Så er der sket lidt nyt igen. Er bl.a. flyttet, så alt har været oppe af akvariet, og det har betydet ny stensætning. Og nu når fiskene var indfanget, har jeg solgt mine to tomatklovne og to svenskere.
Her er akvariet som det står i dag d. 20-10-2011

Se flere billeder nederst side 3.
Fortsat god dag

[center]OPDATERET 26 MAJ[/center]
Så kom der lidt mere teknik i balgen og noget af det gamle ligger nu i skuffen.
Jeg har fået skaffet mig et MaxSpect 60W LED lys samt en Vortech MP10 ES. Læs med på side 3

__________________________________________________________________________________________________________________________________
Nu er det ved at være 3 måneder siden jeg fik saltvand inden for døren, og synes det er på tide med et lille update af mit akvarie.
Siden januar, har jeg fået skiftet lidt udstyr i akvariet. Det er blæsere i lampen, skummer, overfladeskimmer og ekstra cirkulation. Disse ting har jeg skrevet om på side 3.
Desværre blev min Heteractis Crispa mindre og mindre, et problem flere her inde åbenbart har haft. Den så til sidst meget dårlig ud, og turde ikke lade den blive i akvariet hvis nu den skulle havne i pumpen, eller begynde at rådne og forpeste mit vand.
Til gengæld var jeg en tur i Bonnie - Viborg. Her fik jeg en bubbletip annemone. Fik også købt et par skiver, en gren Capnella, og en rørorm. Anemonen og skiverne sad fast på et par sten som jeg også fik med.
Teknikken består nu af:
Reef Stream 5000 (5000 L/T)
Aqua Medic Miniflotor (200L)
Tetratec 300 Luftpumpe
3 x Fractal Design 19 dB blæsere
Opgraderet overfladeskimmer
Filter:
Filtervat
Svamp
Aktivt Kul
Fosfat fjerner
Fisk / andre dyr:
2 x Tomatklovne (Amphiprion frenatus)
2 x Svenskere (Chrysiptera Hemicyanea)
1 x Flammekejser (Centropyge loriculus)
1 x Sandspiser (Hvid Valenciennea)
1 x Rørorm (Sabellidae)
1 x Reje (Ukendt, men skulle efter sigende spise glasroser)
1 x Krappe (Neopetrolisthes maculatus)
1 x Blåbenet Eremitkrebs
3 x Snegle (art ukendt)
1 x Søstjerne (art ukendt)
For få timer siden fik jeg så "moddet" sumpen i mit Red Sea Max. Efter at den originale skummer blev fjernet, har der ikke været noget godt sted at placere filter, men det er der nu. I rummet er der foruden filtervat og en grov svamp, også 100g aktiv kul, og fosfat fjerner. Vandet blev jo straks meget mere klart

Og nu til nogle nye billeder... Jeg undskylder den dårlige kvalitet af billederne, men af en eller anden grund vil mit digi-cam ikke fokusere ordentlig, så det blev taget med iPhone. Og lige en lille filmklip. Klippet er optaget d. 13 marts 2011
[video][/video]
[center]## ORIGINAL FØRSTE INDLÆG ##[/center]
Efter et par måneder som "annonym" her på forummet, fandt jeg midt i januar et brugt Red Sea Max 130 billigt til salg.
Købte stort set akvariet som det står nu. Dvs. med sten, sand, dyr og et par koraller.
Jeg har haft problemer med glasroser, men tror jeg er ved at få ram på de sidste. Ellers synes jeg akvariet har været dejligt nemt at overtage. Indkøringsfasen gik nemt uden det store algeboom. Venter nu på at de "døde" sten bliver levende. Har på fornemmelsen det går den rigtige vej.

Stort set alt teknik i akvariet er stadig originalt, men vil i nærmest fremtid ændre lidt på det. Akvariet er ikke "D", derfor vil jeg have skiftet skummeren til Tunze 9002 modellen. Desuden skal jeg have skiftet de blæsere som sidder i lyskassen, og tilføjet en stream pumpe samt overløbsskimmer. Det eneste der ikke er originalt er mit moonlight. Har på ebay købt en blå LED strip med vel nok 15 dioder. Den ligger oppe i selve lyskassen er tændt 24/7. Synes det originale gav lidt for lidt lys.
Jeg har ikke vejet stenene, men vil umiddelbart skyde stenene til at veje ca. 10 - 12 kg, samt 2 - 3 kg. bundlag.
Der er desuden lidt koraller:
Anemonen er en Heteractis crispa og er vel ca. 10 cm stor.
Et par grønne skive anemoner
Et par brune Ricordea
En stor sten fyldt med Protopalythoa (bliver virkelig flotte med moonlight, kameraet kan slet ikke fange den neon grønne farve)
Og lidt fisk:
2 x Amphiprion frenatus (Virkelig flot farve de har)
2 x Chrysiptera Hemicyanea (Svenskeren)
1 x Valenciennea strigata
1 x Søstjerne (ukendt)
3 x Snegle (ukendt)
1 x Blåbenet Eremitkrebs
1 x Neopetrolisthes maculatus
Her er et par billeder af akvariet. Klik på linket og se dem alle

Link til galleri

Kunne være fedt med et par kommentar og forslag til ændringer eller andet.
Mvh Thomas Nørgaard