Lydsvag skummerpumpe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2012

Lydsvag skummerpumpe

Indlæg af kmo »

Hej folkens!

I'm in dire staits here - har brug for nogle gode tips :)

Her til morgen fik jeg en email fra min kære nabo (rækkehus) som spurgte om jeg også var generet af en eller anden mærkelig brummerlyd... :shifty:
Øhm.. joeh... gumlede lidt og jeg må indrømme at den skummer jeg købte brugt (en H&S 150-F2001 - med en Aquabee 2000/1 med nålehjul) nok brummer en del, men har koncentreret mig om at få det hele til at rulle (er igang med indkøring af sten).

Jeg har prøvet at pille pumpen af og bare lade den spytte vand/luft ud i sumpen (for at udelukke at det var kontakten med skummerhuset der skabte brummeriet), men den brummer lige meget uanset...

Jeg har læst herinde at folk klager lidt over larm fra luftrøret, men den larm som det giver bliver fuldstændigt overdøvet af brummen.

Som returpumpe har jeg købt en Tunze Silence 3000 l/t og den er ikke lydløs, men OK. Blot til sammenligning.

Hvad gør jeg? Kan det give mening at købe en ny skummerpumpe (skummerhuset er sådan set godt nok) og montere den i stedet for Aquabee 2000/1? Eller er Aquabee 2000/1 noget af det mest lydløse man alligevel kan skaffe?

Jeg har luret på en Tunze Hydrafoamer Silence - men ved ikke engang hvor man kan købe den og hvad den koster...

Hjææææælp please :)

/Kristian

Jeg kan selvfølgelig beklæde hele sumpen med æggebakker og sådan - men
Kristian :)

--
Breathes there the man with soul so dead
Who never to himself hath said
Fuck this shit I'm going to bed!
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Re: Lydsvag skummerpumpe

Indlæg af kmo »

Skulle måske lige nævne at jeg har skilt den ad og renset den (men den var nu rimelig ren - ham jeg har købt den af har vasket den, tror jeg). Alle nålene er intakte og der ser ikke ud til at være slør i magnetpinden (ved ikke hvad sådan en hedder).
Dog bemærkede jeg at den ene af de 2 gummidupper der holder pinden har en revne...

--
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I første omgang tror jeg at jeg selv ville se om det var muligt at låne en tilsvarende pumpe i kort tid, for at høre om den pumpe du har larmer mere end andre.

Har du ikke mulighed for at sætte skummeren på en plade af skumgummi eller noget andet støjdæmpende? f.eks et ligge underlag.

Rotoren(magneten) bliver slidt også, og jeg har selv prøvet at min gammel skummer støjede ret meget og ikke var særlig effektivt, men da jeg skiftede hele rotoren, forsvandt støjen og skummeren blev meget mere effektiv.

Er pumpen afkalket fornyeligt??
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af EliteEdge »

http://www.marine-sources.at/devil-pump ... /view/6/16

Samme hus som 2000/1 - Og tæt på stille!
Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af kmo »

Skummeren er placeret på filtersvamp - men selv når pumpen er frakoblet skummeren brummer den (bare hvis jeg lade den ligge løst i sumpen). Så støjen stammer fra pumpen - ikke komboen med skummer/pumpe.

Jeg har lige afkalket den og renset. Den skummer fint og nydeligt - blot med brummen.

OK - starter lige med at ofre et par hundrede kroner på en ny rotor (hvis inkl. gummidutter) og lytte...

Jeg ville jo ønske der var en eller anden målestok så jeg kunne vide om den der djævlepumpe var mere lydløs eller bare "lige så lydløs" :)

--
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Jeg skiftede en 2000/1 på en Deltec APF600 fordi den var ulidelig at bo sammen med. Rotor eller ej, 2000/1 er en larmende pumpe, uanset hvad man gør ved den.

Devilpumpen kunne ikke høres med lukkede skabsdøre (uden dæmpningsmåtter)

Yderligere river den også mere luft, jeg skulle i hvert fald indstille den pågældende skummer forfra :)

I følge iPhone 4S gik jeg fra 61dB med åbne låger 1½m fra skabet ned på 42dB efter skift af skummerpumpe. Men dB er jo ikke alt - Aquabee pumpen vibrere som en mongol med Parkinson. Devilpumpen er rimelig godt afbalanceret i forhold til.

Eksterne monteringer der passer på Aquabee passer også på Devilpumpen, de deler som sagt plastikhytte.
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Jaku »

Aquabee støjer ret meget - det er der en del der har skrevet om før dig.
Jeg har ikke læst noget om hvor stor din skummer er - men en luftskummer er som regel en smule mindre støjende end en motorskummer.
Du kan faktisk købe en luftpumpe der nærmest ikke siger en dyt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad er det som gør at den der devil pumpe er mere lydløs en AB pumpen?

Jeg har selv en AB 2000 pumpe som jeg bruger til retur, og den siger intet.
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Carsten skrev:Hvad er det som gør at den der devil pumpe er mere lydløs en AB pumpen?

Jeg har selv en AB 2000 pumpe som jeg bruger til retur, og den siger intet.
No idea - Den Aquabee du har, mon ikke det er en 15W model, med lille løftehøjde? 2000/1 m. 3M løft og 35W er og vil i alle hjem være en støjende pumpe. Jeg har gennem tiden haft 4 mellem hænderne, både af den gamle og den ny model - Ingen forskel.

Det er også denne pumpe bla Schuran levere med deres Jetskim 150 skummere, Deltec på deres gamle APH525 og APF600 + den blev leveret med mange andre produkter også. 2000/1 (med den store løftehøjde) er en suveræn pumpe, hvis man er døv :)
kmo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af kmo »

Hahaha :)

Hverken mig eller min nabo er døv (desværre fristes man til at sige)... Men tør godt tilslutte mig det der med parkinson på min skummerpumpe...

Jeg prøver en ny rotor og gummidutter.

Jeg har et andet spørgsmål vedr. resonans mere generelt, men søger lige først ellers så opretter jeg et selvstændigt spørgsmål :)

--
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

kmo skrev:Hahaha :)

Hverken mig eller min nabo er døv (desværre fristes man til at sige)... Men tør godt tilslutte mig det der med parkinson på min skummerpumpe...

Jeg prøver en ny rotor og gummidutter.

Jeg har et andet spørgsmål vedr. resonans mere generelt, men søger lige først ellers så opretter jeg et selvstændigt spørgsmål :)
¨Ny rotor gør dig ingen forskel - Trust me :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"