Hej.
Jeg går og overvejer at købe en Tunze 9410 skummer til mit 450 akvarie med sump.
Er der nogen som har erfaringer med denne? Godt eller skidt?
Mvh Mads
Erfaringer med Tunze 9410 skummer.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Tunze 9410 skummer.
Skummeren er skam ganske fin og ydelsen fejler ikke noget. Jeg vil dog mene, at den er for lille til et akvarie på 450L. Der ville jeg gå op i en 9420 eller vælge et andet mærke.
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 8600 Silkeborg
Okay.... jeg troede den var rigelig stor til 450 L.
Hvad kan eller anbefales, hvis man skal gå efter samme prisklasse, energiforbrug og kvalitet?
Hvad kan eller anbefales, hvis man skal gå efter samme prisklasse, energiforbrug og kvalitet?
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Producenternes opgivelser skal tages med et gran salt - nogle mere end andre. Tunze skriver selv følgende omkring deres ratings:
Low sensitivity, no reductions
In leather coral aquariums with long-polyp corals and anemones, for example, the load of dissolved organic matter may be higher, sometimes it may even be vital. The DOC Skimmer can be used for the recommended aquarium volume without reductions.
Average sensitivity, 40 per cent reduction
A medium organic sensitivity is usually found in mixed aquariums inhabited with leather and stoney corals (LPS). Filter-feeding animals, sponges, et cetera, are found there frequently as well. For these aquariums, a reduction of about 40 per cent of the skimming capacity is calculated. Thus, a DOC skimmer for 1,000 litres (264 USgal.) should be used for a tank with a maximum content of 600 litres (158 USgal.).
Increased sensitivity, 60 per cent reduction
Aquariums with primarily small-polyp stoney corals (SPS) require an especially high degree of purity. They should have no load of phosphates or nitrates worth mentioning. Good oxygen saturation and very clear water are the pre-requisites. In this type of aquarium, the DOC skimmer is frequently used as a “stand-alone solution”, thus a model for 1,000 litres (264 USgal.) should be used for a tank with a maximum content of 400 litres (105 USgal.).
High sensitivity and high load. 70 per cent reduction
Hard coral aquariums (SPS) with a high population of fish require an extremely high skimming capacity. The skimmer has to ensure the degree of purity for hard corals in case of above-average fish stock; as a “stand-alone solution” an especially high performance is required. Thus, a DOC skimmer for 1,000 litres (264 USgal.) should be used for a tank with a maximum content of 300 litres (79 USgal.).
Dvs. at 9410'eren kun rækker til et system på max 300L, hvis du vil køre med SPS og mange fisk.
Jeg ville satse på en ATI PowerCone, når forhandlerne får de nye modeller hjem. Prismæssigt ligger den højere end Tunzen, men efter min mening, så får du kun en furnuftig skummer til 450L, hvis du går en tand op i pris. Et andet godt alternativ kunne være en skummer fra producenten ATB.
Low sensitivity, no reductions
In leather coral aquariums with long-polyp corals and anemones, for example, the load of dissolved organic matter may be higher, sometimes it may even be vital. The DOC Skimmer can be used for the recommended aquarium volume without reductions.
Average sensitivity, 40 per cent reduction
A medium organic sensitivity is usually found in mixed aquariums inhabited with leather and stoney corals (LPS). Filter-feeding animals, sponges, et cetera, are found there frequently as well. For these aquariums, a reduction of about 40 per cent of the skimming capacity is calculated. Thus, a DOC skimmer for 1,000 litres (264 USgal.) should be used for a tank with a maximum content of 600 litres (158 USgal.).
Increased sensitivity, 60 per cent reduction
Aquariums with primarily small-polyp stoney corals (SPS) require an especially high degree of purity. They should have no load of phosphates or nitrates worth mentioning. Good oxygen saturation and very clear water are the pre-requisites. In this type of aquarium, the DOC skimmer is frequently used as a “stand-alone solution”, thus a model for 1,000 litres (264 USgal.) should be used for a tank with a maximum content of 400 litres (105 USgal.).
High sensitivity and high load. 70 per cent reduction
Hard coral aquariums (SPS) with a high population of fish require an extremely high skimming capacity. The skimmer has to ensure the degree of purity for hard corals in case of above-average fish stock; as a “stand-alone solution” an especially high performance is required. Thus, a DOC skimmer for 1,000 litres (264 USgal.) should be used for a tank with a maximum content of 300 litres (79 USgal.).
Dvs. at 9410'eren kun rækker til et system på max 300L, hvis du vil køre med SPS og mange fisk.
Jeg ville satse på en ATI PowerCone, når forhandlerne får de nye modeller hjem. Prismæssigt ligger den højere end Tunzen, men efter min mening, så får du kun en furnuftig skummer til 450L, hvis du går en tand op i pris. Et andet godt alternativ kunne være en skummer fra producenten ATB.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Jeg vil sige at det kommer an på belastningenStefan skrev:Skummeren er skam ganske fin og ydelsen fejler ikke noget. Jeg vil dog mene, at den er for lille til et akvarie på 450L. Der ville jeg gå op i en 9420 eller vælge et andet mærke.

Jeg havde en på mit 300L + 112L sump, med meget hård fodring og nogle svinende fisk, og det gik som smurt! Kanon skummer ydelsesmæssigt, men den snorker og brummer dog lidt. Men i sin prisklasse og fysiske størrelse er det nok den bedste skummer. Men jeg vil som Stefan til hver en tid vælge en 9420 til din størrelse akvarie, medmindre du kun vil have ganske få fisk

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]