"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jones' edge tråd. Ombygning osv... Gold lightning maroon

Forum om saltvand i Fluval Edge, ombygninger og lys m..
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Jones' edge tråd. Ombygning osv... Gold lightning maroon

Indlæg af Jones »

Jeg har tidligere i dag startet en tråd fordi jeg ville igang med et nyt akvarie. Men så slog det mig at fluval edge er SÅ pænt, at selv min kæreste vil kunne lokkes til at deltage i projektet :sneaky2: Så efter kort overvejelse har jeg besluttet at det bliver fluval edge 23L. Vi kørte til Fyns akvarie centrum og tog et kig på det bette akvarie. Jep, det var ligeså lækkert som forventet. MEN.... De havde ikke flere af modellen med LED lys. Så vi købte intet akvarie i dag. Har her til aften læst at det kan være ligegyldigt hvilken model man vælger da lyset i begge tilfælde er for svagt til koraller osv. Men hvad gør man hvis man IKKE vil lodde sin egen LED lampe med LED bånd?

Spørgsmål:
Lys - kan man købe LED pærer, som passer i de originale fatninger på Fluval Edge 23L ?
Har fundet denne pærehttp://minizoo.dk/Saltvand/Lamper/LEDLamper/Aqua-Medic-LED-Aquasunspot-Fluval-Edge


Skummer - Sander Picolo (er den lydløs) eller kender du/I ti en bedre model?

Varmelegeme - Kan se at ikke alle bruger dette, men hvad med om natten? Det er jo pænest og mest stilrent at undvære, men bliver vandet for koldt?

Cirkulation - skal jeg bruge hydor coralia eller en af de pæne modeller (af mærket?), som kører via magnetisme gennem glasset?

Ja, jeg ved at der er mange spørgsmål, men der er sket meget siden jeg forlod hobbyen, så føler mig nærmest helt grøn igen hvad angår teknik.

Mvh Johan Herbst
Senest rettet af Jones ons 20. nov 2019 21:42, rettet i alt 19 gange.


o_O
Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: Tilbage til saltvand - Denne gang med fluval edge

Indlæg af Ondemand »

Hej Johan.
Har selv akvariet og valgte det af samme grunde som du nævner :)

Vil lige svare kort på dine spørgsmål...
Ja både de originale halogen pærer og led lys er ikke godt nok til lidt mere lyskrævende koraller. Så hvis du har planer om at ville have det, er der ingen grund til at betale mere for en version med LED.

Lys - kan man købe LED pærer, som passer i de originale fatninger på Fluval Edge 23L ?
Har fundet denne pærehttp://minizoo.dk/Saltvand/Lamper/LEDLamper/Aqua-Medic-LED-Aquasunspot-Fluval-Edge


Pæren du linker til her ser ud til at være bygget til Fluval Edge akvariet.
Selve soklen (fatningen) på et fluval edge akvarie hedder MR11. Du kan finde nogle billigt på Ebay. Tror dog ikke de har nogle med blåt lys, som den du selv linker til, men der findes andre måder at få blå lys over akvariet ;) Se evt på youtube eller andre edge akvarier.


Skummer - Sander Picolo (er den lydløs) eller kender du/I ti en bedre model?

Skummeren er lige så lydløs/larmende som den luftpumpe der skal til for at den virker :)
Jeg har selv førhen brugt en Eheim 100, og den kunne stort set, faktisk slet ikke høres. Brugte selv en Aqualight NANO skummer. Den klarede jobbet fint.


Varmelegeme - Kan se at ikke alle bruger dette, men hvad med om natten? Det er jo pænest og mest stilrent at undvære, men bliver vandet for koldt?

Jeg har altid haft varmelegeme i mit akvarie. Fluval har lavet 2 som er perfekte til Edge akvariet.
Den som jeg havde var sort og sad ved siden af pumpe-røret. På bagruden er der monteret sort folie, så man lagde ikke ret meget mærke til varmelegemet.
Den anden løsning er en flad kvadratisk varmelegeme, som kan monteres omme bag i filterkassen. (Om der kræves nogle små modifikationer er jeg ikke helt sikker på) Begge varmelegemer er på 25W og (syntes jeg) en dejlig sikkerhed at have mod for koldt vand :)


Cirkulation - skal jeg bruge hydor coralia eller en af de pæne modeller (af mærket?), som kører via magnetisme gennem glasset?

Den med magnetisme hedder Vortech mp10, og er uden tvivl den bedste af de pumper. Men også langt den dyreste :) Den koster vel ca 800-1000 kr. brugt. Den har en masse fede funktioner, fylder ikke så meget inden i akvariet, men har derimod en styreboks som fylder og lyser ret meget :) Den kan selvfølgelig gemmes væk i en skuffe eller lignende.
Koralia Nano 900 L/T er nok den mest anvendte til fluval edge. Den koster ca 250 fra ny, 100 kr. brugt.
Den flytter en tilpas mængde vand i forhold til akvarie størrelsen.
Koralia pumpen er total lydløs, og det vil Vortech pumpen også være ved den hastighed du vil bruge den ved.


Håber du kan bruge svarene til lidt :)

Mvh Thomas


Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Tilbage til saltvand - Denne gang med fluval edge

Indlæg af Jones »

Hej Thomas, tusind tak for dine svar. NU ved jeg endelig hvordan jeg skal gribe det hele an. Og har endda fundet et brugt akvarie til billige penge. Så regner med at gå igang med mine indkøb i morgen. Håber at nogen herinde kan være behjælpelige med svar hvis jeg kaster mig over et DIY LED projekt. Updates kommer som projektet skrider frem. Wuhuuuu, så er vi ligesom igang ikke :)


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Tilbage til saltvand - Denne gang med fluval edge

Indlæg af Jones »

Alt godt kommer til den, som venter.....Eller..... Lykken står den kække bi. Ja jeg valgte det sidste og hentede et par små levende sten i min nye yndlingsbutik, Fyns akvariecentrum, der farligt nok kun ligger 5 min fra vores hjem. Jeg fandt i vores kælder en masse gamle akvarieting, salt, tørlagte sten og sand. Det hele blev derfor lige skyllet og så var jeg ellers igang. Min kæreste har været syg i dag og har savnet mig noget så forfærdeligt, men når man er ramt af saltfeber er der ikke tid til den slags bagateller. Som I nok ved lindres saltfeber KUN gennem øjeblikkelig tilfredsstillelse af alle den smittedes impulser. Så jeg var undskyldt :y Den eneste kur var at opstille et saltvandsakvarie. Og hvilken lindring og tilfredsstillelse når man så har blandet hele TYVE liter vand :W Ja ja, lidt har også ret! Nå men jeg må vel hellere komme til sagen. Jeg har fundet et brugt Fluval edge 23 liter. Jeg regner med at hente det i weekenden og er med sælger blevet enig om, den nette sum af 650,- og så er det endda uden ridser. Jeg startede derfor et gammelt akvarie op i kælderen for at komme igang med at indkøre vand og sten. Der er sat varmelegeme i samt et lille hænge poly filter med aktivt kul og hvad dertil hører. Må ærligt sige at jeg ikke fik kigget det så nøje efter i min iver over endelig at være kommet igang efter 1,5 års pause. Og stanken.... Nej DUFTEN af levende sten.... Ladys and Gents, jeg har nu saltvand i kælderen :sneaky2:

Jeg er dog stadig på bar bund mht belysning når jeg får mit Fluval Edge. Vil ikke skifte til mr16 pærer da der tilsyneladende ikke er ordentlig spredning på disse. Så tænker at jeg skal have noget diode halløj af en art. Men jeg kan simpelthen ikke regne ud hvordan jeg skal gøre. Så Har du/I en genial og nem løsning på mit problem er I MEGET velkomne til at skrive.

Mvh Johan
Vedhæftede filer
IMG_0470.JPG
IMG_0466.JPG
IMG_0468.JPG


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Tilbage til saltvand - Denne gang med fluval edge (billeder)

Indlæg af Jones »

Faldt lige over denne artikel. En amerikaner beskriver hele opsætningen af et fluval edge. Lige fra udpakning, samling og lys til clean up crew. MEGET spændende. Enjoy.http://www.coralmagazine-us.com/content ... dge-week-4


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Tilbage til saltvand - Denne gang med fluval edge (billeder)

Indlæg af Jones »

Så kom der ENDELIG en pakke med lidt lys. MEN de har glemt at sende strømforsyningen. Så har lige sendt dem en mail og klaget min nød. Har købt på diodelyskilder.dk og prisen for en LED strip er 40 kr. Så tænkte at det var værd at give det et forsøg som supplement til det oprindelige lys i et fluval edge. Som alternativ købte jeg fatninger til MR16, så jeg kan opgradere de to pærer, der sidder i akvariet og så ellers køre med mine billige dioder for resten. Har købt kold hvid, rød og blå. Hvordan fordelingen skal være må jeg se når min strømforsyning dukker op. Skal forresten hente mit fluval edge 23 i dag eller i morgen og så er jeg for alvor igang. Jeg startede tidligere på ugen et gammelt akvarie op for at komme igang med indkøring af vand og sten. Jeg har allerede set diverse små orme og en enkelt rørorm. :y mit lille akvarieprojekt begynder at tage form. Og hvor er det fedt, for som mange af jer nok også har oplevet, så savner man saltvand mere end man lige er klar over, når det ikke er i ens liv. But I'm back..... Wuhuuuu !! Nåh ja, og så skal vi til st. Croix og dykke :sneaky2:
Vedhæftede filer
IMG_0474.JPG
IMG_0473.JPG


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Nu med fluval edge...

Indlæg af Jones »

Så har jeg fået fluval akvariet hjem. Det er blevet renset, fatningerne skiftet til mr16 og står ellers og venter på indhold. Mit led lys er kommet og ligeledes har jeg i dag modtaget min Hydor coralia nano 900. Har desuden bestilt to 3w led pærer i Tyskland som forhåbentligt kommer i denne uge. Og så kan sten og det levende ellers komme i. Hvad vil I anbefale som Clean up Crew?
Vedhæftede filer
IMG_0485.JPG
IMG_0489.JPG
IMG_0493.JPG
IMG_0490.JPG
IMG_0491.JPG
IMG_0486.JPG


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af Jones »

Mandag morgen. . . Man sidder på universitets hospitalet fordi kæresten er gravid. Man keder sig. Det lyder som starten på en småkedelig novelle. Men heldigvis er hjælpen nær, i form af saltvandsforum på mobiltelefonen. Mit edge kører som det skal i stuen. Korallerne trives, fiskene hygger sig og lyset er ligeså elendigt som de fleste andres. Kan i anbefale nogle gode koraller til edge23 ? Har to mr16 spots over med to hvide og en blå diode i hver. Kan man have stenkoraller under dem? Der kommer en lille skummer på akvariet.


o_O
Brugeravatar
TobiasL
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 51
Tilmeldt: ons 18. jul 2012 13:16
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af TobiasL »

Tænke at jeg lige så godt kunne skrive her, hvordan det går med mit med lys projekt :)
Jeg fik monteret det i går og det virker super, meget bedre end den ellers ret store ledpære jeg havde før!
Billede
Led panelerne er monteret på en plexiglasplade

Billede
Lyset kommer helt ud i siden :)
Senest rettet af TobiasL man 19. nov 2012 12:35, rettet i alt 3 gange.


mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Fedt lille projekt Jones. Det glæder jeg mig til at følge, da jeg selv overvejer noget i samme størrelse til at supplere mit andet :)
Og så selvfølgelig held og lykke med den lille ;)
TobiasL: Hvorfor lige her? (Måske bare mig der har misforstået noget?)


Brugeravatar
TobiasL
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 51
Tilmeldt: ons 18. jul 2012 13:16
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af TobiasL »

Også held og lykke med den lille herfra!
mikkeljacobsen89: Fordi Johan var forbi efter nogle koraller, hvor han interesserede sig for mit lille led projekt og så var det nemt med billeder i en tråd ;)
Hvordan går det med xenia'en og polypperne?
Senest rettet af TobiasL man 19. nov 2012 12:41, rettet i alt 1 gang.


mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Ahh ;) Kunne heller ikke forstå du postede billeder af dit akvarie i hans tråd ;) - Men nu giver det mening :)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af Jones »

Jamen det kører med korallerne. Xeniaen var dig noget medtaget i starten. Fedt med lyset. Bliver vist nødt til at gøre det samme ved mit akvarie. Og lækkert at der er fri fragt. Polypperne er forresten super fine. De trives. Skal nok lige få lagt billeder ind så i kan se :)


o_O
Brugeravatar
TobiasL
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 51
Tilmeldt: ons 18. jul 2012 13:16
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af TobiasL »

Godt at høre, men kedeligt at xeniaen ikke har det så godt, hvis den ikke overlever må vi bare prøve igen ;)
Du kan bare skrive så skal jeg nok lige prøve at lave en liste over hvad jeg har brugt!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af Jones »

Hvordan forholder det sig med stenkoraller i et nano? Er blevet temmelig vild med flere forskellige typer, men ved ikke om de er mulige at holde. Tænker primært på montipora, caulastrea og en sidste som jeg har glemt navnet på. Men den forgrener sig også og ses ofte i grøn eller blå. Påtænker desuden en lille musling engang. Men er det overhovedet muligt? Har lige fået en algeopblomstring. Hvad gjorde i for at slippe hurtigt af brunalgerne? Ud over vandskift.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af Jones »

Det er acropora jeg gerne vil have :) kan jeg det, og kan nogen fortælle mig hvad mit edge kræver til dette formål.


o_O
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg har ike helt styr på Nano-akvarier, men jeg vil tro at fx Montipora Digitata kan klare det uden problemer. Jeg kunne dog forestille mig at nogle af de tyer Montipora der er enchrusting vil tabe lidt farve, da der lettere kommer udsving i værdier i Nano.
Med hensyn til de brune alger, anskaffede jeg mig nogle eremit krebs og nogle turbosnegle. især mine snegle gav den gas. Men det kræver selvfølgelig at dit Nitrit er 0 eller i hvert fald tæt på.


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af hellfish »

WOOOOW nogle flotte røde polypper :D godt de trives! Jamen det forholder sig sådan med korallerne at de sagtens kan trives så længe der er nok lys over, og værdierne er stabile. Så er de sådan set ligeglade med om akvariet er 100000 eller 5 l .. En musling vil kræve for meget lys så det synes jeg ikke du skal bevæge dig ud i.. Hvor mange w har du over nu? Tror godt du kan prøve med en caulestrea men du skal nok have mere lys over når det kommer til acropora!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 13/11-12

Indlæg af Jones »

Ja de røde polypper er SÅ fede. venter på at de sætter sig fast på en sten. Har lidt problemer med at de slipper og flyder med strømmen selvom der kun er en lille hydor coralia nano 900 pumpe på, som IKKE er rettet direkte imod noget i akvariet. Men må jo se hvad tiden bringer, og ellers må der købes nogle nye. NU kommer der endelig lidt billeder. Har i dag fået to små turbosnegle og to små eremitkrebs. Det ser allerede ud til at de er igang med at snuppe lidt alger. Så jeg klager ikke. Købte desuden lidt grønne og blå skiver. Fik en sten med 10 stks til 100,-
Drømmer lidt om en sump, men tror at jeg vil være realistisk og nøjes med en mini skummer, der kan være i hængefilteret. Og som I nok tidligere har set i tråden vil jeg også have de små LED firkanter, som fås i hvid og blå. Men mht indhold i akvariet holder jeg lige en pause. NU skal det have ro til at vokse til og bare stabilisere sig. Men I får lige lidt billeder med på vejen.
Vedhæftede filer
IMG_0505.JPG
IMG_0504.JPG
IMG_0507.JPG
IMG_0508.JPG
IMG_0506.JPG


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 22/11-12

Indlæg af Jones »

Lige et billede fra det rigtige kamera
Vedhæftede filer
IMG_1585.JPG


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 22/11-12

Indlæg af Jones »

Har I et bud på hvorfor polypperne ikke åbner sig? Skal de bare have ro? Må nok indrømme at jeg har haft hænderne meget i det lille akvarie siden det kom op. Så tænker at det hele falder til ro hvis jeg lader det være og ellers holder mig til at fodre mine klovne hver 2 dag. Hvor ofte fodrer I jeres klovne i Edge akvarie? Jeg slukker pumpen og filteret når jeg fodrer og giver én lille pille af gangen, så intet går til spilde og sviner vandet unødigt. Har I forslag til hvad der kan ændres ud over lyset? Jeg forestiller mig lidt et mini varmelegeme, der kan være i hængefilteret sammen med den skummer jeg vil have til systemet.


o_O
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Johans edge 23. Nye billeder 22/11-12

Indlæg af Bingocaller »

Hvad siger dine værdier?

En skummer vil nok være en rigtigt smart ide - ellers skal du køre store vandskift


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 22/11-12

Indlæg af Jones »

Har ikke målt endnu. Det gør jeg lige i dag. Alle koraller (inkl stenkoraller) står helt fint fremme, undtagen de små polypper, som jeg købte i Odense akvariecentrum. Jeg tjekker værdierne i dag og skifter evt lidt mere vand. Sagen er den, at jeg har fødselsdag om en uge, så håber jo lidt at jeg får den skummer jeg ønsker mig. Og ellers køber jeg den selv.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 22/11-12

Indlæg af Jones »

Så er der lige et par billeder af akvariet. Jeg havde fødselsdag i går og var så heldig at få en skummer af min dejlige kæreste. Dog havde jeg lige købt en skummer gennem Tobias herinde. Så nu har jeg TO :D Og udstyr er altid godt at have. Hvordan har I med skummere lavet hul i gitteret i toppen af akvariet?
Vedhæftede filer
IMG_0533.JPG
IMG_0532.JPG
IMG_0531.JPG


o_O
Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: Johans edge 23. Nye billeder 22/11-12

Indlæg af Ondemand »

Jones skrev:Så er der lige et par billeder af akvariet. Jeg havde fødselsdag i går og var så heldig at få en skummer af min dejlige kæreste. Dog havde jeg lige købt en skummer gennem Tobias herinde. Så nu har jeg TO :D Og udstyr er altid godt at have. Hvordan har I med skummere lavet hul i gitteret i toppen af akvariet?
Tillykke med det :)
Et hulbor er nok den bedste løsning til at lave hul i toppen. Hvis du engang kommer til vestjylland, har jeg en ekstra top liggende hvor hullet er boret du må købe. Se evt. min Edge tråd :)


Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 22/11-12

Indlæg af Jones »

Så skete der atter lidt... Man kan jo ikke lade være. Jeg havde ellers lovet mig selv at der IKKE skulle mere i akvariet før engang i det nye år. Men så var der en på forum, der havde en pink bubbletit anemone til salg. Den er ikke større end en 5'er men pink er den :y Har I nogle gode råd til hvordan jeg passer den ekstra godt? Tænker at den bare skal have fred og ro og ellers bare have lov at sidde hvor den gerne vil. Foruden anemonen scorede jeg en stor sarcopython. Der kommer billeder af den når den er blevet pæn igen. Både korallen og anemonen trak sig helt sammen grundet transporten. Men jeg kunne simpelthen ikke vente med at vise jer anemonen. Skal den fodres for at vokse? Min gamle bubbletip fodrede jeg fra tid til anden med en reje. Men denne er så lille at jeg næsten ikke tør forstyre den. Billederne er tager med min telefon og farverne kan derfor ikke ses ret godt :/
Vedhæftede filer
IMG_0550.JPG
IMG_0555.JPG
IMG_0557.JPG
IMG_0556.JPG
IMG_0554.JPG


o_O
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Johans edge 23. Nye billeder 05/12-12

Indlæg af Schwensen »

Har du kun to 3 W over akvariet? I så fald ville jeg ikke holde nogen sps koraller under, og slet ikke acropora? Den må da også være kedelig brun?
Anemonen ville jeg også skille mig af med, da dit akvarium simpelthen er for lille til at kunne klare den belastning.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 05/12-12

Indlæg af Jones »

Det hele spiller max lige nu. Mine acropora har været meget brune men er begyndt at blive lilla. En af dem har ligget mellem to sten i nogle uger men fandt den for tre dage siden og nu er den ved at være god igen. Anemonerne trives desuden fortræffeligt. Jeg skifter meget vand for at holde værdierne på plads. Men den skummer skal jeg have fundet en løsning på. Evt kunne der laves en sump.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 05/12-12

Indlæg af Jones »

SÅ skulle der ske forandring. Derfor har jeg nu monteret den ene af mine to mini skummere. Tobias fra forum købte en hjem for mig via nettet, men to dage efter fik jeg en mage til i fødselsdagsgave. Så har én i overskud. Den bliver nok sat til salg på et tidspunkt. Jeg har prøvet at justere på Eheim pumpens luftskrue, men jeg synes ikke at jeg kan få skummeren til at skumme noget op i koppen. Skal jeg vente 24 timer eller hvordan? Har taget et par billeder til dem, der ikke ved hvor simpelt det kan gøres mht lys og skummer på et bette Fluval edge 23L.

Det skal lige siges at jeg ikke kunne finde mine kop bor, så jeg kan ikke få låget på før de er fundet frem nede i kælderen. Ellers låner jeg min fars når jeg tager hjem til Jydeland for at holde jul :)
Vedhæftede filer
skummer 1.JPG
skummer 2.JPG
skummer 3.JPG
skummer 4.JPG
skummer 5.JPG
lys.JPG
IMG_0571.JPG


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Johans edge 23. Nye billeder 22/12-2012

Indlæg af Jones »

14 oktober 2013.

Jeg har haft saltvand on and off gennem flere år, men for godt og vel et år siden købte jeg et fluval edge. Formålet var et fint lille akvarie, jeg kunne pusle med. Men lidt blev til mere og pludselig var mit lille edge skiftet til et red sea max 130, der snart blev skiftet til et 350 liters akvarie. De to store akvarier har ikke gjort mig lykkeligere end mit lille edge og jeg vil derfor tilbage til det simple, billige og ikke mindst mindre tidskrævende akvarie. Jeg har derfor besluttet at købe et fluval edge 23 igen. Jeg henter det på torsdag og forventer at gå i krig med lyset i weekenden. Dette edge skal være bedre end det sidste. Planen er at jeg kan holde ALLE koraller i det, hvorfor der skal smæk på lyset. Jeg troede egentlig at jeg ville købe en færdiglavet lampe, der kunne indsættes i lyskassen, men ingen af de dyre færdiglavede lamper spreder lyset lige så godt som det man selv kan lave. Jeg har derfor googlet en masse og har nu fundet frem til løsningen.

Note til mig selv :sneaky2: http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=167890" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette lys mod skal laves med royal blue og cool white. Bliver en blæser nødvendig finder jeg nok plads til en i låget.

Det edge jeg skal hente er med skummer i filteret. Noget jeg også selv forsøgte mig med i mit gamle, men som jeg aldrig blev glad for. Jeg vil derfor køre uden skummer og nøjes med ugentlige vandskift på 80-90%. Jeg håber derved at kunne slippe for tilsætninger til mine koraller.

Mht cirkulation sidder der på nuværende tidspunkt en hydor korallia nanostream 900 i akvariet. Jeg overvejer en vortech mp10, for designets skyld.

Det skal altså være:
- billigt at sætte op
- let at vedligeholde
- billig i drift
- kunne rumme selv mere lyskrævende koraller


Mvh Johan
Senest rettet af Jones tirs 15. okt 2013 06:12, rettet i alt 1 gang.


o_O
Besvar

Tilbage til "Fluval Edge"