Acanthastrea mister farve

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Acanthastrea mister farve

Indlæg af nicklassandager »

Hej. Jeg har en Acanthastrea mister farve i de nye polypper den danner. De gamle bevarer fint farven. Generelt ser den ellers ud til at trives. Er der nogen der har erfaringer med hvad man kan gøre ved det?

Lidt info omkring mit akvarium og måden at køre det på følger. Det er et Dennerle Nano Marinus 60l. Jeg bruger den medfølgende t5 36w lampe. I forhold til vandet, så kører jeg med 15% vandskift hver uge (omvendt osmose vand med harpiksfilter). Det salt jeg anvender er Aqua Medic Reef salt. Jeg tilsætter ikke yderligere til vandet.
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Acanthastrea mister farve

Indlæg af Macdoo »

Hvad er dine vandværdiet?
Kh ca mg
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Hej Macdoo :-) Jeg har bevidst ikke købt en armada af dyre målesæt, da mit udgangspunkt var et køre et "low-tech" setup. Mine tidligere erfaringer fra ferskvand har været, at observation af organismerne i akvariet, kombineret med jævnlige vandskift, er tilstrækkeligt til køre akvariet. Er der nogle bestemte parametre man skal være opmærksomme på ifht. koralernes farve? Du nævner Ca og Mg. Umiddelbart ville jeg have gættet at Ca primært har indflydelse på koralernes evne til at opbygge skelet, mere end deres farver.
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Du bør kraftigt overveje at få målt dine værdier... Hvis du har problemer, kan det jo som oftest ses ud fra de målte værdier ... Eller ihvertfald give et praj om hvad det kan skyldes..
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

nicklassandager skrev:Hej Macdoo :-) Jeg har bevidst ikke købt en armada af dyre målesæt, da mit udgangspunkt var et køre et "low-tech" setup. Mine tidligere erfaringer fra ferskvand har været, at observation af organismerne i akvariet, kombineret med jævnlige vandskift, er tilstrækkeligt til køre akvariet. Er der nogle bestemte parametre man skal være opmærksomme på ifht. koralernes farve? Du nævner Ca og Mg. Umiddelbart ville jeg have gættet at Ca primært har indflydelse på koralernes evne til at opbygge skelet, mere end deres farver.
Du kan på ingen måde sammenligne salt og ferskvand når det kommer til næringsstoffer og sporelementer
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Pyha - har vist fået åbnet op for en "can of worms" her. Akvariet kører sådan set fint nok, så der er ingen katastrofer. Det er blot en enkelt Acan der har problemer med at holde farven. Det jeg vel egentlig spørger om er om der er nogen der ved hvilke parametre der typisk har indvirkning på koralernes farve.
Vh Nicklas
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Det har ca kh og mg .... Farverne bleger hvis det svinger for meget og falder de alt for lavt dør korallerne :)
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Ok. Det var lige præcis information i den retning jeg søgte. Tak :-)
Vh Nicklas
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"