Endnu en nystarter

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Endnu en nystarter

Indlæg af søvnig »

Jeg har snart haft ferskvand i 10 år og har nu fået mod på saltvand, men har selvfølgelig et par spørgsmål.
Jeg var hos etheg i esbjerg i dag og fik da også en del råd, så min plan er følgende:
200L akvarie.
skummer til 400L akvarie.
lys skal være 4 stk t5
2 stk 1100L/h juwel powerheads.
50 Kg levende sten.
Ingen sump.

Spørgsmål

Akvariet: Jeg har et 200L akvastabil med aluramme. Kan jeg bruge det hvis man bare sørger for at (med ferskvand) tørre alurammen af jævnligt, eller skal jeg købe et helglasakvarie??

Pumper: Pumperne fuglte med da jeg købte mit 720L. Der er ingen brugsanvisnig, så er der nogen der ved om de er egnet til saltvand??
Der kommer nok også en ekstra pumpe.

Levende sten: Kan jeg slå de levende sten ihjel med for dårlige vandværdier?? Tænker her mest på nitrat.
Skal jeg først smide de levende sten i akvariet, efter at vandværdierne er ok??

Spandpumpe: Kan der være nogen fordel i at hve sådan en på??? Jeg ender jo nok med at ha en til overs :lol:

Vh

Michael
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Stenene skal bare i fra starten af da de sætter skub i modningsprocesen.

Resten af spørgsmålene kan jeg ikke rigtig hjælpe med, men jeg ved dog at der er flere der bruger de akvarier og måske de kommer på banen med en hånd. Ellers prøv at lave en søgning på emnet.

Velkommen til saltvandsverdenen!!
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Du kan sagtens have et akvarium med aluramme. Alurammerne er galvaniserede, og hvis bare man sørger for at tørre rammen af jævnligt, er der ingen problemer.

2200 liter i timen er ret så lidt for et 200 l. akvarium. -Du bør købe nogle kraftigere. Det kan f.eks. være to stk. AquaBee 2000 som tilsammen burde kunen give en tilstrækkelig cirkulation. Ellers kommer Tunze inden alt for længe med nogle streampumper, der kan bruges til små akvarier. Med disse pumper vil det også være muligt at få en bølgesimulator tilkoblet, hvilket klart er at foretrække. Udskiftning af dine nuværende pumper, vil også fjerne et evt. problem omk. dine nuværende pumpers materiale (selvom det nu ikke plejer at give problemer).

Du behøver ikke at være bange for at slå dine sten ihjel med for dårlige vandværdier. Desuden kan jeg ikke se, hvordan det skulle være muligt, at vente til værdierne er gode, da værdierne først bliver dårlige når de levende sten tilføres, grundet en masse organiske matariale i stenene, der dør.

Spandpumper kan bruges til RowaPhos (et produkt, der fjerner fosfat og silicat fra vandet) ellers kan den bruges til at fjerne evt. svæv fra vandet ved hjælp af filtervat (dog skal dette vat udskiftes mindst hver 14. dag).
Når du ikke får sump, men udelukkende et overløb, vil jeg dog mene, at en spandpumpe fyldt med filtervat, vil være den bedste returpumpe, da vattet vil sørge for at fange eventuelle bobler fra skummeren, som ellers kan risikere at blive pumpet ud i vandet ved et almindelig powerhead.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Alurammerne er galvaniserede
nej det tror jeg ikke de er, eftersom man ikke kan galvaniser alu. de har nok bare fået en lakering af en art .
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

muldfred skrev:
Alurammerne er galvaniserede
nej det tror jeg ikke de er, eftersom man ikke kan galvaniser alu. de har nok bare fået en lakering af en art .
Det var svaret jeg fik fra Aquastabil selv, da jeg for et par år siden spurgte.

Men whatever, det kan i hvert fald holde til saltvand.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

Jeg ved godt at jo flere levende sten man har desto bedere, men vil man godt kunne nøjes med 25-30 kg i et 200L???

Kan man ikke have en skummer løst i akvariet??? Jeg mener skal der nødvendigvis være et overløb???
Jeg har lidt svært ved at regne ud hvordan man rent praktisk laver et overløb.
Jeg har jo aldrig set et!!!
Journalist på www.andeposten.dk
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Geografisk sted: græsted

Indlæg af DennisS »

Et overløb er skam ganske nemt... prøv f.eks at kig på http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Det er fra den gang mig og min kammerat (akemedes) lavede 2 små nano akvarier... Håber det kan hjælpe lidt, og hvis du har spørgsmål er du velkommen til at spørge...

Jeg vil mene at du er nød til at ha overløb, da skummeren skal skumme proteinerne i akvariet fra, og de ligger sig på overfladen, og ved et overløb kommer overfladevandet ned til skummeren, og bliver skummet...

Dennis..
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Du kan også lave overløbet i hjørnet af akvariet som f.eks. brian har...!

Billede
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

søvnig skrev:Jeg ved godt at jo flere levende sten man har desto bedere, men vil man godt kunne nøjes med 25-30 kg i et 200L???

Kan man ikke have en skummer løst i akvariet??? Jeg mener skal der nødvendigvis være et overløb???
Jeg har lidt svært ved at regne ud hvordan man rent praktisk laver et overløb.
Jeg har jo aldrig set et!!!
Hvis bare du sørger for at købe en god kvalitet sten, skal 25-30 kg. nok være rigeligt.

Som Dennis også forklarer, flyder proteinerne til overfladen, og det skal derfor også være dette vand, der kommer forbi proteinafskummeren.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

[quote="mads-fisk"]Du kan sagtens have et akvarium med aluramme. Alurammerne er galvaniserede.[quote]

Mads har nu lidt ret og alligevel ikke.
Aluminium får hurtig en oksidering på overfladen der gør det grimt mørkegråt. Derfor eloxerer man aluminium, det giver en pæn blank, meget hård men også sprød overflade. Og det kan gøres i forskellige farver. Men det er ikke en galvanisering, som kun laves på jern.

For en sikkerheds skyld - hvis der kommer ridser i eloxeringen osv - så ville jeg nok smøre et tyndt lag saltvandsbestandig lak eller siliconelim på kanterne ind over vandet. Så sker der i hvert fald ikke noget med vandet fordi man har overset en ridse.

Grunden til, at du skal have et overløb er, at fedthinden som skal skummes væk ligger på vandoverfladen og indtaget til skummeren sidder som regel i bunden.
Overløbet har en kam foroven og overfladevandet risler gennem den ned i overløbskammeret hvor "snasket" hvirvles ned i vandet, så skummeren kan suge det ind og fjerne proteinstofferne.
Det kræver så en form for pumpe for at flytte vandet retur til akvariet. Som Mads skriver, så kan du med fordel bruge din spandpumpe til det.

Held og lykke i den salte verden.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Nadia »

Jeg kommer lige med et hurtigt spørgsmål angående de bobler man helst skal undgå. Jeg har et powerhead i akvariet som hele tiden blæser små bobler ud. Er det skadeligt? Skal jeg skifte det ud
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8800 Viborg
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Ja!

Mange koraller har det med at blive stressede af luftbobler!
Mvh.

Henrik S.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Nadia »

Nå okay.. nu har jeg ikke rigtig nogle koraller endnu.. men tak for svaret :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"