Hjælp - Er den ved at dø?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Hjælp - Er den ved at dø?

Indlæg af PoulD »

Hej,

Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg købte for 2-3 uger siden en babyblå Acropora. I dag da jeg kommer hjem fra arbejde er halvdelen af den pluselig blevet limegrøn. Er den ved at dø :G, eller kan algerne pludselig skifte farve? Og i sidste fald, kan man så gøre noget for at få den blå farve tilbage?

Det mærkelige er, at de første par uger har Nitra og Fosfat ligget meget højt, uden det tilsyneladende har generet den synderligt. Så er det da underligt det sker nu hvor begge værdier endelig er ved at være nede på et acceptabelt niveau. Der er endda begyndt at komme lidt kalkalger på stenene, og de andre koraller ser også ud til at trives (selv den Goniopora jeg fik købt uden at ane hvad det var, strækker nu polyppener op til 4 cm ud)

Skiftede 20% vand i går. Mg tallet er begyndt at falde i den sidste uges tid, så jeg er nu begyndt at tilsætte lidt af Carstens dunke. Forsigtigt, da jeg ikke har den fjeneste ide om hvor meget der skal i. For 2 dage siden havde jeg så fået Mg op på 1250, men i dag er det allerede nede på 1200 igen. Så nu fik den lige 1½ mL Mg+ igen. KH=10,2 Ca er nok også lidt i undekanten med 395. PH = 8,04 og salt 1,026, temp = 26.

Jeg har taget et billede af dyret, men det er ikke god kvalitet (iPhone) så det blå ser faktisk hvidt ud. Det er det bestemt ikke
Det er denne fætter
Det er denne fætter
Der er en lille glasrose lige ved foden. Det kan vel ikke være den der har gjort det? Kan jeg i øvrigt give den en dråbe syre selvom den sidder helt op ad Acroporaen?

På forhånd tak. Med venlig hilsen

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp - Er den ved at dø?

Indlæg af Carsten »

Glasrosen er nok ikke grunden til at korallen er død.

Du har sandsynlig vis blot været for hurtig til at komme noget i akvariet. Hvad ligger dine værdier på??

Den gule kirurg på billedet, ser ikke ud til at have lang tid igen. Den er da extremt afmageret
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Hej Carsten,

Jeg har kun haft den gule i 8 dage Den ser væsentlig tyndere ud på billedet end den gør i virkeligheden. Men den er godt nok tynd, og var det alledede da jeg købte den. Det var den allermindste af alle dem DecOcean fik hjem. I dag har den for første gang spist foder siden jeg fik den hjem. Ellers har den kun villet spise alger, men den har da gået og græsset hele tiden.

Edit: Nitrat en nu under 5 og fosfat 0,07 (stadig lidt for højt)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Poul,

Din acro er desværre ved at dø. Det limegrønne er dens skellet. Dine værdier skal være perfekte og stabile før du kommer så lækker en koral i baljen.

Mht den gule kirurg ville jeg fodre den med alsidig kost, incl noritang og diverse flagefoder med spirulina og Kelp.

Held og lykke fremover :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Tak Peder,

Det er æv med korallen. Nå men lidt lærepenge skal der vel til.

Da nitrat og fosfat har ligget så højt, har jg været lidt tilbageholdende med Nori. De har dog fået lidt Nori en enkelt gang siden jeg fik den gule, men heller ikke det spiste den noget som helst af. Ellers har jeg kun fodret med flager. I dag spiste den som sagt en lille smule flager for første gang. Jeg satte også en lille klat reef pasta på ruden og jeg tror også den tog en lille bitte smule af det.

Tror iøvrigt den havde nogle pletter eller lign. da jeg fik den hjem. Jeg så ikke nogen, men pudsefisken gik totalt amok på de lige med det samme. Den har også været på besøg nede hos kardinalrejerne nogle gange. Den er dog alt for lille til at bære en stor reje

Kan være jeg også har pletter. Der sprang en reje op ad min arm da jeg satte en koral ned. Jeg blev så forskrækket at jeg var lige ved at vælte både koraller og stensætning :oops:

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Haha,

Jamen, det er normalt for Dannebrogsrejer :y

Du skal højne din Mg til ca 1350, og måle ca,Mg og kh ugentligt. Således at du fremover kan holde sps.

Vil anbefale dig at starte med Montipora - de er smukke, vokser hurtigt, og er slet ikke så sarte som Acropora.

No3 skal du gerne have under 3, og ingen målbar po4. Kom evt noget Chaetomorpha i sumpen - det vil hjælpe på en naturlig måde med at holde de 2 værdier i skak. :h
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg ville smide lidt tørfoder i flere gange om dagen nogle dage for kirurgens skyld... :h
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

En kirurg der er blevet tynd over ryggen og har mistet muskelmasse på kroppen er stort set umulig at få til at blive flot igen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Jeg er så glad for at kunne sige min gule baby kirurg spiser fint nu :y , og den har også allerede fået en hel del mere sul på kroppen.

Jeg måtte simpelthen svine baljen til med foder 4 gange på en aften indtil de andre forslugne rovdyr ikke gad spise mere. Først da fik kirurgen lejlighed til stille og roligt at se maden an uden pudsefisken bogstavelig talt tog maden ud af munden på den. Det har jeg så gentaget de sidste 5 dage, og nu er den fremme i køen når jeg fodrer. Til gengæld ligne min Palet nu en kuglefisk :biggrin: . Nu glæder jeg mig godt nok til at få et større akvarie - og en sump (har fyldt overfladen med spaghettialger. så der kun er et lille hul til HQI'en
Gul kirurg 002.jpg
Gul kirurg 003.jpg
//Poul

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

:GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

:GO Flot arbejde!
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Den er først vel fodret, når øjene ikke stikker fra fra kroppen, så der er et stykke vej endnu. Men det sværste stykke plejer at være det første
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Ja, og det svære består som regel i at få dem i gang med at spise, de fleste plejer at blive ved når de først har fået smag for det :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"