Fosfat fra vandet i osmose

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Fosfat fra vandet i osmose

Indlæg af StarF »

Har skiftet til nyt osmose anlæg, og nyt silikat filter, måler omkring 0,03 i po4 i mit vand der kommer der fra. Er der nogen måde at nedbringe det yderligere? Jeg tænker på kan man koble 2 silikat filtre sammen?
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Fosfat fra vandet i osmose

Indlæg af Jerslev »

det kan du sagtens - det har jeg
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Kan du måle fosfat i dit hanevand ?
Grænseværdien er 0,15 mg/l og den er svjv fastsat så lavt, fordi den bruges som indikator for forurening med overfladevand. Der bør ikke normalt være fosfat i hanevandet.

Umiddelbart forstår jeg heller ikke, hvorfor dit silikatfilter ikke tager det, hvis der ér noget. Udgangen fra mit silikatfilter har en TDS på 0!

/Kim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Der bliver målt en po4 på 0,09 på mit gamle silikat filter, der bliver målt 0,05 efter jeg har skiftet indholdet i silikat filtret. Der ud over bliver der målt Si mellem 1 og 3ppm..

Dette er på et HELT nyt osmose anlæg med HELT nyt harepiks...

tds siger 1-2 stykker på udgangs vandet fra silikat filtret. og 5-8 stykker før silikat filtret.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Synes det lyder underligt at der kun er en TDS på 1-2 og du så kan måle 0,03 ppm po4
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

målingne på po4 er dobbelt tjekket. så den er god nok. tds måleren er denne:
http://cgi.ebay.com/NEW-HM-Digital-DM-1 ... 27ae9959a8

hvis mit vand godt nok er så dårligt, så bliver akvariet sku nedlagt! Lavede lige et vandskift i weekenden, og lige siden er alt bare gået ned af bakke... Så det forklare jo det hele fint!

Efter 2 silikat filtre ser det ud til silikaten er væk.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

StarF skrev: hvis mit vand godt nok er så dårligt, så bliver akvariet sku nedlagt! Lavede lige et vandskift i weekenden, og lige siden er alt bare gået ned af bakke... Så det forklare jo det hele fint!

Hvis du lavede skiftet i weekenden, og du allerede tirsdag kan se at det ser dårligere ud, så er det man spørger, hvad levede du forkert??
En anden og måske mere sandsynlig grund er, at sådan som dit akvarie ser ud i dag, sådan var vandet for en uge siden.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
StarF skrev: hvis mit vand godt nok er så dårligt, så bliver akvariet sku nedlagt! Lavede lige et vandskift i weekenden, og lige siden er alt bare gået ned af bakke... Så det forklare jo det hele fint!

Hvis du lavede skiftet i weekenden, og du allerede tirsdag kan se at det ser dårligere ud, så er det man spørger, hvad levede du forkert??
En anden og måske mere sandsynlig grund er, at sådan som dit akvarie ser ud i dag, sådan var vandet for en uge siden.
Sidste weekend, altså den 30 mente jeg :)

Jeg kan bare se efter mit vandskifte er mine dino´s kommet igen.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

StarF skrev:
Jeg kan bare se efter mit vandskifte er mine dino´s kommet igen.
Men er det ikke meget normalt at dino opblomstre af det? Jeg mindes da at du nævnte for mig at for at bekæmpe dinoflaggelater, skulle man mørklægge i 3 dage, ingen vandskift eller anden form for næringsnedsætning(BP osv) i op til 3 mdr.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Får du vand fra Aalborg Vandforsyning?
Jeg ville prøve, at kontakte dem og høre dem ad. Det kan ikke passe, at det er sådan noget slam de sender i hanerne.

Ang. dine "dino'er".....
Hvis jeg hælder bare en kop af mit urensede hanevand i baljen, kommer der brune alger på mit bundlag efter et par dage. Jeg kan også se, at jeg skal skifte harpiks i silikatfilteret (hvis jeg ikke lige har fået det målt) ved, at der kommer begyndende brune alger. Et par dage efter udskiftning af harpiks, og nyt vand på osmolatoren, forsvinder de igen.
Jeg mener ikke disse alger har noget med dino'er at gøre men nærmere er kiselalger el.lign.

/Kim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

anders> Jo det er meget normalt, er da også derfor jeg opdagede der var noget galt. Så på under en månede er et helt nyt silikat filter blevet opbrugt.

nolan> Nej det er lindholm vandværk, jeg tager kontakt til dem imorgen. Det værste er, da jeg flyttede her ud, der var værdierne perfekt, no3 = 0.5 uden osmose anlæg, osv!

Jeg har brune alger som er de typiske på mit bundlag, samt jeg har noget "snot" som er dinoér som jeg ellers lige havde fået bugt med, efter jeg fik et helt nyt osmose anlæg!

jeg får stadig po4 efter mit silikat filter, men ser ud til alt silikaten er væk. Er igang med at genfylde mit resovair med det lidt mere renere vand. Tror ikke der er grund til at lave vandskifte, det hele skal vist bare have ro! (en skam var ellers lige begyndt at gå så godt! )
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"