Det virkede rigtig godt. Kunne suge dem ud efter mørkets frembrud. Var på jagt hver aften i en uge, og med den lille slange yderst kunne jeg komme ind næsten alle steder. Kørte derefter ned til bonnie i Viborg hvor jeg købte en gul og en seksstribet gylte. Har ikke haft angreb siden, og mine montipora er kommet sig igen. ;-)


Jan
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Niller skrev:Jeg har også haft besøg af disse uvelkomne gæster. Først opdagelse var da min grønne capricornus blev hvis i kanterne. Jeg slukkede lyset og ventede et par timer, og da jeg tændte lommelygten sad hæren på rad og række og guffede. Både den grønne og den lilla montipora havde besøg. Havde læst Erik's beretning om sin jagt med pincet hver nat. Og for mig var det håbløst og jeg havde næsten givet op over for dem.. Kunne jo ikke står der hver nat og nakke en eller to, hæren havde jo overtaget.. Tænkte der måtte være en lettere måde, så lavede en hævert med stor, mindre og lille slange sat sammen. Det virkede rigtig godt. Kunne suge dem ud efter mørkets frembrud. Var på jagt hver aften i en uge, og med den lille slange yderst kunne jeg komme ind næsten alle steder. Kørte derefter ned til bonnie i Viborg hvor jeg købte en gul og en seksstribet gylte. Har ikke haft angreb siden, og mine montipora er kommet sig igen. ;-)
Det lyder forholdsvis beroligende - tak :)

Det kunne godt lyde som om den gule er nøglen til det hele. Selv de bedste udrydnings teknikker efterlader sikkert nogen individer.
Jeg ved hvordan jeg har fået sneglene. Var kommet til at sætte et fragment i dt, som havde et lille angreb, som røg direkte i skraldespanden da jeg fandt dem. Så de har lykkedes med spredning på meget kort tid..


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Ryom »

Jeg må hellere lige tilføje at jeg satte en seksstribet i samtidig med den gule. Så er ikke sikker på hvilken en af dem eller om de er fælles om at holde krybene væk. Men synes at have læst at den gule er det sikreste mod nøgensnegle af de to.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Efter at jeg er begyndt at fodre på anthias, har den sekstribede fået øl-vom og dobbelthage, og hænger for det meste bare ovre ved ruden og spiller smart..

Forventer ikke den store hjælp fra den side..


Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: ons 25. mar 2009 17:41
15
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af FrederikT »

Hvad hedder den gule gylte. Kan se der er to slags på wiki'en??
Jeg tror jeg er meget slemt ramt af snegle.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af crazy seahorse »

FrederikT skrev:Hvad hedder den gule gylte. Kan se der er to slags på wiki'en??
Jeg tror jeg er meget slemt ramt af snegle.
Den hedder Halichoeres chrysus.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Nicki Henriksen »

Åh nej ikke monti skoven,

Fisken er en Halichoeres chrysus


Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: ons 25. mar 2009 17:41
15
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af FrederikT »

Jo desværre. Den er næsten blevet fældet. Nu er mine plader også begyndt og blive ramt. Har ikke kunne finde ud af hvad det kunne være og havde overhovedet ikke tænkt på snegle.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"