Skal... eller kan, man bruge skuffer??

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Skal... eller kan, man bruge skuffer??

Indlæg af -Bagger- »

Jeg har startet et brakvandsakvarie... tænkte man ku jo ta det langsomt fra sig ferskvandsfisk, og flytte stille ud i det mere salte.. så nu har jeg startet brakvand.. dvs. der i det salte hav, hvor åer og floder render ud.. dvs. der er en langt lavere saltkoncentration end i jeres fine koralrev.. :oops: men så er spørgsmålet, hvad gør en skummer som en spandpumpe ikke kan, og omvendt.. og vil det være formålstjenstligt at skifte spandpumpen ud med en skummer.. og kan en skummer mon overhovedet gøre nogen nytte ved så lave saltkoncentrationer..?? Kører med 30 promille salt i nu...
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

med 30 promille vil jeg mener en skummer vil fungere, men brakvand har da ikke 30 promille.... eller jeg jeg fejl på den?
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

At lave brakvand som overgang til et koralrevsakvarium, giver ikke rigtig mening, da du alligevel vil være nødsaget til at skifte alt vandet, de fleste af fiskene, sikkert al dekorationsmarterialet og en masse af teknikken for at gå fra brakvand til saltvand.

En skummer kan filtrere proteiner, hvilket en spandpumpe ikke kan. Ydermere er afskummeren et mekanisk filter, hvilket som udgangspunk er sikrere.

Der findes sådanset også ferskvandsskummere, men det er da muligt, at du med den mængde salt du har i akvariet, kan nøjes med en saltvandsskummer og så blot også tilsætte ozon, hvilket jeg mener, skulle give en større overfladespænding.
-Men husk også et overløb, så det er overfladevandet, der afskummes!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Nej jeg ved godt det ikke giver meget mening.. men lidt mening har jo også ret :-P Jeg kan fx bruge HQI lampe, og jeg vil også finde ud af om mit akvarie forsvinder helt når der kommet salt på metallet.. (hvis det kommer op på metallet).. Brakvand går fra 0,5 promille til 40 promille.. så vidt jeg kan finde ud af... det ser i hvert fald ud til at mine brakvandsfisk (kuglefisk og månefisk klarer sig udemærket nu på 3 uge... så det er nok godt nok.. men en vil det sige jeg godt kan bruge en saltvandskummer på mit akvarie så? For ja skal jo også ha lavet overløb.. men gennemboring og lignende har jeg fået fikset..
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

har du nogle billder af dette brakvandsakvarie
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Har desværre ingen kamera nej... :-(
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Med mindre det er et oldgammelt jern akvarie, er det ikke noget problem akvarier med aluminuinrammer.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Til mit Øresundsakvarie med 20 promille saltholdighed virker min Miniflotor skummer særdeles fint. - Æhh når jeg altså husker at skifte udstrømmeren af og til, med den rigtige slags af træ.

Jeg har dog også valgt at sætte et indvendigt mekanisk filter i, for der kommer unægteligt meget algesnask rundt i karret når jeg skraber ruder og andet interiør.

Der er efterhånden et tykt rød- og brunalge tæppe på mine tangplanter. Men det ser levende ud når det bølger i vandstrømmen.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"