kh buffer
kh buffer
Har balling pakke a fra deepocean så vil forhøje min kh. Bruger produktet Sodium biocarbonate NaHCO3. Kan jeg stole på denne model. Min kh er 5 og vil have den på 8-9 stykker. Håber linket virker eller er der en kopi udgave længere nede.
http://reef.diesyst.com/cf/alkalinitycf.asp
Results for Alkalinity
Alk Increase: 3 dKh
Water Vol: 350 liters
Using:
TM Bio-Ca Powder (also Ca)
Will Require: 70.8 ml;
or:
14.2 tsp
Effect in PH: Minimal
Balanced Ca is:
417 ppm at 8 dKh Alk
NOTES:
DO NOT USE FOR INCREASING ALKALINITY ONLY. IT IS A BALANCED ADDITIVE, IT WILL ADD 20 PPM OF CALCIUM FOR EVERY 1 meq/lt OF ALKALINITY. Add the powder slowly directly to a high flow area carful not to let it settle. The spoon of the 18 OZ container is 5 ml (or 1 teaspoon) and the one in the 4 and 10 pound containers is 10 ml (or 2 taspoons). It also contains Calcium, Strontium, Molybdenum and trace elements. Do not dose all at once. Do not increase more than 1 meq/lt per day which will also increase calcium by 20 ppm. Dose 1/3 to 1/2 and the next day test. Check your levels and then dose another portion.
http://reef.diesyst.com/cf/alkalinitycf.asp
Results for Alkalinity
Alk Increase: 3 dKh
Water Vol: 350 liters
Using:
TM Bio-Ca Powder (also Ca)
Will Require: 70.8 ml;
or:
14.2 tsp
Effect in PH: Minimal
Balanced Ca is:
417 ppm at 8 dKh Alk
NOTES:
DO NOT USE FOR INCREASING ALKALINITY ONLY. IT IS A BALANCED ADDITIVE, IT WILL ADD 20 PPM OF CALCIUM FOR EVERY 1 meq/lt OF ALKALINITY. Add the powder slowly directly to a high flow area carful not to let it settle. The spoon of the 18 OZ container is 5 ml (or 1 teaspoon) and the one in the 4 and 10 pound containers is 10 ml (or 2 taspoons). It also contains Calcium, Strontium, Molybdenum and trace elements. Do not dose all at once. Do not increase more than 1 meq/lt per day which will also increase calcium by 20 ppm. Dose 1/3 to 1/2 and the next day test. Check your levels and then dose another portion.
Re: kh buffer
Brug denne formel der er på siden http://www.deepoceanshop.dk/ballingmetoden. Husk forhøj meget langsomt ellers går det galt, store udsving i baljen = døde koraller.
dvs.
420 g natriumhydrogencarbonat blandes med 5L osmosevand og 25 ml AQUA Element 3
Dagligt 10-30 ml af hver af de to opløsninger pr. 100l akvarievand, hhv morgen og aften.
Bemærk: mængden er afhængig af hvad du har af levende i dit akvarium og varierer stærkt fra akvarium til akvarium
Nu er det nødvendigt at måle vandværdier regelmæssigt (hver 2. dag) for at holde øje med forbruget og justere tilsætningen ved behov. Det lyder kompliceret, men det er det ikke. Efter ca. 2 uger har du fundet frem til den nøjagtige, daglige dosis.
Sådosere jeg ellers ca 80 ml af det om dagen til min kh er stabil?
Dagligt 10-30 ml af hver af de to opløsninger pr. 100l akvarievand, hhv morgen og aften.
Bemærk: mængden er afhængig af hvad du har af levende i dit akvarium og varierer stærkt fra akvarium til akvarium
Nu er det nødvendigt at måle vandværdier regelmæssigt (hver 2. dag) for at holde øje med forbruget og justere tilsætningen ved behov. Det lyder kompliceret, men det er det ikke. Efter ca. 2 uger har du fundet frem til den nøjagtige, daglige dosis.
Start langsomt op og mål til du kan se kh stiger langsomt over dage eller uger til den er som du vil have og stabil. Jeg doserer hver time og doserer efter et akvarie der er 5x større en mit, men der er utrolig mange koraller i der suger balling. så alt efter hvad du har af koraller i baljen og hvad de tager skal der doseres efter. Eksempel hvis jeg sælger 5 store koraller skal jeg doserer mindre balling ellers vil den stige. Men husk langsomt med alt du foretager dig for store udsving kan gøre så dine koraller mister vævet og dør.jesper kristensen skrev:dvs.
Super. Jeg kommer bare til at dosere manuelt så jeg skal dosere 2 gange om dagen. Dosere så 80ml morgen og aften så 160 ml i døgnet. Har pt få koraller.
Så lige din kh var 5 det er meget lavt ikke godt
du skal få den op på 7 lidt hurtigt men lad den ikke stige over 1 kh pr dag

Du skal lave de 3 dunke og doser lige meget af de 3 væsker KH,CA,Mineralsalt og se hvor den lander i forhold til dine værdier og der efter fin justerer dine 3 salte så dine værdier er som du vil have dem. Feks doserer jeg mere KH end Ca og mineralsalt men min Ca og mineralsalt doseres ens.
Hvis mit mg og ca er som de skal være hvorfor skal de så tilsættes?
Og hvad så med de sidste salte? Hvad skal de bruges til?
Warum das natriumchloridfreie Meersalz dosieren?
Bei der Ballingmethode werden neben Calcium- und Hydrogencarbonationen auch Chlorid- und Natriumionen zugeführt, dies ist einfaches Kochsalz. Da dieses aber nicht verbraucht wird reichert es sich langsam an, eine Verschiebung des Ionengleichgewichts bzw. die Erhöhung des Salzgehaltes sind die Folgen. Um diesen Umstand auszugleichen setzen wir das natriumchloridfreie Meersalz ein. Beim nächsten, möglichst wöchentlichen, Wasserwechsel brauchen sie nur etwas weniger Meersalz einzusetzen. Hier gelten folgende Werte: 50 g des natriumchloridfreien Meersalzes ersetzen 167 g unseres herkömmlichen Meersalzes, haben sie z.B. in der laufenden Woche von jeder der drei Lösungen 3 Liter dosiert, so waren dies u.a. 73,2 g des Minaralsalzes und sie sollten beim nächsten Wasserwechsel ca. 244 g Meersalz weniger verwenden. Um Fehler auszuschließen empfiehlt es sich natürlich den Salzgehalt regelmäßig mit einem Qualitätsaräometer oder einem Refraktometer zu kontrollieren
Bei der Ballingmethode werden neben Calcium- und Hydrogencarbonationen auch Chlorid- und Natriumionen zugeführt, dies ist einfaches Kochsalz. Da dieses aber nicht verbraucht wird reichert es sich langsam an, eine Verschiebung des Ionengleichgewichts bzw. die Erhöhung des Salzgehaltes sind die Folgen. Um diesen Umstand auszugleichen setzen wir das natriumchloridfreie Meersalz ein. Beim nächsten, möglichst wöchentlichen, Wasserwechsel brauchen sie nur etwas weniger Meersalz einzusetzen. Hier gelten folgende Werte: 50 g des natriumchloridfreien Meersalzes ersetzen 167 g unseres herkömmlichen Meersalzes, haben sie z.B. in der laufenden Woche von jeder der drei Lösungen 3 Liter dosiert, so waren dies u.a. 73,2 g des Minaralsalzes und sie sollten beim nächsten Wasserwechsel ca. 244 g Meersalz weniger verwenden. Um Fehler auszuschließen empfiehlt es sich natürlich den Salzgehalt regelmäßig mit einem Qualitätsaräometer oder einem Refraktometer zu kontrollieren
Du kan godt bare hæve din KH nu da du ikke har mange koraller men vent til du har mange så tager det en del pulver 

Ok jeg står simpelthen af nu. Først skal man bruge 5 dunke og så skal man bruge 3. Så skal man bruge natriumhydrogenkarbonat til at buffe sin kh og så skal man bruge alle salte trods sit mg og ca er over det normale. Det er simpelthen sindsygt forvirende.
Ville gerne der var en opskrift på at hæve kh en til ca og en til mg. Så kunne man hver 7 dag tjekke hvordan og hvorledes og var kh faldet så vidste man hvor meget af blandingen der skulle tilsættes for at få den stabil igen. Det ville da være tusind gange nemmere. Nu har jeg fået 5 forskellige måder jeg skulle hæve div på og aner virkelig ikke hvad jeg skal vælge.
Ville gerne der var en opskrift på at hæve kh en til ca og en til mg. Så kunne man hver 7 dag tjekke hvordan og hvorledes og var kh faldet så vidste man hvor meget af blandingen der skulle tilsættes for at få den stabil igen. Det ville da være tusind gange nemmere. Nu har jeg fået 5 forskellige måder jeg skulle hæve div på og aner virkelig ikke hvad jeg skal vælge.
Lösen sie nun, getrennt in jeweils 5 Litern Reinstwasser folgende Salze und Mengen auf:
358 g Calciumchlorid-Dihydrat
420 g Natriumhydrogencarbonat
122 g natriumchloridfreiesMeersalz
Jetzt dosieren sie, wieder zeitlich versetzt, täglich 10 - 30 ml jeder der drei Lösungen pro 100 Liter Aquarienwasser, diese Menge ist stark abhängig von ihrem Besatz und kann erheblich variieren.
Jetzt ist es notwendig die Wasserwerte regelmäßig (alle 2 Tage) zu kontrollieren und so den Verbrauch bzw. Bedarf ihres Beckens zu ermitteln, klingt kompliziert, ist es aber nicht, nach ca. 2 Wochen haben sie die tägliche Dosis ermittelt.
Bitte führen sie Kontrollmeßungen immer zeitlich versetzt zur Zugabe und mit qualitativ hochwertigen Tests durch.
In Zukunft reicht die wöchentliche Kontrolle der Wasserwerte um eventuelle Bedarfsveränderungen zu ermittel.
358 g Calciumchlorid-Dihydrat
420 g Natriumhydrogencarbonat
122 g natriumchloridfreiesMeersalz
Jetzt dosieren sie, wieder zeitlich versetzt, täglich 10 - 30 ml jeder der drei Lösungen pro 100 Liter Aquarienwasser, diese Menge ist stark abhängig von ihrem Besatz und kann erheblich variieren.
Jetzt ist es notwendig die Wasserwerte regelmäßig (alle 2 Tage) zu kontrollieren und so den Verbrauch bzw. Bedarf ihres Beckens zu ermitteln, klingt kompliziert, ist es aber nicht, nach ca. 2 Wochen haben sie die tägliche Dosis ermittelt.
Bitte führen sie Kontrollmeßungen immer zeitlich versetzt zur Zugabe und mit qualitativ hochwertigen Tests durch.
In Zukunft reicht die wöchentliche Kontrolle der Wasserwerte um eventuelle Bedarfsveränderungen zu ermittel.
Senest rettet af Jesper ØH man 7. nov 2011 02:07, rettet i alt 1 gang.
Se her hvis det hjælper, det er denne balling du har fra aquafair ikke ? http://www.aquafair.de/info_pages.php/pages_id/13
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis du blot skal have hævet kh, så er det blot at lave en opløsning med natriumhydrogenkarbonat, og så tilsætte det i små doser et par gange om dagen indtil du når det niveau du vil have.
Alt det andet med 3 dunke og sporestoffer er hvis du vil køre videre ud af den vej med Balling.
Efter sigende skulle der ligge en god beskrivelse af hele processen på saltvandwikien.
Det er lettere at fatte end alt det tyske gejl
Alt det andet med 3 dunke og sporestoffer er hvis du vil køre videre ud af den vej med Balling.
Efter sigende skulle der ligge en god beskrivelse af hele processen på saltvandwikien.
Det er lettere at fatte end alt det tyske gejl
Ja for tysk fatter jeg da minus af. Jeg tilsætter Natriumhydrogenkarbonat hver dag så. Jeg har blandet 420G i en dunk med 5L osmosevand og tilsat 25ml af sporestoffet 3. Tilsætter 1/2 liter af dette i døgnet. Så må vi se.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvorfor kommer du sporestoffer i?? Det er helt overflødigt
Det var bare opskriften. Nogen siger det skal i og andre siger det ikke skal i. Derfor er det her balling så fucking svært. Nu har jeg fået 5 forskellige måder at gøre det på og hver forklaring mener forfatteren herinde er den eneste rigtig.
Hold da op 500ml i døgnet så vil jeg tæste i en fart, da din kh garanteret er sky høj. Ang sporestoffer så er det kun vigtig hvis du har en del koraller i baljen, men de skal til.
Hvis du vil køre vidre med Balling med evt doseringsmaskine skal der køres med 3 væsker + MG hvis du ikke vil buffe MG med vandskift ? Men hvis du vil hæve din KH nu og køre med reactor fremover kan du jo det ? Og ja der er mange forskellige måder folk gør tingene på, feks har jeg altid kørt med kul, folk siger det tager sporestofferne, og det tror jeg lidt på er regtigt, men vil ikke lave om på det da min balje kører super godt, jeg tror hvis akvariet kører godt skal man ikke lave de store ændringer, bare fodre sine fisk og koraller og holde sine filtre og osmoseanlæg i skummer MM i top
Ang Din Kh havde jeg nok bare skiftet noget vand hver anden dag det vil stabilicere alle dine verdier.
Jeg skulle ifølge en udregner tilsætte 80ml natrionhydrogencarbonat. I min blanding er der 420 g så regner med at tjekke efter de næste 500ml der bliver tilført over 4 dage. Får mine andre værdier på plads efterfølgende og finder så en passende tilsætning af de andre stoffer ugeligt.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jesper ØH skrev:Hold da op 500ml i døgnet så vil jeg tæste i en fart, da din kh garanteret er sky høj. Ang sporestoffer så er det kun vigtig hvis du har en del koraller i baljen, men de skal til.
Jeg brugte ikke sporestoffer, og ingen har da klaget over størrelsen og farverne på korallerne af den grund.
Vandskifte var noget jeg lod andre om. I mit akvarie blev der måske skiftet 200 liter vand hver 4-5 måned
Jeg prøver mig frem. Der er bare noget jeg ikke forstår.
Denne opskrift er åbenbart til balling.
Opløs i 3 separate dunke indeholdende hver 5 l omvendt osmosevand følgende salte og mængder i hver sin dunk:
358 g calciumchlorid-dihydrat
420 g natriumhydrogencarbonat
122 g natriumchloridfrit havsalt
Hvad bruger man så de andre salte til?
Opløs i 3 separate dunke indeholdende hver 5 l omvendt osmosevand følgende salte og mængder i hver sin dunk:
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Men du kørte så vidt jeg husker også med kalkreaktor ikke? Størstedelen af de medier man kan købe i dag, indeholder jo også sporstoffer. Men når der køres med de rene kemikalier, som f.eks. ved balling, så tilsættes der kun de sporstoffer, som kommer ind ved f.eks. vandskifte, hvilket i nogle tilfælde måske vil være for lidt.Carsten skrev:Jesper ØH skrev:Hold da op 500ml i døgnet så vil jeg tæste i en fart, da din kh garanteret er sky høj. Ang sporestoffer så er det kun vigtig hvis du har en del koraller i baljen, men de skal til.
Jeg brugte ikke sporestoffer, og ingen har da klaget over størrelsen og farverne på korallerne af den grund.
Vandskifte var noget jeg lod andre om. I mit akvarie blev der måske skiftet 200 liter vand hver 4-5 måned
Stakkels mand han aner da ikke ud eller ind nu med alt det akvariesnak
men du har helt ret stefan 

Nej jeg har ingen reactor. Se nu siger en igen der skal bruges sporestoffer. Jeg bruger de sporestoffer uanset hvad folk siger.
De 3 dunke er lavet, og dunken med 420 g NaHCO3 med 25 ml af element 3 bruger jeg som kh buffer og den anden til ca.
Så bruger jeg følgende til magnesium.
Opløs 380 g magnesiumchlorid hexahydrat og 48 g magnesium-sulfat heptahydrat i 700 ml omvendt osmosevand og bagefter efterfyld den til 1.000 ml. Denne løsning indeholder omkring 50.000 mg magnesium.
bruger så denne udregning.
Magnesium indholdet i akvariet(100 liter) er 1.250mg/l og vi vil gerne op på 1.300 mg/l
Differencen er 50mg. 50mg x 100liter= 5.000mg magnesium. Vi har 50.000 mg magnesium i vores dunk på 1000ml. Vi doserer derfor 100ml af blandingen
100ml magnesium -blanding hæver derfor magnesium indholdet 50 mg/l
Det burde spille så.
De 3 dunke er lavet, og dunken med 420 g NaHCO3 med 25 ml af element 3 bruger jeg som kh buffer og den anden til ca.
Så bruger jeg følgende til magnesium.
Opløs 380 g magnesiumchlorid hexahydrat og 48 g magnesium-sulfat heptahydrat i 700 ml omvendt osmosevand og bagefter efterfyld den til 1.000 ml. Denne løsning indeholder omkring 50.000 mg magnesium.
bruger så denne udregning.
Magnesium indholdet i akvariet(100 liter) er 1.250mg/l og vi vil gerne op på 1.300 mg/l
Differencen er 50mg. 50mg x 100liter= 5.000mg magnesium. Vi har 50.000 mg magnesium i vores dunk på 1000ml. Vi doserer derfor 100ml af blandingen
100ml magnesium -blanding hæver derfor magnesium indholdet 50 mg/l
Det burde spille så.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Hvis du alligevel jævnligt laver vandskifte, så synes jeg ikke, at du skal bekymre dig om sporstoffer.
Hvis du allerede har blandet det i dunkene, så gør det nok heller ikke nogen skade, så længe du har fulgt foreskrifterne på sporstofferne og blandet det i de korrekte dunke.
Det er er meget omdiskuteret emne, da forbruget af sporstoffer er meget besværligt at måle og så godt som umuligt for os hobbyakvarister. Nogle følger bare, hvad Hans Werner Balling engang anbefalede, mens andre slavisk følger andre producenters anbefalinger. Der er dog ingen, som har et definitivt svar på, hvad der er rigtigt eller forkert - og vi har som akvarister selv ikke mulighed for at følge med i, om der er for lidt af det ene eller for meget af det andet.
Hvis du allerede har blandet det i dunkene, så gør det nok heller ikke nogen skade, så længe du har fulgt foreskrifterne på sporstofferne og blandet det i de korrekte dunke.
Det er er meget omdiskuteret emne, da forbruget af sporstoffer er meget besværligt at måle og så godt som umuligt for os hobbyakvarister. Nogle følger bare, hvad Hans Werner Balling engang anbefalede, mens andre slavisk følger andre producenters anbefalinger. Der er dog ingen, som har et definitivt svar på, hvad der er rigtigt eller forkert - og vi har som akvarister selv ikke mulighed for at følge med i, om der er for lidt af det ene eller for meget af det andet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
jesper kristensen skrev:Jeg prøver mig frem. Der er bare noget jeg ikke forstår.
Hvad for nogle salte??