For/Imod Balling vs Kalkreaktor ?
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Re: For/Imod Balling vs Kalkreaktor ?
Hvorfor er det at i køber det blandet?
Det er da meget nemmere at blande det selv frem for at skulle hente det et sted og slæbe på 25 liter dunke... Det synes jeg i hvert fald og 300 kr. for 25 liter lyder ret dyrt!
Man kan få til at blande over 50 liter af KH og over 60 liter Ca for under 300 kr.
Evt spore elementer koster heller ikke det store.
Mg kan man for 100 kr få til meget lang tid.
Det er da meget nemmere at blande det selv frem for at skulle hente det et sted og slæbe på 25 liter dunke... Det synes jeg i hvert fald og 300 kr. for 25 liter lyder ret dyrt!
Man kan få til at blande over 50 liter af KH og over 60 liter Ca for under 300 kr.
Evt spore elementer koster heller ikke det store.
Mg kan man for 100 kr få til meget lang tid.
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
Kanstrup, jeg har også oplevet at fåen pris, hvor en anden kunde har fået en anden pris.
Det sker ofte herhjemme. Med hvilke forhanlder er ligemeget, men fakta er at det sker.
Jeg bliver også sur, når jeg høre en forhandler give mig en pris, for at han et øjeblik senere giver en billigere pris til en anden kunde.
Det eneste der er at gøre ved det, er at konfrontere forhandleren med det samme.
Hvis man ikke gør det, så skal man holde sin mund, mener jeg personligt.
Det er så nemt at sidde herhjemme ved computeren eller telefonen og brokke sig
Jeg fatter ikke at nogen betaler dyre domme, for at få en allerede blandet opløsning, uanset hvem der måtte sælge den.
Jeg ville aldrig selv gøre det, men jeg vil bestemt aldrig fraråde folk at gøre det.
Hvis man har penge nok, så er det bare super
Det sker ofte herhjemme. Med hvilke forhanlder er ligemeget, men fakta er at det sker.
Jeg bliver også sur, når jeg høre en forhandler give mig en pris, for at han et øjeblik senere giver en billigere pris til en anden kunde.
Det eneste der er at gøre ved det, er at konfrontere forhandleren med det samme.

Jeg fatter ikke at nogen betaler dyre domme, for at få en allerede blandet opløsning, uanset hvem der måtte sælge den.
Jeg ville aldrig selv gøre det, men jeg vil bestemt aldrig fraråde folk at gøre det.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Hvis en stamkunde køber rigtig meget får han nok en del rabat. Sådan plejer det jo at være i speciel forretninger. Men havde jeg hørt at kunden foran mig fik balling til det halve ville jeg nok prutte lidt med prisen. Det værste der kunne ske var jo at man fik nej.
KasperT Nu er det jo 200 kr. pr. 25 liter, men ja det er billigere at blande selv, men det gider jeg ikke
Desuden havde jeg lidt problemer med bundfald i min KH dengang jeg blandede.

Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
OBS OBS. Jeg giver 400 kr. for indholdet pr. 25 l dunk og ikke 200 kr. Jeg har lige kontrolleret min email indbakke
Men jeg skrev jo også at " jeg mener"
Men det er da klart at det er billigere at blande selv. Men jeg synes at det er skide bøvlet når man bor i lejlighed med begrænset plads.
Det skal lige siges at jeg købte både 3 dunke balling, grotech dosseringsmaskine, led lampe, testsæt på en gang og kan ikke lige overskue om jeg gav 300 eller 400 for selve indholdet eller om jeg fik rabat fordi jeg købte for lidt over 8000 kr. på en gang.

Det skal lige siges at jeg købte både 3 dunke balling, grotech dosseringsmaskine, led lampe, testsæt på en gang og kan ikke lige overskue om jeg gav 300 eller 400 for selve indholdet eller om jeg fik rabat fordi jeg købte for lidt over 8000 kr. på en gang.
Senest rettet af Kasper j. tirs 24. sep 2013 18:30, rettet i alt 2 gange.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2002
- Geografisk sted: Vestsjælland
Selvfølgelig er det nemmere at sidde foran computeren og brokke sig. Faktisk var det meningen at jeg bare ville ha holdt det for mig selv. Af "frygt" for ikke at have den butik og handle i mere. Kender en der er blevet forment adgang til butikken pga han ytrede sin mening sjovt nok også omkring balling.! og det skal man åbenbart passe på med dernede? Og hvis der ikke skal mere til så ville jeg sgu hellere ha holdt min kæft og så bare være glad for alle de andre vare med pris mærke på.Petercw skrev:Kanstrup, jeg har også oplevet at fåen pris, hvor en anden kunde har fået en anden pris.
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
Jeg kan godt følge overgangen fra balling til reaktor når forbruget bliver for højt eller bare for interessens skyld. Det er jo noget interessant udstyr. 
Men kan ikke forstå hvordan nogen kan synes det er bøvlet at blande sine væsker selv...?
Det er da ikke værre end at blande nyt vand til vandskifte eller andet vedligehold mm. Det kræver jo kun noget RO vand og så en vægt til at veje pulver op med.

Men kan ikke forstå hvordan nogen kan synes det er bøvlet at blande sine væsker selv...?
Det er da ikke værre end at blande nyt vand til vandskifte eller andet vedligehold mm. Det kræver jo kun noget RO vand og så en vægt til at veje pulver op med.
Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja vi er jo alle forskellige, mht hvad vi synes er nemt og bøvlet.
Jeg forstår heller ikke hvordan det kan virke bøvlet, at blande væskerne en gang hver 2 eller 3 måned, men nogen er måske helt modsat.
Jeg forstår heller ikke hvordan det kan virke bøvlet, at blande væskerne en gang hver 2 eller 3 måned, men nogen er måske helt modsat.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4780 Stege
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Stege
Jeg synes det lyder meget interessant med en kalkreaktor, og har også overvejet det førhen, men gik så bort fra ideen igen,fordi jeg netop tænkte, det var for besværligt, men kan nu læse, at det måske er nemmere, end at køre med Balling.
Vi kører også med DecOcean Balling, og vi bor jo temmelig langt væk, og skal derfor beregne benzin oveni, og besvær med at hente/slæbe osv.
Det fylder også godt op ude i udestuen med alle de store dunke stående.
Så nu tænker jeg igen, om ikke jeg måske skal gå over til reaktoren i stedet for.
Vi kører også med DecOcean Balling, og vi bor jo temmelig langt væk, og skal derfor beregne benzin oveni, og besvær med at hente/slæbe osv.
Så nu tænker jeg igen, om ikke jeg måske skal gå over til reaktoren i stedet for.
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Men 7000 kr. i opstart, så er der til balling i mange år, og måske tilsvarende er reaktor udstyret slidt op på samme tid ? Men hvad er dit forbrug af ca, kh og mg pr. dag ? hvis du ikke bruger ret meget mg som mig har du jo kun en udgift til ca og kh, og så har du til balling fra decocean i flere år, måske 10 år ?. Nu har jeg i hvert fald set hvordan en deltec reaktor ser ud efter 3,5 år + co2 flasker der ruster fordi folk gemmer det væk ved siden af sumpen.Chrissy62 skrev:Jeg synes det lyder meget interessant med en kalkreaktor, og har også overvejet det førhen, men gik så bort fra ideen igen,fordi jeg netop tænkte, det var for besværligt, men kan nu læse, at det måske er nemmere, end at køre med Balling.
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Og det er måske ikke så bøvlet at blande hvis man bor på landet i eget hus med masser af plads. Men bor man i en lejlighed med et lille badeværelse og træ gulv i øvrige værelser, som ikke tåler kemikalieudslip, ja så synes jeg sku at det er temmelig bøvlet
Og da jeg blandede før var det 5 liter pr. gang, pga. plads og jeg måtte bruge næste koge RO-vandet for at der ikke kom bundfald i skidtet og det er sjovt nok ikke noget jeg vil stå og rode med i en lille lejlighed.

- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hej Kasper
Min tank er en del større end din, og jeg bruger tilsvarende mere af alting. Den er nemlig også proppet med koraller
Hvis jeg vil have det billigt, så skal jeg jo blande selv, så sparer jeg mange penge. Jeg har hidtil valgt det fra, pga. besværet.
Jeg er lidt fascineret af det her med kalkreaktoren, det må jeg indrømme.
Min tank er en del større end din, og jeg bruger tilsvarende mere af alting. Den er nemlig også proppet med koraller

Hvis jeg vil have det billigt, så skal jeg jo blande selv, så sparer jeg mange penge. Jeg har hidtil valgt det fra, pga. besværet.
Mvh
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Det ER også nemmere med en kalk reaktor, og den ER billigere i drift. Du skal kun justere ph i reaktoren så din kh i akvariet passer. Og hvis du har computer så holder den øje med ph og justere for dig. Og en sjælden gang imellem skal du skrue låget af og fylde medie i måske hver 4-6 måned, og en gang om året måske skal flasken fyldes med co2. Og det var det.!Chrissy62 skrev:Hej Kasper
Balling er også nemt. Men men men. Du skal enten købe de forskellige salte, blande selv eller hente hos Carsten. Du skal ha dunke stående. Du skal fylde på mindre dunke en gang om ugen som sidder på doserings pumpen, du skal holde øje med 3 forskellige værdier, og du skal justere 3 forskellige værdier. Og nu skriver folk at reaktoren er åh så dyr, en grotech doserings pumpe koster 3600kr men der er kun 3 kanaler på så der skal nok også bruges et extra modul 2 kanaler koster 1300kr 4 kanaler koster 2000kr og så vil man gerne ha et lækkert rack til og vælger så at købe den store pakke med syv kanaler og det hele, og så har man pludselig givet 5500kr.
En ting er fælles for os alle i den her "slåskamp"

Er man til balling så vil man snakke godt om det.
Er man til en reaktor så vil man snakke godt om den.
Og det kan vidst ikke diskuteres?:-)
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Syntes godt nok du tager dig mange formodninger (hvilke jeg går ud fra det er, efter som du ingen erfaring har med kalkreactor(skrev du vist))Kasper j. skrev:Men 7000 kr. i opstart, så er der til balling i mange år, og måske tilsvarende er reaktor udstyret slidt op på samme tid ? Men hvad er dit forbrug af ca, kh og mg pr. dag ? hvis du ikke bruger ret meget mg som mig har du jo kun en udgift til ca og kh, og så har du til balling fra decocean i flere år, måske 10 år ?. Nu har jeg i hvert fald set hvordan en deltec reaktor ser ud efter 3,5 år + co2 flasker der ruster fordi folk gemmer det væk ved siden af sumpen.Chrissy62 skrev:Jeg synes det lyder meget interessant med en kalkreaktor, og har også overvejet det førhen, men gik så bort fra ideen igen,fordi jeg netop tænkte, det var for besværligt, men kan nu læse, at det måske er nemmere, end at køre med Balling.
7000kr? kalkreactor + co2 flaske + manamometer fåes vel for ca 4500-5000kr fra nyt alt efter hvad man køber.
Hvorfor skulle en co2 flaske ruste? og hvad så? co2 flasken bliver jo ombyttet hver gang. Og min sidste kalk reactor kørte fint på 5 år, og selv om pumpen går til, fåes der jo reserve dele. hvor længe tror du selv en doserings maskine holder, inden den skal have skiftet slanger, osv? alt bliver slidt i denne hobby, men en kalkreactor er ikke mere udsat end så meget andet.
det er godt du er glad for balling og balling er super fint, men lad nu være med at lave for mange formodninger ud fra hvordan du tror det er.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg ved ikke om kalkreactor er lettere, det afhænger jo lidt af hvad man har erfaring med osv. en kalkreactor kan være lige så fusteret som så meget andet i denne hobby, indtil man lige får en følelse af hvordna det reagere og sådan. Men ofre man penge på en kalkreactor og vil gøre det let, så køb ph styring til den også, så er det super simpelt. Ellers gælder det bare om at tælde bobler, hvilke jeg ikke har tolmodighed med.. men det er ikke nogen mirakel løsning, lige som balling ej heller er.. de har begge fordele og ulemper.. men har man et højt forbrug, så bliver man glad for kalkreactoren vil jeg påstå...Chrissy62 skrev:Hej Kasper
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
+1StarF skrev:Syntes godt nok du tager dig mange formodninger (hvilke jeg går ud fra det er, efter som du ingen erfaring har med kalkreactor(skrev du vist))Kasper j. skrev:Men 7000 kr. i opstart, så er der til balling i mange år, og måske tilsvarende er reaktor udstyret slidt op på samme tid ? Men hvad er dit forbrug af ca, kh og mg pr. dag ? hvis du ikke bruger ret meget mg som mig har du jo kun en udgift til ca og kh, og så har du til balling fra decocean i flere år, måske 10 år ?. Nu har jeg i hvert fald set hvordan en deltec reaktor ser ud efter 3,5 år + co2 flasker der ruster fordi folk gemmer det væk ved siden af sumpen.Chrissy62 skrev:Jeg synes det lyder meget interessant med en kalkreaktor, og har også overvejet det førhen, men gik så bort fra ideen igen,fordi jeg netop tænkte, det var for besværligt, men kan nu læse, at det måske er nemmere, end at køre med Balling.
7000kr? kalkreactor + co2 flaske + manamometer fåes vel for ca 4500-5000kr fra nyt alt efter hvad man køber.
Hvorfor skulle en co2 flaske ruste? og hvad så? co2 flasken bliver jo ombyttet hver gang. Og min sidste kalk reactor kørte fint på 5 år, og selv om pumpen går til, fåes der jo reserve dele. hvor længe tror du selv en doserings maskine holder, inden den skal have skiftet slanger, osv? alt bliver slidt i denne hobby, men en kalkreactor er ikke mere udsat end så meget andet.
det er godt du er glad for balling og balling er super fint, men lad nu være med at lave for mange formodninger ud fra hvordan du tror det er.

- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det er sjovt som nogle folk tror at den slags nogensinde kan være et faktum.kanstrup skrev: Det ER også nemmere med en kalk reaktor, og den ER billigere i drift.
Det bliver ikke mere rigtigt af at du skriver med store bogstaver, hehe

I min situation (blot et eksempel) ser det ud til at ville kræve mere tid og koste mange flere penge.
Jeg har dog kun et 300 liter, men som er godt fyldt med koraler.
Utroligt at folk tror at bare fordi man har en mening om tingene, så er det pludselig et faktum

Det er fint at synes det er nemmere, men kom ikke og sig at det er sådan for alle. Det er meget misvisende.
Det samme gælder udgifterne.
Jeg har brugt 1600.- på en doserings pumpe og 25 kr * 2 for dunke. Thats it.
Balling koster mig næsten ingenting, fordi jeg køber store poser og nu blander i en 25 liters dunk.
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
+1Petercw skrev:Det er sjovt som nogle folk tror at den slags nogensinde kan være et faktum.kanstrup skrev: Det ER også nemmere med en kalk reaktor, og den ER billigere i drift.
Det bliver ikke mere rigtigt af at du skriver med store bogstaver, hehe![]()
I min situation (blot et eksempel) ser det ud til at ville kræve mere tid og koste mange flere penge.
Utroligt at folk tror at bare fordi man har en mening om tingene, så er det pludselig et faktum
Det er fint at synes det er nemmere, men kom ikke og sig at det er sådan for alle. Det er meget misvisende.
Balling koster mig næsten ingenting, fordi jeg køber store poser og nu blander i en 25 liters dunk.
Man skal gøre som man føler for, og man kommer ikke sovende til nogen af metoderne - Det er faktum!

Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
den reaktor jeg har stående på loftet kørte i 4 år og bortset fra nogle få ridser på indersiden, kan du ikke se den er brugt.Kasper j. skrev:[Nu har jeg i hvert fald set hvordan en deltec reaktor ser ud efter 3,5 år + co2 flasker der ruster fordi folk gemmer det væk ved siden af sumpen.
Og jeg forstår slet ikke at det skulle være noget problem med co2 flasken.
Den bliver jo byttet hver gang den er tom, med mindre det er en flaske du bare får fyldt op. Men så får du et problem på sigt når den skal trykprøves.
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg tror at mit sidste ord i denne tråd er at der er fordele og ulemper ved begge. Og jeg ved ikke ret meget om hvordan en kalkreaktor virker, men de 7000 kr. for at få sådan en, op og kører, i en ordentlig kvalitet, læste jeg i denne tråd et sted. Det lyder da også rimeligt.kanstrup skrev:Det ER også nemmere med en kalk reaktor, og den ER billigere i drift. Du skal kun justere ph i reaktoren så din kh i akvariet passer. Og hvis du har computer så holder den øje med ph og justere for dig. Og en sjælden gang imellem skal du skrue låget af og fylde medie i måske hver 4-6 måned, og en gang om året måske skal flasken fyldes med co2. Og det var det.!Chrissy62 skrev:Hej Kasper
Balling er også nemt. Men men men. Du skal enten købe de forskellige salte, blande selv eller hente hos Carsten. Du skal ha dunke stående. Du skal fylde på mindre dunke en gang om ugen som sidder på doserings pumpen, du skal holde øje med 3 forskellige værdier, og du skal justere 3 forskellige værdier. Og nu skriver folk at reaktoren er åh så dyr, en grotech doserings pumpe koster 3600kr men der er kun 3 kanaler på så der skal nok også bruges et extra modul 2 kanaler koster 1300kr 4 kanaler koster 2000kr og så vil man gerne ha et lækkert rack til og vælger så at købe den store pakke med syv kanaler og det hele, og så har man pludselig givet 5500kr.
En ting er fælles for os alle i den her "slåskamp"
Er man til balling så vil man snakke godt om det.
Er man til en reaktor så vil man snakke godt om den.
Og det kan vidst ikke diskuteres?:-)
Kanstrup du siger at dosseringsmaskinen ryger op til 5600, det er vist i overkanten. Min Grotech kostede 2500 kr. fra ny og jeg skal ikke have ekstra kanaler. Nye pumper til dosseringsmaskinen koster 250 kr. pr. stk. Man skal vist påregne at de står af efter 3-4 år.
Men hvis og såfremt at jeg engang skal have et større akvarium på eks. 500 liter, så er jeg ikke i tvivl om at jeg vælger en kalkreaktor

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det koster stadig ikke 7000 kr for at starte op med kalk reactor men et sted mellem 3500-5500 alt efter hvad man køber.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Folk i denne tråd læser jo kun det de selv har lyst til. Jeg skrev at det ikke ville kunne svare sig for alle at investere i reaktor og sammenlignede her med en diesel bil. Og de priser skrev for doserings maskinen er hvad jeg sidst så det kostede inde i decocean, jeg kan dog se nu at grotech er sat ned til omkring 3000 kr, men prisen for det store sæt Koster præcis 5383kr http://www.decocean.dk/shop/p/535" onclick="window.open(this.href);return false;. Jeg understregede blot at man kan prædike og få alt til at lyde dyrt når nu vi flere gange i den her tråd skal læse at det koster 7000kr at starte en reaktor når jeg selv brugte alt i alt 1300kr og så var jeg personligt igang med min reaktor. Og igen man skal da ikke være raket forsker for at kunne se, at de er nemmere kun at skulle måle 1 værdi end 3, at man slipper for dunke at man slipper for at blande osv osv?
Jeg syntes SF er blevet det vildeste robinson forum, enten er man på hold nord ellers er man på hold syd.!
Jeg syntes SF er blevet det vildeste robinson forum, enten er man på hold nord ellers er man på hold syd.!

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Det er rigtig nok hvad du skriver Peter når man selv har gjort sig en erfaring så kalder man det for et faktum.Petercw skrev:Det er sjovt som nogle folk tror at den slags nogensinde kan være et faktum.kanstrup skrev: Det ER også nemmere med en kalk reaktor, og den ER billigere i drift.
Det bliver ikke mere rigtigt af at du skriver med store bogstaver, hehe![]()
Og her er et faktum mere : du har brugt 300kr mere på at starte op på balling end jeg har på reaktor, plus de udgifter du har haft til dunke og balling salte. Så lige i det her tilfælde har opstarts udgifterne jo faktisk været stik modsat "normalen" hvor reaktor er dyrest.
Der er ikke to akvarier der er ens, ligesom os akvaristers meninger heller ikke er ens.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Nu er en kalkreaktor et utroligt simpelt stykke mekanik, hvis bare hovedkammeret er intakt kan man reparere resten for få kroner. Det er også let at bygge ny pumpe på hvis man ønsker anden type. Det er jo kun pvc stumper! Og endelige skulle den blive lidt utæt og ikke kan laves kan den jo stå i sumpen... Jeg har selv bygget 2 brugte om købt i Tyskland uden problemer. de kører eksternt uden problemer stadigvæk.
Manometer og evt. magnetventil skal man passe på ikke ruster. Flasken betaler man sig fra.
Jeg vil tror jeg bruger ca 2000 om året i CO2, koralgrus/Arm og strøm. Det vil koste ca det dobbelte i bland selv balling efter hvad jeg løst kunne udregne.
Men nu koster min reaktor alene fra ny også 7000 kr - så det er et svært regnestykke
Manometer og evt. magnetventil skal man passe på ikke ruster. Flasken betaler man sig fra.
Jeg vil tror jeg bruger ca 2000 om året i CO2, koralgrus/Arm og strøm. Det vil koste ca det dobbelte i bland selv balling efter hvad jeg løst kunne udregne.
Men nu koster min reaktor alene fra ny også 7000 kr - så det er et svært regnestykke
SPS : Stability provides succes
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Jeg købte mit kalkreaktor grej for ca 2000,- brugt
Dog var det stort set ikke brugt.
Grotech reaktor 110 modellen
magnet ventil
mit aquatronica styrer Ph'en
2 kg bytte flaske (har pt kørt 1,5 år)
Grov arm ikke skiftet endnu.
Derudover føder jeg reaktoren med en Vario II pumpe, hvilket jeg godt kan anbefale.
Køb skidtet brugt - Der er altid nogle fine sager til salg. Man sparer snilt 50%, hvilket hjælper ret godt på regnestykket.
Dog var det stort set ikke brugt.
Grotech reaktor 110 modellen
magnet ventil
mit aquatronica styrer Ph'en
2 kg bytte flaske (har pt kørt 1,5 år)
Grov arm ikke skiftet endnu.
Derudover føder jeg reaktoren med en Vario II pumpe, hvilket jeg godt kan anbefale.
Køb skidtet brugt - Der er altid nogle fine sager til salg. Man sparer snilt 50%, hvilket hjælper ret godt på regnestykket.
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Nu har jeg slet ikke forstand på det, men spørger så:
Hvor stor skulle en kalkreaktor til mit akvarie være?
Display er på 672L - skabet, hvor den skal stå i er 60 cm højt, hvis den skal stå ved siden af tanken, da jeg har en hylde ovenover. men skal den stå i sumpen, så har jeg en højde på 80 cm.
Så tænker jeg også på det her med flasken. Hvor meget fylder den, og jeg har ikke andre steder, end at sætte den i skabet under akvariet, og jeg læser at den nemt ruster i toppen. Der er jo temmelig fugtigt inde i skabet.
Hvordan løser jeg det problem?
Display er på 672L - skabet, hvor den skal stå i er 60 cm højt, hvis den skal stå ved siden af tanken, da jeg har en hylde ovenover. men skal den stå i sumpen, så har jeg en højde på 80 cm.
Så tænker jeg også på det her med flasken. Hvor meget fylder den, og jeg har ikke andre steder, end at sætte den i skabet under akvariet, og jeg læser at den nemt ruster i toppen. Der er jo temmelig fugtigt inde i skabet.
Mvh
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis du vælger en to liters flaske er det ikke et problem, men hvis det er en 6 liters du går efter, så er der ikke plads under akvariet.Chrissy62 skrev:Nu har jeg slet ikke forstand på det, men spørger så:
Det med rust, er ikke noget du skal tænke på. Selvom der skulle være fugtig luft i skabet, begynder flasken ikke bare at ruste.
Og flasken skiftes jo med mellemrum, så du får en ny.
Vælg en så stor reaktor som du kan finde/har råd til. Og som passer til skabet. Der er mange mærker at vælge imellem, og endnu flere hvis du søger i Tyskland
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Tak, Carsten, men jeg skal nok læse mere op på det inden jeg kaster mig helt ud i det. Som du selv skriver, er der mange mærker, og størrelser.
Er der nogle som du helt sikkert kan anbefale?
Her tænker jeg på lydsvage, og så læste jeg også noget med at genbruge C02, som jo lyder smart. Sådan en skal det nok være
Her tænker jeg på lydsvage, og så læste jeg også noget med at genbruge C02, som jo lyder smart. Sådan en skal det nok være

Mvh
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der er fordele og ulemper ved de fleste. Korallin har den ulempe at det er lidt besværligt at skifte medie.
Den bedste kalkreaktor jeg har haft var en ATI type 2. Den laves af ukendt årsag ikke mere. Hvis den var så god, hvorfor solgte jeg den så??
Det er en af de eneste jeg har set som kun fungerer internt i sumpen.
Og da jeg lavede om var der ikke plads til den i sumpen.
Den bedste kalkreaktor jeg har haft var en ATI type 2. Den laves af ukendt årsag ikke mere. Hvis den var så god, hvorfor solgte jeg den så??
- gnizten
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3230 Græsted
Hej Christina.Chrissy62 skrev:Tak, Carsten, men jeg skal nok læse mere op på det inden jeg kaster mig helt ud i det. Som du selv skriver, er der mange mærker, og størrelser.
Kig evt på Grotechs, frank og jeg selv har sådan en, det er også kram, kan stå i sumpen, eller ved siden af, er hammer nem at skifte medie på, siger næsten ingenting, og genbruger Co2 uden problemer. Jeg har aldrig oplevet at der samler sig Co2 i toppen. Den er også tæt, min står ved siden af sumpen da den er en ordentlig krabat (valgte den største), og aldrig vand på gulvet...
Ps, Sohal har det super fedt, stadig lidt bisse ind imellem, men man har vel lidt status når man har den størrelse

Mvh Tom
Mange hilsener
Tom.
Tom.
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Hvad med den her: https://www.fish-street.com/bubble_magu ... gory_id=99" onclick="window.open(this.href);return false;, den store af dem. Nu kan jeg ikke se, hvor mange liter akvarium, den passer til, men den er forholdsvis billig fra ny af.Carsten skrev:Der er fordele og ulemper ved de fleste. Korallin har den ulempe at det er lidt besværligt at skifte medie.
Det lyder godt med en der kan stå i sumpen, så kan jeg nemlig vælge en større, og jeg har stadigvæk plads til C02 flasken ved siden af, hvor jeg ellers skulle have reaktoren stående, under hylden.
Nu siger du, at ATI 2 ikke findes mere, men der må vel være noget tilsvarende, altså en der kan stå i sumpen, og som ikke larmer?
Korallin, skal det så ikke være. Jeg vil jo ikke starte med at lægge ud med en, der er besværlig at skifte medie på

Hej Tomgnizten skrev:Hej Christina.Chrissy62 skrev:Tak, Carsten, men jeg skal nok læse mere op på det inden jeg kaster mig helt ud i det. Som du selv skriver, er der mange mærker, og størrelser.
Kig evt på Grotechs, frank og jeg selv har sådan en, det er også kram, kan stå i sumpen, eller ved siden af, er hammer nem at skifte medie på, siger næsten ingenting, og genbruger Co2 uden problemer. Jeg har aldrig oplevet at der samler sig Co2 i toppen. Den er også tæt, min står ved siden af sumpen da den er en ordentlig krabat (valgte den største), og aldrig vand på gulvet...
Ps, Sohal har det super fedt, stadig lidt bisse ind imellem, men man har vel lidt status når man har den størrelse
Mvh Tom
Godt at høre fra dig, og at sohalen har det godt, den bisse.

Grotech, siger du, er der en bestemt størrelse jeg skal gå efter?
Jeg kan godt lide den kan stå i sumpen, nemlig. Det her med at genbruge C02, hvordan fungerer det? Betyder det, at man så ikke skal skifte flaske så tit?
Det ser ud til, jeg kan få 80 cm i højden til min C02, fordi jeg kan bare skære noget væk af hylden foroven., så er spørgsmålet, hvor mange liter den skal være på, hvad sådan en koster første gang, og dernæst opfyldning, og hvor tit den skal fyldes. Jeg er ved at regne priser ud, og hvad jeg kan spare om året, nemlig

Mvh