Jeg hører til en af dem der mener at, "hvis skidtet virker, så lad være med at pille ved det"
Mit har kørt med den nuværende opsætning (revkeramik med lidt LS) siden det blev omlagt i forsommeren 2011.
Pumperne sidder som de blev sat i 2011, det samme gør min wavebox. En pumpes udløb kan, utilsigtet, være ændret en smule i forbindelse med afkalkning, men basen er den samme.
Lyset er blevet ændret fra Hqi og blå T5 rør til LED. Der er skiftet fra væsker til kalkreator. Vandskiftet er sat i system, så der laves 6 - 7%
vandskift ugentligt.'Der tilsættes intet andet overhovedet.
Der er skiftet fra IKS til Ghl for styringens del. Desuden blev der for ca 1,5 år siden skiftet til ROvand. Dette er løbende sket ved top off og det ugentlige
vandskift. Ingen ekseptionelle store
vandskift.
Korallerne er blevet trimmet (fragmenteret) og nogle er blevet udskiftet, for at give plads til nye typer. Der er stadig
koraller i fra 2009
Fiskebestanden er af samme typer af
fisk. Primært Kirurger. Disse er blevet udskiftet ved naturlig afgang.
Men ellers er alt som det var dengang og det kører som jeg synes det skal.
Jeg har ingen planer om at lægge om eller lave større udskiftninger. Det der ligger for, er optimeringer af det eksisterende, feks automatisk dagligt
vandskift.
At skulle lave om fordi det er blevet for nemt, kan jeg ikke sætte mig ind i.
Jeg har rigeligt med spændende udfordringer som det er og bruger min tid på at prøve at grave mig dybere ned i lagene om primært, korallernes trivsel og vækst.
Bare en ting som af få en 100% id af en
koral, der stikker lidt ud over det sædvanlige, har vist sig at være ganske udfordrene.
Erik