Lang transport tid.
-
- Foxface
- Reactions: 14
- 13
- Postnummer: 8620 Kjellerup
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Kjellerup
Lang transport tid.
God aften forum.
Sagen er den at kæresten mener at vi skal en tur til Holland i ferien, og selv kører derned. Dette giver jo lidt muligheder for at smutte en tur ind forbi Dejong og tage lidt ting med hjem inden vi vender snuden mod DK igen. Hvad har folk af erfaringer med så lang transport? Er det thermokasser med en form for varmekilde i eller hvordan?
Mvh Rene
Sagen er den at kæresten mener at vi skal en tur til Holland i ferien, og selv kører derned. Dette giver jo lidt muligheder for at smutte en tur ind forbi Dejong og tage lidt ting med hjem inden vi vender snuden mod DK igen. Hvad har folk af erfaringer med så lang transport? Er det thermokasser med en form for varmekilde i eller hvordan?
Mvh Rene
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Re: Lang transport tid.
Dejong handler kun med forhandlere med cvr-numre, så med mindre du har et, så kan du ikke købe noget derinde. Men mener der er flere interessante butikker i tyskland
Senest rettet af Schwensen fre 13. jul 2012 10:18, rettet i alt 1 gang.
-
- Foxface
- 13
Havde jeg lige misset, men vil da undersøge op igennem tyskland. Men det ændre nok ikke på at jeg stadig skal transportere et godt stykke tid 

- hellfish
- Rev haj
- Reactions: 0
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
så længe du holder temperaturen inde for en acceptabel temp sker der skam ikke noget:)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad er så et godt stykke tid??
Hvis du får pakket fiskene med ilt, kan de holde i ca 24 eller mere timer i en mørk kasse
Hvis du får pakket fiskene med ilt, kan de holde i ca 24 eller mere timer i en mørk kasse
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 366
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg vil mene at du godt kan komme til at handle hos De Jong, du skal bare være lidt kreativ og måske lidt proaktiv.Schwensen skrev:Dejong handler kun med forhandlere med chr-numre, så med mindre du har et, så kan du ikke købe noget derinde. Men mener der er flere interessante butikker i tyskland
Jeg ville kontakte De Jong før jeg kørte hjemmefra og spørge dem om du må komme, samt om du kan købe noget med.
Det er ikke en god ide at troppe uanmeldt op hos en grossist.
Jeg har selv været i Holland en del gange og det er meget venlige og imødekommende mennesker.
Jeg har også haft fisk med hjem dernede fra, dog ikke fra DJ.
Så transporten hjem er intet problem, bare fruen ikke lige vil et smut omkring Amsterdam, Hamborg eller lignende på vejen hjem.
Jeg har kørt fra Holland til DK på ca 7 timer, så med mindre du havner i en giftig kø, så er der rigelig tid.
Hvis de kun vil handle med registrerede forhandlere, så kunne du spørge i den forretning hvor du normalt handler, om du må bruge deres CVR nummer.
Du kunne tilbyde at du kunne tage noget håndplukket, med til dem som tak for hjælpen , hvis de lader dig handle på deres nummer.
Du kan også tilbyde at betale nogle "proppenge", men så går lidt af fidusen af det. Men det kunne sikkert lade sig gøre.
Hvis det kun er et CVR nummer DJ vil have og ikke en registrering, så kan du forsøge dig med dit telefonnummer.
CVR numre i DK er ottecifrede - det samme er vores telefonnumre jo

Hvis de løfter et bryn, kan du sige at du misforstod det og troede det var dit telefonnummer de ville have og så tage den derfra. Når tingene er i poser, kan meget lade sig gøre

Jeg har selv handlet på Kbh´s grønttorv i mange år til grossistpriser og har brugt de sidste fire cifre af mit telefonnummer som købernummer.
Det spiller jo ingen rolle, for du handler jo kontant og de får et nummer de kan skrive på fakturaen. Alle er glade.
En sidste ting: tjek deres stockliste inden du tager afsted, så du har en ide om hvad du vil have. Det er ikke ligesom i en forretning.
De har ikke tid til at hjælpe dig ret meget, specielt ikke hvis der er travlt.
Så ikke noget med at spørge om den dér kan lade dine koraller være. Det formodes du at vide.

Når du så står der og ser deres priser, så skal du til at sande begrænsningens svære kunst. Ellers kommer du til at efterlade en del af din bagage på rastepladsen

Iøvrigt har Carsten ret i det med tiden. 24 timer kan det sagtens klare

God fornøjelse

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- 16
Hmm.. Jeg er ikke sikker på om dejong kræver det, eller om det kun er myndighederne, men der kræves et bevis for kørsel med levende dyr i økonomisk øjemed. Det er jo ikke noget problem hvis du får købt noget dernede, for du må jo gerne transportere private dyr. Jeg tror dog ikke på det kan lade sig gøre bare at "opfinde" et nummer.
-
- Foxface
- 13
Jeg prøver at smide dem en mail, og høre hvad de siger til det hele 
Tak for inputs gutter

Tak for inputs gutter

- Carsten
- Rev haj
- 21
Hvis der er noget økonomi i saltvand, så er det kun dårlig økonomi, især som privatmand.Schwensen skrev:Hmm.. Jeg er ikke sikker på om dejong kræver det, eller om det kun er myndighederne, men der kræves et bevis for kørsel med levende dyr i økonomisk øjemed. Det er jo ikke noget problem hvis du får købt noget dernede, for du må jo gerne transportere private dyr. Jeg tror dog ikke på det kan lade sig gøre bare at "opfinde" et nummer.
En butiksejer må også godt tage ned og købe ind til butikken, det er kun hvis det er et firma der skal transportere dyrene til en butik.
-
- Rev haj
- 16
Hvis jeg forstår, hvad du skriver rigtigt, så er det ikke helt sandt. Jeg selv netop har taget kurset, så jeg kan transportere hvirveldyr i økonomisk øjemed, og med det menes der til videresalg. Så hvis en akvarieforhandler skal sælge fiskene videre, så skal han have det bevis for at transportere dem. Koraller mv. skal der derimod ikke bevis til, da de ikke er hvirveldyr. Men eftersom dejong ikke handler med private, så kunne jeg godt forestille mig, de ville se det bevis.Carsten skrev:Hvis der er noget økonomi i saltvand, så er det kun dårlig økonomi, især som privatmand.Schwensen skrev:Hmm.. Jeg er ikke sikker på om dejong kræver det, eller om det kun er myndighederne, men der kræves et bevis for kørsel med levende dyr i økonomisk øjemed. Det er jo ikke noget problem hvis du får købt noget dernede, for du må jo gerne transportere private dyr. Jeg tror dog ikke på det kan lade sig gøre bare at "opfinde" et nummer.
En butiksejer må også godt tage ned og købe ind til butikken, det er kun hvis det er et firma der skal transportere dyrene til en butik.
- Carsten
- Rev haj
- 21
Så omgår stort set alle akvarie butikker loven. Og jeg vil tillade mig at sige at det nok er en af de mest tumpede love der er lavet.
Men et er hvor åndsvagt lovene er skruet sammen her i landet, men der er slet ingen der siger at de er lige så tumpede i Holland.
Og skulle der være en tilsvarende lov dernede, så er det jo ikke firmaet der gør noget galt, men den der kører
Men et er hvor åndsvagt lovene er skruet sammen her i landet, men der er slet ingen der siger at de er lige så tumpede i Holland.
Og skulle der være en tilsvarende lov dernede, så er det jo ikke firmaet der gør noget galt, men den der kører
- crazy seahorse
- Rev haj
- 13
Jeg vil mene at forretningens ansvar/forpligtelse ikke går udover, om de sælger truede dyr.
Er der de fornødne cites attester på de ting der skal være, så har de deres på det tørre.
Disse cites attester følger vist ikke engang dyrene. Forretningen skal bare kunne vise at de har det antal cites som svarer til de dyr de har eller har solgt.
Jeg tror at de er fløjtende ligeglade med hvad der sker, når tingene er ude over dørtrinnet.
Jeg vil mene at det kun er for at beskytte deres forhandlere, at de ikke handler med private og ikke pga lovgivningen. De må jo sælge til hvem de vil.
Men sælger de til private, så er de jo forhandlere og ikke grossister.
Mht til transport, så tror jeg at der skelnes mellem om det er erhverv eller privat.
Som privat er det dine varer, som du kan gøre med hvad du vil. Erhvervsmæssigt er det jo andres varer du transporterer.
Sådan er det ihvert fald i DK.
Du må gerne køre dit eget papaffald til genbrugsstationen, du må såmænd også have naboens med.
Men en virksomhed skal bruge en godkendt affaldstransportør til den samme type affald.
Men Carsten har ret. Disse regler overtrædes dagligt og der gøres ikke ret meget i at håndhæve dem, virker det som.
Erik
Er der de fornødne cites attester på de ting der skal være, så har de deres på det tørre.
Disse cites attester følger vist ikke engang dyrene. Forretningen skal bare kunne vise at de har det antal cites som svarer til de dyr de har eller har solgt.
Jeg tror at de er fløjtende ligeglade med hvad der sker, når tingene er ude over dørtrinnet.
Jeg vil mene at det kun er for at beskytte deres forhandlere, at de ikke handler med private og ikke pga lovgivningen. De må jo sælge til hvem de vil.
Mht til transport, så tror jeg at der skelnes mellem om det er erhverv eller privat.
Som privat er det dine varer, som du kan gøre med hvad du vil. Erhvervsmæssigt er det jo andres varer du transporterer.
Du må gerne køre dit eget papaffald til genbrugsstationen, du må såmænd også have naboens med.
Men en virksomhed skal bruge en godkendt affaldstransportør til den samme type affald.
Men Carsten har ret. Disse regler overtrædes dagligt og der gøres ikke ret meget i at håndhæve dem, virker det som.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- Carsten
- Rev haj
- 21
crazy seahorse skrev:Du må gerne køre dit eget papaffald til genbrugsstationen, du må såmænd også have naboens med.
Og der går extremt meget burokrati i det.
vi har lidt græsplæne uden for huset(hjørnegrund) som vi gerne ville have væk.
Hvis en gartner skal fjerne det, skal der laves jordbundprøver for at sikre at der ikke er forurentet.
Men smider jeg det selv på en trailer og kører det væk, godt nok over en del gange, er det fløjtende ligegyldigt med jordbundsprøver.
Med hensyn til transport af dyr. Så kræver det faktisk en tilladelse for at transportere dyr over en afstand på 50 kilometer i Tyskland.
Igen en tåbelig lov, som nok er fornuftig nok når det er køer og svin, men det gælder alle med rygsøjle.
- crazy seahorse
- Rev haj
- 13
@ Carsten Fuldstændig enig. Man indførte en ny lov pr. 31.12.2011 (trådte i kraft 01.01.2012) som gjorde at alle erhvervsvirksomheder, skal betale for at benytte genbrugsstationen.Carsten skrev:crazy seahorse skrev:Du må gerne køre dit eget papaffald til genbrugsstationen, du må såmænd også have naboens med.
Og der går extremt meget burokrati i det.
vi har lidt græsplæne uden for huset(hjørnegrund) som vi gerne ville have væk.
Hvis en gartner skal fjerne det, skal der laves jordbundprøver for at sikre at der ikke er forurentet.
Men smider jeg det selv på en trailer og kører det væk, godt nok over en del gange, er det fløjtende ligegyldigt med jordbundsprøver.
Med hensyn til transport af dyr. Så kræver det faktisk en tilladelse for at transportere dyr over en afstand på 50 kilometer i Tyskland.
Igen en tåbelig lov, som nok er fornuftig nok når det er køer og svin, men det gælder alle med rygsøjle.
Dette koster alle med et CVR nummer ca 950,00 kr årligt til administration og kontrol. Og det er hvad enten du benytter ordningen eller ej.
Derudover skal man melde sig til ordningen for at få lov til at benytte genbrugsstationen. Der er forskellige modeller - betaling pr. gang eller årlig betaling og så fri levering.
Det har medført et sandt leben af selvstændige, som hægter deres trailer med erhvervsaffald på deres privatbil, fordi de så kan aflevere det gratis.
Det kontrolleres nemlig ikke.
@ Carsten skelnes der ikke mellem dyr og fisk. Fisk kaldes jo ikke for dyr - men netop fisk. Selvfølgelig er der forskel på spise fisk og andre. Men her gælder fødevarereglerne nok.
Erik
- Carsten
- Rev haj
- 21
Det tror jeg ikke, for det inbefatter også frøer og slanger. Insekter er ikke medcrazy seahorse skrev:
@ Carsten skelnes der ikke mellem dyr og fisk. Fisk kaldes jo ikke for dyr - men netop fisk. Selvfølgelig er der forskel på spise fisk og andre. Men her gælder fødevarereglerne nok.
Erik
-
- Rev haj
- 16
Enig i at det er en idiotisk lov, men at der er mange butikker der ikke overholder dette, tror jeg er ikke er rigtigt. Loven er jo ikke indført for at ramme fisketransporter, men grisetransporter mv. Desværre går fisk under hvirveldyr og er derfor omfattet af loven. Jeg kan kun lige nævne Deepocean, som selv henter sine fisk i dejong, og jeg ved han har beviset. Desuden er det næsten hele EU der er med i aftalen, som jeg selvfølgelig ikke kan huske hvad hedder, og har smidt mine papirer væk(ud) med lovgivningen. Så det er et krav at have beviset for transport i økonomisk øjemed.Carsten skrev:Så omgår stort set alle akvarie butikker loven. Og jeg vil tillade mig at sige at det nok er en af de mest tumpede love der er lavet.
Som sagt er det kun to måneder siden jeg selv tog kurset, og jeg fik kun undervisning i transport af Kreature, fjerkræ og lignende. Hvorfor jeg også spurgte min underviser hvad ideen for mig var i kurset, og han syntes også det var helt idiotisk, men sådan er loven bare.
-
- Rev haj
- 16
Ved køb af cites beskyttede dyr så skal man kunne forvise en kopi af attesten hvis det kræves, men dette er igen kun i økonomisk øjemed.crazy seahorse skrev:Jeg vil mene at forretningens ansvar/forpligtelse ikke går udover, om de sælger truede dyr.
Erik
Dejong kan handle med hvem de vil, men de har valgt at være gossister, hvorfor de også kan holde priserne nede. Hvis de så pludselig begynder at sælge til private, så kunne jeg forestille mig deres "rigtige" kunder (forhandlerne) ville blive sure, da dejong så stjæler deres kunder.
Jeg tror, at den almene forståelse for at forhandlere mv. omgås reglerne er forkert.