Lille forsøg med vandskift

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
johnvinther
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2009

Lille forsøg med vandskift

Indlæg af johnvinther »

Da jeg har et rimelig stort system kørendende ca 3000liter og gerne vil skifte 10% vand hver 2-3uge, bliver det jo til en del salt på årsbasis. Og en del penge man måske kunne bruge på koraller istedet for :wink:

Har gået med tanken om at hente saltvand fra havet, pumpe det op i en 1000liter beholder med cirkulation, og koble det på en doseringsmaskien og lave et dagligt skift istedet for ca 20liter dagligt... er det en god ide??? Har en ide om det må være bedre at lave små vandskift frem for et stort!!

Vil teste det "havvandet" inden brug selvfølgeligt...

Ved godt at saltværdien ikke er høj nok i danmark men det er bare et justerings spørgsmål, samt at justerer Kh, Ph, Ca, Mg, St.
Der er jo også meget nyttigt i havvand, såsom plankton eller hvad???

Inden jeg prøver på mit anlæg, har jeg lavet et 570liter anlæg, som jeg vil forsøge dette på..., det skal siges jeg har startet mit anlæg om med halv havvand og halv nyblandet vand og det har kørt fint med fine værdier..

Nogle med gode ideer, eller andre der har prøvet det før???? vil gerne have nogle gode råd...
spdiving
Reactions:

Re: Lille forsøg med vandskift

Indlæg af spdiving »

Thomas Dansk Saltvands center må kunne rådgive dig i denne sammen hæng.

Ved at for mange år siden var der en gut i Søborg området der havde et 20.000l akvariet hvor de havde brugt hav vand men dette kom aldrig til at kører rigtigt og senere blev det også lukket ned. Har snakket med Thomas om det flere gange hvor han mente at det kunne skyldes at der blev brugt vand fra øresund.
Selvfølig var det ikke grunden aflene men også at han havde 6000liter under sandbunden som var monteret på søjler samt stensætningen. Så hulet under altid var samlings punkt for snavs der aldrig kunne komme ud af systemet.

Men imponerne var akvariet at se live... :y

Steen
johnvinther
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af johnvinther »

Nu kommer jeg jo fra Nordjylland (Hirtshals), og heroppe findes der ikke "stilleståendende" vand :biggrin: Så tror ikke denne faktor kommer til at spilde nogle rolle

Men tænkte mere på hvad der sker når man hæver temperaturen til de 25C som der er i tropisk akvarier???
Senest rettet af johnvinther man 9. jan 2012 22:23, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jeg ser næringen som et problem, men der er jeg måske bare hysterisk?

Du skylder i øvrigt: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=36188

:beer:
johnvinther
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af johnvinther »

AndersGS skrev:Jeg ser næringen som et problem, men der er jeg måske bare hysterisk?

Du skylder i øvrigt: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=36188

:beer:
Kender et par stykker det er uddannet inden for havbiologi, det må jeg hellere lige spørge dem efter..

Ja den profil må også se at få den lavet!!
Senest rettet af johnvinther man 9. jan 2012 22:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Husk lige at del svaret, synes faktisk det er meget interessant.
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Indlæg af SørenF »

Jeg er også meget interesseret i dit forsøg. Har leget med tanken siden jeg havde et koldt saltvandsakvarie engang, og vil snuppe en vandprøve her fra Kattegat en dag, det kunne faktisk være sjovt at vide hvordan vandværdierne er. Forhåbentlig er der noget nitrat i vandet :wink: , da jeg kæmper en hård kamp for at hæve nitratværdien bare lidt over 0 :shock:
Det værste er vel al den uønskede biologi man risikerer at slæbe med. Der har jo f.eks. været en del giftige, invasive alger de senere år.
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

SørenF skrev:Jeg er også meget interesseret i dit forsøg. Har leget med tanken siden jeg havde et koldt saltvandsakvarie engang, og vil snuppe en vandprøve her fra Kattegat en dag, det kunne faktisk være sjovt at vide hvordan vandværdierne er. Forhåbentlig er der noget nitrat i vandet :wink: , da jeg kæmper en hård kamp for at hæve nitratværdien bare lidt over 0 :shock:
Det værste er vel al den uønskede biologi man risikerer at slæbe med. Der har jo f.eks. været en del giftige, invasive alger de senere år.
Det med invastive arter, kan vel klares med et heftigt UV filter.
reefadk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af reefadk »

har lidt her prøvede det også af målinger fra nordsøen (min far er fisker og hentede for mig)

skal lige siges at målingerne er lavet med jbl testsæt. havde ikk andet dengang
ph 8
kh 5
no2-0
no3-0
salinitet ved ca 23grader 1,022
mg500
ca100
min balje.

viewtopic.php?f=93&t=49268&p=479525#p479525 flækket og under genopbyg

Nye drømmebalje med 3x 100whighpower led
viewtopic.php?f=94&t=50014
johnvinther
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af johnvinther »

reefadk skrev:har lidt her prøvede det også af målinger fra nordsøen (min far er fisker og hentede for mig)

skal lige siges at målingerne er lavet med jbl testsæt. havde ikk andet dengang
ph 8
kh 5
no2-0
no3-0
salinitet ved ca 23grader 1,022
mg500
ca100

Noglelunde de samme tal jeg fik målt til med mine testsæt, og derudfra må det jo være en justering af Kh og Ca. samt salt
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Så vidt jeg husker så det vand der er hentet herhjemme fra - er hentet på store dybder - så ikke noget med at gå ned til strandkanten med sønikkes spand og så fylde op
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
johnvinther
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af johnvinther »

Bingocaller skrev:Så vidt jeg husker så det vand der er hentet herhjemme fra - er hentet på store dybder - så ikke noget med at gå ned til strandkanten med sønikkes spand og så fylde op
Det vand jeg har hentet indtil videre er hentet på ca 5meter dybde i Nordsøen (hvor der er meget cirkulation/vandudskiftning... Det kan jeg ikke måle nogle felj på. Så prøves skal det :wink:
reefadk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af reefadk »

Altså jeg legede med nsw indtil for ca 2 måneder siden ( kørte med det i ca 1.5 måned)hvor jeg fik et algeboom og kunne ikk finde andre forklaring end for meget uønsket via nsw og ville ikk fortsætte da jeg er begyndt at proppe sps så skiftede over til red sea Pro fuldt ud. Men mistede hverken fisk blød,læder og lps mens jeg roede med det. Mit kenyatræ havde til gengæld polypperne vildt fremme :) men ca og mg er svært at få på plads da du tilsætter salt med værdierne og var også ude i og tilsætte ca og mg med easy life tilsætninger ville egentlig gerne vide jod og strontium fik jeg aldrig målt.
min balje.

viewtopic.php?f=93&t=49268&p=479525#p479525 flækket og under genopbyg

Nye drømmebalje med 3x 100whighpower led
viewtopic.php?f=94&t=50014
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"