SPS temperatur
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
SPS temperatur
Hejsa!
Hvilken temperatur er optimal når man holder SPS?
Mit vand svinger mellem 24 og 26 grader, er det ok, eller er det for stort et udsving?
Hvilken temperatur er optimal når man holder SPS?
Mit vand svinger mellem 24 og 26 grader, er det ok, eller er det for stort et udsving?
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- Valentin
- Rev haj
- 16
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Re: SPS temperatur
Hey Birkefeldt..
Er devære ikke sps ekspert, men vil da mene at dine 24-26 er pænt optimalt.. Ved Dejong er deres sps tank dog lavere temp, kan desvære ikke lige huske hvor meget præcis, men deres står altid på det samme..
Men de to grader er vel naturligt i udsving..
Er devære ikke sps ekspert, men vil da mene at dine 24-26 er pænt optimalt.. Ved Dejong er deres sps tank dog lavere temp, kan desvære ikke lige huske hvor meget præcis, men deres står altid på det samme..
Men de to grader er vel naturligt i udsving..
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
- Birkefeldt
- Rev haj
- 17
- Geografisk sted: Silkeborg
Hej Troels!
Bliver helt nysgerrig for at finde ud af hvad de holder deres på dernede nu
Men hvis jeg skal have sænket min temp skal jeg nemlig på udkig efter en køler, da det er min HQI (+pumper selfølgelig) der holder vandtemperaturen. Så vidt jeg husker stiger temperaturen et par grader om sommeren afhængig af hvor varmt der er. Og vil nok ikke være optimalt at sætte lystiden alt for meget ned for at holde temp nede.
Bliver helt nysgerrig for at finde ud af hvad de holder deres på dernede nu

Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
- Valentin
- Rev haj
- 16
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Jeg skal lige prøve at høre Moby næste gang jeg snakker med ham om han kan huske deres temp.... Ja hqi lys det giver en del varme, men tror nu ikke de 24 - 26 er et problem, dog kan det som du selv beskriver stige til lidt uønskede grader til sommer, men har du en masse vandflasker klar på frost til lige at ligge i, samt en god blæser hen over vandspejlet så bliver det meste varme fjernet og du har sparet en masse penge på din køler og strøm.. Men det kræver selvfølge at man selv gør arbejdet.. smiler..
Mvh Troels
-
De gange jeg har været hos De Jong har temp ligget på 24-25 grader. De har digital termo til at side alle vejene i deres akvarier.
Steen
Steen
- AndersGS
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Som i naturen.
Ca 22 - 30 grader. Af åbenlyse grunde er det bedst at sigte i midten af det område, da man så har lidt ekstra at give af til hver side.
Nogle ynder at køre i den øverste del af området, dvs ca 29 grader da de mener at metabolismen og dermed næringsomsætningen peaker der. Jeg synes det lyder meget sandsynligt - men der er også der er fordele ved at holde sig til den meste brugte temp. Altså de ca. 25 grader fx. nemmere indkøring af fisk m.m. og bare det faktum at man ikke "kører på grænsen".
Ganske vist skulle korallerne blive mere hårdfører overfor høj varme hvis man kører med en høj gns. temp., men man kommer stadig tættere på grænsen og derudover er der jo mange andre faktorer som fx. fordampning.
Men de to graders udsving er helt naturligt!
Ca 22 - 30 grader. Af åbenlyse grunde er det bedst at sigte i midten af det område, da man så har lidt ekstra at give af til hver side.
Nogle ynder at køre i den øverste del af området, dvs ca 29 grader da de mener at metabolismen og dermed næringsomsætningen peaker der. Jeg synes det lyder meget sandsynligt - men der er også der er fordele ved at holde sig til den meste brugte temp. Altså de ca. 25 grader fx. nemmere indkøring af fisk m.m. og bare det faktum at man ikke "kører på grænsen".
Ganske vist skulle korallerne blive mere hårdfører overfor høj varme hvis man kører med en høj gns. temp., men man kommer stadig tættere på grænsen og derudover er der jo mange andre faktorer som fx. fordampning.
Men de to graders udsving er helt naturligt!
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
-
- Dværg kejser
- 14
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2000
Dr. ron smimek (kendt fra reefcentral, har argumenteret for højere temp).:
http://www.ronshimek.com/salinity_temperature.html
Udsnit:
”Cold Temperatures Are A Problem
Although aquarists are often concerned with the effects of high temperatures, the effects of low temperatures are equally deadly. A recent study shows how differences of only a couple of degrees Celsius determine the distribution of Montastrea annularis populations in the Gulf of Mexico and in the Caribbean Sea, proper ( Carricart-Ganivet, 2004 ). In this case, the no growth lower limit of zero calcification occurred at 23.7°C (74.7°F) in corals from the Gulf of Mexico and at 25.5°C (77.9°F) in corals from the Caribbean Sea. It is worth noting that prior to recent bleaching events that some of the richest coral reefs, often dominated by Montastrea annularis , in the Caribbean were found near Belize. In the mid-1970s, these areas' average monthly temperatures were generally above 29 ° C, (84.1 ° F) and the monthly maximum temperature may reach 33 ° C (91.4 ° F) (Highsmith, 1979a. b; Highsmith, et al., 1983). Montastrea annularis appears to have a center of radiation in the Belize area, as do most other Caribbean corals.
”
Altså væksten standsede allerede ved 25.5c for nogle koraller, og gennemsnit temp var hele 29c.
Han konkludere vidst, at den "bedste" temp er 82f eller 27,8c for koraller.
Udsnit:
Although aquarists are often concerned with the effects of high temperatures, the effects of low temperatures are equally deadly. A recent study shows how differences of only a couple of degrees Celsius determine the distribution of Montastrea annularis populations in the Gulf of Mexico and in the Caribbean Sea, proper ( Carricart-Ganivet, 2004 ). In this case, the no growth lower limit of zero calcification occurred at 23.7°C (74.7°F) in corals from the Gulf of Mexico and at 25.5°C (77.9°F) in corals from the Caribbean Sea. It is worth noting that prior to recent bleaching events that some of the richest coral reefs, often dominated by Montastrea annularis , in the Caribbean were found near Belize. In the mid-1970s, these areas' average monthly temperatures were generally above 29 ° C, (84.1 ° F) and the monthly maximum temperature may reach 33 ° C (91.4 ° F) (Highsmith, 1979a. b; Highsmith, et al., 1983). Montastrea annularis appears to have a center of radiation in the Belize area, as do most other Caribbean corals.
”
Altså væksten standsede allerede ved 25.5c for nogle koraller, og gennemsnit temp var hele 29c.
- AndersGS
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Jo, men et temperaturudsving på et par grader var også skyld i en stor koralblegning for år tilbage. Samme udsving i akvariet ville ikke give nogen problemer?wtfdic skrev:Dr. ron smimek (kendt fra reefcentral, har argumenteret for højere temp).:
Udsnit:
”
Jeg tror på at korallerne bliver mere agile ved at leve under akvarieforhold som langt fra er så stabile som naturen.
Men spændende info!
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...