LED Flood Light

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

LED Flood Light

Indlæg af KTR »

Hej

Overvejer at konvertere til saltvand til efteråret, og er i den forbindelse ved at undersøge en masse. Turen er kommet til lys nu. Undersøger fordele og ulemper ved t5 og led. Skal sige at mit akvarie er 250x70x60 så der skal lidt lys til. Og det må selvfølgelig ikke koste mere end højest nødvendig (da jeg er jyde) og samtidig skal det være så godt så mulig. Og i den forbindelse faldt jeg over LED Flood lights på EBay. De fåes i forskellige størrelser og watt styrker samt kelvin grader. Men er der nogen der har erfaring med dem? Regner ikke med at det bliver et akvarie fyldt med SPS. Alle svar er velkomne
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: LED Flood Light

Indlæg af den_ »

Et link ville hjælpe lidt
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej jeg tror du ville få mere ud af at få de rigtige farve dybder så dine koreller får den rigtige farve frem ved ikk hvad dit budget er men dårligt lys får du bare alger
hvad med 2 af dem her 3 på forummet har en til salg Radion Xr30w LED 160w 3500 kr nu 3000 kr
:wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De der flood light led er ikke rigtigt beregnet til saltvand. Farverne er forkerte. De er gode nok til ferskvand.
Selvom du køber en cold white, så ser det ud som om der er en som har tisset i vandet. Det får en gulig farve.
Hvis du kan finde en med en hybrid diode i, er det så en anden snak.
Men som Demian er inde på, kig efter en brugt lampe istedet for.

Alternativt lav noget selv, men det er nu heller ikke bare lige at gøre det, for det er jo ganske stort akvarie du har.
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af KTR »

Tak for svar. Jeg har ikke noget link da mit spm bare gik på Flood Ligh generelt som lyskilde. Jeg skal heller ikke købe noget endnu. Jeg er bare nysgerrig. Har læst det er en god ide at sætte sig ind i tingene inden man starter ;-)

Nu spørger jeg måske dumt, men bær over med mig. Kan se at visse Flood Lights kan fåes med 14000 kelvin. Mange saltvandsakvarister bruger da rør med det tal. Har selv lys på 10000 kelvin som jeg heller ikke synes er gult overhoved. Kan man så bruge det hvis de fåes med så høje kelvin tal, eller i direkte blå?
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

du kan prøve at kikke på denne lampe her

http://www.decocean.dk/shop/p/1898" onclick="window.open(this.href);return false;

bruger selv Pt. 6 stk. på en tank på disse mål 250x100x68 og de hænger ca. 35-40 cm over vandet og kan have SPS på bunden af akvariet uden problemer. og lampen kan det den skal og har en dejlig nem bruge.
og prisen er noget billiger ind radion
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

KTR skrev:Tak for svar. Jeg har ikke noget link da mit spm bare gik på Flood Ligh generelt som lyskilde. Jeg skal heller ikke købe noget endnu. Jeg er bare nysgerrig. Har læst det er en god ide at sætte sig ind i tingene inden man starter ;-)

Nu spørger jeg måske dumt, men bær over med mig. Kan se at visse Flood Lights kan fåes med 14000 kelvin. Mange saltvandsakvarister bruger da rør med det tal. Har selv lys på 10000 kelvin som jeg heller ikke synes er gult overhoved. Kan man så bruge det hvis de fåes med så høje kelvin tal, eller i direkte blå?

Et tal på 10000 kelvin er kun et tal.
Noget andet er hvordan de i virkeligheden ser ud.
Jeg har haft hqi pærer på 12000 kelvin som var meget mere blå en en pære på 13000, som var langt mere gul end mange pærer på 10000 kelvin.

Hvor mange watt er de lamper du har kigget på??
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af KTR »

Jeg har ikke kigge på nogle specielt. Kan bare se at de fåes i både 10,20,30, 40, 50 og 100 watt. Prisen var også fornuftig i forhold til de mere prof. byggede led lamper. Tricket er at lampen, uanset hvilken type jeg vælger kommer til at hænge tæt på vandoverfladen, da mit canopy af indretningmæssige årsager skal være "slimline". Har ikke helt styr på om det så er godt eller skidt med en stor spredning på lyset. Det lader til Flood Light kører med 120 grader i spredning.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Stort set alle dioder har en spredning på 120 grader, hvis der ikke er linser på.

Nu er dit akvarie, rimeligt stort, så hvad er "slimline" i forhold til akvariet?

Jo tættere dioderne er på overfladen, jo mindre spredning er der. Det vil så også betyde at der skal bruges flere lamper for at oplyse akvariet helt.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Vil ikke kommenter på Flood Light, hvis du mener det er en god idè :pray: :sleepy:

@Carsten spredningen på led dioden ændre sig ikke, men kun arealet som bliver oplyst :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Benny skrev:
@Carsten spredningen på led dioden ændre sig ikke, men kun arealet som bliver oplyst :)
Ja det er klart :embarassed:
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af KTR »

Benny - Havde jeg vidst det var en god ide havde jeg ikke spurgt.

Carsten - Slimline er ved en 15-17 cm. Akvariet går under et vindue på endevæggen af stuen. Købstilladelsen fra indenrigsministeren gik dengang på at jeg IKKE måtte kommer over vindueskarmhøjde. Ved god det giver visse udfordringer med lyset og evt køling. Flood lights kunne i en snæver vending måske ligge ovenpå et smalt canopy og lyse igennem huller skåret ud til lamperne.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"