Rowa fosfat
-
- Scooter Blenny
- Reactions: 0
- 14
- Postnummer: 8361 Hasselager
- Saltvand siden?: 2011
Rowa fosfat
Hej jeg vil lige høre hvor i sætter jers Rowa fosfat filter på jeg har købt det i såren en bøtte hvor der følger en strømpe med og den satter jeg på min overløbs slange men synes godt nok den sender noget snavs ud i vandet ved godt det vil svine når man ligger den i men vil bare høre om det er et dumt sted og sætte den
Visello
Visello
-
- Rev haj
- Reactions: 22
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Re: Rowa fosfat
Hej,Visello skrev:Hej jeg vil lige høre hvor i sætter jers Rowa fosfat filter på jeg har købt det i såren en bøtte hvor der følger en strømpe med og den satter jeg på min overløbs slange men synes godt nok den sender noget snavs ud i vandet ved godt det vil svine når man ligger den i men vil bare høre om det er et dumt sted og sætte den
Visello
Som jeg forstår det, så køre du med udvendig sump??

Hvis ja og du ikke vil køre med en reaktor, så vil jeg ligge posen med Rowa i den boblefælde. Da du her tvinger vandet i igennem posen.
Håber, at du kan bruge det

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
-
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
du skal skylle det jo
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
-
Rowa Fosfat medie samt andre mærkker af fosfat medie har det samme til fældes at mediet SKAL danse og det kan det næppe i en strømpe og ud over dette mener jeg bestemt ikke der følger nogle sok med i bøtten som standart det må næsten være et forhandler triks..
Derfor skal du have noget fornuftigt ud at dit køb så er du nok nød til at smide det i en reaktor fort at mediet kan bruges.
Steen

Derfor skal du have noget fornuftigt ud at dit køb så er du nok nød til at smide det i en reaktor fort at mediet kan bruges.
Steen
-
Vil lige sige at Rowa fosfat medie ikke skal skyldes og mis farven den går hurtigt væk igen. Hos mig tager det en ½ time så er vandet klart igen.
Det med at bare ligge sokken i en jævn strøm har desværre ikke ret meget efekt da vandet bare presser mediet sammen og vandet aldrig når ind i kernen af sokken. Så efter uger/mdr. hvor du har kørt med sokken har du måske kun brugt 10 % af mediet.
Derfor køb en resktor hvis du ikke bare vil spilde pengene.
Steen
Det med at bare ligge sokken i en jævn strøm har desværre ikke ret meget efekt da vandet bare presser mediet sammen og vandet aldrig når ind i kernen af sokken. Så efter uger/mdr. hvor du har kørt med sokken har du måske kun brugt 10 % af mediet.
Steen
-
- Rev haj
- 16
Arrrg den er nu god nok Steenspdiving skrev:Rowa Fosfat medie samt andre mærkker af fosfat medie har det samme til fældes at mediet SKAL danse og det kan det næppe i en strømpe og ud over dette mener jeg bestemt ikke der følger nogle sok med i bøtten som standart det må næsten være et forhandler triks..![]()

Deltec Aqua Crown's Phosphat adsorber er der en sok med. Bruger den selv (har indvendig sump, så har det i sokken)

Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Rev haj
- 16
Kan kun ive dig ret. Men har desværre ikke plads til en reaktor, da jeg har indvendig sumpspdiving skrev:Vil lige sige at Rowa fosfat medie ikke skal skyldes og mis farven den går hurtigt væk igen. Hos mig tager det en ½ time så er vandet klart igen.
Steen

Men har kig på en Phosban reaktor, men skal lige have nogle nye pumper først

Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Scooter Blenny
- 14
Den der sok er nu en eller anden form for en bandage Men den er lukket tæt omkring mit overløb har min sump inde i et skab men synes nu der er gået mere ind en halv time efter jeg har sat den i
stampede det godt og trykkede min slange ind i midten af forfaten og lukkede derefter sokken tæt og så vælter det ellers bare ud med den brune farve det ser lidt rusten ud vandet xD men må prøve og se på det senere om det ikke ligger sig har os bobble fælde men vil ikkr har det til og ligge løst i det rum det er jo ikke til og ha med og gøre for ikke og tænke på når man så skal skifte det :/

-
-
Prøv også at læse denne her debat omkring Fosfat medie. Der skrives flere spændene ting.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=26355
Steen
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=26355
Steen
- bio
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg turde ikke at "lukke" mit overløb på den måde. Hvis sokken stopper til kunne det ende galt.
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
-
- Scooter Blenny
- 14
Er nu ikke bange for at det skal stoppe men kan se idag at det stadig ikke er blevet klart mit vand :S det er såren tåget i det, det
Og det må være det fosfat der gøre det da jeg ikke kan se bvad det ellers skulle være der var intet før jeg smed den i nogen der har en ide
Og det må være det fosfat der gøre det da jeg ikke kan se bvad det ellers skulle være der var intet før jeg smed den i nogen der har en ide

- Han$en
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
ROWA skal ikke skylles inden brug - Det står også på dåsen.
Det farver vandet - Men som Carsten siger, går det væk igen, og burde ikke give en tåge. Sokken er fin nok, men du får et ret dårligt udbytte i forhold til at have det i en reaktor
Det farver vandet - Men som Carsten siger, går det væk igen, og burde ikke give en tåge. Sokken er fin nok, men du får et ret dårligt udbytte i forhold til at have det i en reaktor

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- amddurin
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Nu bruger du kun den mængde du skal pr 100L vand ikke? (Har du brugt hele bøtten på én gang, tager der sku' noget tid før det klare op...)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
Husk også at grunden til at det tager længere tid at få vandet klart er at du har pakket mediet i en sok og der ikke er meget flow igenem. Derfor tager det også lægere tid samt du får en fornemelse af hvor lidt mediet er efektivt nå det bare ligger i en sok frem for en reaktor. Målt ud fra tiden før vandet er klart og mediet er skyllet igenem så det ikke farver.
Steen
Steen
- bhjensen
- Rev haj
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Jeg skyller nu min Rowa et kort øjeblik når det er kommet i den 5-fingrede bomuldshandske fra apoteket - virker fint, synes jeg 
Skal dog lige rystes en gang imellem...når man alligevel har hænderne op af lommen.

Skal dog lige rystes en gang imellem...når man alligevel har hænderne op af lommen.
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Der står da i brugsforvirringen at man skal skylle mediet igennem, når det er i reaktoren?Han$en skrev:ROWA skal ikke skylles inden brug - Det står også på dåsen.
-
Ja det kommer helt af sig selv når man starter pumpen på reaktoren.Så bliver mediet skyldet igenem og det står stilde og roligt og danser.Schwensen skrev:Der står da i brugsforvirringen at man skal skylle mediet igennem, når det er i reaktoren?Han$en skrev:ROWA skal ikke skylles inden brug - Det står også på dåsen.
Steen
-
- Rev haj
- 16
... inden du kobler den på systemetspdiving skrev:Ja det kommer helt af sig selv når man starter pumpen på reaktoren.Så bliver mediet skyldet igenem og det står stilde og roligt og danser.Schwensen skrev:Der står da i brugsforvirringen at man skal skylle mediet igennem, når det er i reaktoren?Han$en skrev:ROWA skal ikke skylles inden brug - Det står også på dåsen.
Steen
-
Det står ikke på den bøtte RowaPhos jeg har ståndene.
Her er hvad der står på deres ejen side.
How to use:
•Never wash the product unless fluidising.
•It must be kept damp at all times, it is not as effective if it dries out therefore, replace the lid if not using all of the container.
•Place the product between two layers of filter wool in a canister filter.
•Do not sprinkle into the aquarium.
•Do not place it into water without surrounding it with filter wool.
•When placed in a fluidised reactor or canister filter it is possible to measure zero phosphate leaving the canister, the flow should be turned down until that is achieved.
•We recommend that you use a small quantity and replace regularly rather than a large amount and infrequently.
We recommended that you maintain your phosphate levels as follows:
In saltwater aquariums below 0.015ppm (P) (0.05ppm (PO4))
In freshwater aquariums and ponds below 0.03ppm (P) (0.1ppm (PO4))
Use of large quantities may cause a temporary drop in pH which will return to normal after a number of hours.
http://www.theaquariumsolution.com/rowaphos-tips-use
http://kortlink.dk/9evp
Steen
Her er hvad der står på deres ejen side.
How to use:
•Never wash the product unless fluidising.
•It must be kept damp at all times, it is not as effective if it dries out therefore, replace the lid if not using all of the container.
•Place the product between two layers of filter wool in a canister filter.
•Do not sprinkle into the aquarium.
•Do not place it into water without surrounding it with filter wool.
•When placed in a fluidised reactor or canister filter it is possible to measure zero phosphate leaving the canister, the flow should be turned down until that is achieved.
•We recommend that you use a small quantity and replace regularly rather than a large amount and infrequently.
We recommended that you maintain your phosphate levels as follows:
In saltwater aquariums below 0.015ppm (P) (0.05ppm (PO4))
In freshwater aquariums and ponds below 0.03ppm (P) (0.1ppm (PO4))
Use of large quantities may cause a temporary drop in pH which will return to normal after a number of hours.
http://www.theaquariumsolution.com/rowaphos-tips-use
http://kortlink.dk/9evp
Steen
Senest rettet af spdiving man 5. sep 2011 18:53, rettet i alt 1 gang.
- Han$en
- Rev haj
- 16
Samme står på min bøtte.. Det samme står også på de lidt dyrere mærker af aktivt kul 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Rev haj
- 16
Du skrev det selvspdiving skrev:•Never wash the product unless fluidising.

-
- Rev haj
- 16
Jeg tilføjer lige fra denne side http://www.theaquariumsolution.com/fluidising-rowaphos :
For simplicity of use and to maximise the life and effectiveness of the media we recommend that RowaPhos should be fluidised in a fluidised reactor. This method makes the whole surface area available for adsorption from the water stream.
We recommend the Deltec FR Series Reactors for this purpose, which were specifically designed for handling this media.
When fluidising RowaPhos we suggest that the media is first flushed through in the reactor with fresh water to remove any fines, which would otherwise temporarily discolour the tank. The fines are not harmful but may be seen by some as unsightly especially if they settle on the base of the aquarium or on rocks.
Note that this advice is contrary to that given for normal use in a sock or canister filter where we recommend that RowaPhos is used unwashed.
To flush the media, first place it in the fluidised reactor and then connect the reactor to a freshwater supply. Slowly feed water through the unit being careful not to over fluidise the RowaPhos, discarding the brown water that first exits the reactor.
When this water starts to clear, switch off the water supply and carefully tip the reactor to remove any excess fresh water above the media.
Connect the unit back up to a saltwater feed and carefully turn on the flow until the surface of the RowaPhos just starts to move. Any remaining discolouration of the water will quickly disappear.
IMPORTANT - DO NOT OVER FLUIDISE.
For simplicity of use and to maximise the life and effectiveness of the media we recommend that RowaPhos should be fluidised in a fluidised reactor. This method makes the whole surface area available for adsorption from the water stream.
We recommend the Deltec FR Series Reactors for this purpose, which were specifically designed for handling this media.
When fluidising RowaPhos we suggest that the media is first flushed through in the reactor with fresh water to remove any fines, which would otherwise temporarily discolour the tank. The fines are not harmful but may be seen by some as unsightly especially if they settle on the base of the aquarium or on rocks.
Note that this advice is contrary to that given for normal use in a sock or canister filter where we recommend that RowaPhos is used unwashed.
To flush the media, first place it in the fluidised reactor and then connect the reactor to a freshwater supply. Slowly feed water through the unit being careful not to over fluidise the RowaPhos, discarding the brown water that first exits the reactor.
When this water starts to clear, switch off the water supply and carefully tip the reactor to remove any excess fresh water above the media.
Connect the unit back up to a saltwater feed and carefully turn on the flow until the surface of the RowaPhos just starts to move. Any remaining discolouration of the water will quickly disappear.
- Han$en
- Rev haj
- 16
The Aquarium Solution har som sådan intet med ROWA at gøre.. Der står fysisk på bøtten at det IKKE skal skylles med rent vand inden brugSchwensen skrev:Jeg tilføjer lige fra denne side http://www.theaquariumsolution.com/fluidising-rowaphos :

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Rev haj
- 16
Puha
Jeg finder det imorgen, for det står også i manualen.
Hvem producerer så rowaphos?

- Han$en
- Rev haj
- 16
I hvert fald ikke The Aquariumsolution - De er en engelsk butik og Deltec partnerSchwensen skrev:PuhaJeg finder det imorgen, for det står også i manualen.

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions: 3
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
jeg har nu altid skyllet det inden det kom i mit modstrøms fosfatfilter- dog har jeg brugt osmosevand ,da der jo ikke er grund til at fylde fosfat eller silikat i mediet inden det kommer i brug i akvariet... og det virker skam stadig helt efter hensigten...
http://www.theaquariumsolution.com/fluidising-rowaphos
http://www.theaquariumsolution.com/fluidising-rowaphos
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions: 3
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Hvorfor kan man ikke lægge et link ind uden der bliver koblet reklamer på....???
Bo Engelquist Christiansen
- amddurin
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Hvis der er nogle ord der findes i Wiki'en, så skal du i stedet ændre linket via www.kortlink.dk for at undgå disse ord bliver aktive herinde...engelquist skrev:Hvorfor kan man ikke lægge et link ind uden der bliver koblet reklamer på....???

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014