Transport

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
MrBrandt
Copepod
Copepod
Reactions:
14
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2011

Transport

Indlæg af MrBrandt »

Hej i kloge hoveder

Jeg er lige igang med at sælge mit ferskvand, for at kaste mig over saltvand, hvilket jeg har drømt om i lang tid...

Jeg vil gerne starte lidt billigt i det, og vil derfor gerne købe brugt, gerne 400-750 liter...

Nu kommer spørgsmålet så, kan man med held transportere et velfungerende saltvandsakvarie, er naturligvis godt klar over at det skal tømmes, men mener bare, er der stor sandsynlighed for at fisk og koraller overlever transport, over måske 3 timer...?

Håber på jeres forståelse, spørgsmålet er måske stillet før, men kunne ikke lige finde noget om det...;)

/Flemming
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Re: Transport

Indlæg af trolle »

Fisk og koraller kan sagtens overleve hvis de pakkes forsvarligt. problemet er nok nærmere at der kommer en ny opstartsperiode/indkøring...find et akvarie og start det op fra bunden. Det er spændene at følge med i hele processen!
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
MrBrandt
Copepod
Copepod
Reactions:
14

Indlæg af MrBrandt »

Ja det tænkte jeg nok, men er bare så pokkers dyrt at starte helt fra bunden...
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

Du kan godt købe et komplet akvarium og få det op at køre rimelig hurtigt.
Du kan pakke sten og koraller i spande med en masse vand. Du skal nok regne med en del flere timer end 3 før du har fået taget akvariet ned og det hele sat op igen.
Meget tab kan begrænses ved planlægning og ved at have nyt saltvand klar.

Du kan ikke undgå en indkørings fase, så hvis der er nogle flotte SPS eller lps imellem kan det godt være du skal alliere dig med en der har et indkørt akvarie der kan holde dem til du får styr på det.

Du skal også overveje om du vil købe et brugt akvarium eller du vil købet nyt. Det kan være smart at købe alt teknik samlet og så skift akvariet.

Der er ikke ret meget der er billigt i denne her hobby så det gælder om at begrænse tabene...også for dyrenes skyld.
450l indbygget
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

jeg ville da købe en regnvands balje og et par camping dunke til at fragte vand i

til at fragte koraller og fisk i er der jo de flamingokasser som forhandlerne får fisk hjem i
hør din lokale fiske pusher om han ikke har et par kasser han ikke skal bruge

i sådan en kasse kan man komme et par 1/2 litters flasker med varmt vand i
og hen over flaskerne lægges der et håndklæde
så holder korallerne sig varme og goe i laaaaaaaang tid

mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
MrBrandt
Copepod
Copepod
Reactions:
14

Indlæg af MrBrandt »

Ok, mange tak for jeres svar..:-)

Jeg vil tænke lidt videre over det, nu er første forhindring af vejen, da jeg fik solgt mit malawi akvarie her til aften..:-)

Så følger jeg lidt med i hvad der kommer til salg her på siden...

Er der nogen steder her på forum med en oversigt over hvor folk kommer fra, jeg tænkte bare hvis jeg kunne kontakte en saltvandsnørd som boede rimeligt tæt på..:-)
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

Jeg skal til at opgradere mit boyu 58 L til et større, og jeg har tænkt mig bare at flytte det hele over i det nye, og så satse på at der ikke kommer en for voldsom algefase. Det besluttede jeg efter jeg fik noget vejledning herinde. Så det skulle nok være muligt :)
Men pas på hvis du tager sand med fra det gamle akvarie. Der kan være en masse gammelt stads i det som kan give næring til et algeboom. SKyld det i saltvand inden du tager det i brug.
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den nemmerste måde at finde ud af hvor folk kommer fra er ved at kigge på det postnummer som står i højre side.

For at få en rigtig vinkel på det fra start af, så tag kontakt til en af de rigtigt erfarne, som virkelig ved hvad han snakker om.

I Århus området, er det lige Nielsk der falder mig først for, men der er andre også
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Når det er første gang du skal have saltvand vil jeg forslå at du starter op UDEN liv.
Det vil sige at du starter op som alle andre også burde første gang. Akvarie med sten vent til alge fasen er over stået. Mål værdierne og sikre dig de ligger som de skal start langsomt op med en hugo eller anden fisk der spiser alger.

Efter et stykke tid mål om du er klar til koraler er du det så i med et par nemme koraler til at starte med.
Jeg ved godt at det nemeste og fedste er et komplet akvarie både med fisk og koraler. Men desvære skal der ikke meget til før du ender ud med at skulle starte forfra hvis noget går galt. Især da du er nu i faget.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I tråd med det som Steen skriver, så har der været ganske mange som er startet op, og har forladt hobbyen igen efter nogle få måneder.
Da de hælder fisk og koraller i alt for tidligt, vildledt både at andre forum medlemmer og handlende.
I vores hobby er tålmodighed en dyd, som mange yngre medlemmer ikke har.
Bedste råd er at sætte sig meget hårdt på hænderne og lade tingene ske i det tempo som det skal ske, at forsøge at pace udviklingen frem hurtigere end den skal, ender ofte i fiasko
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

Jeg mener heller ikke transporten af det levende er noget større problem, hvis du følger de allerede givne råd.
Problemet er nok mere at du ikke undgår en indkøringsfase...der inkluderer tålmodighed og de dermed forbundne praktiske besværligheder
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Som begynder laver man fejl...Tænk over det når du kommer koraller og fisk i fra start af.

En der har kørt saltvand i længere tid de kan se på tingene hvis noget er galt. Dette kræver at man ved hvad der skal kigges efter. Så den sikreste vej frem er stadig at starte forfra og ikke vælte både fisk og koraler i et ny opstartet akvarie heller ikke selv om akvarie du køber har kørt i 20 år det giver satdig samme udfordringer.

Steen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"