"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koralfoder til nano-akvarie?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Jonas92
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:14
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2007

Koralfoder til nano-akvarie?

Indlæg af Jonas92 »

Hej alle.
Jeg har pt. et nano-akvarie på omkring 30 liter, hvor jeg har forskellige koraller, heriblandt Acanthastrea, Acropora, Briareum, Seriatopora, Ricordea, Zoanthus, montipora og planen er jeg også gerne vil have en Euphyllia. Efter jeg har kigget omkring på forummet i søg efter svar (har b.la. kigget på reef pears osv.), føler jeg bare at jeg er blevet mere forvirret end til at starte med. Så jeg vil høre hvilke foderstoffer og sporeelementer/tilsætningsstoffer i vil anbefale mig, til mit nuværende "besætning", det skal helst være så nemt som muligt at tilsætte, og heller ikke koste en formue. I øjeblikket tilsætter jeg intet i min balje, udover osmosevandskift, en gang om ugen, og fodring med artemia en gang om dagen. Så tvivler lidt, på at dette er nok... Hvad vil i anbefale mig, at anskaffe mig??
:-)
Mvh. Jonas.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koralfoder til nano-akvarie?

Indlæg af Carsten »

Jonas92 skrev:Hej alle.
Jeg har pt. et nano-akvarie på omkring 30 liter, hvor jeg har forskellige koraller, heriblandt Acanthastrea, Acropora, Briareum, Seriatopora, Ricordea, Zoanthus, montipora og planen er jeg også gerne vil have en Euphyllia. Efter jeg har kigget omkring på forummet i søg efter svar (har b.la. kigget på reef pears osv.), føler jeg bare at jeg er blevet mere forvirret end til at starte med. Så jeg vil høre hvilke foderstoffer og sporeelementer/tilsætningsstoffer i vil anbefale mig, til mit nuværende "besætning", det skal helst være så nemt som muligt at tilsætte, og heller ikke koste en formue. I øjeblikket tilsætter jeg intet i min balje, udover osmosevandskift, en gang om ugen, og fodring med artemia en gang om dagen. Så tvivler lidt, på at dette er nok... Hvad vil i anbefale mig, at anskaffe mig??
:-)
Mvh. Jonas.
Et større akvarie. Med alle de koraller du nævner er der ikke plads. Og hvis du begynder at fodre, risikerer du at der kommer for meget næring i vandet.
Der er ingen grund til at tilføre sporelementer når du laver et vandskifte hver uge. Det korallerne har behov for kommer ind med det friske saltvand
Jonas92
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:14
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2007

Re: Koralfoder til nano-akvarie?

Indlæg af Jonas92 »

Det var godt nok et konstruktiv svar. Min plan er at det skal vokse til, og så hvis det fylder for meget, må jeg jo af med noget af det. Du skal jo tænke på, at det er små frags det hele. Men skal jeg forstå på dig som om, at jeg ikke skal fodre mine koraller overhovedet eller hvad? :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koralfoder til nano-akvarie?

Indlæg af Carsten »

Der er ingen af de koraller du har som har noget behov for at blive fodret ekstra. Din Achanstrea er den eneste som med fordel kan fodres, alle de andre trives fint uden. Og det vil din Achanstrea også gøre og med så få liter vand er det i forvejen en balancegang på en knivsæg, så foder i den smule vand vil gøre mere skade end gavn
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Koralfoder til nano-akvarie?

Indlæg af jonas _sandager »

Måler du vandværdier? Kunne godt forestille mig at du skal tilsætte noget, for at holde dem stabile.
Hvor længe har akvariet kørt?
Jonas92
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:14
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2007

Re: Koralfoder til nano-akvarie?

Indlæg af Jonas92 »

Okay, vil du heller ikke mene jeg skal tilsætte Ca, MG eller KH Carsten. Akvariet har været kørende i 3-4 måneder, men jeg har først overtaget det nu. Køber et testsæt imorgen, så prøver jeg at se hvordan værdierne ligger. :-)
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Koralfoder til nano-akvarie?

Indlæg af MarkBruhn »

Hvis du vil holde koraller, så er du jo nødt til at supplere det op, som korallerne forbruger så værdierne er konstant stabile.
Så ja, du skal tilsætte ca, kh og mg for at korallerne trives.......
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Koralfoder til nano-akvarie?

Indlæg af Meller »

Vil lige skynde mig at sige jeg har ialt ca. 83 liter, det eneste jeg gør at skifte vand, det er nok til mine koraller vokser, og vil mene jeg har en god vækst :) bare sørg for det er noget ordentligt salt du bruger :) og skift så 10% hver uge :p
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koralfoder til nano-akvarie?

Indlæg af Carsten »

Jonas92 skrev:Okay, vil du heller ikke mene jeg skal tilsætte Ca, MG eller KH Carsten. Akvariet har været kørende i 3-4 måneder, men jeg har først overtaget det nu. Køber et testsæt imorgen, så prøver jeg at se hvordan værdierne ligger. :-)
når du laver vandskifte hver uge, så behøver du ikke at tilsætte alle de dyre dråber.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Koralfoder til nano-akvarie?

Indlæg af jonas _sandager »

Carsten skrev:
Jonas92 skrev:Okay, vil du heller ikke mene jeg skal tilsætte Ca, MG eller KH Carsten. Akvariet har været kørende i 3-4 måneder, men jeg har først overtaget det nu. Køber et testsæt imorgen, så prøver jeg at se hvordan værdierne ligger. :-)
når du laver vandskifte hver uge, så behøver du ikke at tilsætte alle de dyre dråber.
Jeg er ikke helt sikker på hvad du inkluderer under 'dyre dråber', men jeg kan sige at jeg i hvert fald ikke kan holde værdierne på plads med ugentlige vandskift i mit 54 liters. Men det nemmeste er at måle på værdierne, og se hvad det siger :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koralfoder til nano-akvarie?

Indlæg af Carsten »

Dyre dråber er sporeelementer. Vand bliver lige så dyrt som guld, når det hældes på fine flasker.
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"