"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tunze DOC 9410 skummer

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af Stefan »

Tunze lancerede i slutningen af 2008 fem nye skummere i deres DOC-serie. De var alle forskellige fra de tidligere skummere i DOC-serien på det punkt, at de nye var med nålehjul, og alle tidligere modeller benyttede venturi-princippet. Tunze har ligeledes udviklet deres egne pumper til serien, hvor de tidligere benyttede pumper fra f.eks. Sicce til deres skummere. Hydrofoamer Silence-pumperne, som de kaldes, udmærker sig ved at have et meget lavt strømforbrug deres ydelse taget i betragtning. De nye modeller er rated til akvarier fra op til 1000l og til hele 8000l for topmodellen, så det er nogle rimelige basser, vi har med at gøre her.

Jeg har dog valgt at invistere i den mindste model med modelnummeret 9410, da jeg ikke har meget mere end 200l totalt i mit system.

Herunder er lidt specifikationer på denne model:
  • Recommended for aquariums up to 1,000 litres of salt water
    Immersion depth of 140 to 240 mm
    Dimensions without post-filter: L 250 x W 180 x H 415 mm
    230 V / 50 Hz, 12 W
    Water flow rate: 900 l/h
    Air output: 600 l/h
    Skimmer cup volume: 0.7 l
Skummeren kommer "usamlet" og pakken med skummeren indeholder følgende dele:
  • Skummerkroppen
    Tunze Hydrofoamer Silence 9410.04 pumpe
    Stigrør
    Silikoneslange med støjdæmper til luftindtag
    Klemme til justering af luftindtag
    Holder til filtersok
    50 μm filtersok
    Forvokset piberenser til rengøring
Billede

Billede

Rent kvalitetsmæssigt virker skummeren rimelig solid. Kroppen er lavet af hård PVC og selve pumpen vejer rimelig godt til - faktisk så meget, at skummeren vælter, medmindre man monterer "grovfilteret" på indsugningen. Dette ændrer sig dog, så snart der kommer vand i selve kroppen.

Selve samlingen af skummeren er meget let og gik problemfrit (næsten da). Selve opgaven bestod i, at skrue pumpen fast på kroppen, montere silikoneslangen med støjdæmperen på hhv. krop og pumpe, sætte skummerkoppen på plads, montere stigrør og til sidst holderen til filtersokken plus filtersokken.

Det færdige resultat:

Billede

(De hurtige vil måske lægge mærke til, at jeg har vendt holderen til filtersokken omvendt! Det er hvad man får ud af ikke at læse manualen og være lige en tand for ivrig med sit nye udstyr!)

Her er skummeren monteret i sumpen:

Billede

Jeg har dog valgt at køre uden filtersokken, da jeg kunne læste på diverse fora, at den stoppede til meget hurtigt pga. dens tæthed på 50 μm. Alternativt kunne jeg have valgt at montere en anden sok, da de fleste "almindelige" passer direkte i holderen.

Der gik desværre ikke langt tid (læs: minutter), før jeg måtte konstatere, at den såkaldte "silence"-pumpe støjede alt for meget! Den begyndte at lyde som en fårekylling og havde en meget gennemtrængende lyd, som ikke var til at holde ud at høre på. Jeg tog derfor kontakt til Tunze, som fluks anerkendte, at nogle af de allerførste pumper desværre havde en mindre defekt, som kunne forsage, at de støjede. De sendte derfor straks en ny pumpe til mig, som viste sig at være meget mere behagelig at være i rum med! Så thumbs up til Tunze's kundeservice! :GO

Jeg satte skummeren i stikket, og den begyndte straks at lave et rigtig solidt mix af vand og luft. Jeg startede med at justere luftskruen helt i bund (mindst muligt luft). Der gik dog ikke mange minutter før jeg havde fundet ud af, at jeg ligeså godt kunne åbne helt for skruen, så skummeren trak alt det luft den kunne. Jeg har siden udelukkende kørt med denne indstilling. Ved lavere indstilling tilføres mindre luft og der kommer deraf også en større vandmængde gennem skummeren, da pumpen har mindre arbejde. Dette resulterer i at der kommer flere små luftbobler ud af udgangen end ellers. Tunze proklamerer selv, at der skulle være et minimum af luftbobler fra udgangen. Jeg må dog konstatere, at det ikke holder helt stik (se video længere nede). Det skal dog nævnes til Tunze's forsvar, at jeg ikke har monteret filtersokken, som givetvis vil eliminere størstedelen af luftboblerne.

Støjmæssigt er skummeren helt sikkert i den lavere ende, men lever nu ikke helt op til mine (høje) forventninger. Jeg havde nok sat næsen lidt for højt op efter udsagnet "extremely silent", som Tunze selv kalder den. Det skal dog nævnes, at jeg er meget fintfølende på netop dette punkt og havde et stort set lydløst setup inden tilføjelsen af skummeren. Videoen længere nede kan måske give en lille idé om støjniveauet. Til at starte med kom der en del støj fra selve skummerkoppen, da plasticen fra den "hoppede" på kroppen. Jeg løste dette ved at montere lidt luftslange rundt langs kanten på skummeren:

Billede

Skummeren performer rigtig fornuftigt og laver på mit lille system cirka 350ml pr. uge. Selve farven på "sovsen" er noget i stil med en stærk, mørk the. Tidligere benyttede jeg en Aquamedic MidiFlotor og lavede med denne cirka 100ml pr måned! Så dette må siges at være noget af en forbedring! Herunder et billede af "sovs" for cirka en uges tid:

Billede

Billede

Overordnet er jeg faktisk rigtig tilfreds med skummeren, som i skrivende stund koster 2300-2400kr hos danske forhandlere.

Ros:
  • Ydelse
    Let at indstille
    Lavt strømforbrug
    Pris
    Kundeservice
    Støjniveau (i den gode ende - dog ikke lydløs)
Ris:
  • Støj fra skummerkop (hvis "slangetricket" ikke er benyttet)
    Mange luftbobler fra udgang (kan dog minimeres ved brug af filtersok)
    Den første defekte pumpe
Herunder lige en lille video af skummeren (som lige er blevet rengjort!):

[video][/video]

Støjen på videoen lyder måske lidt voldsom, da mikrofonen jo er lige ved siden af skummeren!
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af herzberg »

Nice med en gennemgang. Jeg overvejer selv stærkt at investere i denne skummer.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af Stefan »

Spanks!

Kan da lige nævne, at folk skal være velkomne til at komme forbi og se/høre maskineriet, hvis det skulle have interesse en dag! ;)
Brugeravatar
DGMadsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 223
Tilmeldt: man 27. apr 2009 19:53
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rødovre

Re: Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af DGMadsen »

Jeg har den skummer og den fungere fint. Den larmede en del i starten, men dette forsvandt efter nogle uger. Jeg har stadig begrænsning på luften til min, ellers skummer den over. Dette kan måske have noget at gøre med at den står i høj vandstand (lige omkring max anbefalet vandstand). Men ellers super skummer der (nu) er næsten lydløs.
Med Venlig Hilsen

David
__________________________________________________
Saltvand siden 2009
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af michael26 »

Pris
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 462
Tilmeldt: fre 2. nov 2007 12:35
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Re: Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af Tom Ekelund »

Pris hos Petsupply 2.359,00kr.
mvh. Tom


200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af Stefan »

Jeg har for et par dage siden monteret filterholderen og filtersokken. Dette har totalt fjernet lydende af plaskende vand fra skummeren og har samtidig elimineret små luftbobler fuldstændig. Nu skal det blive spændende at se, hvor langt tid der går, før filtersokken er stoppet til!

Har I andre med samme skummer nogen erfaringer med det?
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1664
Tilmeldt: søn 20. maj 2007 09:07
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Re: Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af Hvidtfeldt »

Jeg bringer lige den her post op igen, da jeg desperat mangler lige hjælp til at få min til at køre ordenligt. Kan ikke finde ud af hvordan vandstanden skal være?
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af Stefan »

Jeg har altid kørt min med en vandstand på knap 20cm, lige omkring hvor udgangsrøret er og uden nogen restriktion på luftindsugningen. Det har fungerer upåklageligt siden denne tests oprindelse og indtil for et par måneder siden. Generelt har jeg faktisk aldrig oplevet en skummer, som har været så let at indstille, så det undrer mig, at du har problemer? Min er dog røget på hylden som backupskummer nu, da den var lige klejn nok til det nye setup. :)
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1664
Tilmeldt: søn 20. maj 2007 09:07
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Re: Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af Hvidtfeldt »

Hmm, min gider slet, slet ikke. Kunne være jeg skulle tage et billede af den, kan godt være jeg har samlet den forkert.
Så du har vandstanden, på 20 cm målt fra bund til vandspejl?
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af Stefan »

Tror næsten ikke, at den kan samles forkert, men prøv at tage et billede. :)

Jeg har ikke længere skummeren kørende, men vandspejlet har været lige umiddelbart under hvor udstrømmeren går til. Skummer den over eller hvordan opfører den sig?
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1664
Tilmeldt: søn 20. maj 2007 09:07
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Re: Tunze DOC 9410 skummer

Indlæg af Hvidtfeldt »

Den skummer helt vildt over, vandet er meget lidt grønt (:
Udstrømmning var hvertfald sat forkert på.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"