Madopskrifter for fisk....
- 8220
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2010
Madopskrifter for fisk....
Hej
Jeg har nu set i et par forskellige tråde, at folk herinde laver div. lækkerier til deres fisk. Jeg tror et sucess kriterie til et sundt akvarie liv er en varriet deres kost til vores fisk.
Da jeg selv ikke gider spise det samme hver dag og heller ikke har godt af det, så gælder det nok også for vores fisk.
Jeg syntes det kunne være spændende, at høre hvad I derude laver af alternativer til deres kost.
Kom endenlig med opskrifter og skriv også gerne, hvem i servere det for(hvilken fiske bestand har I).
Jeg håber I vil bidrage med et par do's and don'ts
Jeg har nu set i et par forskellige tråde, at folk herinde laver div. lækkerier til deres fisk. Jeg tror et sucess kriterie til et sundt akvarie liv er en varriet deres kost til vores fisk.
Da jeg selv ikke gider spise det samme hver dag og heller ikke har godt af det, så gælder det nok også for vores fisk.
Jeg syntes det kunne være spændende, at høre hvad I derude laver af alternativer til deres kost.
Kom endenlig med opskrifter og skriv også gerne, hvem i servere det for(hvilken fiske bestand har I).
Jeg håber I vil bidrage med et par do's and don'ts
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: Madopskrifter for fisk....
Skaldyrsmix, hele rejer med skal, lidt kyllinge lever, 1 havørred lever, fiskerogn alt efter hvad der kan skaffes, 1 plade frossent plankton, lidt spinat, vitamintilskud
Der tilsættes samme total mængde i fine ærter. Hele lortet blendes fint og fryses.
Fiskene eeeelser det og det sviner ikke specielt meget at fodre med.
Der tilsættes samme total mængde i fine ærter. Hele lortet blendes fint og fryses.
Fiskene eeeelser det og det sviner ikke specielt meget at fodre med.
SPS : Stability provides succes
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Rigtig spændende tråd - lytter gerne med her
og skal det være havørredlever?? (fanger dem sjældent
)- og hvad med tilsætning af hvidløg?

Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Boyu 128 L
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
[quote="bhjensen"]Rigtig spændende tråd - lytter gerne med her
)- og hvad med tilsætning af hvidløg?[/quo
Næh, det er bare fordi jeg fanger ca 20 havørred om året, så er det jo oplagt at bruge det. Men du kan vel bruge alle typer fiskelever. Jeg har også suppleret med havørredsæd når der har været en stor farvet han imellem. Men det "mælker" vandet lidt
Hvidløg er godt til pizza, skaldyr og meget andet - men at det skulle have den store antioxidative virkning i baljen tvivler jeg på...

Næh, det er bare fordi jeg fanger ca 20 havørred om året, så er det jo oplagt at bruge det. Men du kan vel bruge alle typer fiskelever. Jeg har også suppleret med havørredsæd når der har været en stor farvet han imellem. Men det "mælker" vandet lidt

Hvidløg er godt til pizza, skaldyr og meget andet - men at det skulle have den store antioxidative virkning i baljen tvivler jeg på...
SPS : Stability provides succes
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Mange på reefcentral bruger hvidløg i deres foder fordi det efter sigende skal have en lugt/smag der får fiskene til at gå amok i foderet. Skulle fx hjælpe på at få kræsne fisk til at æde. Men har ikke personligt prøvet at lave mit eget foder, så skal ikke sige om det har nogen virkning. Men med din fine opskrift kan det da være det skal prøves.nielsk skrev:Hvidløg er godt til pizza, skaldyr og meget andet - men at det skulle have den store antioxidative virkning i baljen tvivler jeg på...

Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
@nielsk:
20 havørreder om året lyder da som om du bruger en del tid på det rigtige sted
Bortset fra det, elsker jeg selv muslinger, østers og lever i alle varianter - så der bliver som regel lidt til overs til "fiskemenuen".
Jeg fryser sagerne ned i små stumper og kører det igennem en persillehakker inden fodring
Havde blot forstået at hvidløg skulle have en eller anden gavnlig virkning på fiskenes velfærd...
20 havørreder om året lyder da som om du bruger en del tid på det rigtige sted

Bortset fra det, elsker jeg selv muslinger, østers og lever i alle varianter - så der bliver som regel lidt til overs til "fiskemenuen".
Jeg fryser sagerne ned i små stumper og kører det igennem en persillehakker inden fodring
Havde blot forstået at hvidløg skulle have en eller anden gavnlig virkning på fiskenes velfærd...
Boyu 128 L
Boyu 128 L
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
[quote="bhjensen]
Havde blot forstået at hvidløg skulle have en eller anden gavnlig virkning på fiskenes velfærd...[/quote]
Nogen påstår at det er med til at stimulere fiskenes slimlag, så det er kraftigere, således at parasitter ikke kan få fat.
Havde blot forstået at hvidløg skulle have en eller anden gavnlig virkning på fiskenes velfærd...[/quote]
Nogen påstår at det er med til at stimulere fiskenes slimlag, så det er kraftigere, således at parasitter ikke kan få fat.
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Nogen påstår at det er med til at stimulere fiskenes slimlag, så det er kraftigere, således at parasitter ikke kan få fat.[/quote][/quote][/quote]Carsten skrev:[quote="bhjensen]
I human sammenhæng er der efterhånden god evidens for at hvidløg er gavnligt for helbredet på flere måder (måske undtaget omgivelserne

Det er da nærliggende at formode hvidløg også i saltvandssammenhæng kunne være gavnligt for beboerne - de spiser det tilsyneladende med glæde.
Har du selv gjort dig nogle erfaringer??
Boyu 128 L
Boyu 128 L
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nej jeg har altid regnet det for noget vrøvl og gør det stadig.
men det skal så også siges at jeg ikke de sidste 14-15 år har haft fisk med pletter, andet end dem de skal have
men det skal så også siges at jeg ikke de sidste 14-15 år har haft fisk med pletter, andet end dem de skal have
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2011
efter jeg læste denne tråd er der nu 350 g friskfrosset hjemmelavet fiskemam i fryseren