Saltvandswiki om kalkreaktor?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Saltvandswiki om kalkreaktor?

Indlæg af Erik N »

Læser lige i saltvandswiki om indstilling af kalkreaktor uden ph controller

Der står at start indstillingen for co2en skal være en bobbel per andet sekund

Syntes umiddelbart det lyder som en voldsom tilførsel af co2?

Tænker måske at en bobbel hver 15-20 sek? og et vandflow der er lige på grænsen til en fast stråle. (baseret på et tidligere setup med ph controller)

Hvordan køre i? jer uden ph controller

Reaktoren er en korallin med arm medie
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Saltvandswiki om kalkreaktor?

Indlæg af Cido »

Hej
Vi er netop startet op med en kalkreaktor, pt er hastigheden på udløbet lige over dråbeniveau, og 1 dråbe CO2 i sek. v. 1bar.
Reaktoren er en Ratz stand by 75 og mediet er ARM
Mvh Lars
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Før jeg fik controller kørte jeg med ca 1 dråbe pr sekund. Hvis du ikke har en ph måler skal KH ligge liggen mellem 30 og 50 mener beg. Der er en rigtig go beskrivelse på deltec's hjemmeside. Tror ikke fabrikatet har den store betydning i forhold til grundindstillingerne
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kunne ikke få det til at fungere uden controller/computer. Men dermed ikke sagt, at det ikke kan fungere.
Hos mig klokkede udgangen alt for tit til og skulle hele tiden renses og justeres ved drypmetoden.
Jeg har en nu en Kh på udgangsvandet på 30 og en udløbshastighed på ca 200m/min.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Så det vil sige 1 Ståle ud så den ikke lukker til og så justere CO2 efter en kh på cirka 30 - og så glemme alt om hvor mange dråber det måtte give?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Altså, det er nok for simpelt at stille det sådan op.
Det var en af grundene til at jeg fandt det for vanskeligt uden controller/computer.
Men det er den værdi og det flow der virker hos mig.
30 i kh ser ud til at være et godt udgangspunkt, men skal man bruge mere kh må man tilføre mere CO2 eller give mere flow.
Men du kan ikke bare tilføre mere Co2. Kommer du under en Ph i reaktoren på 6,10, risikerer du at mediet nedbrydes for hurtigt og så bliver det til mel. Sker det, virker det ikke længere.
Det har også noget med forbruget at gøre, hvor mange koraller du har og hvor meget de vokser.
Så det er en balancegang. Men det kan selvfølgelig lade sig gøre, jeg kunne bare ikke.
Det svarer lidt til at bruge Balling uden en dosseringsmaskine og regelmæssige målinger. Det kan være svært at holde stabile værdier.
Men det er jo kun mine erfaringer. Andre kan have en anden opfattelse.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Men en eller andet sted skal man jo starte ;) Og hvis 1 dråbe pr sek er helt hen i vejret hvad skal man så gå efter ;)

Nogen der har andre gode erfaringer de vil dele?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Cido »

Som Erik skriver skal man passe på at justere PH for langt ned, enten via for høj CO2 tilsætning eller for lille flow.
Vi startede ud med en fin stråle og en dråbe hver andet sekund hvilket gav en PH på omkring 7,25. Pt ligger vi som beskrevet tidligere, med lidt reduceret flow og øget CO2 tilsætning, hvilket giver en PH omkring de 7,1.
Vores målinger viser KH 7,3 CA 440 og MG 1410, ikke helt tilfredstillende endnu, så vi justerer stadig og måler resultatet 3-4 dage efter.
Men som Erik også skriver er forbruget også forskelligt fra balje til balje. En lille reaktor på en balje med stort forbrug skal vel stå betydeligt anderledes end en stor reaktor på en balje med lille forbrug.
Der er vel også et maks flow, for at man kan nå at udnytte co2'en i reaktoren, så det ikke bare bliver pumpet ubrugt igennem, eller ?
Mvh Lars
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Hvad skal den optimale ph være i reactor med arm medie ?

Jeg vil prøve at ramme en kh omkring de 30-40 stykker ved noget der næsten ligner en stråle ud
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Og man kan vel godt lade udstrømningen sidde under overfladevandet i sumpen ikke? Så burde der være mindre chance for den lukket til no?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Bingocaller skrev:Og man kan vel godt lade udstrømningen sidde under overfladevandet i sumpen ikke? Så burde der være mindre chance for den lukket til no?
Normalt ikke.
Ved at slangen løber nedaf øges risikoen for at luftbobler og evt overskydende Co2 går baglæns i slangen og danner en prop.
En luftboble kan stoppe for gennemløbet medmindre der er en pumpe der føder den og trykket fra pumpen kan trykke det ud.
Desuden kan det bliver svært at holde øje med antallet af dryp, som jeg kan forstå du skal - eller ved en fast stråle, hvor meget der løber igennem.

Erik

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Så dropper vi sgu den ide Erik :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Altså, fordi jeg ikke kan få det til at fungere behøver det ikke at betyde, at det ikke kan fungere hos dig.
Min erfaring er bare, at før kalkreaktoren er kørt ordentligt ind, har man behov for at kunne følge med - specielt i udstrømningen.
Jeg må finjustere mit udløb hver gang jeg har haft fat i reaktoren. Det er meget fintfølende synes jeg.
Et stop i udløbet kan betyde et ret kraftigt fald i Kh.

Erik

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Hvad blev dommen omkring PH værdien ved arm? Syntes der er mange meninger? Har hørt alt fra 7.4 (da det opløses ved 7.5) til 6.85?

Hvad har du i din reactor Erik? Vi kører jo begge med arm og koralgrus blandet så vidt jeg husker
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Bingocaller skrev:Hvad blev dommen omkring PH værdien ved arm? Syntes der er mange meninger? Har hørt alt fra 7.4 (da det opløses ved 7.5) til 6.85?

Hvad har du i din reactor Erik? Vi kører jo begge med arm og koralgrus blandet så vidt jeg husker
Pt er den på 6,12.
Jeg regner med at skille den ad og rense den - og mediet fuldstændigt.
Det kan ikke undgås at der samler sig noget meget fint - nærmest støv eller mel lignende, medie i bunden og i mellem Arm´en.
Det giver risiko for at der danner sig kanaler i mediet, som vandet løber igennem og så falder ydeevnen.

Mht Ph så har jeg skrevet det før, at jeg har svært ved at se at der skulle ske en opløsning af mediet ved en Ph på over 7 som jo er neutralt.
Det kan ikke være ret meget i hvert fald.
Det ville jo betyde at man kan opløse det ved gennemskyldning med osmosevand som gerne skal være neutralt og den tror jeg ikke på. Det kan ikke være ret effektivt i så fald.
Men det kan jo være jeg tager fejl.

Erik

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Erik gider du ikke lige ringe - kan ikke finde dit nummer i mintlf bog af en eller anden grund pludseligt ????
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"