"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Acanthurus leucosternon deler øretæver ud

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
sneppevej
Reactions:

Acanthurus leucosternon deler øretæver ud

Indlæg af sneppevej »

Hej

Jeg har netop fået en Acanthurus Japonicus hjem i baljen. Deværre er min Acanthurus leucosternon ikke helt tilfreds med det.

Min A. leucosternon har hidtil fredeligt gået sammen med 1 Zebrasoma flavescens samt 7-8 Chromis.

Men da A. Japonicus blev introduceret, gik A. leucosternon helt amok og bankede den så hårdt at jeg har måtte tage den op igen.

Spejle har været sat op, men det havde ingen som helst indvirkning.

Nu har jeg så fået fat på en A. Sohal der skal introduceres i morgen.

Er der nogen der har gode ideer til hvordan det vil gå. Jeg hører a A. Sohal vil være den dominerende, men damn min A. leucosternon har vist meget aggressivt temperament, så jeg frygter udfaldet lidt.

Nogen gode råd her? eller hader de 2 fisk bare hinanden max?

/Henrik
Senest rettet af sneppevej man 11. sep 2006 11:35, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Min gamle leucostenon slog en japonicus ihjel, min erfaring og det jeg har læst er at det næsten er umuligt at holde flere acanthurus sammen i akvariet, den nyankomne vil blive jaget til døde.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Eftersom A. japonicus og A. leucosternon i store træk ligner hinanden (sammen med A. nigricans), kan det være problematisk at få disse til at gå sammen. Jeg tror dog på, at det med held kan lade sig gøre, da det er lykkedes mig at få en A. nigricans til at acceptere en A. leucosternon. Det krævede dog, at jeg måtte sætte et spejl op for enden af akvariet og lade det være et par dage.

Mht. A. sohal og A. leucosternon, vil der nok være det sædvanlige introduktionskævl den føste dag (hvis ikke japonicus'en tager al opmærksomheden), men eller burde der ikke være noget problem. Det er blot min erfaring, da jeg har begge gående. Ingen af dem hævder sig over den anden.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De fleste af mine kirurger er sat i enkeltvis, dog har jeg sat en A. japonicus og A. sohal i samtidigt. Dagen efter var japoniusen død, var kommet i klemme under en sten.
De andre fisk ser ret forskellige ud, selv om det er samme familie, undtaget dog en Z. flavecens. Ud over da almindelige familie skrærmusler, går det fint.
Det siges at A. sohal er en børste, men min er underdog i akvariet
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Ok - kan der så være en chance at hvis det nu går godt mellem A. Sohal og A.leucosternon - at man så kan kan gen introducere A. Japonicus?

Som sagt så prøvede jeg med et spejl på 40x60cm der blev sat på frontruden. Det var min A. leucosternon totalt ligeglad med, den kiggede ikke engang på det.

Men min Zebrasoma flavescens syntes det var meget hyggeligt med det spejl og har brugt hele weekenden foran det (det må da være en hun så :-D )

/Henrik
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

sneppevej skrev:Ok - kan der så være en chance at hvis det nu går godt mellem A. Sohal og A.leucosternon - at man så kan kan gen introducere A. Japonicus?
Hvis den først en gang har onduleret en A. japonicus, vil den med største sandsynlighed gøre det igen, desværre.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Så blev der smidt en dejlig stor og flot A. Sohal ned i baljen.

Den svømmer roligt rundt, og her skal min A. leucosternon iikke have klinket noget.

A. Sohal er kongen nu :-)

/Henrik
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

hej henrik tager du ikke et billede af dit nye vidunder
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"