"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Bingocaller »

Syntes der er meget snak om fosfat i øjeblikket og tænkte jeg ville lave den tråd vi alle kunne smide erfaringer og informationer i. På den måde kan vi få et "nogenlunde" overblik over does, and donts. Ret mig endeligt når jeg skriver noget forkert.

Hvad: PO4 er et næringsstof i vandet. En eller anden kom lige med den kemiske gennemgang

Det skyldes: Detrius ophobet i bunden eller i sten, overfodring specielt med frost, brug af vandhanevand

Det giver: Cyanoalger, generelle algeproblemer, misfarvining på koraller (brunhed, tab af farve, vækst)

Det måles med: Hanna Checker, Rowa testsæt, Elos testsæt, H20cean testsæt, RedSea testsæt. Resten af testsæt skulle vist være for upræcise, da det er ikke er til at aflæse den korrekte værdi.

Det fjernes med:

Rowaphos: En sok i overløbet kan gøre det. Ellers er det mest optimalt i en reaktor med flow. Jeg personligt smider 200 g i til 300 liter.
Lanthanum Cloride: Læs denne tråd http://tinyurl.com/9yfdayk
SeaKlear: Kender jeg ikke noget til - en eller anden smid lige noget info
Makroalger: Refugium med makroalger der optager næringsstoffer (Caulerpa men helst Chaetomorpha da det ikke kan gå i ukønnet formering)
VSV: VSV (tryk og følg linket)
Mindre fodring specielt med frost
Kraftig skumning
ATS system: http://algaescrubber.net/forums/
Skematisk vandskift med RO vand

Hvad værdier jagter vi: PO4 til min viden skal helst ligge på under 0.02 ifølge de kloge. Det er kommet mere og mere frem at koraller skal have en smule PO4 i vandet for at trives (ligesom NO3). De fleste jagter dog 0.00 for at sulte de alger de måtte have ud af systemet.

Ellers så er det bare at skyde løs derude drenge så vi får det HELE samlet i en tråd og ikke 100 små tråde med sprøgsmål etc

:W :grouphug:
Senest rettet af Bingocaller ons 3. okt 2012 08:36, rettet i alt 4 gange.


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af mcnats »

"Det måles med: Hanna Checker, Rowa testsæt, Elos testsæt, H20cean testsæt, RedSea testsæt. Resten af testsæt skulle vist være for upræcise."

De billigere tests er ikke mindre præcise med måler kun uorganisk fosfat, mens de nævnte måler både organisk og uorganisk.


"Hvad værdier jagter vi: PO4 til min viden skal helst ligge på under 0.02 ifølge de kloge. Det er kommet mere og mere frem at koraller skal have en smule PO4 i vandet for at trives (ligesom NO3). De fleste jagter dog 0.00 for at sulte de alger de måtte have ud af systemet."

Fosfor der er "P'et" i PO4 bruges bl.a til opbygning af dna og proteiner. Derfor skal der være noget, men hvor meget det er ved jeg ikke. De fleste koraller får nok dækket behovet fra indfange smådyr og bakterier.


http://reefkeeping.com/issues/2006-09/rhf/index.php


wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af wtfdic_dk »

ats link:
http://algaescrubber.net/forums/

efter et par mrd. med skummer (rated til 5X volumen)/refugeum (cheato med 20w led rød/blå growlight). må jeg erkende at det ikke er nok til at holde håralgerne helt i skak, IME virker makro alger godt som supplement (og gror som skidt), men ikke som "the holy grail". jeg fodrer rigeligt, da det er min erfaring at mange tab/sygdomme skyldes dårlig/for lidt ernæring. Hvis alger så stop/nedsæt fodring = fail.

der er forskell på hvordan/hvor godt de forskellige alger optager no3 og po4, og her vil det givet være microalgerne afaik, der vinder i konkurencen.
derfor vil jeg genoplive mit ATS projekt, men med mere lys (60-80 watt led) som afløser for refugeum modellen.


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af joekill »

Det fjernes med:
du mangler at nævne den nemmeste, simpleste og sikkert også billigste løsning!
Jævnlige vandskift med RO vand !!!


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Bingocaller »

Det er jo super drenge - jeg prøver at samle så meget som muligt oppe i den første post. Så kunne man måske en dag når den komplet klippe den ud til en stickye eller noget !


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Carsten »

wtfdic_dk skrev: jeg fodrer rigeligt, da det er min erfaring at mange tab/sygdomme skyldes dårlig/for lidt ernæring. Hvis alger så stop/nedsæt fodring = fail.
Nej.

Fisk har ikke behov for ret meget foder til at holde foderstanden. Fosfaten kommer ind et sted fra, og det kan kun være via foderet hvis man bruger osmosevand.
Fodring meget mere end 2-3 gange ugenligt er slet ikke nødvendigt. Der er langt flere fisk som går til på grund af stress end på grund af for lidt næring.
Men mange fisk kan kræve en god fodring til at starte med, for at komme i den gode foderstand, men når de har fået kød på kroppen, så skærer man ned på fodringen.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af PoulD »

@Carsten: Det er vel ikke KUN via foderet der kan komme fosfat ind. Der er fosfat i alt organisk, så hvis man tilfører en fisk og den dør fordi den ikke får nok mad, og man ikke kan få den fisket den op, tilfører den jo også fosfat :T .

Seriøst: Jeg tror en del fosfat kommer fra andre kilder end foder. Forleden nævnte du jo f.eks. selv aktivt kul som en kilde. Der kan også komme en del fra de medier nogle fylder i kalkreaktorer tror jeg. Og især kan LS og bundlag nok lække en del mere fosfat end man lige forestiller sig, hvis pH i baljen af den ene eller anden grund dropper ned i den lave ende.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:@Carsten: Det er vel ikke KUN via foderet der kan komme fosfat ind. Der er fosfat i alt organisk, så hvis man tilfører en fisk og den dør fordi den ikke får nok mad, og man ikke kan få den fisket den op, tilfører den jo også fosfat :T .

Seriøst: Jeg tror en del fosfat kommer fra andre kilder end foder. Forleden nævnte du jo f.eks. selv aktivt kul som en kilde. Der kan også komme en del fra de medier nogle fylder i kalkreaktorer tror jeg. Og især kan LS og bundlag nok lække en del mere fosfat end man lige forestiller sig, hvis pH i baljen af den ene eller anden grund dropper ned i den lave ende.
Nu er det de færreste som blot lader en død fisk ligge, hvis man kan undgå det.
Mængden af fosfat der kan lække fra aktivt kul er ikke stor, hvis det er en ordenlig kvalitet kul (hvordan man så end finder ud af det).
Der kan også komme fosfat fra de levende sten, selvom det ikke er de store mængder, selvom det er gamle sten.
Kan ikke rigtigt forestille mig at mængden der kan sive fra de levende sten er så stor at korallerne ikke kan optage det undervejs.


wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af wtfdic_dk »

Carsten skrev:
wtfdic_dk skrev: jeg fodrer rigeligt, da det er min erfaring at mange tab/sygdomme skyldes dårlig/for lidt ernæring. Hvis alger så stop/nedsæt fodring = fail.


Der er langt flere fisk som går til på grund af stress end på grund af for lidt næring.
det jo en påstand, det andet er min påstand. :wink:


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af pederrevnørd »



1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Bingocaller »

Yes super artikel! Er det ikke den samme som posted tidligere?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af pederrevnørd »

Bingocaller skrev:Yes super artikel! Er det ikke den samme som posted tidligere?
Den har jeg så ikke set, beklager hvis det er tilfældet Mark :y


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Bingocaller »

:) mcnatS kom dig i forkøbet


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Bobbe88 »

[quote="Bingocaller"]
Det giver: Kan give fiskedød, Cyanoalger, generelle algeproblemer, misfarvining på koraller (brunhed, tab af farve, vækst)

Hvor høj en PO4 værdi snakker vi om her?


Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af pederrevnørd »

Bobbe88 skrev: Hvor høj en PO4 værdi snakker vi om her?
Hvis vi lige ser bort fra fiskedød(jeg aner ikke hvor meget der skal til af po4 for at dræbe en fisk, men det må være meget) Men cyano, alger og usunde koraller ses allerede når Po4 er blot lidt over den anbefalede værdi på 0,03 - så po4 ER korallens fjende nr 1, til gengæld elsker alger det :sneaky:

personligt doserer jeg Seaklear for at fjerne Po4, og når jeg gør det manuelt kan jeg 5 min efter se at polypper på sps folder sig endnu mere ud.

Håber det hjalp, og så må andre komme ind omkring niveauet mht fiskedød !

mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd ons 3. okt 2012 07:48, rettet i alt 1 gang.


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af ChristianJS »

Jeg har lige konsulteret to af marinbiologerne her på kontoret, og umiddelbart var svaret at PO4 ikke er giftigt for fisk, overhovedet!
Derefter har vi konsulteret diverse opslagsværk, og nej, på trods af en biomassedensitet på op til 100kg fisk per m3 vand, er PO4 ikke noget man overhovedet kigger på, så konklusionen er:

PO4 er ikke giftigt for fisk i nogen koncentrationer det er muligt at opnå i et akvarie!


Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Bobbe88 »

ChristianJS skrev:Jeg har lige konsulteret to af marinbiologerne her på kontoret, og umiddelbart var svaret at PO4 ikke er giftigt for fisk, overhovedet!
Derefter har vi konsulteret diverse opslagsværk, og nej, på trods af en biomassedensitet på op til 100kg fisk per m3 vand, er PO4 ikke noget man overhovedet kigger på, så konklusionen er:

PO4 er ikke giftigt for fisk i nogen koncentrationer det er muligt at opnå i et akvarie!
Modtaget ;)
- Tak :beer:


Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af leifkrarup »

Hvor køber du Seaklear, jeg synes ikke jeg kan finde nogen på nettet som handler med det på denne side af Atlanten?
Vh
Leif

Hvor høj en PO4 værdi snakker vi om her?[/quote]

Hvis vi lige ser bort fra fiskedød(jeg aner ikke hvor meget der skal til af po4 for at dræbe en fisk, men det må være meget) Men cyano, alger og usunde koraller ses allerede når Po4 er blot lidt over den anbefalede værdi på 0,03 - så po4 ER korallens fjende nr 1, til gengæld elsker alger det :sneaky:

personligt doserer jeg Seaklear for at fjerne Po4, og når jeg gør det manuelt kan jeg 5 min efter se at polypper på sps folder sig endnu mere ud.

Håber det hjalp, og så må andre komme ind omkring niveauet mht fiskedød !

mvh
Peder[/quote]


Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af pederrevnørd »

leifkrarup skrev:Hvor køber du Seaklear, jeg synes ikke jeg kan finde nogen på nettet som handler med det på denne side af Atlanten?
Vh
Leif?

Hej Leif,

Jeg har heller ikke fundet nogen på denne side af Atlanten som endnu sælger det.
Alle i US gør det, men få af disse gider at shippe til DK

Disse køber jeg hos - findes muligvis billigere - men på et tidspunkt stoppede jeg med at lede, da jeg sku igennem alle sites med bestilling, for til sidst at få at vide at shipping overseas ikke var en mulighed.

Dette koster, men det virker og der er til mindst et år i min balje - så er det billigere End mange andre jernoxidbaserede produkter :y

http://www.ecosmarteonlinestore.com/che ... mover.html


Husk at læse om produktet på fx RC inden brug :h

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af leifkrarup »

pederrevnørd skrev:
leifkrarup skrev:Hvor køber du Seaklear, jeg synes ikke jeg kan finde nogen på nettet som handler med det på denne side af Atlanten?
Vh
Leif?

Hej Leif,

Jeg har heller ikke fundet nogen på denne side af Atlanten som endnu sælger det.
Alle i US gør det, men få af disse gider at shippe til DK

Disse køber jeg hos - findes muligvis billigere - men på et tidspunkt stoppede jeg med at lede, da jeg sku igennem alle sites med bestilling, for til sidst at få at vide at shipping overseas ikke var en mulighed.

Dette koster, men det virker og der er til mindst et år i min balje - så er det billigere End mange andre jernoxidbaserede produkter :y

http://www.ecosmarteonlinestore.com/che ... mover.html


Husk at læse om produktet på fx RC inden brug :h

Mvh
Peder
Tak for god info!
Jeg kan se at jeg kan få leveret ca. 1 liter via ShopUsa til 346kr alt incl. så det er jo ikke galt hvis man sammenligner med Rowa.


Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af pederrevnørd »

leifkrarup skrev:
pederrevnørd skrev:
leifkrarup skrev:Hvor køber du Seaklear, jeg synes ikke jeg kan finde nogen på nettet som handler med det på denne side af Atlanten?
Vh
Leif?

Hej Leif,

Jeg har heller ikke fundet nogen på denne side af Atlanten som endnu sælger det.
Alle i US gør det, men få af disse gider at shippe til DK

Disse køber jeg hos - findes muligvis billigere - men på et tidspunkt stoppede jeg med at lede, da jeg sku igennem alle sites med bestilling, for til sidst at få at vide at shipping overseas ikke var en mulighed.

Dette koster, men det virker og der er til mindst et år i min balje - så er det billigere End mange andre jernoxidbaserede produkter :y

http://www.ecosmarteonlinestore.com/che ... mover.html


Husk at læse om produktet på fx RC inden brug :h

Mvh
Peder
Tak for god info!
Jeg kan se at jeg kan få leveret ca. 1 liter via ShopUsa til 346kr alt incl. så det er jo ikke galt hvis man sammenligner med Rowa.
Selv tak Leif,

Ønsker ikke at ødelægge dit gode humor, men dertil kommer der et par hundrede( ca 150) i importmoms og toldafgift - går ubeskåret til Stephen Kinnocks dating hjemmeside :y

Men stadig billigt - synes jeg :y

Har lige hentet 2 liter idag på posthuset - og der måtte jeg af med 337,- for 2 flasker. HÅber det er halv pris ved køb af een - men her er jeg så usikker.....

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af PoulD »

Der er ikke told på når varen koster under 1150,- Der er til gengæld både importgebyr og moms og Post Danmark gebyr. Alene Post Danmark gebyret udgør 160 kr. Til gengæld er det fast, så det kan godt betale sig at tage 3 flasker hjem ad gangen, så holder du dig stadig under 1150,-


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 378
Tilmeldt: tors 30. mar 2006 20:48
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Hr. C »

Ellers er der jo Lanthanum Chlorid fra UK...
Det anvender jeg med ok resultater.


Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Carsten »

pederrevnørd skrev: Har lige hentet 2 liter idag på posthuset - og der måtte jeg af med 337,- for 2 flasker. HÅber det er halv pris ved køb af een - men her er jeg så usikker.....

Mvh
Peder
Det er det desværre ikke. Af de 337 kroner, går der 186 bare til postvæsnet for at opkræve det. Og det er samme beløb om det er 5 kroner de skal opkræve eller 5000


leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af leifkrarup »

pederrevnørd skrev:
leifkrarup skrev:
pederrevnørd skrev:
leifkrarup skrev:Hvor køber du Seaklear, jeg synes ikke jeg kan finde nogen på nettet som handler med det på denne side af Atlanten?
Vh
Leif?

Hej Leif,

Jeg har heller ikke fundet nogen på denne side af Atlanten som endnu sælger det.
Alle i US gør det, men få af disse gider at shippe til DK

Disse køber jeg hos - findes muligvis billigere - men på et tidspunkt stoppede jeg med at lede, da jeg sku igennem alle sites med bestilling, for til sidst at få at vide at shipping overseas ikke var en mulighed.

Dette koster, men det virker og der er til mindst et år i min balje - så er det billigere End mange andre jernoxidbaserede produkter :y

http://www.ecosmarteonlinestore.com/che ... mover.html


Husk at læse om produktet på fx RC inden brug :h

Mvh
Peder
Tak for god info!
Jeg kan se at jeg kan få leveret ca. 1 liter via ShopUsa til 346kr alt incl. så det er jo ikke galt hvis man sammenligner med Rowa.
Selv tak Leif,

Ønsker ikke at ødelægge dit gode humor, men dertil kommer der et par hundrede( ca 150) i importmoms og toldafgift - går ubeskåret til Stephen Kinnocks dating hjemmeside :y

Men stadig billigt - synes jeg :y

Har lige hentet 2 liter idag på posthuset - og der måtte jeg af med 337,- for 2 flasker. HÅber det er halv pris ved køb af een - men her er jeg så usikker.....

Mvh
Peder
Du tager fejl....når man sender gennem ShopUsa er fragt, moms, told og fortoldningsgebyr indregnet.....man får totalprisen på deres hjemmeside når man taster det beløbet for varen ind...har brugt dem mange gange. så mit humør fejler ikke noget :T
Untitled-1 copy.jpg


Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Bingocaller »

Skal vi ikke lige holde fokus på po4 - told om moms står der nok om i andre tråde


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af khl »

Er der nogen herinde der har erfaringer med hvilke testsæt for PO4 der skal bruges, kan godt se i starten af tråden, men har hørt at Hanna er at foretrække.... Og i den forbindelse er der nogen der har erfaringer med denne: http://www.frederiksen.eu/da/produkter/ ... nr/546502/


De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af AndersBoerglum »

Du skal bruge et Rowa. Det er det eneste der er præcis nok. Det siges dog at Red Sea har lavet et der også virker, men om det passer ved jeg ikke.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg har nu brugt Red Sea i et stykke tid, og hvor meget jeg end gerne vil, så synes jeg desværre stadig det er svært at aflæse. Jeg køber enten Hanna eller Rowa næste gang.

mvh kenneth


Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 268
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 16:35
14
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Tonny »

khl skrev:Er der nogen herinde der har erfaringer med hvilke testsæt for PO4 der skal bruges, kan godt se i starten af tråden, men har hørt at Hanna er at foretrække.... Og i den forbindelse er der nogen der har erfaringer med denne: http://www.frederiksen.eu/da/produkter/ ... nr/546502/
Hej.

jeg har ikke lige erfaring med Hannas phosphat checker, men jeg har udgaven der kan måle No4 og jeg må indrømme at den er super.
Den er nem at bruge og super nemt at aflæse resultatet. Jeg skal helt sikkert have nogle flere type af dem til de målinger man skal lave oftest.


Mvh.
Tonny Andersen

...540L saltvand...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741
Besvar

Tilbage til "Sygdom"