umulig tilslutning af fragtank?
- aamann
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2010
umulig tilslutning af fragtank?
Jeg kunne godt tænke mig at smide en lille fragment tank til mit rsm akvarie.
Planen er at det skal placeres i skabet under akvariet, men problemet er at jeg ikke er meget for at skulle til at bore huller i mit rsm.
Er dette mission impossible? eller er der en snedig udvej jeg ikke har kunne finde??
Planen er at det skal placeres i skabet under akvariet, men problemet er at jeg ikke er meget for at skulle til at bore huller i mit rsm.
Er dette mission impossible? eller er der en snedig udvej jeg ikke har kunne finde??
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2012
Re: umulig tilslutning af fragtank?
Hejsa, jeg går med de præcis samme tanker!
Jeg har set på dette overflow: " onclick="window.open(this.href);return false;
Det er billigt og nemt at lave, og kan føres ud af det hul der er bag i akvariet.
Jeg har set på dette overflow: " onclick="window.open(this.href);return false;
Det er billigt og nemt at lave, og kan føres ud af det hul der er bag i akvariet.
- aamann
- Foxface
- Reactions:
- 15
Det var da en smart mulighed. Det kunne være det skulle prøves tror dog jeg skal finde et lidt større akvarie til frag tank så det kan være lidt mere vand i
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Tænker du på akvariet der skal stå i skabet? - det er jo som sådan ligemeget hvor meget vand der er i den, så længe at lysmængden passer til de koraller du vil have deri. Går jeg i gang med projektet bliver det kompbineret sump/frag tank. Så kan jeg få skummer og po4 reaktor op af bagkammeret, og ned så det er nemmere at komme til og vedligeholde.
- aamann
- Foxface
- Reactions:
- 15
Ja det skal jo bare være stort nok til at have vandet kan være det hvis pumpen stopper eller strømmen går
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Med det overflow jeg sendte en video på sker der ingenting hvis strømmen går, der stopper vandet med at løbe i sumpen når vandstanden i akvariet når ned under højden på nedløbsrøret
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
det ser smart ud men hvis strømmen går i et rsm så stiger vandet da i den indvendige sump
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
så akvariet i skabet skal da kunne rumme den mængde
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 1991
Teoretisk er det rigtigt. I praksis er det ikke så enkelt. Som der skrives andetsteds i denne tråd, stiger vandstanden i bagkammeret på et RSM130 hvis strømmen går. Især RSM130D har stor forskel mellem displaytank og bagkammeret.MikkelThomsen skrev:Med det overflow jeg sendte en video på sker der ingenting hvis strømmen går, der stopper vandet med at løbe i sumpen når vandstanden i akvariet når ned under højden på nedløbsrøret
Hvis overløbet stopper og det gør det hvis der kommer luft i, så tømmer returpumpen fragmenttanken op i akvariet.
Der er altså mange faldgruber i dette her. Jeg har startet en tråd om det, den kan læses her:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... m+med+sump
Jeg har kørt med dette system meget længe nu og det virker fint. Luft i overløbet kan næsten ikke undgåes og jeg dræner regelmæssigt luft fra mit system. Ellers spiller det bare perfekt.
Mvh. Stig
[center]Link til tråden om mit Red Sea Max 130[/center]
[center]Link til tråden om min 250 liters Akrylcube[/center]
[center]Link til tråden om mit 288 liters akvarie[/center]
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Hvorfor har jeg ikke fundet den tråd noget før?
- det ser dælme godt ud!
Hvor kan man anskaffe sig noget lignende den kontakt du bruger til returpunpen, så den slukker hvis vandet stiger i akvariet?
- det ser dælme godt ud!
Hvor kan man anskaffe sig noget lignende den kontakt du bruger til returpunpen, så den slukker hvis vandet stiger i akvariet?
- aamann
- Foxface
- Reactions:
- 15
spændende tråd Stig. Måske det bliver for omfattende til et par frags.
Hvor meget vand skal man regne med der ryger i sumpen/fragtanken ved strønafbryddelse?
Kunne jo selvfølig bare lave en selvstendigt tank i skabet og skifte noget vand fra rsm i hver uge eller ligende, men ville være fedest at det bare kørte på systemet
Hvor meget vand skal man regne med der ryger i sumpen/fragtanken ved strønafbryddelse?
Kunne jo selvfølig bare lave en selvstendigt tank i skabet og skifte noget vand fra rsm i hver uge eller ligende, men ville være fedest at det bare kørte på systemet
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
Hej Mikkel.MikkelThomsen skrev:Hvorfor har jeg ikke fundet den tråd noget før?
- det ser dælme godt ud!
Her er et link til kontakten:
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H23359" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har hørt om flere der kører 230 volt direkte gennem den, men jeg bruger et relæ til at styre det.
Egenligt kan man jo bruge en hvilken som helst osmolator i stedet. Den slukker jo også for pumpen når vandstanden ikke skal være højere.
Mvh. Stig
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
Ja det er jo noget mere kompliceret end det du havde i tankerne.aamann skrev:spændende tråd Stig. Måske det bliver for omfattende til et par frags.
I virkeligheden er det ret enkelt. Der er bare den ekstra sikkerhed jeg vil have med i systemet der gør det kompliceret.
Er dit RSM130 en "D"model? Hvis ikke, kan du sætte overløbsrøret ret højt og derved ikke få mere end et par liter ned i fragtanken ved strømsvigt. Hvis det derimod er en "D" model, så regn med 10-15 liter.
Mvh. Stig
- aamann
- Foxface
- Reactions:
- 15
Ved godt at det er sikkerheden der gør det kompliceret, men vil jo heller have en masse vand på gulvet så tør nok ikke den enkle måde.
Ja det er D modellen så der kommer en del ekstra vand
Ja det er D modellen så der kommer en del ekstra vand
- aamann
- Foxface
- Reactions:
- 15
Kan du lokkes til at lave en skitse hvor man kan se hvordan det kører med din overløbs boks
- aamann
- Foxface
- Reactions:
- 15
Efter du har lavet overløbs boks til dit fungere returløbet så som en slags hævert??Stig Jest skrev:Ja det er jo noget mere kompliceret end det du havde i tankerne.aamann skrev:spændende tråd Stig. Måske det bliver for omfattende til et par frags.
I virkeligheden er det ret enkelt. Der er bare den ekstra sikkerhed jeg vil have med i systemet der gør det kompliceret.
Er dit RSM130 en "D"model? Hvis ikke, kan du sætte overløbsrøret ret højt og derved ikke få mere end et par liter ned i fragtanken ved strømsvigt. Hvis det derimod er en "D" model, så regn med 10-15 liter.
Mvh. Stig
- Stig Jest
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
Ja, det gør det. Det betyder dog ikke så meget, da det sidder højere oppe end overløbet.aamann skrev: Efter du har lavet overløbs boks til dit fungere returløbet så som en slags hævert??
Hele problematikken er jo den, at når strømmen går vil vandstanden falde meget i selve akvariet.
Den eneste måde ar undgå dette på, er at silikonelime overfladeskimmeren fast inde i akvariet.
Derudover skal de 2 returpumpehuller også blændes af. På denne måde vil bagkammeret virke som overløbet i et "almindeligt" akvarie.
Alternativet er at sænke vandgennemstrømningen igennem bagkammeret og få vandstanden op på den måde. Du kan også fjerne overfladeskimmeren helt og køre det som et RSM130 uden D.
Der er dog mange ulemper ved disse metoder. Derfor er det bedst at bare acceptere at der løber en del vand retur til sumpen/ fragtanken på et RSM130D.
Der er dog en mulighed til. Sæt overløbet til din fragtank ind i selve akvariet. På denne måde vil der ikke løbe noget vand over i din fragtank ved pumpestop. Du får så bare 2 synlige PVC rør i dit akvarie.
Mvh. Stig