Hvad kan man holde??
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S
Hvad kan man holde??
Hvad er det muligt at holde i et 54 Liters akvarie??
Kan man holde en kuglefisk og koraller, eller skal man have større akvarie for det ??
Måske et 126 L ??
Kan man holde en kuglefisk og koraller, eller skal man have større akvarie for det ??
Måske et 126 L ??
Niels C. Christensen
330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
velkommen til Robcus .
Du skal nok vælge det på 128 litter,
det vil du kunne få rigtig meget glæde af.
For... de små, på en 50 - 75 litter er sværere at holde .
Men det vil nano folkene ,sikkert komme ind på .
I et 128 litters, kan man saktens holde en 4-6 småfisk, så som klovnfisk og jomfrufisk + div småvækster ,
så som xenia og kenya trær .
Dertil kan man også godt ,holde en annemone.
Om man ,desideret kan holde sten koraller i et 128 litters, vil jeg overlade til de mere garvede koral indehavere at svare på da de ved en hel del om koraller
men en ting kan jeg da sige, det koster.....
at have koraller og et tab på 500-1000 kr skal man være parat til
det er ikke sikkert at man mister noget men det kan ske
mvh snogen
Du skal nok vælge det på 128 litter,
det vil du kunne få rigtig meget glæde af.
For... de små, på en 50 - 75 litter er sværere at holde .
Men det vil nano folkene ,sikkert komme ind på .
I et 128 litters, kan man saktens holde en 4-6 småfisk, så som klovnfisk og jomfrufisk + div småvækster ,
så som xenia og kenya trær .
Dertil kan man også godt ,holde en annemone.
Om man ,desideret kan holde sten koraller i et 128 litters, vil jeg overlade til de mere garvede koral indehavere at svare på da de ved en hel del om koraller
men en ting kan jeg da sige, det koster.....

det er ikke sikkert at man mister noget men det kan ske

mvh snogen
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg havde lidt kigget på det 250 L der var til salg, men da det befandt sig i aalborg, og min økonomi ikke lige var til det, droppede jeg det igen.
Men det burde jo så være nemmere at holde, men problemet er vel så, at man skal til at investere i en større skummer, end ved 126 L.
Kan man desuden lave et 126 L uden sump, eller er det at skyde sig selv i foden.
Men det burde jo så være nemmere at holde, men problemet er vel så, at man skal til at investere i en større skummer, end ved 126 L.
Kan man desuden lave et 126 L uden sump, eller er det at skyde sig selv i foden.
Niels C. Christensen

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Du kan sagtens lave det uden sump. jeg har et 100 liters kørende uden sump men blot med overløb, og miniflotor men med god cirkulation og mange sten samt begrænset fiskebesætning., og det har kørt problemfrit.
Men igen nogle her på siden mener ikke, man er rigtig saltvandsakvarist uden High tech, sump, Hqi osv . det afhænger meget af, hvad du vil have.
Der er imidlertid masser af udfordringer selv med ikke så krævende fisk og dyr, så sumpen er ikke nødvendig.
Blot min mening.
Sumpen fordyrer også projektet ganske væsentligt
Jerslev
Men igen nogle her på siden mener ikke, man er rigtig saltvandsakvarist uden High tech, sump, Hqi osv . det afhænger meget af, hvad du vil have.
Der er imidlertid masser af udfordringer selv med ikke så krævende fisk og dyr, så sumpen er ikke nødvendig.
Blot min mening.
Sumpen fordyrer også projektet ganske væsentligt
Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Velkommen Robcus
Jeg har haft et 250ltr kørende uden sump i lidt over 4 måneder nu og jeg syntes altså ikke det er fedt !!!
For det første tager overløbet en del mere plads end nødvendigt, da skummeren skal stå deri. Det vil uanset næsten hvordan du bærer dig ad, give en "sjov" stenopsætning i det hjørne, hvor overløbet er.
For det andet, så stikker skummeren sin grimme kop op gennem min lyskasse - lyset reflekteres fra vandoverfladen og op i koppen, så den om aftenen står og lyser op og afslører sit "lækre" indhold.
For det tredie, så har jeg intet sted til filtre, caulerpa eller andet godt.
For det fjerde....... Nej, nu skal jeg nok holde....
Det jeg prøver at sige er, at jeg syntes stærkt du skal overveje den sump.
Jeg er begyndt på at ombygge min balje - min kommende sump er bygget i et 63ltr akvarie jeg har fået foræret - men det er bare noget mere besværligt, når nu der allerede ér sten og liv i baljen. For eksempel er det ret svært at bore huller i bunden
, så jeg må lave et over-kanten-overløb istedet.
Og så behøver sumpen altså ikke koste det vilde at lave - min løber vel i ca. 500kr incl. returpumpe.
/Kim
Jeg har haft et 250ltr kørende uden sump i lidt over 4 måneder nu og jeg syntes altså ikke det er fedt !!!
For det første tager overløbet en del mere plads end nødvendigt, da skummeren skal stå deri. Det vil uanset næsten hvordan du bærer dig ad, give en "sjov" stenopsætning i det hjørne, hvor overløbet er.
For det andet, så stikker skummeren sin grimme kop op gennem min lyskasse - lyset reflekteres fra vandoverfladen og op i koppen, så den om aftenen står og lyser op og afslører sit "lækre" indhold.
For det tredie, så har jeg intet sted til filtre, caulerpa eller andet godt.
For det fjerde....... Nej, nu skal jeg nok holde....
Det jeg prøver at sige er, at jeg syntes stærkt du skal overveje den sump.
Jeg er begyndt på at ombygge min balje - min kommende sump er bygget i et 63ltr akvarie jeg har fået foræret - men det er bare noget mere besværligt, når nu der allerede ér sten og liv i baljen. For eksempel er det ret svært at bore huller i bunden

Og så behøver sumpen altså ikke koste det vilde at lave - min løber vel i ca. 500kr incl. returpumpe.
/Kim
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg må nok hellere overveje at få en sump.
Jeg synes bare det er svært at finde ud af, for man vil jo gerne have et akvarie med noget plads i, men man vil jo også holde det på et fornuftigt prisniveau.
Jeg synes bare det er svært at finde ud af, for man vil jo gerne have et akvarie med noget plads i, men man vil jo også holde det på et fornuftigt prisniveau.
Niels C. Christensen

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Men hvor meget skal man regne med at skyde i en sump til et 250 L akvarie ??
Man skal jo trods alt lige et nummer højere op i skummer, samt miracle mud og en masse andet.
Er det desuden nødvendigt at bore hul i akvariet, eller kan man gøre det sådan at man bruger en pumpe til at føre vandet fra overløbet til sumpen ??
Man skal jo trods alt lige et nummer højere op i skummer, samt miracle mud og en masse andet.
Er det desuden nødvendigt at bore hul i akvariet, eller kan man gøre det sådan at man bruger en pumpe til at føre vandet fra overløbet til sumpen ??
Niels C. Christensen

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Nej nej, du behøver hverken stor skummer, miracle mud eller hul i akvariet.
Nu ved jeg ikke hvilken skummer du har tænkt dig, men jeg har lige købt en Beast 400P som er rated til 400 liter og der er flere andre i den størrelse der sagtens burde kunne trække dit 250 liters og en sump.
Min sump er på 54 liter, større kan naturligvis bruges men burde ikke være nødvendigt. Hvad du kommer i sumpen er jo op til dig, jeg overvejer caulerpa for at fjerne nitrat/fosfat.
For at undgå hul i akvariet har jeg købt en overløbskasse fra Tunze, den koster 900 kroner og princippet bag den er meget simpelt, men jeg har det klart bedst med at købe en jeg ved er iorden (eller at have nogen at give skylden hvis den ikke er). Overløbskassen virker ved forbundne kars princip og det betyder at du bare skal have en returpumpe i sumpen.
Nu ved jeg ikke hvilken skummer du har tænkt dig, men jeg har lige købt en Beast 400P som er rated til 400 liter og der er flere andre i den størrelse der sagtens burde kunne trække dit 250 liters og en sump.
Min sump er på 54 liter, større kan naturligvis bruges men burde ikke være nødvendigt. Hvad du kommer i sumpen er jo op til dig, jeg overvejer caulerpa for at fjerne nitrat/fosfat.
For at undgå hul i akvariet har jeg købt en overløbskasse fra Tunze, den koster 900 kroner og princippet bag den er meget simpelt, men jeg har det klart bedst med at købe en jeg ved er iorden (eller at have nogen at give skylden hvis den ikke er). Overløbskassen virker ved forbundne kars princip og det betyder at du bare skal have en returpumpe i sumpen.
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Chris2500DK skrev:Nej nej, du behøver hverken stor skummer, miracle mud eller hul i akvariet.
Har du nogen links til lidt forskelligt udstyr ??
Niels C. Christensen

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Skummere:
http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... 0cc5f28481
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=2522
Der er mange andre, men de er dyrere.
Det her er overløbskassen, jeg købte min hos Klovnfisken
http://www.aquaristic.net/Productinform ... 074-2.html
http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... 0cc5f28481
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=2522
Der er mange andre, men de er dyrere.
Det her er overløbskassen, jeg købte min hos Klovnfisken
http://www.aquaristic.net/Productinform ... 074-2.html
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
et 128 litters kan saktens laves hvis man er på su
det tager bare lige lidt længre
til et 128 litters kan du klare dig med
noget lys fra ex.
e akvariet
en skummer ex. fra
akvarie udstyr
så er du langt der er også div auktioner her på siden
mvh snogen
det tager bare lige lidt længre
til et 128 litters kan du klare dig med
noget lys fra ex.
e akvariet
en skummer ex. fra
akvarie udstyr
så er du langt der er også div auktioner her på siden
mvh snogen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du må endeligt ikke bruge en pumpe til at sende vandet ned i sumpen!!Robcus skrev:Men hvor meget skal man regne med at skyde i en sump til et 250 L akvarie ??
for du skal jo også bruge en til at sende det retur! Hvis nu retur pumpen svigter, så har du vand på gulvet, meget vand formentligt.
Hvis du kender en der kan bore et hul i sideruden, kan du lave et lille overløb i det ene hjørne. Det fylder ikke meget. Se de billeder som bo Munthe har lagt op enten her eller på nordic.
Hvad vil du med Miraclemud?? Det eneste miracle der ved det, er at de kan få folk til at betale en formue for det. Alle dem der har startet med det, er efter få måneder - ½ år gået væk fra det igen.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Hejsa og også velkommen herfra.
Enig med Carsten ang. den Miraclemud.
Men en ting er helt sikkert, du vil ikke fortryde hvis du for en sump hvor teknikken kan være gemt, og hvis du evt. for lavet hullerne i siden eller på bagsiden højt oppe vil din overløbskasse heller ikke fylde særlig meget.
Vil bestemt også anbefale at købe et 128 liters akvarie, og så kun købe det allermest nødvendige udstyr for at starte op. Så kan du altid udbygge med tiden (husk tålmodighed betales mange gange igen).
Enig med Carsten ang. den Miraclemud.
Men en ting er helt sikkert, du vil ikke fortryde hvis du for en sump hvor teknikken kan være gemt, og hvis du evt. for lavet hullerne i siden eller på bagsiden højt oppe vil din overløbskasse heller ikke fylde særlig meget.
Vil bestemt også anbefale at købe et 128 liters akvarie, og så kun købe det allermest nødvendige udstyr for at starte op. Så kan du altid udbygge med tiden (husk tålmodighed betales mange gange igen).
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvis jeg køber et 128 L, hvad størrelse sump skal jeg så regne med at skulle have fat i??
Jeg tænkte lidt på en ecosystem 2410, eller er det helt forkert??
Hvilken skummer kan i anbefale, skal jeg købe en luftdreven til at starte med??
Desuden hvad er det nu et refugium er ?? (Sorry jeg kan ikke lige huske det)
Jeg tænkte lidt på en ecosystem 2410, eller er det helt forkert??
Hvilken skummer kan i anbefale, skal jeg købe en luftdreven til at starte med??
Desuden hvad er det nu et refugium er ?? (Sorry jeg kan ikke lige huske det)
Niels C. Christensen

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Ecosystem 2410 ser dyr ud, en sump er altså bare et kar som f.eks. et 54 liters akvarie med det antal skillevægge lavet i f.eks. glas eller plexi som du synes er passende.
En luftdrevet skummer kan virke fint, dog bliver en miniflotor 200 nok for lille til 128 liter+ sump og en midiflotor koster ca det samme som en Skimmer Beast 400P og så vil jeg hellere have den.
En luftdrevet skummer kan virke fint, dog bliver en miniflotor 200 nok for lille til 128 liter+ sump og en midiflotor koster ca det samme som en Skimmer Beast 400P og så vil jeg hellere have den.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg har kun haft min Beast 400P i 24 timer så jeg synes ikke helt jeg kan anbefale den endnu, men det er i hvert fald den skummer jeg synes ser bedst ud i den lavere den af prisskalaen.
Her er min sump, jeg har valgt kun at lave to kamre men du kan jo sætte så mange skillevægge i som du har lyst til.
http://i38.photobucket.com/albums/e111/ ... e/sump.jpg
Her er min sump, jeg har valgt kun at lave to kamre men du kan jo sætte så mange skillevægge i som du har lyst til.
http://i38.photobucket.com/albums/e111/ ... e/sump.jpg
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Den er bygget op af et 54 Liters eller hvad??
Jeg har set at mange bruger biobolde i det første kammer, ved du om det kan betale sig til et 128 L, eller 110 liter, som jeg netop er ved at overveje at købe.
Jeg har set at mange bruger biobolde i det første kammer, ved du om det kan betale sig til et 128 L, eller 110 liter, som jeg netop er ved at overveje at købe.
Niels C. Christensen

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg har fundet et akvarie på 110 L med div. pumper samt HQI lampe for 2000 kr, og overvejede lidt at slå til. Men der er dog ikke boret huller i overløbet, så jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal prøve at slå til.
Niels C. Christensen

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Synes ikke de manglende huller skal afholde dig i at slå til - det er ikke så dyrt igen. Derimod synes jeg det er væsentligt at høre hvilke pumper der følger med, hvor gammel pæren i lampen er osv.Robcus skrev:Jeg har fundet et akvarie på 110 L med div. pumper samt HQI lampe for 2000 kr, og overvejede lidt at slå til. Men der er dog ikke boret huller i overløbet, så jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal prøve at slå til.
Et refugium er en belyst del af sumpen hvori man renser vandet biologisk. Dette sker som regel med Caulerpaalger, hvilke optager nitrat og fosfat i store mængder.
Hvad angår bioballs, så er der meget delte meninger om dem. Jeg kunne bestemt ikke finde på at bruge dem selv (igen), men man må dog erkende, at der også optræder enormt velfungerende saltvandsakvarier med bioballsfilter. Min negative mening om bioballs skyldes, at de hurtigt fyldes med partikelskidt, som ikke kommer ud af systemet, som det ville kunne ske med en filtersvamp, der renses jævnligt. - prøv evt. at søge, så kan du finde tråde, hvor det diskuteres.
Få lidt inspiration til sumpen her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ight=sumpe
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK