Jeg har jo kun en enkelt koral, nemlig en Sacrophyton. Den har ikke være "ude" og "lyse" i mange dage nu, og jeg er begyndt at tænke på om det er fordi jeg skal tilsætte noget i vandet som mange af jer andre gør? Hvilke værdier skal jeg måle for at finde ud af om jeg skal tilsætte noget?
Der er ikke noget usædvanligt i at en Sacrophyton trækker sig sammen i nogle dage, den skal nok komme ud igen. Når den lukker sig op igen, vil der formentligt være lige som en hinde som den skyder af, det er formenligt også årsagen til at den har lukket sig. Hinden er en beskyttelses hinde mod parasitter og bakterier.
Ja, jeg kan ikke finde ud af hvad jeg går galt Min Sacrophyton har det ganske fint lige efter vandskifte, men blot efter to dage er den "død" igen. Jeg ved i skriver at den burde få sit behov dækket af vandskifte, men det gør den ikke Ellers er der noget helt andet galt. Hvilke målinger skal jeg være obs på?
Kan ikke forsstille mig at det er nødvendig at tilsætte noget til vandet udover det som Mikkel også skriver ved vandskift, da du skriver du kun har 1 koral. Mit gæt er at den står forkert mht. cirkulation.
Efter min mening står de godt. Medmindre den skal stå i stærk strøm?
Hvis jeg havde forkert cirkulation, ville den vel være "lukket" hele tiden, nu står den jo som sit flotteste lige efter vandskift.
Jeg tror bestemt ikke det har noget at gøre med mangel på sporestoffer. Hvorfor jeg skriver det kan have noget med cirkulation at gøre, er fordi jeg selv har en læderkoral som har stået i forskellige cirkulationer og den har nu stået i relativ hård cirkulation i 3 måneder og har aldrig før været flottere med sine polypper ude 95% af tiden.
Læder/blød koraller har normalt ikke behov for de sporestoffer, men som Lord Mike skriver, vil de gerne have en rimelig kraftig cirkulation om sig.
Lys skal de have, men har slet ikke samme behov som SPS og LPS koraller.
Nu er den sat op i kraftig cirkulation
Den er godt nok stået på den plads altid, og i starten var den fin i laaaang tid, men nu har den svært ved at komme frem Og synes ikke jeg har ændret på cirkulation på noget tidspunkt.
Men nu må vi se
Læder-koraller kan også være svære at finde ud af!!! Men som Carsten også skriver så kan de stå noget så flot, hvorefter de nærmest falder helt sammen i nogle dage, så smider de lige overfrakken og står så flot igen.