"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af gonad »

Jeg har også kun positive erfaringer med pellets. Havde problemer med alger, selvom jeg ikke kunne måle hverken nitrat eller fosfat, Efter jeg er startet med pellets er de forsvundet - sammen med mine Caulerpa alger i mit refugium, som langsomt er visnet væk :(


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af nielsk »

Jeg bruger ca 0,7 L pellets til mine 1 m3 netto vand. Jeg har jo så også ca 50 fisk i systemet så der fodres hårdt...

Jeg kører med en del rowa-phos, pellets kan slet ikke følge med til fosfatfjernelse men med nitrat går det fint.

Synes systemet kører uændret bortset fra jeg har sløjfet mit caulerpa refugium og fyldt koraller i istedet for.. - Men de små caulerpaskud på sten og i bundlag vokser langsomt frem. Men med mærbart nedsat væksthastighed.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Carsten »

Lige en tanke. Kan man køre med både pellets og rowaphos i samme filter??


Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

Carsten skrev:Lige en tanke. Kan man køre med både pellets og rowaphos i samme filter??
Tror jeg ikke da rowa har det med at klumpe sammen, selv i en jj reaktor.

Så lige en tråd på reefcentral. hvor en havde fået gevaldige problemer med pellets efter noget tid. hans velindkørt akvarium blev totalt overfyldt med tråd alger og dinoer


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Engelquist »

Carsten skrev:Lige en tanke. Kan man køre med både pellets og rowaphos i samme filter??
Det vil nok ikke fungere særligt godt, da biopellets blot skal efterfyldes en gang imellem og er som sådan ikke et filter der skal tømmes- hvilket man jo skal med et Rowaphosfilter når mediet skal udskiftes...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af jim »

jeg har både pellets og så køre jeg med rowa en sok det fungere helt fint for mig. jeg bruger et zeo filter.


Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Hvam »

Carsten skrev:Lige en tanke. Kan man køre med både pellets og rowaphos i samme filter??
Skal der normalt ikke bruges en smule Po4 i nedbrydnings processen af No3 men en kuldstofkilde?

Jeg vil tro det mindsker effektiviteten så jeg har selv placeret filteret bagefter!



Jeg skal starte mit filteret op i morgen, så jeg vil lige hører om i kommet til en konklusion om forhold under opstart med 1/2 mænge eller?
Jeg har 50l vand, vil 25g være passende i opstart og så tilføjede yderligder 25g 14 dage sener?


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Carsten »

jim skrev:jeg har både pellets og så køre jeg med rowa en sok det fungere helt fint for mig. jeg bruger et zeo filter.
Har du det i samme filter??


Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

Hvam skrev:
Carsten skrev:Lige en tanke. Kan man køre med både pellets og rowaphos i samme filter??
Skal der normalt ikke bruges en smule Po4 i nedbrydnings processen af No3 men en kuldstofkilde?

Jeg vil tro det mindsker effektiviteten så jeg har selv placeret filteret bagefter!



Jeg skal starte mit filteret op i morgen, så jeg vil lige hører om i kommet til en konklusion om forhold under opstart med 1/2 mænge eller?
Jeg har 50l vand, vil 25g være passende i opstart og så tilføjede yderligder 25g 14 dage sener?

Nej ikke gram men ml. vertex siger 50 ml - 200 ml. pr. 100 liter vand. Var jeg dig ville jeg bruge samme fremgangs måde som ved VSV.
Start lav, tilføre så foreks. 5-10 ml om ugen ( det samme hver uge ) er du så næsten nitrat fri, så hold igen med atter at tilfører nye. går din nitrat så i 0, så fjern en lille smule af dine pellets.
Dem jeg kender til som har haft problemer med pellets er i et indkørt akvarium, samt dem der har doseret for meget / og eller for hurtig.

Så ender du heller ikke ud i det her:
Lack of proper water movement or overdosing can result in production of Hydrogen Sulfide which has a foul rotten egg smell.


Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1054
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 13:19
16
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af bio »

Hvam skrev:
Carsten skrev:Lige en tanke. Kan man køre med både pellets og rowaphos i samme filter??
Skal der normalt ikke bruges en smule Po4 i nedbrydnings processen af No3 men en kuldstofkilde?

Jeg vil tro det mindsker effektiviteten så jeg har selv placeret filteret bagefter!



Jeg skal starte mit filteret op i morgen, så jeg vil lige hører om i kommet til en konklusion om forhold under opstart med 1/2 mænge eller?
Jeg har 50l vand, vil 25g være passende i opstart og så tilføjede yderligder 25g 14 dage sener?
Hvis dit akvarie er ny startet ville jeg bare bruge den mængde du forventer at ville bruge når akvariet kører, hvis akvariet derimod har kørt et stykke tid ville jeg starte langsomt op.


Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af jim »

ja jeg har det i samme filter


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Carsten »

jim skrev:ja jeg har det i samme filter
Og det står og danser altsammen?


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Engelquist »

faktisk at der står noget om at de ikke må bruges sammen med fosfatfjernene medier på Vertex's pakker...Helt præcis:Not recommended to use in conjunction with Phosphate removers...(skal det ikke læse som:må ikke bruges i samme filter??)
Men rent bortset fra det- hvad gør man så når rowaphos'en skal udskiftes? smider man så de biopellets ud som det er blandet sammen med og starter helt forfra igen??for det vil jo være lidt svært at skille de ad...
Et filter med biopellets kører jo kontinuerligt med en lille opfyldning med jævne mellemrum...og endelig tager det et nystartet filter 3-4 uger at bygge en bakteriekultur op- et alvorligt "set-back" for systemet hver gang Rowaphos'en trænger til udskiftning...
Senest rettet af Engelquist tirs 9. nov 2010 14:34, rettet i alt 2 gange.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Hvam »

Carsten skrev:
jim skrev:jeg har både pellets og så køre jeg med rowa en sok det fungere helt fint for mig. jeg bruger et zeo filter.
Har du det i samme filter??
Nej i 2 filte, det kører NP - skummer - rowa

ronny.w skrev:
Hvam skrev:
Carsten skrev:Lige en tanke. Kan man køre med både pellets og rowaphos i samme filter??
Skal der normalt ikke bruges en smule Po4 i nedbrydnings processen af No3 men en kuldstofkilde?

Jeg vil tro det mindsker effektiviteten så jeg har selv placeret filteret bagefter!

Jeg skal starte mit filteret op i morgen, så jeg vil lige hører om i kommet til en konklusion om forhold under opstart med 1/2 mænge eller?
Jeg har 50l vand, vil 25g være passende i opstart og så tilføjede yderligder 25g 14 dage sener?

Nej ikke gram men ml. vertex siger 50 ml - 200 ml. pr. 100 liter vand. Var jeg dig ville jeg bruge samme fremgangs måde som ved VSV.
Start lav, tilføre så foreks. 5-10 ml om ugen ( det samme hver uge ) er du så næsten nitrat fri, så hold igen med atter at tilfører nye. går din nitrat så i 0, så fjern en lille smule af dine pellets.
Dem jeg kender til som har haft problemer med pellets er i et indkørt akvarium, samt dem der har doseret for meget / og eller for hurtig.
Jeg have sku ikke set der stod ml :shifty: jeg har lige vejet dem 50ml vejer ca 43g. Jeg startede filteret op i morges med ca. 25ml (20g) så må jeg nøjes med at forhøje med 5g derfra :wink:
Jeg har også smidt en bio bigest ampul i, til at kikstarte filteret :beer:

Akvariet er nystartet sådan da! Planen er så at lade det køre nogle dage og så flytte lidt sten og lidt koral rester fra mit 1000l over. Hvorefter det på 1000l så blive lukket ned!

Værdiger starter i 0. men vil jo nok stige på sigtr hvis der ikke er nok BP i er det ikke bare lade de 25 ml kører og så tilføje lidt ekstra hvis der kommer målbare værdiger?
Nu tænker jeg bare om jeg skal rykke 10ml ud igen og starte der fra, hvad syntes i?

Det er vel på grund af for hurtige svingninger i po4 at der oplevet problemer med koraldød. Men hvordan med KH og Ph laver BP udsving i de værdiger, i så fald hvor lang tid går der før de er stabile igen?


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

BP laver en Ph drop og en KH stigning. om det er fordi folk's koraller stopper med at forbruge i en periode, pga. for kraftige ændringer over for hurtig tid eller for kraftige ændringer generelt eller om det er noget der sker når man bruger BP. er hvis nok ikke klarlagt 100 % endnu.

Men uanset om du er startet op fra ny med nyt setup eller er startet op i et indkørt akvarium, ville jeg bruge samme fremgangs måde som man gør ved vsv.

Tilføre / bruge kun lige nøjagtig det som dit akvarium kan forbruge, dvs. ligge lige på grænsen til at du har en målbart nitrat.

De setup's som jeg har set, har pt. ikke kørt stabilt eller godt desværre og en fællesnævner for dem alle er at de har fyldt reaktoren op over tid.
Dvs. de har fået en overdosering af BP i forhold til deres forbrug.

Jo flere pellets jo højre tab af ilt, dvs. jo mindre Ph eller jo svære at opretholde en normal ph. det er noget folk nok ikke tænker over, da det ikke er et faktum de regner ind i deres system.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Engelquist »

Jeg har ikke oplevet svingninger i ph eller kh i forbindelse med indkøringen af mit filter- men det er der vist andre der har...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af jim »

Carsten skrev:
jim skrev:ja jeg har det i samme filter
Og det står og danser altsammen?

jeg tror ikke mit rowa danser men mine pellets gør jeg har delt det op så vander først køre igennem mine pellets og så mit rowa. man kan sikkert godt få mere ud af sit rowa men jeg vil gerne kunne komme nemt til mine pellets, så derfor er mit rowa i en sok.


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af martinknorr »

Jeg vil sige at jeg selv syntes jeg gik langsomt frem. men alligevel har jeg mistet et par koraller. Er af den overbevisning at jeg skal reducere mængden af pellets. Så som ronny skriver handler det nok om at finde den rette mængde...


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af peder »

Har netop droppet mine pellet's (kørt 3 mdr) har siden jeg begyndte med pellet's haft uforklarlige Kh udsving og faldende Ph + diverse algeudbrud (slim,brun,grøn+div.). Da jeg samtidig kunne konstaterer at mine Makroalger i refugiet er begyndt at vokse lystigt syntes jeg ikke længere det giver nogen mening.Så "Back to basic" for mig.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af nielsk »

peder skrev:Har netop droppet mine pellet's (kørt 3 mdr) har siden jeg begyndte med pellet's haft uforklarlige Kh udsving og faldende Ph + diverse algeudbrud (slim,brun,grøn+div.). Da jeg samtidig kunne konstaterer at mine Makroalger i refugiet er begyndt at vokse lystigt syntes jeg ikke længere det giver nogen mening.Så "Back to basic" for mig.
For s.... Peder, du er snart mere vægelsindet end en teenagetøs som skal vælge tøj til en klassefest 8)

I næste måned skal baljen nok have metronidazol - og til jul lidt gløgg :dizzy:

PS de acans du reddede fra mit frygtelige acan-setup står nu bare super duper flot..

PS min KH ligger stabilt på 8,8 efter opstart af pellets..


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af palamo123 »

Man skal bare lade være med at overdosere pellets, så fungerer det efter hensigten uden udsving.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Laustsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 278
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 14:14
14
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Laustsen »

overdosere?? de skriver på pakken 50-200ml? i min verden er det sku noget af et spring..


500L hjørne akvarie m. buet front,møbel i højglans hvid,vertex filter m.tunze 2400.BM 200 skummer, tunze 3000 retur, 2x tunze 6055 1x tunze 6105 powerheads, tunze multicontroller, 26W Uv filter,Geismann 250W HQI 2x 54W T5! samt tunze osmolater
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

Laustsen skrev:overdosere?? de skriver på pakken 50-200ml? i min verden er det sku noget af et spring..
I saltvands verden starter man altid ud med det mindst mulige og over tid hæver tingende gradvis.
Og ja vi er enig om at det er et stort spring fra 50 ml. til 200 ml. det svare til et akvarium på 100 L til 400 L spring

eller sagt på en anden måde.

på et 500 Liters akvarium, kan du have et spring på

250 Ml. eller 1000 ML. i pellets så er man ligesom dækket godt ind som producent


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Engelquist »

Laustsen skrev:overdosere?? de skriver på pakken 50-200ml? i min verden er det sku noget af et spring..
Det er belastningen af dit system der afgør hvor mange ml pellets der skal til- som Ronny skriver skal man starte med det laveste og gradvis fylde på indtil man kan se faldende værdier... og man skal være MEGET tålmodig: det har taget næsten 4 mdr. før jeg har fundet ballancen i mit akvarie...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Laustsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 278
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 14:14
14
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Laustsen »

mit er helt ny startet akvarie.. har kørt med biopellet´s siden dag 7! fyldte 400ml i 500liter vand! mit akvarie har kørt en måneds tid. kan hverken måle nitrat nitrit phospat eller amo.. har pt kun en hystrix en euphylia og to kiruger og en hugo! alt ser ud til at stor trives!


500L hjørne akvarie m. buet front,møbel i højglans hvid,vertex filter m.tunze 2400.BM 200 skummer, tunze 3000 retur, 2x tunze 6055 1x tunze 6105 powerheads, tunze multicontroller, 26W Uv filter,Geismann 250W HQI 2x 54W T5! samt tunze osmolater
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Carsten »

Laustsen skrev:mit er helt ny startet akvarie.. har kørt med biopellet´s siden dag 7! fyldte 400ml i 500liter vand! mit akvarie har kørt en måneds tid. kan hverken måle nitrat nitrit phospat eller amo.. har pt kun en hystrix en euphylia og to kiruger og en hugo! alt ser ud til at stor trives!
Det burde du heller ikke have kunnet unden de piller.


Laustsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 278
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 14:14
14
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Laustsen »

så er det jo bare nu. at jeg ikke tør stoppe mere i baljen i frygt for PH, KH drops osv.


500L hjørne akvarie m. buet front,møbel i højglans hvid,vertex filter m.tunze 2400.BM 200 skummer, tunze 3000 retur, 2x tunze 6055 1x tunze 6105 powerheads, tunze multicontroller, 26W Uv filter,Geismann 250W HQI 2x 54W T5! samt tunze osmolater
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Engelquist »

Laustsen skrev:så er det jo bare nu. at jeg ikke tør stoppe mere i baljen i frygt for PH, KH drops osv.
Du skal jo heller ikke komme mere i end der er behov for- det er hvor meget du belaster systemet der afgør hvor mange ml pellets du skal bruge... og det kan sagtens være du skal holde dig til den nedre grænse i forhold til dit akvarie.
Faren ved at køre med for meget pellets er at dit vand bliver alt for næringsfattigt til koralerne kan leve i det- ganske i lighed med Rowaphos hvor man også skal begrænse sig om for ikke at hive for meget næring ud af vandet :wink:


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af peder »

Min Ph er steget med 0,6 siden stop af pellet's (2døgn) forøvrigt startede jeg med 1/3 del af anbefalet dossis!!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Laustsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 278
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 14:14
14
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Laustsen »

startede du med 1/3 af 50ml eller en 1/3 af 200 hehehe :-) har det ikke også noget at sige hvor meget vand man pisker i gennem de pellets.. har en tunze silince 2400 til at stå på minimum og de danser fint! mener ikke den ggiver mere en 200L på min!


500L hjørne akvarie m. buet front,møbel i højglans hvid,vertex filter m.tunze 2400.BM 200 skummer, tunze 3000 retur, 2x tunze 6055 1x tunze 6105 powerheads, tunze multicontroller, 26W Uv filter,Geismann 250W HQI 2x 54W T5! samt tunze osmolater
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"