Bingocallers White RSM 250 -Closure cut :)

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bingocallers White RSM 250 with ATS (nye billeder)

Indlæg af Bingocaller »

micogmaj skrev:ser rigtigt god ud...jeg vil lige spørge om hvad ats er? og hvad gør det?
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Algae_Turf_Scrubber :beer:

Det er det nye sort :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Fat_Donnie skrev:Tak for sluddern i dag fellow MIB - Super Hyggeligt!=)

Jah det ser sku godt ud det hele lige fra hjemmelavet sten skulptur til sort bundlag (er sku lidt misundelig når du ikke engang gider at skifte vand eller måle værdier haha =p)!
Rigtige fede koraller du har fået anskaffet dig og super flot palet osse... thumbs up!!
Ja det var en fornøjelse! Håber du kan bruge tingene til noget :beer:

Og nej vandskift og måling af værdier gør jeg det ikke i :) Jeg kigger bare på det og fylder vandhanevand på når der mangler :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Fat_Donnie »

Sandsøstjernen har lavet ninja i sandet og er pist væk, men muslingen holdte ikke turen hjem og ventetiden på motorvejen.... Håber søstjernen kan hjælpe lidt med at vende det fine hvide sand. =)
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Fat_Donnie skrev:Sandsøstjernen har lavet ninja i sandet og er pist væk, men muslingen holdte ikke turen hjem og ventetiden på motorvejen.... Håber søstjernen kan hjælpe lidt med at vende det fine hvide sand. =)
Nej tænkte det nok med den musling - men godt med søstjernen! Det betyder jo at den stadigt er i live - selvom den kyssede med en 3000 liters returpumpe i nat :be:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Fat_Donnie skrev:Tak for sluddern i dag fellow MIB - Super Hyggeligt!=)

Jah det ser sku godt ud det hele lige fra hjemmelavet sten skulptur til sort bundlag (er sku lidt misundelig når du ikke engang gider at skifte vand eller måle værdier haha =p)!
Rigtige fede koraller du har fået anskaffet dig og super flot palet osse... thumbs up!!
Og forresten kan du ikke kalde dig MIB endnu :T Men dine tanker lød meget spændende! :beer:

Send mig en mail så sender jeg dig alt hvad jeg har inkl min metode :beer:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Skulle lige prøve mit nye kamera :beer:

Men kender det ikke helt endnu - så bær over med mig

Nu glæder jeg mig til at få hele min nye Dejong sending mandag :K
Vedhæftede filer
DSC00015.JPG
DSC00014.JPG
DSC00013.JPG
DSC00011.JPG
DSC00010.JPG
DSC00009.JPG
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af glenn_24 »

super lækkert men kunne du ikke lige have pusset din forude
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Hvordan ved, du, hvor meget du skal putte i baljen af mineraler og sporstoffer, når du ikke måler?

Og jeg tænker, når du ikke laver vandskifte, får dine koraller så alle de sporstoffer som er med i det salt man køber?
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Chrissy62 skrev:Hvordan ved, du, hvor meget du skal putte i baljen af mineraler og sporstoffer, når du ikke måler?

Og jeg tænker, når du ikke laver vandskifte, får dine koraller så alle de sporstoffer som er med i det salt man køber?
Der var ikke lige tid til at pudse :)

Jeg hælder bare en skefuld calcium og magnesium i engang imellem når jeg husker det - som det kører nu står alt snorlige - og hvis det gør det ser jeg ikke nogen grund til at ændre på det. Min pink hysterix (thanks Peder) vokser lige så stille - så noget må jeg gøre rigtigt :beer:

Har dog et CA og MG testsæt stående hvis det endag skulle vælge - men sofar er det kun blevet brugt 1 gang for at se hvordan man gør - derefter er det røget på hylden

Men som sagt:

Måler ingen værdier
Bruger vandhanevand
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Okay, hvor længe har det kørt?
Mvh

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Chrissy62 skrev:Okay, hvor længe har det kørt?
5-6 måneder tror jeg
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

ser sgu godt ud.. er du stadig tilfreds med det sorte sand ?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

henrikp skrev:ser sgu godt ud.. er du stadig tilfreds med det sorte sand ?
Ja for søren - men nu er det jo så sort grus.

Problemet med gruset er at det er mega svært at holde rent - specielt i sort. Så jeg er begyndt at støvsuge min bund 1 gang om ugen. Specielt fordi min Hugo lægger nogen hundelorte der siger spar 2!

Men den sorte farve er super fedt til det hvide akvarie! :K
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Lige et par billeder af under tanken :)
Vedhæftede filer
DSC00020.JPG
DSC00019.JPG
DSC00018.JPG
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Jamen så krydser jeg fingre for at din balje bliver ved med at køre godt derud, med et par skefulde hist og pist af CA, KH og Magnesium, og du klarer dig uden sporstoffer fra vandskiftet;)

Jeg håber du vil opdatere os løbende:)
Mvh

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Chrissy62 skrev:Jamen så krydser jeg fingre for at din balje bliver ved med at køre godt derud, med et par skefulde hist og pist af CA, KH og Magnesium, og du klarer dig uden sporstoffer fra vandskiftet;)

Jeg håber du vil opdatere os løbende:)
Den har aldrigt gjort andet :) - og thanks og det vil jeg selvfølgeligt :beer:

Brugte samme fremgangsmetode med mit RSM130 og der var heller ingen problemer - tror ikke man skal gøre det sværere end det er at holde saltvand :y
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg har heller aldrig brugt andet end hanevand..
Og har max målt fire gange siden nytår :)
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Vi bruger heller ikke osmosevand, men vi laver vandskifte hver 3. uge, da der er en masse gode sporstoffer med i saltet, som vi ellers mangler;)

Og vi måler, fordi vi gerne vil opretholde nogle konstante værdier, idet vores erfaring allerede nu er, at hvis de svinger for meget, så tager korallerne skade. Det så vi, da vi var på ferie i 3 uger, og sønnen skulle passe akvarie.. han skulle ellers måle og putte i baljen, men han fulgte det skema vi havde lagt og vi var ikke klare over at vores CA steg væsentligt i den periode, sikkert fordi korallerne begyndte at vokse, så da vi kom hjem, var CA på 300, med det til følge at flere af korallerne enten var stået af, eller var på vej til det, men vi fik reddet en del og nogle døde altså, desværre;)

Ved ikke at måle værdierne og kun putte en skefuld i sporadisk, risikerer man altså netop at korallerne vokser og deraf pludselig har brug for flere mineraler, end hidtil, og der kommer jo også nyt i baljen jævnligt går jeg ud fra, hvilket igen betyder, at man altså pludselig skal tilføre mere af alting;)

Men altså, jeg er spændt på at følge udviklingen her og se, hvornår Bingocaller bliver nødt til enten at foretage vandskifte, eller måle værdierne, fordi det hele pludselig vælter:)))
Mvh

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Nicki Henriksen skrev:Jeg har heller aldrig brugt andet end hanevand..

Bingo - tillykke med at det står rigtigt flot igen - glæder en koralmand som mig :-)
Dejligt at høre S. Hystrix har det godt, og at den okser:-)

Nicki,

Du skriver i Gilleleje rev tråd at du har brunalger - og her ser jeg at du ikke bruger osmose.
Så mål lige silikatindhold - du har formentlig blot diatomer :-)

God aften begge

Pede
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg tror da også at vi på et tidspunkt kan nøjes med at måle langt mindre end nu, men hvis man jævnligt tilfører akvariet nye koraller, så vil kravet for CA, KH osv. jo stige, og har man ikke taget jævnlige målinger, ved man det først når korallerne begynder at hænge med hovedet og da kan det være for sent:)
Mvh

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Chrissy62 skrev:Men altså, jeg er spændt på at følge udviklingen her og se, hvornår Bingocaller bliver nødt til enten at foretage vandskifte, eller måle værdierne, fordi det hele pludselig vælter:)))
Mon ikke det går? Nu har det trods alt været fremgangsmåden i snart 2.5 år uden problemer :sneaky2:

Og nu Chrissy falder du sgu helt ned af stolen - for jeg tilføre eller måler heller ikke KH! UHA! :)
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

Bingocaller skrev:

Og nu Chrissy falder du sgu helt ned af stolen - for jeg tilføre eller måler heller ikke KH! UHA! :)
HAHAHA :K
Aldeles fremragende citat!

Glæder mig til at hører nærmere.
Havde en snak med Thomas fra dansk saltvandscenter, han havde heller aldrig brugt andet end hanevand i hans akvarier, ej heller i hans setup i Bagsværd.
Men han har vel vurderet at vandværket hiver rent nok vand op :beer:

Mvh Bergenser
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

må man ydmygt spørger hvordan det gør med din ATS`?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Anders månsson skrev:må man ydmygt spørger hvordan det gør med din ATS`?
Nu har jeg lige fået nye reflektorer samt nyt kanvas på - så lige nu er den lysebrun. Har kørt en uge så skal snart til at gøre den ren og håber på at de grønne kommer sidst i næste uge.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Nej, jeg falder skam ikke ned af stolen, men jeg undrer mig bare over, hvordan korallerne kan klare at "blive limet sammen" i deres skelet når der ikke tilføres KH..

Og idet du heller ikke laver vandskifte, så er det jo det samme vand du kører med hele tiden..det ferskvand du tilfører er jo ren fordampning og får derfor ingen indflydelse på dine fisk/koraller, når du ikke tager vand fra baljen:)

Så altså vi kan konstatere at du har kørt med det samme vand i 2.5 år, uden at tage noget fra overhovedet, og at du indimellem giver en skefuld CA og Magnesium, når du synes:)

Iøvrigt skrev du tidligere, at din balje havde kørt ca. 6 mdr.., så hvordan hænger det sammen med 2.5 år?

Det er jo spændende at det går så godt, og dine koraller ser ud til at trives helt fint..derfor er det godt at følge med i din tråd, for hvis det kan lade sig gøre for dig, kan det jo også for os andre, og sikke mange penge man kan spare på den konto. :GO
Mvh

Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Chrissy62 skrev:Nej, jeg falder skam ikke ned af stolen, men jeg undrer mig bare over, hvordan korallerne kan klare at "blive limet sammen" i deres skelet når der ikke tilføres KH..

Og idet du heller ikke laver vandskifte, så er det jo det samme vand du kører med hele tiden..det ferskvand du tilfører er jo ren fordampning og får derfor ingen indflydelse på dine fisk/koraller, når du ikke tager vand fra baljen:)

Så altså vi kan konstatere at du har kørt med det samme vand i 2.5 år, uden at tage noget fra overhovedet, og at du indimellem giver en skefuld CA og Magnesium, når du synes:)

Iøvrigt skrev du tidligere, at din balje havde kørt ca. 6 mdr.., så hvordan hænger det sammen med 2.5 år?

Det er jo spændende at det går så godt, og dine koraller ser ud til at trives helt fint..derfor er det godt at følge med i din tråd, for hvis det kan lade sig gøre for dig, kan det jo også for os andre, og sikke mange penge man kan spare på den konto. :GO
Jeg kunne ikke være mere enig - det er mig også en gåde :)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

pederrevnørd skrev:
Nicki,

Du skriver i Gilleleje rev tråd at du har brunalger - og her ser jeg at du ikke bruger osmose.
Så mål lige silikatindhold - du har formentlig blot diatomer :-)

God aften begge

Pede
Som jeg netop lige har skrev i din tråd :) har jeg ikke målt silikat.. Måler kun når jeg kan se der er noget galt.. Og da jeg nåede en NO2 på 50ppm så startede jeg vodka det har så fået nitraten ned til 0 hvorefter jeg så hr skrue ned, da jeg nok OD min vodka lidt.. Nu er det ved a se ud til a være på vej væk så tror det er bakterier..

Men vil da lige prøve a måle efter silikat..

Mvh Nicki
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Chrissy62 skrev:
Jeg tror da også at vi på et tidspunkt kan nøjes med at måle langt mindre end nu, men hvis man jævnligt tilfører akvariet nye koraller, så vil kravet for CA, KH osv. jo stige, og har man ikke taget jævnlige målinger, ved man det først når korallerne begynder at hænge med hovedet og da kan det være for sent:)
Jeg har kørt carsten Balling ind og det er det.. Nu starter jeg nok på lidt monti så kan det være det bliver nødvendigt a måle lidt mere :)

Jeg bliver bare lidt nærig når der er så meget spildvand på osmoseanlæg
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Nicki

Bingo skifter slet ikke sit vand, så der er ikke tale om hverken hanevand, eller osmosevand, da det ferskvand han tilsætter kun erstatter fordamningen, så du kan ikke sammenligne din metode med hans;)

Medmindre du heller ikke laver vandskifte. :beer:
Mvh

Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nu tilsætter han jo både KH, ca, mg, sporstoffer osv. via det hanevandet han hælder i akvariet ift. vandfordampningen. Er der et lavt forbrug er det ikke urealistisk at de kan tilnærmelsesvis vedligeholdes sådan.

Men nu er det også sådan at korallerne ikke tømmer vandet totalt for fx. KH, da væksten stopper når værdierne bliver tilpas "ringe"..
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"