"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor meget er der plads til?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Hvor meget er der plads til?

Indlæg af barethomas »

Jeg sidder sådan og tænker over om der er en tommelfinger regel i forhold til antallet af fisk og lign. man forsvarligt kan smide i et 112L?


Thomas Nielsen
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af hellfish »

Hvilke Fisk vil du gerne have ?:) hvis du tænker ferskvands reglen kan man ikke rigtigt bruge det i saltvand


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Du skal bare holde dig fra de store fisk :)

Så kan du, men det rigtig udstyr, godt holde en del små fisk :)


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af Jerslev »

Nicki: "En del"?????? :W i 112 liter??? taler han ikke em hvor mange??


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af barethomas »

Jo jeg taler om hvor mange. Så det ikke bliver overfyldt og livet har det godt. Og skummer osv kan følge med og give et godt flow i mit reefmax 112L. Jeg har ikke sump. 0g filtresokker, skummer og filter er integreret bag i...
Jeg har en ønskeliste over dyr, og så kan i måske se om det er holdbart eller for meget.
2 klovnfisk
1 Kauderni
1 armatus koralvogter
1 gobi
1 bodianus masudai
1 kirug hepatus
1 chrysus (gylte)
1 pistol reje
1 dannebrogsreje
1 musling
Senest rettet af barethomas lør 1. dec 2012 18:26, rettet i alt 2 gange.


Thomas Nielsen
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af barethomas »

q


Thomas Nielsen
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af Jerslev »

Kirurgen dur ikke i så få liter vand vil jeg mene - det vil være dyrplageri tror jeg - og så er netop denne ikke en begynderfisk


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af barethomas »

Og det er præcis de råd jeg leder efter:) For dyrene skal ha det godt, og derfor vil jeg jo heller ikke bruge guld på noget jeg på forhånd vidste ikke ville kunne klare sig.. Så tak for det. Hvad med mængden af fisk minus kirug? Eller plus en erstatning for kirug?


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af Birkefeldt »

Hvis jeg skal komme med mit bud, så tror jeg det bliver svært at holde ordentlige vandværdier hvis du kommer mere end 5 - 6 mindre fisk i akvariet. Og enig med Jerslev i ingen kirurger.

Muslingen bliver svær at holde pga jeg ikke tror lyset er kraftigt nok. Den belaster ellers ikke systemet, men optager i stedet nitrat. Og så forbruger den en del Ca.

Rejer kan du sagtens have. Kender dog ikke noget til pistolrejer. Men dannebrogsrejer, wurdemanni rejer og kardinal rejer er gode.

mvh kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Nu vidste jeg ikke hvilket akvarie der var tale om, men de der begynder sæt, har selvfølgelig nogle begrænsninger i forhold til deres udstyr som ikke er det bedste/kraftigste, jeg vil sige den liste du har skrevet op minus kirurgen er nok lige i overkanten for hvad akvariet kan klare på sigt.

Mvh


Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af barethomas »

ok, så 5-6 fisk og rejerne og undlade muslingen, så burde jeg være ok kørende? Muslingen er bare så skide flot. Jeg er dog klar over at tanken må udvides en dag. Nu skal jeg bare lige igang med mit første sæt, og vil selvfølgelig ikke bare pumpe alt hvad der kan svømme ned i det. Så Nicki tak for rådet:)
Er der nogen der ved om jeg kan skifte nogle af delene i mit lukkede system med kraftigere modeller? Pumpe eller skummer fx?
Og er der en venlig sjæl som kan fortælle mig ( skåret ud i pap) hvordan Reef Foundation test sættet fra Red Sea virker? Forstår ikke det med farverne og den videre aflæsning..


Thomas Nielsen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af Birkefeldt »

barethomas skrev:ok, så 5-6 fisk og rejerne og undlade muslingen, så burde jeg være ok kørende? Muslingen er bare så skide flot. Jeg er dog klar over at tanken må udvides en dag. Nu skal jeg bare lige igang med mit første sæt, og vil selvfølgelig ikke bare pumpe alt hvad der kan svømme ned i det. Så Nicki tak for rådet:)
Er der nogen der ved om jeg kan skifte nogle af delene i mit lukkede system med kraftigere modeller? Pumpe eller skummer fx?
Og er der en venlig sjæl som kan fortælle mig ( skåret ud i pap) hvordan Reef Foundation test sættet fra Red Sea virker? Forstår ikke det med farverne og den videre aflæsning..
Ja det lyder som en ok plan mes 5 - 6 mindre fisk. Men udover klovneparret, så er det en god ide at sætte fiskene i, én af gangen med et par ugers mellemrum. På den måde kan bakteriefloraen i akvariet nå at følge med, så du har mindre chance for at opleve store udsving i vandkvaliteten.

Mht RedSeas reef Foundation testsæt, så skal du kigge i hvor meget væske du har brugt i sprøjten. Hvis stemplet fx står på 0,10ml når du er færdig, så har du brugt 0,90ml væske, som du kan bruge til at aflæse resultatet med på det vedlagte skema. Giver min forklaring mening? - eller prøver jeg igen.

Mvh Kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af barethomas »

hvad så med koraller og fisk. Kan de sættes i uafhængigt af hinanden? Min plan er når jeg kan, at sætte lidt søstjerner, snegle, dannebrogsrejen i... Vente lidt og så en koral eller to. Vente lidt og så klovnefiskene og vente osv osv.. Jeg mener, er der også bakterieflora mht korallerne?


Thomas Nielsen
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 23:04
12
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af JaizEdelmann »

Du finder meget hurtigt ud af når du når loftet, lad vær med at smide for mange fisk i af gangen og mål engang om ugen, så snart du begynder ikke og kunne holde nitrat og fosfat på plads så du ved og være noget grænsen til hvad dit system kan klare.

Koraller sviner ikke som fisk gør, så du kan sagtens fyre koraller i uafhængigt af fisk MEN! dit akvarie skal "nitrify" cycle inden du smider fisk eller koraller i, dette kan gøres f.esk. levende sten og sand eller en død reje eller en hårdført fisk vil dog ikke anbefalde den sidste løsning medmindre du bruger doctor tims så spiller det satma :)

Derudover så start med bløde koraller de som regl ikke så følsomme og kan godt tåle lidt urentvand, SPS kræver højt lys og et system der køre med stabile værdier og lav nærring.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af Carsten »

barethomas skrev:Jo jeg taler om hvor mange. Så det ikke bliver overfyldt og livet har det godt. Og skummer osv kan følge med og give et godt flow i mit reefmax 112L. Jeg har ikke sump. 0g filtresokker, skummer og filter er integreret bag i...
Jeg har en ønskeliste over dyr, og så kan i måske se om det er holdbart eller for meget.
2 klovnfisk
1 Kauderni
1 armatus koralvogter
1 gobi
1 bodianus masudai
1 kirug hepatus
1 chrysus (gylte)
1 pistol reje
1 dannebrogsreje
1 musling

Af fisk ville jeg holde mig til
klovnfisk
kauderii
og gobien

Det kan godt være at 112 liter af meget især hvis man skal flytte det, men når der kommer sten og andet i akvariet, er det faktisk ikke så mange liter igen.
Til klovnfiskene påtænker du jo nok en anemone, men anemoner kræver godt rent vand, god cirkulation og ret meget lys.
Hvis ikke alle tingene er tilstede, kan den begynde at vandre, og opsøge bedre forhold. Desværre ser den ikke så godt, og lige præcist der hvor der er bedst cirkulation, er inde i pumpen.
Blendede anemoner hører vi desværre jævnligt om.


Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 23:04
12
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af JaizEdelmann »

klovnfisk kan også sagtens hygge sig med en euphillya begge mine klovne unger tosser rundt på mine euphillya selvom jeg har en bubbletip


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af nbd »

Enig med de andre - drop kirurg og musling. Resten kan godt lade sig gøre, men vær forberedt på algeopblomstring efter et halvt års tid når næringsstofferne akkumuleres. Brug gerne RowaPhos og evt. zeolitter fra start.


Brugeravatar
barethomas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 22:39
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor meget er der plads til?

Indlæg af barethomas »

Det har jeg ikke hørt om før? Hvad er RowaPhos og zeolitter og hvordan fungerer det??
Kan en algeopblomstring efter et halvt år gøre skade ved livet i tanken??


Thomas Nielsen
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"