Muligt at dele koral?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Kris
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hanoi, Vietnam

Muligt at dele koral?

Indlæg af Kris »

Hej
Jeg har denne flotte koral. Det er dog p.t. kun 1 ud af 5 hoveder der virkeligt kommer til live (formentlig pga placeringen).
foto23.JPG
Naar moerket saenker sig kan man se at der er 5 hoveder paa korallen (se billedet herunder).
foto24.JPG
Kan jeg (og i givet fald hvordan?) skaere denne koral over i flere stykker, saa mere af korallen kan komme til sin ret?

mvh
Kristian
/Kristian

240 l "kinesisk" model opstartet 25 november 2010
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Muligt at dele koral?

Indlæg af trine... »

Det ligner for mig mere et placeringsproblem... er der nok cirkulation der hvor den står, eller er der for meget??? hvis du ikke mener at det er det der er årsagen burde du få testet dit vand for næring med nogle pålidelige testsæt, dvs nitrit, nitrat og fosfat... Euphyllia´er kan tit trække sig helt sammen og regulere deres Zooxanthellae ved at skyde dette ud af mundene i form af noget brunligt slim ,som fiskene iøvrigt gnasker lystigt i sig, når der er for meget næring i vandet, dette har korallen selvfølgelig ikke særlig godt af... forkert cirkulation kan ligeledes føre til mangelfuld polypextension og senere død, så start med at få den til at trives inden du overvejer at skære i den, så er dens chancer for at overleve indgrebet langt større ... Bare mine 5 cents!
Brugeravatar
Kris
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hanoi, Vietnam

Indlæg af Kris »

Tak for svaret.
Jeg mener nu placering er god nok, men korallen er nok for stor... (og jeg har ikke andre steder med masser af plads)
Som du kan se paa foerste billede ser den jo fin ud.
Jeg vil derfor stadig gerne vide, om der er almindelig praksis at skaere i en saadan koral? Og om man i den forbindelse skal vaere saerlig opmaerksom paa noget?
Mvh
Kristian
/Kristian

240 l "kinesisk" model opstartet 25 november 2010
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Du deler den ved at skære så langt nede ved stilken som der er mugligt uden at beskade vævet på hovederne.

Brug en dremel eller nedstryer. Bruger du en knivtang eller skævbider risekere du at den knækker der hvor du ikke ønsker det.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »