"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Test

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Test

Indlæg af barethomas »

Hej alle. Nu har mit fine ReefMax 112L kørt i en uge og brun algerne er i fuld gang.. Og en smule grøn alger. Vandet er en smule grumset, og er det meget normalt pga algerne? Filtersokker er renset og "svampen er og vasket. Skummeren kører ikke ret meget, da der kun kommer vand op. Så jeg har kun meget lidt justeret på luftventilen.
Hvornår skal jeg begynde at teste for Ca, Kh, Mg, nitrit og nitrat? Nitrit og Nitrat test er fra Salifert og de andre er fra Red Sea..


Thomas Nielsen
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Test

Indlæg af Jerslev »

spar lidt på udgifterne og vent med at teste - men det er selvfølgelig sjovt at se udviklingen - jeg testede kun for NO3 de første mange uger, og det var egentlig kun fordi, det var sjovt at følge med stignngen og senere reduktionen.
De andre Ca og Mg kan du vente med til der er levende i - især koraller - Jeg har alrid kun testet for N=3 - NO2 skal helst aldrig være der, for så har du et problem
kH også når der er levende


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Kender du red sea"s test sæt? Den der hedder Reef Foundation?


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test

Indlæg af Birkefeldt »

barethomas skrev:Kender du red sea"s test sæt? Den der hedder Reef Foundation?
Når jeg starter op måler jeg gerne med det samme, så jeg kan få Ca, KH og Mg op på niveau. - Så er det jo gjort og klart, når næringsværdierne er faldet til et acceptabelt niveau.

NO2 måler jeg også med det samme. Når den begynder at falde, begynder jeg at måle efter NO3. Når NO2 er faldet til 0, og NO3 er mindre end 10, kan du begynde at kigge efter de første dyr. Det er min fremgangsmåde.

Jeg bruger Redsea reeffoundation testserie hvis du har spørgsmål...

mvh kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Hey Kenneth.
Jeg har spørgsmål til hvordan jeg bruger sættet. Det med farverne og den videre aflæsning forstår jeg ikke.
Det lyder som en fornuftig måde at gøre tingene. Mit har kørt en uge nu, og er helt dækket med brun alger. Jeg har dog ikke tjekket andet end saltindhold. Jeg har brugt osmosevand og modnet vand.


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Thomas. Jeg har skrevet lidt om det i din anden tråd, men kopierer det lige herind, da det er ligeså rart at have det lidt adskilt.

Mht RedSeas reef Foundation testsæt, så skal du kigge i hvor meget væske du har brugt i sprøjten. Hvis stemplet fx står på 0,10ml når du er færdig, så har du brugt 0,90ml væske, som du kan bruge til at aflæse resultatet med på det vedlagte skema. Giver min forklaring mening? - eller prøver jeg igen.

Prøv at lave KH og fortæl hvad resultat du får?

Mvh Kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

dvs fra start af så bare en dråbe af gangen indtil farve skift? Det er mere hvornår jeg ved hvor jeg skal stoppe med at fylde i. Jeg starter jo med en rød farve i fx Ca, som skal skifte til blå. Jeg er bare usikker på hvornår jeg ser at jeg ikke skal fylde mere i og derefter aflæse resultatet...


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test

Indlæg af Birkefeldt »

Har du set de videoer RedSea har lavet ang testkittene? Jeg så dem inden jeg udførte testene de første gange. Dér bliver også vist hvilken farve du skal se efter. Der er links til videoerne her:
http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4349

Håber det hjælper

Mvh Kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Det er en rigtig god side du har sendt mig. Jeg kan bare ikke få det til at fungere. Jeg fylder de første 4 ml i efter jeg har gjort som beskrevet, og bum, så er den blå. Jeg rystede godt nok ikke tritratoren imens jeg fyldte de første 4 ml på.


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test

Indlæg af Birkefeldt »

barethomas skrev:Det er en rigtig god side du har sendt mig. Jeg kan bare ikke få det til at fungere. Jeg fylder de første 4 ml i efter jeg har gjort som beskrevet, og bum, så er den blå. Jeg rystede godt nok ikke tritratoren imens jeg fyldte de første 4 ml på.
Hvilken test har du lavet? Og er du sikker på de 4ml passer? - mener du ikke 0,40 ml?

I alle test skal du fylde 1ml sprøjten med testvæsken. Herefter dryppe det som beskrevet, i mens du ryster glasset. Det er vigtigt at ryste glasset hele tiden. Når vandet skifter farve til blå eller lyserød (afhængig af testen) skal du stoppe og se hvor meget du har brugt af sprøjten.

Mvh Kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

jo selvfølgelig 0,4 ml:) og fejlen er den at jeg bare trykkede de 0,4 ml i. BUM. Og så rystede jeg. Fandt ud af at jeg skal være lidt gelinde:) Derfor skiftede den så hurtig farve. Og det var for magnesium at jeg testede.
Jeg ved godt jeg ikke skal gøre noget lige nu. Men lad os for sjov sige at der mangler magnesium. Skal jeg så selv tilføre noget direkte i tanken? Og er det noget som købes eller er det en del af reef foundation sættet?
Og er det nok at teste en gang om ugen i så lille en tank?
Og skal jeg egentlig skifte vand her under indkøringsfasen eller skal jeg bare gøre absolut ingenting den næste tid??


Thomas Nielsen
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Så har mit lille vand univers kørt i 14 dage, og brun algerne er umiddelbart ved daffe af. Hvordan er det med alger her i indkøringsfasen? Kommer de og går de som de lyster de første mange måneder? Lige nu er det mest de grønne semi langhårede som er på mine levende sten.. Jeg prøvede idag at teste for de ting jeg har fået fortalt er vigtige. Korriger mig gerne hvis jeg mangler noget.
Ca 325ppm
Mg 940ppm
Kh 9,0
NO2 oppm
NO3 50ppm
Salinity 1,020

Noget er for lavt og NO3 er for høj, men er det ikke meget normale målinger her i starten? Jeg har brugt modnet vand og osmosevand. Hvornår begynder jeg selv at skulle tilføre Ca, Mg, Kh, i tilfælde af mangel på dette? Nogen siger nu og nogen siger vent de første par måneder?? Og er det balling metoden eller er der andre alternativer? (Synes balling virker besværglig :embarassed: )
Jeg har også læst om vodka tilførsel. Noget med 1 ml per 100L.? Hvorfor vodka?
Thomas


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test

Indlæg af Birkefeldt »

barethomas skrev:Så har mit lille vand univers kørt i 14 dage, og brun algerne er umiddelbart ved daffe af. Hvordan er det med alger her i indkøringsfasen? Kommer de og går de som de lyster de første mange måneder? Lige nu er det mest de grønne semi langhårede som er på mine levende sten.. Jeg prøvede idag at teste for de ting jeg har fået fortalt er vigtige. Korriger mig gerne hvis jeg mangler noget.
Ca 325ppm
Mg 940ppm
Kh 9,0
NO2 oppm
NO3 50ppm
Salinity 1,020

Noget er for lavt og NO3 er for høj, men er det ikke meget normale målinger her i starten? Jeg har brugt modnet vand og osmosevand. Hvornår begynder jeg selv at skulle tilføre Ca, Mg, Kh, i tilfælde af mangel på dette? Nogen siger nu og nogen siger vent de første par måneder?? Og er det balling metoden eller er der andre alternativer? (Synes balling virker besværglig :embarassed: )
Jeg har også læst om vodka tilførsel. Noget med 1 ml per 100L.? Hvorfor vodka?
Thomas
Ja som du har lagt mærke til er der delte meninger om de fleste ting indenfor denne hobby. Det betyder heldigvis bare at der er mange veje der kan føre til et velfungerende akvarie. :wink:

Hvis det var mig ville jeg sørge for at få de elementære vandværdier på plads med det samme. Dvs. Ca = 420 - 450 , KH 8 - 10 (er jo ok hos dig) , Mg = 1300 - 1500.

Prøv først at justere din salinitet. Når den ligger på 1,025 - 1,027 så burde Ca og Mg ligge noget bedre.

Ellers bruger jeg produkter fra Redsea der hedder reef foundation. Det kan købes i flasker (den dyre, men bekvemme) og i pulver (billigere, men lidt mere arbejde). Ellers bruger de fleste nok almindeligt ballingsalte, men det har jeg ikke brugt endnu. Når PO4 begynder at komme på plads, og Ca, KH og Mg er på plads, begynder kalkalgerne at kunne vokse.

Når de brune alger er væk, så overtager de grønne som du oplever i øjeblikket. Med en nitrat på 50 har de noget at leve af i et stykke tid. Men når de begynder at aftage og din NO2 = 0 og NO3 < 10 så kan du begynde at overveje de første dyr. Men det er bedst at tilføre fiskene én af gangen i starten, så systemet får en chance for at følge med den øgede belastning.

:h

Mvh kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af PoulD »

Foruden de forskellige balling muligheder som Kenneth nævner er en mulighed også, at købe DecOceans færdigblandede dunke. Det er formentlig lidt dyrere end at blande selv, men til gengæld slipper man så for alt det besværlige. Når du først du er på de rigtige værdier, er forbruget i et 112L så lille, at det, efter min mening, aldrig vil kunne svare sig selv at rode med alkymi.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Test

Indlæg af AndersBoerglum »

Du kan også få Tropic Marin produkter i pulverform. Det er nemt til mindre akvarier.
Ellers er DecOceans Balling et godt bud til den størrelse akvarium. - Du kan jo evt få ham til at måle din Po4 med et Rowa testsæt, som er det mest præcise.
- Det skal lige siges, at jeg ikke kender de nye Red Sea testsæt. De har ry for at være gode.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Tak for det, så er der lidt at gå efter. Når nu jeg skal justere salinitet, og min ligger på 1,020, så vil det vel sige at der er for lidt salt i vandet?? Hvis ja, køber jeg så bare noget i pulver form og doserer direkte i baljen??
Decocean fortalte godt om de færdig blandinger han havde. Tror faktisk han nævnte han ville gi mig noget gratis, men at det ikke var før det havde kørt noget længere tid.
Jeg læste også i en anden tråd omkring det at have tålmodighed omkring isættelse af fisk. At der er noget bakterie flora, som skal opbygges derfor få fisk i af gangen. Og så noget tid? Nogen der kender noget til det?
Og Kenneth, jeg har Reef Foundation. Og kan jeg bruge "de store flasker" mg, ca og kh til at justere med? Dvs hælde direkte i tanken?
Nu vil jeg selvfølgelig hæve min salinitet før jeg gør andet. Synes bare det er sjovt at teste og så får jeg også følelsen af at der sker lidt med mit algevandbad med sten i :sneaky2:


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test

Indlæg af Birkefeldt »

barethomas skrev:Tak for det, så er der lidt at gå efter. Når nu jeg skal justere salinitet, og min ligger på 1,020, så vil det vel sige at der er for lidt salt i vandet?? Hvis ja, køber jeg så bare noget i pulver form og doserer direkte i baljen??
Decocean fortalte godt om de færdig blandinger han havde. Tror faktisk han nævnte han ville gi mig noget gratis, men at det ikke var før det havde kørt noget længere tid.
Jeg læste også i en anden tråd omkring det at have tålmodighed omkring isættelse af fisk. At der er noget bakterie flora, som skal opbygges derfor få fisk i af gangen. Og så noget tid? Nogen der kender noget til det?
Og Kenneth, jeg har Reef Foundation. Og kan jeg bruge "de store flasker" mg, ca og kh til at justere med? Dvs hælde direkte i tanken?
Nu vil jeg selvfølgelig hæve min salinitet før jeg gør andet. Synes bare det er sjovt at teste og så får jeg også følelsen af at der sker lidt med mit algevandbad med sten i :sneaky2:
Det første du skal, er at have fat i noget salt, så du kan få saliniteten op. Da du ikke har dyr i akvariet endnu, vil jeg mene du godt kan tilføre lidt salt af gangen direkte i akvariet og hver gang kontrolmåle. Der skal ikke så meget til. Husk at lade der gå ca et kvarter inden du kontrolmåler, da salten lige skal nå at opløses. Denne fremgangsmåde kan du kun benytte fordi du ikke har dyr og koraller i akvariet endnu. De kan nemlig ikke tåle at komme i kontakt med det uopløste salt.

Jeg vil anbefale dig at købe et kvalitets salt, Fx Redsea, Dejong eller tilsvarende. Nogle mener at salt er salt og at man bare skal gå efter det billigste. Det er jeg ikke enig i og i et akvarie så lille som dit er det alligevel begrænset hvor store mængder salt du skal bruge.

Bagefter kan du sagtens bruge de flasker med reeffoundation Ca, KH og Mg til at buffe op med. Det er det de er lavet til, og også det jeg bruger i mit akvarie. Der står doseringsvejledning på flaskerne, men igen som med saltet, tilfør hellere lidt for lidt. Du kan altid tilføre mere, men ikke fjerne det igen (udover vandskifte).

mvh kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

fedt nok. Jeg har kigget på red Seas produkter og er ret sikker på det blir dem. Jeg har også set på de store flasker fra reef foundation. 0,01 ml svarer til 5 ppm er det sådan det skal doseres?? og så bare skydes direkte i? Også når der kommer dyr i? Jeg er helt med på saltet, bortset fra doseringen. Men er sikker på der er noget vejledning med når jeg når til dette. Fårk jeg ser frem til mine første dyr. Puha der er lang tid til :naughty:


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test

Indlæg af Birkefeldt »

barethomas skrev:fedt nok. Jeg har kigget på red Seas produkter og er ret sikker på det blir dem. Jeg har også set på de store flasker fra reef foundation. 0,01 ml svarer til 5 ppm er det sådan det skal doseres?? og så bare skydes direkte i? Også når der kommer dyr i? Jeg er helt med på saltet, bortset fra doseringen. Men er sikker på der er noget vejledning med når jeg når til dette. Fårk jeg ser frem til mine første dyr. Puha der er lang tid til :naughty:
Har lige kigget på mine flasker og doseringsvejledningen er:

Reef foundation A (Ca): 1ml/100 liter vand, hæver 2ppm calcium

Reef foundation B (KH): 1ml/100 liter vand, hæver 0,1 dKH

Reef foundation C (Mg): 1ml/100 liter vand, hæver 1ppm magnesium

Og ja det er til at dosere direkte i akvariet også med dyr og koraller. Hvis du får stenkoraller er det vigtigt at dosere regelmæssigt, så man ikke lige pludseligt skal hæve for meget på én gang. Men det behøver du ikke tænke på før du vil holde stenkoraller.

Kan godt forstå du glæder dig til lidt liv, men du kan evt bruge ventetiden på at undersøge hvilke dyr du kunne tænke dig når akvariet engang er klar :y

mvh kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Jeg har skam allerede en ønskeliste. Som nok skal revideres med tiden. Men primært er det blød og lps og omkring 6 fisk ca. Og selvfølgelig en dannebrogsreje, som bare er for cool. Er jo godt klar over at 112L gir nogle begrænsninger.
Jeg kan slet ikke selv se den doserings vejledning som du beskriver. Kan egentlig kun se hvordan jeg tester for de forskellige ting. Så det er bare super at du skriver det.
Men med en ppm i magnesium på 940, så er det ret mange ml jeg skal fylde i baljen for at komme op på det ønskede?? Nu justerer jeg selvfølgelig saltet først og så ændrer de andre ting sig jo med noget. Så det er jeg spændt på at se...


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test

Indlæg af Carsten »

barethomas skrev:Jeg har skam allerede en ønskeliste. Som nok skal revideres med tiden. Men primært er det blød og lps og omkring 6 fisk ca. Og selvfølgelig en dannebrogsreje, som bare er for cool. Er jo godt klar over at 112L gir nogle begrænsninger.
Jeg kan slet ikke selv se den doserings vejledning som du beskriver. Kan egentlig kun se hvordan jeg tester for de forskellige ting. Så det er bare super at du skriver det.
Men med en ppm i magnesium på 940, så er det ret mange ml jeg skal fylde i baljen for at komme op på det ønskede?? Nu justerer jeg selvfølgelig saltet først og så ændrer de andre ting sig jo med noget. Så det er jeg spændt på at se...
6 fisk i 112 liter, er alt for meget. Med mindre du holder dig til de helt små.
Hvad indeholder ønskelisten?


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test

Indlæg af Birkefeldt »

Det lyder som om du kun har RedSea reeffoundation test kittet. Det er fint til at måle med, men kan ikke bruges til at dosere med. Til dét er det dette du skal have fat i:

Ca: http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... ion-a.html

KH: http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... ion-b.html

Mg: http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... -c-mg.html

Mvh Kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Nå for faen. Jamen det blir købt snarest. Synes nok at noget ikke stemte :y
Jeg har 2 klovnefisk
1 chrysys ( gylte)
1 Masudai
1 armatus koralvogter
1 kauderni

også
1 dannebrogsreje
snegle og søstjerner.

Det var hvad jeg på nuværende tidspunkt havde i tankerne. Er det :GO eller :BA


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test

Indlæg af Birkefeldt »

Det ser ikke helt skævt ud med din ønskeliste. Du har valgt fisk der ikke bliver for store. Tror dog ikke du skal regne med at få fat i en bodianus masudai. Den er vist ret sjælden (japansk). Men hvis du fjerner den fra listen, så vil jeg mene du godt kan have resten... Så generelt vil jeg give en :GO

mvh kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test

Indlæg af Carsten »

Den koralvogter, er jeg ikke helt ening er ok i et så lille akvarie.
Den ligger på koralernes grene, og i et så lille akvarie vil den formentligt ligge alt for lang tid på samme gren. Og så er det jo en fisk der får lidt størrelse 10-12 cm.

Hvad med en:
http://www.meerwasser-lexikon.de/img/92 ... nL5tW3.jpg
eller
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... istrio.htm
eller
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... inawae.htm

De 2 sidste opholder sig også gerne i korallerne, men da de er meget mindre vl jeg mene at de heller ikke belaster korallerne så meget.


Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Den Gobiodon histrio, ser ret cool ud og jeg ku godt bytte den ud med armatus. Jeg må indrømme at min ønskeliste er jævnfør wiki her i forummet. Det er ud fra den at jeg har taget mine valg, kan dog se at der jo findes mange flere end dem jeg har set. Så 1000 tak for rådene. Er ikke interesseret i fisk der blir for store. Som udgangspunkt er det småt hele vejen rundt og lærerigt. Så når erfaringen er til det, så større balje :GO


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test

Indlæg af Carsten »

Det skal også lige med at en amatus koralvogter ikke er blendt de billigste fisk, hvorimod de små gobier plejer at koste i omegnen af 100 kroner


Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Jeg har været inde og se på de små gobi"er. Og de ser sku fine ud. Som sagt så er det små fisk og begynder fisk der har min interesse på nuværene tidspunkt. Er det ikke noget med at en af gobierne kan danne symbiose med en pistolreje og hvad er jeres erfaring med dette makkerpar??
Jeg rensede mine filtre idag, og undrede mig meget over måden det gøres på. Jeg tænker mere i forhold til når der er koraller og fisk i. Jeg tog mine filtre op og vaskede dem under hanen og de blev fine igen,men der hvirvler en hel masse rundt i baljen efter det er sat i igen. Er det sådan det skal være. Der vil ikke lide skade på livet at der hvivler en masse rundt i forbindelse med det?? Det skal siges at jeg ikke slukkede for pumpe osv. Det skal jeg vel faktisk gøre???


Thomas Nielsen
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Test

Indlæg af barethomas »

Skal man lave vandskift under indkørslen??


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Test

Indlæg af Bingocaller »

Brug dine vandskift under indkøring til at få dine værdier på plads :)

Husk st bruge osmosevand


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"