"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Helle & Poul's 360L

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Helle & Poul's 360L

Indlæg af PoulD »

Hej SF,

Jeg er startet med saltvand fordi en velhavende sengetøjsforhandler, i starten af året, fortalte mig, at han på rekordtid havde skabt sig en mindre formue ved at købe sig et saltvandsakvarie.

Jeg syntes det lød som en fed fidus som jeg naturligvis omgående selv måtte benytte mig af.

Jeg fik ståpels i nakken og var ved at kløjs i jordbærgrøden da det, nogle måneder og et par banklån senere, gik op for mig, at forudsætningen for det kan lade sig gøre er, at man, INDEN man køber saltvandsakvariet, allerede ER i besiddelse af en større formue - som så på rekordtid bliver mindre.

Kan også godt være det var noget andet som må lægges til grund. I hvert fald begyndte jeg at smugkigge her på SF i januar 2012. Jeg så mig hurtigt lun på et komplet setup som Lotte i Sæby havde til salg. Jeg turde imidlertid ikke rigtig binde an med at flytte det levende så langt, midt om vinteren, og efter en del overvejelser besluttede jeg mig for at jeg i stedet ville købe det setup som StarF skulle af med til foråret. For lige at teste i et par måneder om jeg nu også kunne overkomme det arbejde som følger med, købte jeg så i februar en 128L Boyu med et par fisk og lidt skiver. Da StarF's hushandel i mellemtiden blev udsat og han også solgte sin lampe, foreslog min søde kone, at jeg i stedet skulle købe et helt nyt akvarie. Da jeg få dage før netop havde fået en pris på et nyt (for at have sammenligningsgrundlag), var der ikke langt fra tanke til handling og få timer efter var der bestilt et sprit nyt akvarie.

I dag kom Carsten fra DecOcean så rullene med baljen, og foretog de indledende øvelser (skal da godt nok love for der følger service og support med til den store guldmedalje, når man handler i den butik).
Ny balje juni 001.jpg
Målene på display tanken er 93 x 60 x H65. Sumpen 70 x 50 x H40. Skab og lyskasse er i hvidlakeret MDF på rammer af porsa. Akvariet vil komme til at fylde al pladsen mellem 2 døre. Der bliver derfor 3 sider fri (med optisk hvidt glas). Målene er måske beskedne, men jeg synes bestemt proportionerne på det samlede setup, er faldet heldigt ud.
Ny balje juni 005.jpg
Jeg er også så småt ved at have skaffet det meste af det jeg skal bruge til at komme igang. Dog har jeg ikke lige kunnet afse den tid jeg havde regnet med til at bygge stensætning, så indtil nu er det deværre kun blevet til en enkelt søjle, som nu ligger og "kører ind" i et akvastabil jeg købte af Jaiz her på forum til det formål:
LS søjle.jpg
LS Søjle (4).jpg
Udover akvarie, sump og møbel, har jeg foreløbig anskaffet mig:

2 x EcoTech Radion Lamper
BK mini 180 skummer
Red Dragon 3500 retur
2 x Tunze 6055 + 1 x 6095 og controller 7096 til cirkulation
Deltec FR 616 fluid bed filter --> Nu byttet til H2Ocean 7,5 cm, da det blev for bøvlet at få et 16cm ind og ud af sumpen
Grotech TEC III NG + EP II doseringspumper
Blå folie til bagruden (sponseret af Gilleleje Rev)
Nogle døde sten, Fiji pink sand og en del andre forskellige småting.

Planen er, at 1-2 LS fra min Boyu skal med over. Fisk og koraller skal naturligvis også med over når engang de nye sten er indkørt. Er dog lidt ambivalent m.h.t. min fløjlsklovn. Jeg besluttede fra starten, at den store bølle skulle skiftes ud med 2 små Ocellaris i forbindelse med flytningen. I mellemtiden er den så bare li'som blevet et medlem af familien.

Det levende der skal med over:
Boyu Juni2012 017.jpg
Update 24. Juni

Jeg er blevet færdig med "dekorationerne". Fik lavet et par søjler mere:
Ny balje juni 014b.jpg
samt hovedstensætningen til skjul af overløbskasse og den ene pumpe:
Ny balje juni 009b.jpg
og en slags pumpetårn, med pumpe i midten og et 40 mm rør fra pumpen og ned af, med indsugning lige over bundlag, samt et 40 mm rør fra pumpen til overfladen, dels til ledningsskjul (indsnit i bagsiden) og dels til at sende returvandet ned i. Ka' godt være der gik lidt lovlig meget Jørgen Clevin i den der :biggrin: :oops:
Ny balje juni 010b.jpg
Er nu lidt i tvivl om det virkelig er nødvendig, at lade dem hærde i flere uger. Foreløbig er de lagt i ferskvand i nogle store murerbaljer. Har skiftet vand et par gange med et par dages mellemrum og PH liger nu omkring 8,4. Hvad siger eksperterne?

Jeg fik også flyttet min Boyu, og sat det nye akvarie på plads. Carsten har så lavet resten af rørføringen og hans snedker har monteret lågerne. Det er bare i orden håndværk de har lavet, både Carsten, snedkeren, maleren og dem der har limet akvariet (fotografen er så til gengæld en klovn :y )
Ny balje juni 016.jpg
Jeg har også hængt lamperne op:
Ny balje juni 022.jpg
Under dæk har jeg fået fastgjort et par strømskinner og lavet en hylde af støbeplade til doseringsmaskiner og lampeforsyningerne. Deværre måtte jeg skille mig af med det store Deltec filter. Jeg synes det blev lige bøvlet nok at få ud og ind af sumpen. Der kommer så et lille H2Ocean filter i, i stedet for.
Ny balje juni 021.jpg
Nu står det så bare og kører med ferskvand nogle dage for at skylle systemet for eventuelle urenheder:
Ny balje juni 020.jpg
Update 28. Juni

Tænkte at det sidste hold skyllevand til stenene ligeså godt kunne være i akvariet:
Ny balje juni 023.jpg
Den høje søjle venter jeg med til der kommer saltvand i, for den ligger allerede i saltvand med en sten fra min Boyu, og har ligget der i over en en måned. Tanken er at den skal skal stå næsten helt fremme ved frontruden, ca. 1/3 inde fra venstre side.
Efter at have sat dem i baljen er jeg dog kommet meget i tvivl om det måske bliver for "pakket" at se på. Ville være rart at høre andres mening. Hvad synes I?
Det ser nu sådan ud fra siden:
Ny balje juni 024.jpg
Update 14. Juli
Nogle vil sikkert mene det er alt for tidligt, men giver det lidt udfordringer tager jeg det med.
Jeg har flyttet dyrene fra min Boyu over i den nye balje. Kunne heller ikke stå for en ca. 15 cm hysterisk flot elektrisk blå Tridacna hos DecOcean, så sådan en kom der også i. Havde en lilla i forvejen, som nu ser næsten brun ud ved siden af den nye.
Mine evner som fotograf kan ligge på et meget lille sted (kunne selvfølgelig også kaste skylden på iPhone'n) . Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at tage et FTS i dagslys uden at det bliver til et nydeligt spejlbillede af tegltaget på vore garage. Så det må blive i tidlig aftenstemning.
Fra fronten:
Ny balje_nu med dyr 001.jpg
Stenen forrest i venstre side er kun til podning. Den regner jeg med at tage op om 3-4 uger

Fra venstre siderude:
Ny balje_nu med dyr 002.jpg
Korallerne ser godt nok ikke ud af så meget i den nye balje. Må vist hellere blive hjenmme i sommerferien og bruge pengene på koraller i stedet :y .

Et skår midt i al min glæde er, at min elskede pincet døde for et par dage siden :G . Har ingen anelse om hvorfor. Den var 100% fit for fight da jeg tog på arbejde, men da jeg kom hjem stod den inde mellem grenene på min Montipora og var død.
Når nu det skulle være, er jeg da glad for det skete inden flytningen, ellers ville jeg med sikkerhed have troet flytningen var årsagen.

Update 28. Juli
Jovist er da plads til flere, men nu er korallerne i hvert fald kommet indenfor råbeafstand af hinanden. Har optaget et lille video klip med min mobil:
" onclick="window.open(this.href);return false; ... &vq=hd1080
360L_28_Juli 011.jpg
360L_28_Juli 002.jpg
360L_28_Juli 003.jpg
360L_28_Juli 004.jpg
360L_28_Juli 005.jpg
360L_28_Juli 008.jpg
360L_28_Juli 013.jpg
360L_28_Juli 024.jpg
360L_28_Juli 044.jpg
Mere følger hen ad vejen

Vil gerne lære, så tager fortsat meget gerne imod kritik af enhver slags .

//Poul (wannabe reefer)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af PoulD tirs 16. feb 2021 18:25, rettet i alt 30 gange.


Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Helle & Poul's 360L

Indlæg af Moente »

Det ser f#cking godt ud, Poul! Din teknikliste gør er nørd som mig helt vild!

Målene på baljen er super fede! Kan jeg mon lokke dig til at fortælle mere om de hvidlakerede MDF-plader? Skal nemlig bygge MDF rundt om mik egen Porsa snart og vil være rart med lidt råd på vejen :y


Mvh Tobias
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 575
Tilmeldt: tirs 26. feb 2008 22:58
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: Helle & Poul's 360L

Indlæg af pernoe1 »

Ser sgu godt ud :-)
Er billedet med det levende fra dit Boyu? Kan se at du har en flot Chelmon rostratus, har der været problemer med at få den til at spise?

Mange hilsner
Christian


Brugeravatar
ClausJuul
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 75
Tilmeldt: tirs 24. jan 2012 14:57
12
Postnummer: 4070 Kirke Hyllinge
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hornsherred

Re: Helle & Poul's 360L

Indlæg af ClausJuul »

Super super super fedt akvarie :clap:

Carsten er en super coach som vi også lytte rigtig meget til :GO

Vi havde faktisk en aftale Lotte fra Sæby om at købe deres akvarie. Både pris og tid var aftalt, da hun skiftede mening og ikke ville sælge alligevel. Det er vi glade for i dag :y


Mvh Britt & Claus

viewtopic.php?f=93&t=50865
390l display og 120l sump, ATB Nano B size skummer, tunze silence 3000l/h,
2 x vortech mp40wes og 2 x mp10wes cirkulation, 2 x ecotech Radion xr30w 130W led
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Helle & Poul's 360L

Indlæg af Fat_Donnie »

Thumbs up til både Carsten og pouls valg af ny balje!
Spændende når det kommer op og køre :)


Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Helle & Poul's 360L

Indlæg af palamo123 »

Flot flot akvarie.
Bliver rigtig spændende at følge


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Helle & Poul's 360L

Indlæg af AndersBoerglum »

Lækker balje :GO


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Helle & Poul's 360L

Indlæg af Schwensen »

Ser godt ud :) Og jeg er også helt vild med din teknikliste! Der er ikke sparet på kvaliteten.
Jeg er også lidt nysgerrig angående dit bord. Hvordan er det lavet med porsastellet? Bare savet til i den rigtige længde ? Og hvordan er det MDF-pladerne sat fast til porsaen? Hvordan er åbningen i låget lavet?


Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Helle & Poul's 360L

Indlæg af Moente »

Schwensen skrev:Jeg er også lidt nysgerrig angående dit bord. Hvordan er det lavet med porsastellet? Bare savet til i den rigtige længde ? Og hvordan er det MDF-pladerne sat fast til porsaen? Hvordan er åbningen i låget lavet?
Præcis det, jeg gerne vil vide! :)


Mvh Tobias
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Helle & Poul's 360L

Indlæg af wtfdic_dk »

dejlig forskellige ting I har, det vil jeg forsøge lidt at kopiere i mit nye :)

pincetfisk må¨jeg ha


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L

Indlæg af PoulD »

@Tobias & Schwensen: beklager det sene svar, men jeg fik pludselig travlt i går. Skulle både nå at klippe hæk (den er lang som en arbejdsdag) og have flyttet min Boyu som stod i vejen for den nye balje. Tog meget længere tid end beregnet, var først færdig ved midnat.
Det er desværre ikke meget jeg kan fortælle om møblet, for det er Carsten, hans snedker og hans maler der 100% har lavet det. Pladerne er blot skruet fast i porsaen indefra. Lyskassen er lavet på den måde, at toppladen er delt i 2. De bageste 2/3 af der en plade som ligger løst oven i, mellem sidepladener. Den foreste trediedel ligger også løst, ovenpå porsaen, mellem sidepladerne men er sat sammen med den foreste kant af lyskassen. Så når jeg løfter den foreste toplade følger forkanten med af. På den måde får jeg god plads og kan nå overalt i baljen. Under samlingen af de 2 topplader, er der et porsa rør med en fllig på underkanten, som skal bruges som glideskinne for lampeophæng.

@Christian: Ja bliledet er fra min Boyu. Jeg er rigtig glad for den pincet. Den blev håndtam på kun 4 dage. Jeg kan intet lave i baljen uden at den kommer og "hjælper til". Den er i super form og spiser grådigt men er også meget kræsen. Jeg har ikke haft problemer med at få den til at spise (jeg lærte da lidt da min gule kirurg ikke ville spise). Dog har jeg ikke kunnet få den til at tage tørfoder. Jeg blander altid flager i de frosne artemia når jeg skyller dem, og lader det stå og trække sammen et minut. Pincetten er bare ikke til at snyde. Selv om den er vildt ivrig, tager den ikke fejl en eneste gang. Der ryger kun artemia ind. Cyklops og andet småt gider den heller ikke.

//Poul


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (minor update)

Indlæg af PoulD »

Minor update i #1


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (minor update)

Indlæg af PoulD »

Er kommet i tvivl om stensætningen bliver for dominerende. Hvad synes I?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Helle & Poul's 360L (minor update)

Indlæg af peder »

Det ser rigtigt fint ud nu!!,men du vil blive overrasket over hvor store koraller kan blive når de (forhåbentlig) får de rette betingelser og det tror jeg de kan få hos dig ;-) så jeg ville lave det mindre kompakt så du sikrer dig en mere fri cirkulation, det kan se lidt "ufærdigt" ud i starten men på den lange bane virker det bedre at la revet vokse naturligt til og selv skabe et mere "naturligt" rev.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Helle & Poul's 360L (minor update)

Indlæg af Carsten »

Er først nu blevet opmærksom på tråden.
Hvad slags sten er det du har brugt til de søjler??

Angående lampekassen, så gav det mig nogle ideer til hvordan jeg kan lave den til mit nye akvarie, så tak for billederne :)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (minor update)

Indlæg af PoulD »

@Peder: Mange tak for din tilbagemelding. Havde brug for lidt indspark. Er dog kommet til den konklussion, at det kun vanskeligt lader sig ændre nu, med mindre jeg kasserer en hel del af det jeg har lavet. Jeg prøver derfor med det som det er, så må vi se.

@Carsten: Stenene er døde LS fra DecOcean. Efter sigende skulle det være ""sponge rock" og "9000 l+5000l sump" siger de stammer de fra et 110 mill. år gammel koralrev i Texas.

Jeg startede med at skære dem med vinkelsliber, men jeg synes det blev alt for lige kanter så jeg gik over til at skiveskære med en slagboremaskine og et langt murbor i stedet. Giver et langt mere naturligt resultat, men også et meget større spild.
Er så klistret sammen med PU lim , hvid cement, lidt acryl stænger og PVC rør.

Jeg havde egentlig også regnet med at bygge lyskasse og møbel selv, men jeg tror helt ærligt ikke jeg kunne have gjort det for de samme pennge som DecOcean skulle have for det. Og jeg ved med sikkerhed, at jeg ville have skulle bruge et hav af arbejdstimer på sagen, og selv da ville jeg ikke have kunnet lave det lige så flot.

//Poul


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
agger
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tirs 6. mar 2012 12:33
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (minor update)

Indlæg af agger »

Hey ser sku mega godt ud er helt vild i varmen af at få fat i sådan et hvor tykt er glasset?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (minor update)

Indlæg af PoulD »

Hej Agger, Tak. Glasset er 10 mm tykt


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
agger
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tirs 6. mar 2012 12:33
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (minor update)

Indlæg af agger »

vi vil da have fler billeder


Brugeravatar
agger
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tirs 6. mar 2012 12:33
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (minor update)

Indlæg af agger »

Og hvem lavede overløbet? hvad koster sådan et over løb? casten/poul


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (minor update)

Indlæg af PoulD »

Agger, der skal nok komme flere billeder men du må have tålmodighed (skulle vistnok være en dyd i denne branche, så vidt jeg forstår)

Overløbskassen er lavet af DecOceans akvariebygger. Akvariet er specialbygget efter mål, og vi har altså ikke snakket priser på detaljer ssom f.eks. overløb.

Hvis du bare vil have en ide om hvad et akvarie koster kan du jo prøve forskellige konfigurationer her http://minizoo.dk/netshop/specialbygget/

//Poul


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (14/7 - nu med dyr)

Indlæg af PoulD »

Llige et par billeder mere i indlæg #1


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Helle & Poul's 360L (14/7 - nu med dyr)

Indlæg af micogmaj »

Hej poul, jamen lækkert setup... Jeg har desværre ikke plads til sådan et i den str, men lækkert er det..... Var ude i fredags og så de flotte muslinger, tja om lørdagen var den flotteste væk hmm det må så være din :) , flot er den ....


En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Helle & Poul's 360L (14/7 - nu med dyr)

Indlæg af kenneth olsen »

Super sten opsætning!


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (14/7 - nu med dyr)

Indlæg af PoulD »

kenneth olsen skrev:Super sten opsætning!
Tak Kenneth. Bortset fra lagunen i højre side er jeg nu ikke selv tilfreds. Hvis jeg skulle gøre det om var der i al fald et par ting jeg ville lave anderledes. Men det er jo første gang jeg laver sådan noget og som bekendt bliver alt jo tydeligere i bagklogskabens ulideligt klare lys. Anyway, selv om man selvfølgelig altid bør stræbe efter det perfekte, bliver det altså ikke lavet om nu.

//Poul


AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
15
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Helle & Poul's 360L (14/7 - nu med dyr)

Indlæg af AndersNT »

Super flot!

Får muslingen nok lys når den står på bunden?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (14/7 - nu med dyr)

Indlæg af PoulD »

AndersNT skrev:Super flot!

Får muslingen nok lys når den står på bunden?

Det er jeg sandt at sige også lidt usikker på Anders. Har godt set, at Niels, og andre, siger muslinger hører hjemme højere oppe i akvariet. På den anden side har jeg også set at andre (meget erfarne folk) har dem stående på bunden selvom de har akvarier der er 70 cm dybe. Jeg har så spurgt , og har fået at vide at det ikke var noget problem,.
Med 2 radion lamper på mit lille akvarie burde jeg i hvert fald have mere lys end de fleste.
I min Boyu havde jeg en overgang placeret den ene af muslingerne oppe på en LS. Men den er jo bomstærk sådan en (kan skyde en tyk vandstråle flere meter i vejret), og 3 gange væltede den sig selv ned, med skål og det hele. Sidste gang havde jeg endda limet skålen let fast til stenen.
Derefter opgav jeg det, og satte den på bunden. Det virkede den meget tilfreds med, og der havde jeg den vel 4-6 uger inden jeg fik mit nye akavarie.

//Poul


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helle & Poul's 360L (14/7 - nu med dyr)

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa kære Poul,

Hvor er det tydeligt at du har brugt tid, tanker og penge i dette - det er meget meget vellykket.

Det glæder jeg mig til at følge :y er vild med din dekoration især.

Wow, held og lykke herfra.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Helle & Poul's 360L (14/7 - nu med dyr)

Indlæg af PoulD »

Tak for det Peder.

At dømme efter billeder her på SF står der en del fantastisk flotte saltvandsakvarier rundt omkring i landet. Jeg har indtil videre kun haft lejlighed til at se en lille håndfuld IRL, men af dem er dit så afgjort det flotteste. Jeg har stor respekt og din mening betyder noget for mig.

Jeg synes også selv der er mange ting ved min nye balje som er faldet heldigt ud. Desværre kan jeg ikke tage tage æren for nogen af disse ting. Den tilfalder alene Carsten fra DecOcean som har lagt mange timers arbejde og kreativitet i at få det hele til at spille. Desuden har han under hele forløbet øst gavmildt ud af sin viden og erfaring. Aldrig før, i nogen som helst sammenhæng, har jeg oplevet at få så meget mere i en handel end jeg var stillet i udsigt.

Dekorationerne må jeg godt nok selv tage ansvaret for, men det er så også den eneste ting jeg kun er 90% tilfreds med.

//Poul


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Helle & Poul's 360L (14/7 - nu med dyr)

Indlæg af palamo123 »

Hej Poul.

Det ser rigtig godt ud. Har du overvejet at halvere den søjle nærmest frontruden? I min optik er den for dominerende. Tror det ville give lidt mere dybde og luft.
Blot et lille input fra jylland :-)


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"