powerhead og egensvingninger

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh ø

powerhead og egensvingninger

Indlæg af steenmillinder »

hvordan undgår man at ens balje går totalt i egensvingninger og begynder at larme når man sætter et powerhead der ned? hvis jeg holder det i hånden er det næsten lydløst, men ligeså snart jeg sætter det ned mellem stenene begynder det at larme...
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Hvis powerheadet sidder direkte mod sten eller glas kommer der jo resonans, min Tunze stream 6000 sidder på bunden med sugekopper mod bund og sideglas og der er ingen resonans.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Har du ikke mulighed for at sætte det fast med sugekopper??

Det tager som regelt det meste resonans.
Senest rettet af jthyge man 28. aug 2006 17:41, rettet i alt 1 gang.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

jeg ved ikke rigtig hvordan, det er et jeg har købt brugt, og jeg mangler nogle af de ekstradele som normalt hører med...
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Kabelstrips + sugekopper, virker hvergang :)

Jeg har købt nogle sugekopper med et hul i basen, så er det lige til have med at gøre. 25 kroner for en pose i Planteimporten.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

nu har jeg pakket den ind i filtersvamp, det hjalp, men lyden forsvandt ikke... jeg lagde mærke til at når jeg havde det i hånden omkring midten af baljen, var den ikke til at høre, men da jeg tog den hen mod ruden ca. 5 - 8 cm fra ruden begyndte det at larme lidt mere 1 - 2 cm larmede det rimlig meget, uden at røre ruden. Når jeg holder den 1 - 2 cm ruden, larmer det næsten ligeså meget som når den ligger på en sten... jeg har aldrig set en salt balje 'live' udover i planteimporten og klovnefisken hvor der er larm fra forretningen, hvormeget synes i selv jeres baljer larmer? altså hvor langt skal man gå væk fra baljen for ikke at høre den?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

steenmillinder skrev:hvormeget synes i selv jeres baljer larmer? altså hvor langt skal man gå væk fra baljen for ikke at høre den?
Jeg har en stream der står og pulser op og ned så det kan man godt høre som en svag brummen op/ned.
Dertil en skummer der står, dog ganske stille, men trods alt og syder en smule ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

jeg har nemlig min nye saltbalje i soveværelset, og ja det larmer lidt... mit problem er mere når baljen er kørt ind, jeg havde tænkt mig at gemme stream'n mellem stenene, men jeg kan næppe kamuflere så meget filtersvamp... jeg ved ikk hvordan det er med stream, men et normalt aquabee up 2/3000 larmer stadig, selvom det er sat fast med sugekopper...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Alle pumper larmer, det er blot spørgsmålet hvor følsom man er over for støjen. Selv en Tunze stream "larmer".
Det kan ikke anbefales at gemme stream pumperne mellem stenene, for det bliver ret besværligt at rense dem. Og man får det ikke gjort ofte nok, når man skal fjerne koraller og sten for at komme ind til pumperne.
Jeg taler af egen erfaring!!
For at komme det til livs, lavede jeg nogle søjler, om de er vellykkede eller ej, vil jeg lade dig selv bedømme. Søg på søjler her på forumet så kommer tråden frem.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

jeg har tunze stream... søger lige på søjler, men er det ikke ret uæstetisk?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Måske lige når de kommer i, men efter 1-2 måneder har algerne dækket strukturen ret godt.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

har lige læst http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... c&start=15 det er faktisk rigtig godt, men jeg fandt aldrig udaf om der var noget resonans... det er nok noget lignende jeg skal ud i... jeg har lavet en baggrund til min malawibalje i flamingo og alfix, måske kunne jeg brug noget derfra, men det ville aldrig komme til at ligne levende sten...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Netop fordi det aldrig vil komme til at ligne levende sten, så lad være med at bruge det. Jeg købte en stor kasse med tørrede rensede sten, hos Hobbyriff. Dem trykkede jeg fast i PUskummen. og efter hærdningen og fjernelse af det meste af skummen, kom søjlerne i et stort kar med saltvand og et par levende sten. Der lå de så i et par måneder og modnede. Kors for kom der meget skidt i bunden af baljen, på trods af at det var "rensede" sten der blev brugt.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

hvis jeg spuler søjlen grundigt, tror du jeg kunne springe modningen over? ellers skulle jeg gøre det nu, og laden den modne sammen med min balje...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Gør det nu, og lad den modne sammen med resten af stenene.
du kan spule den nok så meget du vil, det bliver den ikke moden af, og alt de skidt som sidder inden i stenene/korallerne kommer ikke ud af at blive spulet, det skal løsnes langsomt.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

tror du jeg kunne bruge nogle af de modnede sten fra baljen hvis jeg tørre den side som skal bruges, spørgsmålet er om det kommer til at sidde nok fast, fordi den ikke er tør nok... måske silicone frem for pu-skum? (jeg har faktisk noget pu-skum liggende fra noget rc hobby)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Prøv i stedet at tage ned til en af forhandlerne og se om du ikke kan købe x antal kilo, små smulder fra deres akvarier. Lad dem tørre så er du helt sikker på at de sidder fast. Og når du så alligevel er igang med en modningsproces, betyder et par kilo eller 5 ikke noget.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

ok
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"