"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koralrev på Istedgade...

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Koralrev på Istedgade...

Indlæg af kenneth olsen »

Hej Alle,

Efter at have haft saltvandsakvarie sådan "off and on" siden 2004 må jeg jo nok betragte mig selv som "reef junkie" for resten af livet. I længere tid har vi gået med tanken om at upgrade vores nuværende Red Sea Max 250 til noget større. Jeg har oprettet denne tråd som jeg løbende vil opdatere som det nye projekt skrider frem. Jeg ser mig bestemt ikke som ekspert og har stadig en del at lære endnu. Man får hele tiden nye erfaringer og a-ha oplevelser. Dog skulle jeg da have styr på det grundlæggende. I skal være velkommet til at stille spørgsmål i denne tråd eller komme med gode inputs. Det er ikke sikkert jeg kan svare på det hele, men så har jeg erfaret at der er en del andre skarpe hoveder herinde på forummet der kan.
Vi glæder os til at komme rigtig i gang med det nye projekt.

[center]LINKS

I forhold til historikken så har jeg har vedlagt links af tråde fra saltvandsforum af mine tidligere akvarie projekter:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false;. ... lsen#p1539 ( Månedens akvarie September 2004 )

viewtopic.php?f=94&t=21344 (Nyt akvarie 2008)

viewtopic.php?f=92&t=47754 ( Nt akvarie 2011 Red sea Max 250 - eksistere stadig)[/center]

VIDEO

Jeg har også vedlagt et par enkle videoer af mine akvarier, Den første video er fra mit tidligere akvarie som primært bestod af fisk og blødkoraller.

[video][/video]

De efterfølgende 2 links er af vores nuværende Red Sea Max 250 akvarie. Det er meningen at alt indholdet skal med over i det nye når det står færdigt.

[video][/video]
[video][/video]


[center]NY AKVARIE VISION
Det nye projekt skal tage udgangspunkt i den japanske kultur. Enkelt, strømlignet og minimalistisk. Vi bor selv meget minimalistisk og det er vigtigt at akvariet afspejler vores boligstil. Indretningen af akvariet skal være enkelt og ingen sten op af bagvæggen. Der skal tages inspiration i Bonsai, Japansk zen-have og en drage! Har selv bonsai som hobby igennem næsten 20 år og det er naturligt at tage udgangspunkt i denne kunstform. (Mere forklaring kommer på et senere tidspunkt.) Ingen synlige pumper eller ledninger og med masser af svømmeplads til fisk. Der skal tages højde for placering af de koraller vi ønsker og deres fremtidige udvikling. Ingen stensætning eller overløbskasse op af hverken sider eller bagvæg.[/center]

INSPIRATIONSBILLEDER
Da jeg arbejder som en slags kreativ konsulent er det naturligt for os at samle en masse inspirations billeder sammen, ideer, design og vores vision på et moodboard. Vi har surfet rundt længe på nettet og fundet interessante billeder vi synes vi ku læne os op af. Jeg har vedlagt enkelte af de indsamlet inspirationsbilleder. Det skulle gerne give os selv ( og jer ) en bedre forståelse for hvad vi egentlig ønsker slut resultatet skal være.
Mine tidligere akvarier er de blevet sammensat lidt på må og få, hvor jeg efterfølgende har fortrudt den måde de har være bygget op på. Så dette projekt skal udarbejdes ud fra vores nuværende ønsker og erfaringer.

modern-reef-aquarium.jpg
Modern-Aquarium-by-Okeanos-Aquascaping.jpg
IMG_3889.jpg
IMG_2580.jpg
fts1.jpg
DSC05389.jpg
Blue%20Atlas%20cedar%20from%20John%20Naka,%20in%20training%20since%201950.jpg
292323_402024086500592_145296687_n.jpg
1750a.jpg
16thAprilc.jpg

BREIFING TIL DECOOCEAN
Efter at have handlet i DecoOcean og snakket med Carsten adskillige gange, var vi ikke i tvivl om at det var ham der skulle stå bag dette projekt for os. Vi har fuld tillid til ham og har afhold det første møde hvor vores ideer blev luftet. Carsten har kommet med gode inputs til vores ideer og vision og endelige design.
Nedenfor har jeg skrevet den liste over de tanker vi har gjort os omkring dette akvarie projekt.

AKVARIE- 180 cm x 60cm x 50cm ( L x D x H )
- Overløbskassen skal være placeret i midten af akvariet og ikke op af bagvæggen. Den skal dækkes med ”reef ceramic”
- Alle cirkulations pumper skal være skjulte. Det samme gælder ledninger.
- Bagvæggen skal være sort.
- Akvariet skal limes med sort silikone og de 2 synlige hjørner skal dækkes med en børstet stål kant.
- Optisk hvidt glas.

MØBEL- Den totale højde på underskabet skal være 80 cm i højden.
- Lyskasse skal også være 80 cm i højden – så akvariet ”svæver” i midten af de 2 kasser for oven og forneden.
- Møblet skal være hvid med glas som vores epoxy gulve.
- Foran for oven og forneden må der ikke være synlige samlinger, låger eller håndtag . men én stor flade.

ANDRE FEATURES
- LED lys over lyskasse vil blive monteret.
- Ferskvandsbeholder plus automatisk påfylder
- Plads til doseringspumpe til KH plus, Ca og Ma (balling)
- Semi automatisk system til vandskifte.
- Etc.

STENOPSÆTNING-
Der skal tages udgangspunkt i det æstetiske frem for at skabe en naturlig rev-væg. Zen have, bonsai og en drage skal integreres i stenopsætningen. Mere forklaring følger.

UDSTYRS-LISTE ( opdateres løbende )

3 RADION ECOTECH LED LAMPER
1 OCEAN MOTION (8 udgange)
1 SKIMZ SM201 SKUMMER
1 SKIMZ L60 Pumpe ( til Ocean motion ) - kan være den skiftes til en kraftigere model.
1 TUNZE Osmolator
1 TEC III NG Doceringspumpe
1 TUNZE 1073.02 Retur pumpe - kan være den bliver skiftet til en kraftigere model.
3 RADION ECOTECH LED LAMPE OPHÆNG
1 Tunze 1073.008 ( Lille pumpe der føder semi automatisk vandskiftetank)
1 AQUA MEDIC EASY LINE 90 (osmoseanlæg)

Sig endelig til hvis I har nogen spørgsmål eller forslag.

Venlig Hilsen
Kenneth & Dino
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kenneth olsen fre 17. apr 2020 14:03, rettet i alt 119 gange.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af Bingocaller »

Det skal fandme nok blive godt! Wuhu!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af Moente »

Sådan, Kenneth! Det her skal fandeme nok blive spændende at følge! :W


Mvh Tobias
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af permadsen12 »

DET blir spændende at følge. Held og lykke med projektet.


med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af PoulD »

Jeg synes bestemt også det lyder spændende Kenneth. Kan næsten ikke vente med at se hvordan du vil skjule circulations pumper og ledninger hvis der kun skal være sten i midten. Er det noget med ledningerne op igennem et ekstra rør i overløbskassen, eller . . . .?

//Poul


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af Bingocaller »

Kunne man lave sådan et godt gammeldags bundfilter så der slet ikke var nogen overløbskasse? Og så lave retur ved kun lige at have en lille studs stikkende op af bunden? Det ville så kræve en kontraventil på returen hvis returpumpen gik så alt vandet ikke løb ned i sumpen - men det burde da kunne lade sig gøre? Men kunne jo evt finde en sten og bore et hul igennem som returen gik op igennem så man ikke kunne se røret


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Totalt ADA stil, det er også sådan jeg tænker (:


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

PoulD skrev:Jeg synes bestemt også det lyder spændende Kenneth. Kan næsten ikke vente med at se hvordan du vil skjule circulations pumper og ledninger hvis der kun skal være sten i midten. Er det noget med ledningerne op igennem et ekstra rør i overløbskassen, eller . . . .?

//Poul

Hej Poul,

Tak for dit tip.. jeg må indrømme, at det er her hvor at min ekspertise holder op og Carsten tager over. Jeg har bare briefet ham at der så vidt muligt ikke må være synlig ledninger. Jeg synes det fjerner lidt illusionen om et stykke natur i stuen med en masse ledninger og meget synlige pumper/overløbskasser- lidt a la mine bonsai - man må heller ikke kunne se, at de er formet af mennesker, men ligne de bare er vokset op på den måde. Det er deri kunsten består. :biggrin:
Jeg er sikker på at Carsten nok skal finde en god løsning - og din ide var sku da ikke helt hen i vejret! - kan være cirkulations pumperne skal dækkes af noget reef ceramic og ledningerne gå oppe fra lyskassen ned i midten.. men nu må vi se.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

Bingocaller skrev:Det skal fandme nok blive godt! Wuhu!

Jamen tak - det håber jeg da... selv om jeg bestemt ikke er gør det selv mand.. jeg svinger bare takt-stokken (...og pisken!)


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

Moente skrev:Sådan, Kenneth! Det her skal fandeme nok blive spændende at følge! :W
Tak skal du have.. syntes sku de 250l. ikk helt var nok! :biggrin:


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

permadsen12 skrev:DET blir spændende at følge. Held og lykke med projektet.
Jo tak. Skal nok holde jer opdateret.. på godt og ondt med baljen.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

Saltvandrasser.dk skrev:Totalt ADA stil, det er også sådan jeg tænker (:

haha.. ja, man bliver vel lidt arbejds-skadet med tiden! :hehe:


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

Bingocaller skrev:Kunne man lave sådan et godt gammeldags bundfilter så der slet ikke var nogen overløbskasse? Og så lave retur ved kun lige at have en lille studs stikkende op af bunden? Det ville så kræve en kontraventil på returen hvis returpumpen gik så alt vandet ikke løb ned i sumpen - men det burde da kunne lade sig gøre? Men kunne jo evt finde en sten og bore et hul igennem som returen gik op igennem så man ikke kunne se røret
Ja, det har vi snakket lidt om, og Carsten har lavet flere opsætninger lidt af la den måde med dyser i bunden af akvariet.
Jeg tror gerne jeg vil have overløbskasse for at fjerne det lag film/støv der ligger sig på overfalden. det kunne man jo selvfølgelig fjerne ved at have en cirkulationspumpe i overfladen for at piske det igennem.

Og ved ikke hvor vild jeg vil være med at have retur/"overløb" i bunden af akvariet.. man frygter jo lidt a la bundprop i et badekar bliver taget op.. hahaha!
Med hensyn til cirkulation, så har vi snakket lidt om et lukket system med dyser rundt i bunden af akvariet, som så bliver dækket af nogle sten, så man ikke kan se den forfra. Så hvis strømmen går, står vandet bare stille i de rør.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af Bingocaller »

Altså man kunne lave en form for - ja hvad hedder den - reefoctopus? Altså den hvor der drejer en ventil i midten rundt hele tiden som så skyder vandet ud af forskllige rør - normalt laver man det jo bare på bagsiden af tanken.

Og hvis man havde en elektronisk ventil med en sensor som opdagede når vandet i akvariet faldt ned i sumpen som så lukkede for returrøret - ja så kan jeg ikke se noget problem i "badekars" modellen :)


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

Bingocaller skrev:Altså man kunne lave en form for - ja hvad hedder den - reefoctopus? Altså den hvor der drejer en ventil i midten rundt hele tiden som så skyder vandet ud af forskllige rør - normalt laver man det jo bare på bagsiden af tanken.

Og hvis man havde en elektronisk ventil med en sensor som opdagede når vandet i akvariet faldt ned i sumpen som så lukkede for returrøret - ja så kan jeg ikke se noget problem i "badekars" modellen :)
Yeps.. vi har snakket lidt om den Octopus model.. Carsten nævnte den godt... så den er med i overvejelserne.

Elektronisk ventil.. men hvis der er strømsvigt.. så har den vel ik den store effekt?


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af Bingocaller »

Man kunne bare have en batteribackup - eller en fjederbalastet ventil - så Skal man bare have en retur der er stærk nok til at skubbe til den - så lukker den selv i når strømmen går


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af Nicki Henriksen »

Glæder mig til af følge projektet :)

mvh


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

Bingocaller skrev:Man kunne bare have en batteribackup - eller en fjederbalastet ventil - så Skal man bare have en retur der er stærk nok til at skubbe til den - så lukker den selv i når strømmen går
Ja, det ku man selvfølgelig... måske ikke en dum løsning...tak for input.. Jeg tager det med i overvejelserne. :GO


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har sgu endda en spritnye kontraventil liggende - mener den er 25 mm - dem må du sgu gerne få. Den er fjeder belastet. Jeg var selv ude i noget af det samme men min 3000 liters retur kunne ikke skubbe ordenligt til den med en løftehøjde på 1.60 også


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

Bingocaller skrev:Jeg har sgu endda en spritnye kontraventil liggende - mener den er 25 mm - dem må du sgu gerne få. Den er fjeder belastet. Jeg var selv ude i noget af det samme men min 3000 liters retur kunne ikke skubbe ordenligt til den med en løftehøjde på 1.60 også

Det lyder da super... :GO :GO :GO Jeg vender lige tilbage ved hvad den endelig plan bliver.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af crazy seahorse »

Det ser spændende ud.
Jeg må indrømme, at jeg var en anelse skeptisk mht det der zen-noget. Men japanske haver kan jeg godt se noget i.
Men efter at have set nogle af billederne, kan jeg godt begynde at se noget i idéen. Ligeså med Bonsai tanken.
Men jeg er heller ikke særlig kunstnerisk anlagt, så jeg er ikke nogen god kunstiagtager. Ting, billeder og den slags skal ligne noget jeg kan forstå.
Jeg er nok bare en reaktionær gammel stodder.

Jeg ville være meget bekymret over idéen med en kontra ventil. Jeg har selv en på min retur og den holder altså ikke tæt.
Når jeg slukker returen iforb. med vandskift, så siver det lige så stille ned i sumpen. Derudover tager den en del af ydelsen fra pumpen.
Dit epoxy gulv vil nok ikke være så egnet til vand i længere tid, hvis uheldet er ude. Og man skal jo altid gå ud fra, at det jo kan ske.

Idéen om lukkede kredsløb er absolut at foretrække frem for udsugning i bund til sump, kontraventiler (elektroniske eller ej) til trods.
Det er simpelthen for farligt.

Held og lykke med projektet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af Bingocaller »

Enig med Erik her - det skal laves 200 procent ordentligt og gennemtænkt eller er det badekar over det hele

Det er i min verden de estætiske zen kontra hvad vi altid plejer at gøre - men det bure kunne lykkedes!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

crazy seahorse skrev:Det ser spændende ud.
Jeg må indrømme, at jeg var en anelse skeptisk mht det der zen-noget. Men japanske haver kan jeg godt se noget i.
Men efter at have set nogle af billederne, kan jeg godt begynde at se noget i idéen. Ligeså med Bonsai tanken.
Men jeg er heller ikke særlig kunstnerisk anlagt, så jeg er ikke nogen god kunstiagtager. Ting, billeder og den slags skal ligne noget jeg kan forstå.
Jeg er nok bare en reaktionær gammel stodder.

Jeg ville være meget bekymret over idéen med en kontra ventil. Jeg har selv en på min retur og den holder altså ikke tæt.
Når jeg slukker returen iforb. med vandskift, så siver det lige så stille ned i sumpen. Derudover tager den en del af ydelsen fra pumpen.
Dit epoxy gulv vil nok ikke være så egnet til vand i længere tid, hvis uheldet er ude. Og man skal jo altid gå ud fra, at det jo kan ske.

Idéen om lukkede kredsløb er absolut at foretrække frem for udsugning i bund til sump, kontraventiler (elektroniske eller ej) til trods.
Det er simpelthen for farligt.

Held og lykke med projektet.

Erik

Hej Erik...
Er ikke sikker på du er en gammel stodder... hahaha... alle har jo bare forskellig smag hvad angår alle ting i livet og forskellige synspunkter. Og heldigvis for det.. så vi feks. ikke indretter ens baljer alle sammen.. det ville sku da være kedeligt.

Jeg er heller ikke helt sikker på ideen med en kontra ventil.. hvis det går galt.. så går det virkelig galt! - men selvfølgelig kan der også springe læk på et lukket system med dyser i bunden af akvariet. Jeg er sikker på Carsten kan komme op med en god og sikker løsning.
Men lidt nervøs er man vel altid med over 500 liter vand i stuen og på 4 sal og især vægten - Har dog kontaktet viceværten og han mente ikke det var et problem, så længe vægten blev jævnt fordelt hen over gulvet.

Kan også være løsningne bliver tunze pumper der sidder gemt væk i reef ceramic i overløbs søjlen. Vi får se hvad det ender med.
Senest rettet af kenneth olsen tors 19. jul 2012 21:10, rettet i alt 1 gang.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

Her får I lige et par inspirations billeder mere...

Det hele skal jo kigges efter i sømmene!
600077_10151075121420549_772280622_n.jpg
Inspirations billede af hvordan man kan lave overløbet i midten af akvariet som en søjle:
P1220036.jpg
Lidt forslag til stenopsætning:
Ny%20balje%20juni%20014b.jpg
Her er der et par billeder jeg fandt på nettet fra et japansk koralrevs akvarie, hvor udgangspunktet var en drage. Synes det er vildt flot:
dragon90-1.jpg
IMG_0216-2.jpg
IMG_0216-1.jpg
Et billeder der illustrere balance med stenopsætningen ("negativ space" mellem stenene er lige så vigtig som selve sten-gruperingerne.)
DSCN4785.jpg
Stensætning opbygget som en zen-have:
bluelagoon4-420x315.jpg
Bonsai inspireret stenopbygning:
IMG00050-20090323-2233.jpg
Møbel meget tæt på hvad vi ønsker:
4.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af crazy seahorse »

Nu må jeg lige spørge af ren og skær nysgerrighed.

Jeg kan godt se idéen med dragen og forøvrigt også med Zen-haven.
Det ser spændende ud.
Men du sætter formodentlig nogle koraller i og de begynder vel at vokse.
Skal du så studse dem ofte med små klip, hver gang en gren stikker for langt ud?
Er det det du mener med Bonsai inspireret?
Det samme gør sig vel gældende med det Zen-inspirerede.
Det skal vel være stramt og ikke bryde formen for meget ellers forsvinder idéen vel, eller hvá?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

selvfølgelig.. skal lige se om jeg kan forklare det lidt nærmere/bedre Erik.

Nej det er ikke meningen at jeg skal som sådan forme korallerne når de vokser til små "bonsai".. selvfølgelig hvis de vokser underligt eller een lang tynd pind skyder lige op i vejret... man ser jo nogle gange koraller der vokser "grimt" af den ene eller den anden årsag.
Når det så er sagt, så kommer jeg selvfølgelig til at respektere den måde de forskellige koraller nu engang vokser på - så jeg kommer ikke til at klippe en acopora til, så den kommer til at ligne en Montipora etc.

Det er mere det æstetiske, det rene, det simple der tiltaler os. De forskellige stenopbygninger/søjler/øer skal ses som små levende kunstværker, hvor man sørge for balance både i farve valg og hvordan korallerne vokser.

Nogen gange kan man se i akvariet at man bør flytte en koral til et andet sted... både så den trives bedre med mere eller mindre cirkulation eller lys.. men også fordi det bare ser bedre ud... sommetider kan man ikke engang forklare hvorfor man synes den skal flyttes.. det giver bare mere ro for øjet.

Også i forhold til selve sten opbygningen.. den skal være vel blanceret så det ikke synsmæssigt vælter/ læner sig til den ene side. Opbygningen skal være med forskellige "grene" (flade sten) ud på hver side.
Af æstetiske årsager, skal man også tænke søjlerne - at de forskellige niveauer bliver mindre og mindre mod toppen.. dog med enkelte afvigelser, så de ikke bliver for symetriske.
Det er her jeg sammenligner med Bonsai. Som man ser på et gammelt træ ude i naturen.. de nederest grene er altid tykkest og bliver tyndere og tyndere op mod toppen.
Håber min forklaring giver lidt mere mening sammen med de vedlagte billeder.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

Så har jeg leget lidt med designet af selve møblet og akvariet. Det blå lys er LED lys der skal monteres bag lyskassen mod væggen. De forskellige farver og styrker kan så styres med en fjernbetjening.
Akvariet skal stå alene op af en hvid væg der er 4.45M lang og 2.60M til loftet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kenneth olsen fre 20. jul 2012 11:49, rettet i alt 2 gange.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af Bingocaller »

Sådan en stor lyskasse?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af kenneth olsen »

Ja, ideen er at akvariet skal "svæve" mellem 2 lige store kasser, så man får lidt den indbygget effekt - og ikke det "almindelig" låg.
Du kan prøve at se billde nummer 4 fra oven under inspirations billederne i den første post... det er den effekt vi ønsker.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade

Indlæg af Bingocaller »

Jamen hvis det er det du er på jagt efter er du jo helt sikkert på rette vej! Ikke min stil men sådan er vi jo heldigvis så forskellige :)


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"