Der kan man bare se.Thue skrev:så får du jo også ialt 6 sokker hvis du har bestilt dem i linket
Det er mig som er en klaphat igen igen

Så kommer jeg sgu ikke til atmangle filter sokker, hehe

Der kan man bare se.Thue skrev:så får du jo også ialt 6 sokker hvis du har bestilt dem i linket
Der er ingen af os der kender langtids virkningen afChristianJS skrev: At det uklare vand i akvariet så bliver renset gennem filteret, og at LaCl+PO4 ikke i særlig grad bundfældes i akvariet, er en anden snak...
Du har helt ret Carsten, men jeg frygter værre ting end at det frigiver fosfaten igen, vi har allerede hørt at det måske kan være giftigt for snegle og muslinger, ophobes flokkulentet i bundlaget, risikerer vi måske værre ting, og at hele akvariet vælter?Carsten skrev:Der er ingen af os der kender langtids virkningen afChristianJS skrev: At det uklare vand i akvariet så bliver renset gennem filteret, og at LaCl+PO4 ikke i særlig grad bundfældes i akvariet, er en anden snak...
Lacl. Muligheden for at det nedbrydes og frigiver fosfaten igen er tilstede. Derfor er det vel bedst af få det fjernet fra systemet
Selvfølgelig filtrerer den ikke bedre end en 1 mikron, det siger sig selv, men hvis den 1 mikron er så besværlig at bruge, at det ikke virker i praksis, eller bliver stoppet så hurtigt, at den løber over, eller man fjerner den, er den jo dårligere end en 200 mikron der bliver siddende.Petercw skrev:Jeg tror da også at doser i små mængder er fint, men ud fra hvad jeg har hørt her, så vil jeg stadig vælge en finere sok end 100/200 micron
Jeg kan ikke forestille mig, at en 200 micron filtre bedre, blot fordi du dosere mindre mængder.
Jeg er helt med at man ikke kende helt langtids effekten på det endnu, men tror nu det stille og roligt kommer mere på markedet. I min verden når nu tropic marin har lavet et tilsvarende produkt som også er baseret på lacl så føler jeg mig noget mere rolig i sindet, og ikke så nervøs ved og bruge det. De er da et firma man har kunne stole på i gennem mange årChristianJS skrev:Du har helt ret Carsten, men jeg frygter værre ting end at det frigiver fosfaten igen, vi har allerede hørt at det måske kan være giftigt for snegle og muslinger, ophobes flokkulentet i bundlaget, risikerer vi måske værre ting, og at hele akvariet vælter?Carsten skrev:Der er ingen af os der kender langtids virkningen afChristianJS skrev: At det uklare vand i akvariet så bliver renset gennem filteret, og at LaCl+PO4 ikke i særlig grad bundfældes i akvariet, er en anden snak...
Lacl. Muligheden for at det nedbrydes og frigiver fosfaten igen er tilstede. Derfor er det vel bedst af få det fjernet fra systemet
Så korrekt dosering og filtrering er IMOP meget vigtigt!
Tror måske du kommer lidt halvt ind i tråden Christian. Kan ikke lige se der er nogen der har har tænkt sig, at bruge 1 mikron poser.ChristianJS skrev:1 mikron??? Det tror jeg I bliver ret trætte af!
Hvad hedder det middel som Tropic marine har lavet??Thue skrev: Jeg er helt med at man ikke kende helt langtids effekten på det endnu, men tror nu det stille og roligt kommer mere på markedet. I min verden når nu tropic marin har lavet et tilsvarende produkt som også er baseret på lacl så føler jeg mig noget mere rolig i sindet, og ikke så nervøs ved og bruge det. De er da et firma man har kunne stole på i gennem mange år
De har jo mange forskellige slags, så jeg synes at det er lidt lettere, hvis man spørger hvilken filterpose som er bedst egnet, i stedet for at købe en af hverPetercw skrev:Er det ikke bare at købe en sok og teste?
Det er jo ikke fordi de koster en formue
det hedder elimi phos rapidCarsten skrev:Hvad hedder det middel som Tropic marine har lavet??Thue skrev: Jeg er helt med at man ikke kende helt langtids effekten på det endnu, men tror nu det stille og roligt kommer mere på markedet. I min verden når nu tropic marin har lavet et tilsvarende produkt som også er baseret på lacl så føler jeg mig noget mere rolig i sindet, og ikke så nervøs ved og bruge det. De er da et firma man har kunne stole på i gennem mange år
men der er vel heller ikke mange som, bevidst, i deres swimmingpools holder fisk og bløddyr med sarte UV respirationsorganer der så vil fungere som et finere filter?ChristianJS skrev: . . .
LaCl er et flokkulent, dvs. lavet til at få flokkuleret PO4, så det kan fjernes som større partikler, oprindeligt i sandfiltre i pools, som har noget større åbning end 200 mikron...
Kære Poul, må jeg henvise til hvad jeg skrev her:PoulD skrev:men der er vel heller ikke mange som, bevidst, i deres swimmingpools holder fisk og bløddyr med sarte UV respirationsorganer der så vil fungere som et finere filter?ChristianJS skrev: . . .
LaCl er et flokkulent, dvs. lavet til at få flokkuleret PO4, så det kan fjernes som større partikler, oprindeligt i sandfiltre i pools, som har noget større åbning end 200 mikron...
Og selv om man måske ikke holder kirurger eller sarte bløddyr er det vel ikke utænkeligt, at andre fisk/dyr kan få det dårligt selv om de ikke umiddelbart viser tegn på det? Dyrene kan jo ikke selv fortælle hvis de med tiden udvikler respirationsorganer som folk der arbejdede på eternitfabrikken i 1950'erne eller søvminearbejdere i Bolivia
En anden ting ved at bruge for groft filter er, at selvom LaO4P der måtte være udfældet i DT nok ikke umiddelbart er genopløseligt, så er jeg ret sikker på det vil opløses hvis pH bliver tilstrækkelig lav. Og hvor er pH som regel ekstremt lav? I mavesækken på de fleste levende skabninger.
ChristianJS skrev:Du har helt ret Carsten, men jeg frygter værre ting end at det frigiver fosfaten igen, vi har allerede hørt at det måske kan være giftigt for snegle og muslinger, ophobes flokkulentet i bundlaget, risikerer vi måske værre ting, og at hele akvariet vælter?Carsten skrev:Der er ingen af os der kender langtids virkningen afChristianJS skrev: At det uklare vand i akvariet så bliver renset gennem filteret, og at LaCl+PO4 ikke i særlig grad bundfældes i akvariet, er en anden snak...
Så korrekt dosering og filtrering er IMOP meget vigtigt!
Jeg går og venter på de sokker du henviser til, bestilte dem i sidste weekend, så dem glæder jeg mig til og testeCarsten skrev:Fandt lige nogle enkelte 5 Microns sokker
http://www.ebay.com/itm/18-5-MICRON-FIL ... 27d9f99197" onclick="window.open(this.href);return false;
Nogen som er med på en bestilling??
Svar i pb senest midnat.
Det er noteret!Steen skrev:Jeg kunne godt bruge et par sokker Carsten.
Så er vi oppe på 8 stk.
Det har bundet fosfaten i overløbet, for vandet der blev hvidt. Og jeg kunne se det hvide snask sive/løbe gennem nettet.ChristianJS skrev:Med frygt for at danse polka i spinatbedet (igen), så har jeg enten misforstået noget, eller også er der noget andet tosset, men:
Som jeg har sagt tidligere, er LaCl et flokkulent, det binder altså PO4'en i større partikler, der kan filtreres fra, ren LaCl (som ikke har reageret med PO4), ræser direkte gennem filteret, det skal have tid til at reagere og danne større partikler.